Gå til innhold

Offentlige opplysninger om en anmeldelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan personer som ikke er part av en anmeldelse ringe politiet og høre om det ligger en anmeldelse inne på meg?  Ganske sikker på at det ikke er private opplysninger dersom en sak allerede har vært oppe og det er blitt en dom på den....  Men om det kan ses allerede nå?  Er så redd for det! 

Anonymkode: b8784...020

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan personer som ikke er part av en anmeldelse ringe politiet og høre om det ligger en anmeldelse inne på meg?  Ganske sikker på at det ikke er private opplysninger dersom en sak allerede har vært oppe og det er blitt en dom på den....  Men om det kan ses allerede nå?  Er så redd for det! 

Nei, det kan de ikke. Politiet har taushetsplikt om dette.

Skrevet
2 minutter siden, Tulipanpiken skrev:

Nei, det kan de ikke. Politiet har taushetsplikt om dette.

Sikker? 😮 faren min hadde noe på rulle bladet og noen ringte politi kontoret dit og fikk opplysninger om saken han satt inne for... 😔 

Skrevet

Noen som har litt peiling på juss for jeg fikk ikke så mye ut av linken ovenfor. Den var for bra hehe så det var gresk for meg ☺ 

TS 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikker? 😮 faren min hadde noe på rulle bladet og noen ringte politi kontoret dit og fikk opplysninger om saken han satt inne for... 😔 

Ja, men det er offentlig informasjon

Skrevet

Jeg trodde ikke politiet hadde lov til å oppgi slik informasjon? Behøver f. eks. en arbeidsgiver politiattest må de vise til lovhjemmel for å få opplyst dette, og vedkommende selv må søke om politiattest på bakgrunn av en bekreftelse fra arbeidsgiver om lovhjemmel. Arbeidsgiver kan altså ikke innhente slik informasjon på egen hånd. Og da vises jo kun saker som antas å være relevant for den jobben man skal ha. Så da høres det jo rart ut dersom hvem som helst kan ringe politiet og få opplyst denne typen informasjon ?

Anonymkode: d975d...cfe

Skrevet
25 minutter siden, Illuminatum skrev:

Ja, men det er offentlig informasjon

Men før det er noen dom i saken, alså nå da det er bare en anmeldelse som ligger inne er det ikke det? men senere blir det offentlig?

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forresten denne personen som fikk opplysningene der var sosionom og det var ikke noe jobb inne i bildet bare snoking fra hennes side....

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men før det er noen dom i saken, alså nå da det er bare en anmeldelse som ligger inne er det ikke det? men senere blir det offentlig?

Dommer er offentlige i Norge, dog med noen unntak som f eks seksuelle overgrep.

Det er vel rimelig at dette er offentlig men ikke en tilfeldig anmeldelse?

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forresten denne personen som fikk opplysningene der var sosionom og det var ikke noe jobb inne i bildet bare snoking fra hennes side....

ulovlig

Anonymkode: 10a04...01f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...