Gå til innhold

Katt som kaster opp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pus har begynt å kaste opp om natta. Hun er ca 3-3,5 år gammel og sterilisert. Hun virker i fin form, og hvis jeg ikke hadde møtt oppkast midt på stuegulvet, hadde jeg ikke mistenkt noen ting. 

Oppkastet består av ufordøyet til til delt bløtt tørrfôr. 

Hun får Royal Canin for steriliserte katter, samt litt bløtfor hver dag (Royal canin eller Applaws natural cat food, 1/2 porsjon om dagen). 

Leste et sted at pus bør fastes i 12 timer og bare ha tilgang til vann i fasteperioden, før man introduserer "skånsomt for". Hva et skånsomt for?

Hva bør vi gjøre videre?

vurderer uansett å kontakte veterinær, men hun virker i såpass fin form at jeg ikke tror hun er syk. 

Anonymkode: 9065e...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at når de kaster opp ufordøyd mat, er brekningen fremprovosert av dem selv. Om de hadde vært kvalme hadde den neppe spist i første omgang. Ser du noe spesielt? Hårball eller orm (hvis den går ute)?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hun kastet opp flere ganger? 
jamrer hun i det hun skal kaste opp? 

introduserer skånsomt for, vil si å introdusere nytt for sakte. Jeg pleier ikke faste, men jeg blander nytt og gammelt for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kontormus skrev:

Min erfaring er at når de kaster opp ufordøyd mat, er brekningen fremprovosert av dem selv. Om de hadde vært kvalme hadde den neppe spist i første omgang. Ser du noe spesielt? Hårball eller orm (hvis den går ute)?

2 timer siden, _popcorn_ skrev:

har hun kastet opp flere ganger? 
jamrer hun i det hun skal kaste opp? 

introduserer skånsomt for, vil si å introdusere nytt for sakte. Jeg pleier ikke faste, men jeg blander nytt og gammelt for. 

Hun kaster opp om natten, så jeg vet ikke om hun lager lyder. Det har foregått de siste fire nettene.  

Har vært bekymret for at hun spiser for mye for fort, spesielt når hun får våtfor. Før vi fikk henne var hun i fosterhjem sammen med de fire kattungene sine, de ble alle sammen funnet ute tidlig i høst. 

Lurer litt på om hun kanskje er misfornøyd med at hun ikke får styre når hun skal gå ut selv. Jeg har trrassedøra åpen når jeg er hjemme, mens vi venter på katteluke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har kastet opp i 4 netter og du har ennå ikke ringt veterinær?

Anonymkode: d018c...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har kastet opp i 4 netter og du har ennå ikke ringt veterinær?

Anonymkode: d018c...855

Det er riktig. Mesteparten av maten har hun holdt på, hun drikker vann som vanlig, leker og koser seg som vanlig, oppfører seg rett og slett som vanlig. har vurdert det dithen at å skulle ringe dyrlegevakt, ikke har vært aktuelt. Jeg har søkt litt rundt og blitt beroliget av svarene jeg jar funnet. Tar en telefon til veterinær i morgen i alle fall, tenker jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke ta henne til veterinær siden du er så urolig? Det er ingenting å vurdere

Anonymkode: f160a...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig. Mesteparten av maten har hun holdt på, hun drikker vann som vanlig, leker og koser seg som vanlig, oppfører seg rett og slett som vanlig. har vurdert det dithen at å skulle ringe dyrlegevakt, ikke har vært aktuelt. Jeg har søkt litt rundt og blitt beroliget av svarene jeg jar funnet. Tar en telefon til veterinær i morgen i alle fall, tenker jeg. 

Så bra :) Er nok ikke alvorlig nok til dyrlegevakt. Bra du ringer i morgen for å høre. Skader ikke.:pasha:

Anonymkode: ed244...809

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring veterinær når dem har telefontid :) 
Så lenge det kun er på natt, så anser ikke jeg det som veldig akutt, men greit å få sjekket. 
Om det er omplasseringspus, så kan det være noe som stresser henne på natten... 

Grunnen til at jeg spurte om den jamret mye, var det at jeg hadde selv en som begynte kaste opp en natt, og han laget lyder som indikerte at dette var noe som ikke stemte... veterinær ba meg se an utover dagen og kvelden, og ta kontakt dagen etter. 
For vår del varte oppkastet tilsammen 40-48 timer, inkludert veterinærbesøk, og viste seg at teite pusen hadde spist deler av en plastikkpose... Poenget er iallefall at puser som kaster opp hårballer eller annet tilnærmet ufarlig, lager vanligvis mindre lyd enn hva en syk pus med vondt gjør. 

Om du mistenker at hun svelger våtforet for kjapt, prøv å kutt det ut, iallefall noen dager! eventuelt gi mange miniporsjoner istedet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke ta henne til veterinær siden du er så urolig? Det er ingenting å vurdere

Anonymkode: f160a...88e

Selvsagt, men siden det er helg vurderte jeg at det ikke var en sak for dyrlegevakta. hadde hun kastet opp dobbelt så mye, hadde jeg nok i alle fall ringt dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Ring veterinær når dem har telefontid :) 
Så lenge det kun er på natt, så anser ikke jeg det som veldig akutt, men greit å få sjekket. 
Om det er omplasseringspus, så kan det være noe som stresser henne på natten... 

Grunnen til at jeg spurte om den jamret mye, var det at jeg hadde selv en som begynte kaste opp en natt, og han laget lyder som indikerte at dette var noe som ikke stemte... veterinær ba meg se an utover dagen og kvelden, og ta kontakt dagen etter. 
For vår del varte oppkastet tilsammen 40-48 timer, inkludert veterinærbesøk, og viste seg at teite pusen hadde spist deler av en plastikkpose... Poenget er iallefall at puser som kaster opp hårballer eller annet tilnærmet ufarlig, lager vanligvis mindre lyd enn hva en syk pus med vondt gjør. 

Om du mistenker at hun svelger våtforet for kjapt, prøv å kutt det ut, iallefall noen dager! eventuelt gi mange miniporsjoner istedet. 

Takk for konstruktivt og informativt svar!

det kan være noe som stresser henne om natten ja, uten at jeg helt vet hva det skal være. I natt sov hun inne hos meg hele natten, med et lite avbrudd. Da jeg sto opp i morges var ikke opplastet ferskt, så jeg mistenker at hun har vært nede, spist og vært på tur i kassa si, og så kastet opp før hun kom inn til meg igjen. Men, det kan jo være mye som stresser en stakkars pus som vi mennesker ikke enser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har/ hadde samme problem med min katt. Jeg tenker det er foret i seg selv og/ eller at hun spiser raskt.

Jeg byttet til et nytt for ca 3 uker siden og hun kaster opp max 1 gang i uka i stedet for hver dag. Jeg ville vurdert dette http://vomoghundemat.no/no/produkter/riktig-kattemat/

Nå husker jeg ikke hvilket for jeg kjøpte til min, men matbitene er 2-3 ganger så store som normalt, så katten må tygge de skikkelig. Kan være Royal Canin Oral. Katten er også noe kvikkere og i bedre humør etter at jeg skiftet

Vurderer å kjøpe Vom ovenfor da det ikke er så mye stivelse og dritt i. Jeg tror hun også er litt sensitiv i magen i tillegg til å spise for raskt.

Anonymkode: fba96...2b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun fått ormkur jevnlig? Har du sett noe orm i oppkastet? Har en katt som også har bodd ute før hun kom i fosterhjem, og hun fikk orm konstant det første året og spydde av det(til tross for rengjøring av kasse, at hun ble holdt inne osv). Til slutt ble hun satt på en ordentlig hestekur av veterinæren. Det funket.

Anonymkode: 42444...446

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for konstruktivt og informativt svar!

det kan være noe som stresser henne om natten ja, uten at jeg helt vet hva det skal være. I natt sov hun inne hos meg hele natten, med et lite avbrudd. Da jeg sto opp i morges var ikke opplastet ferskt, så jeg mistenker at hun har vært nede, spist og vært på tur i kassa si, og så kastet opp før hun kom inn til meg igjen. Men, det kan jo være mye som stresser en stakkars pus som vi mennesker ikke enser. :)

konstruktive svar er eneste som hjelper ;) ingen er født med doktorgrad i katt, og man trenger ikke den graden for å gi puser ett godt hjem heller, selv om mange tydeligvis mener det :)  
Spesielt omplasseringskatter kan ha noe unormalt mønster i adferd, vi aner jo ikke hva som har skjedd tidligere... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at hun spiser for fort og at det er derfor hun kaster opp, så har jeg hørt at det kan hjelpe å gi fóret på en tallerken istedet for i en bolle. Da blir det visst vanskeligere å spise så fort.

Anonymkode: 92ef6...bab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er slik at hun spiser for fort og at det er derfor hun kaster opp, så har jeg hørt at det kan hjelpe å gi fóret på en tallerken istedet for i en bolle. Da blir det visst vanskeligere å spise så fort.

Anonymkode: 92ef6...bab

mine får våtfor på lokk, enten fra ett yoghurt-spann eller fra tomatpure eller lignende, slik at lokket ikke ligger helt i ro heller, og dermed litt ekstra jobb :) Dem bruker lengre tid enn om dem får det i skåla, så det er iallefall ett triks jeg støtter :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min katt kastet opp flere ganger på et par dager. Tok henne til veterinæren og fikk en ormekur. Selv om katten har aldri vært ute og har tatt de tidligere ormekurer (3 dagers kur) og vaksiner. Fikk også spesiell våtfor for noen dager. Det gikk over etter 2 dager med behandling.

Ellers var katten opplagt, aktiv og normal. Veterinæren kunne ikke se noen feil heller.

Anbefaler deg å dra til veterinæren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pus har bodd i fosterhjem siden tidlig i høst (ca september), og jeg vet hun har fått ormkur der. Har heller ikke sett noe spesielt med oppkastet. 

Har begrenset foret hennes noe i dag, så er spent på hvordan det går i natt. Sjekker også hvor mye hun drikker i løpet av døgnet, slik at jeg har noe "håndfast" å snakke med veterinæren om i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med en veterinær i morgen du. Hvis du føler den er frisk nok til å prøve litt forskjellige ting, så er det nok lurt med en ormekur som mange her sier. Du burde også få tak i en sånn pasta som inneholder parafinolje(på dyrebutikk eller hos veterinær). Det er ofte en hårballer som sitter i Pylorus eller distale Duodenum som kan skape reflux. Parafinolje hjelper å smøre tarmen og får disse gjennom systemet. Du bør også væte tørrforet slik at det glir bedre ned, og irriterer mindre i gastrum.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mark eller orm, vi har hatt mange katter hjemme og hver gang de har begynt å kaste opp har de hatt mark. Det er veldig lett at de får det om de fanger mus eller fugl ute. Ta kontakt med vet og hør om det kan være det.

Anonymkode: ba567...c05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...