Gå til innhold

Sliten og veldig engstelig. Sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er gravid, kommet til andre trimester. Er selvsagt kjempeglad, men har mesteparten av tiden gått rundt og vært redd. Kjenner meg sliten og at jeg ikke har overskudd til jobb. Jeg jobber i et omsorgsyrke, men jeg føler jeg egentlig ikke har overskudd til mennesker nå.

Litt vanskelig å forklare, er som sagt kjempelykkelig for at jeg er gravid, samtidig som jeg er utslitt av å være redd og sliten og bekymret hele tiden. Greier nok å presse meg på jobb, men føler jeg mister litt livsgnisten(!?). Orker på en måte ingenting.

Er jeg bare klagete og tåler lite, bør jeg bare tøffe meg opp? Kjenner jeg har lyst å bare "være" nå, men jeg har vel ikke helt grunn til å sykemelde meg heller? Gir dette overhode noen mening? Kjenner bare jeg er så sliten i hodet, og føler meg så teit og svak .som føler det sånn

Anonymkode: 5bc42...9c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør om du kan få andre arbeidsoppgaver, hvor du ikke må vise omsorg for mennesker hele tiden.

Anonymkode: cdf8c...f41

Gjest Surfrukt
Skrevet

Du har ikke mulighet for å ta ut en ferieuke eller to for å få en pause og se hvordan det går?

Skrevet

Det er jo tydeligvis ikke jobben din som sliter deg ut (slik jeg tolker det), men tankene dine.

Fremfor sykemelding tenker jeg heller at det kunne vært godt for deg å snakke med noen? Feks bedre om time med jordmor i første omgang?

Anonymkode: 0faa9...a44

• Liker 6
Skrevet

Enig med over. Dette handler liksom ikke om jobben din, men hvordan du forholder deg til graviditeten..tror du trenger prate med noen så du bekymrer deg litt mindre:)

Anonymkode: d8332...cc5

Skrevet

Sykemelder du deg får du 24 timer i døgnet hvor du kan sette deg ned å kverne over disse bekymringsfulle tankene. Det kan neppe gjøre ting bedre. Få time hos jordmor så snart som mulig for å få lufter hodet litt, samtidig som du får hjelp til å se objektivt og rasjonelt på svangerskapet av en profesjonell. Deretter bør du heller fylle dagene dine, og få tiden til å gå litt fortere. 

Anonymkode: e0224...fb8

• Liker 8
Skrevet

Det er ikke arbeidsgivers ansvar eller problem at du er hysterisk. Da får du heller ta ferie eller ulønnet permisjon. 

Anonymkode: d55a0...ca1

• Liker 3
Skrevet

Du bør snakke med psykolog/psykiatrisk sykepleier- høres ut som angst.

Jeg hadde det sånn, men fravær fra jobb gav meg i tillegg depresjon og ganske mørke tanker. 

Ville evt jobbet redusert, men ikke helt sykemeldt.

Anonymkode: 728dc...946

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Snakk med jordmor. Så lenge du er frisk og rask og kan jobbe så burde du absolutt gjøre det. Å sitte hjemme og ikke ha noe å gjøre og tenke enda mer på ting og tang gjør nok bare vondt verre. 

Skrevet

Ingen her kan si om det er riktig for deg med sykemelding. Snakk med legen din. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Er du redd fordi du er sliten, eller sliten fordi du er redd? 

Er du redd fordi du er sliten og bekymrer deg at det skal påvirke barnet snakker vi tilrettelegging/svangerskapspenger/sykemelding.

Er du sliten fordi du er redd er det bedre å snakke med noen, få tankene over på andre ting og holde seg opptatt. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er gravid, kommet til andre trimester. Er selvsagt kjempeglad, men har mesteparten av tiden gått rundt og vært redd. Kjenner meg sliten og at jeg ikke har overskudd til jobb. Jeg jobber i et omsorgsyrke, men jeg føler jeg egentlig ikke har overskudd til mennesker nå.

Litt vanskelig å forklare, er som sagt kjempelykkelig for at jeg er gravid, samtidig som jeg er utslitt av å være redd og sliten og bekymret hele tiden. Greier nok å presse meg på jobb, men føler jeg mister litt livsgnisten(!?). Orker på en måte ingenting.

Er jeg bare klagete og tåler lite, bør jeg bare tøffe meg opp? Kjenner jeg har lyst å bare "være" nå, men jeg har vel ikke helt grunn til å sykemelde meg heller? Gir dette overhode noen mening? Kjenner bare jeg er så sliten i hodet, og føler meg så teit og svak .som føler det sånn

Anonymkode: 5bc42...9c0

Jeg sliter selv med angst, og kjenner at 100% jobb inkludert angsten er virkelig som å ha to jobber til tider, som motarbeider hverandre. Jeg vil ikke være sykemeldt pga angsten, da jeg ikke vil bli sittende hjemme og tenke. Men jeg var sykemeldt i uke 13 til nesten uke 16 fordi jeg sov 20 timer i døgnet og angsten tok helt overhånd fordi jeg var så sliten, og jeg ble utmattet pga den sterke angsten. Men de nesten to ukene jeg var sykemeldt så slappet jeg av og sov mesteparten, og det å få stoppe den onde sirkelen, sovet ut skikkelig ga meg i hvertfall mye mindre angst og klar for jobb igjen etter endt sykemelding. 

Legen min mente i hvertfall at det er bestemt ta en liten pause FØR ting eskalerer. For selv om mange mener at graviditet ikke er en sykdom, så kan man være veldig dårlig form og hvis man drar det for langt så kan man ende opp å være utslitt til fødselen, og da får man ikke slappet av. 

Men før jeg får hets fordi jeg sier at jeg anbefaler en pause før det sier stopp, så betyr ikke at jeg mener man skal være sykemeldt i hele svangerskapet. Og jeg var selv ikke sosial, kun jobb og søvn den tiden før sykemelding. Nesten to måneder etter så er jeg fortsatt i 100% jobb, men jeg har ikke energi til noe annet, så jeg er kun på jobb og sover nå også, men ikke utmarka og med sterk angst som før sykemelding. Så jeg tar ikke sykemelding som en lett utvei, men en som var nødvendig for meg en kort periode for å ikke bli enda verre.

Anonymkode: 99dee...3c9

• Liker 1
Skrevet

Synes egentlig dette er grunn for å prøve å holde deg i jobb. Sykemelding gir bare mere tid til grubling og vonde tanker. Du er jo ikke syk, bare tankefull.

Men, du kan ikke ''sykemelde deg''. Det er legen som sykemelder, snakk med denne.

• Liker 1
Skrevet

Ta en sykemelding du. Moralpolitiet er overalt. De skjønner åpenbart ikke hvordan du har det. 

Anonymkode: 38375...202

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta en sykemelding du. Moralpolitiet er overalt. De skjønner åpenbart ikke hvordan du har det. 

Anonymkode: 38375...202

Nei, det er ikke sikkert vi skjønner. Det er derfor TS må til legen, fordi bare legen kan sykemelde. Hun får fortelle legen hvordan hun har det.

Skrevet

Jeg ville kontaktet jordmor, jeg faktisk. Fordi jordmor ofte har bedre tid på en avsatt time enn fastlegen, og litt mer kunnskap rundt akkurat fødselsangst og svangerskapsfrykt. Det er dette de bruker store deler av dagen sin på å prate om, gi gode råd og teknikker til å berolige. 

Ring helsestasjonen din og si at du ønsker en rask/snarlig time hos din jordmor for å prate litt om frykt rundt svangerskapet. På min helsestasjon hadde jeg fått time med maks et par dagers ventetid. 

Anonymkode: f6783...c90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...