AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #1 Skrevet 15. januar 2017 Det finnes ufattelig mye på Internett om denne treningen. Føler jeg har lest alt, men ønsker likevel flere erfaringer Vi får valp om en ukes tid og ønsker å være så godt mulig forberedt som mulig og er skikkelig nærvøs for denne type trening. Tenk hvis valpen ikke klarer å være hjemme alene..? Planen er jo å gi kong med leverpostei f.eks, så gå i 10 sek, gi godbit, gå i 20 sek osv. Skal disse intervallene gjennomføres etter hverandre? Holder det st jeg går på badet eller må jeg ut..? Tenker også å ha en tlf i leil med FaceTime så vi ser hva som foregår. Hvis vi har klart å øke til 3 min og valpen begynner å pipe, skal vi da vente med å komme inn til han stopper å pipe..? Flere gode tips og råd taes mot med stor takk 🙌🏼 Anonymkode: cdcd4...b36
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #2 Skrevet 15. januar 2017 Kan dele at min mor hadde en hund med seprasjonsangst. Han kunne ikke være hjemme alene så jeg hadde han mye, mens hun var på jobb. Jeg kunne heller ikke ha han alene. Feilen som ble gjort her er at han var med inn på do f.eks 🙊🙈 Er det da lurt å starte med aller aller først å gå på do uten valpen? 🙈🙉🙊 (skal ikke ha han med ellers). Vi får valpen en fredag, jeg må på jobb tirsdag. Tenkte å starte treningen søndag ish så valpen har blitt trygg på sitt nye hjem og lukter. Eller burde vi begynne før? Anonymkode: cdcd4...b36
Tabris Skrevet 15. januar 2017 #3 Skrevet 15. januar 2017 Jeg ville startet enda kortere - gå inn og ut av døren mens valpen ser på. Dvs bare gå ut av døren og så rett inn igjen umiddelbart. Fortsett med hva du holdt på med og ikke gi valpen oppmerksomhet, bare gjør det som en helt vanlig ting. Når valpen slutter å bry seg om at du går ut og inn døren så kan du være borte 2 sek - 4 sek osv. Gå frem veldig sakte, ideelt sett så sakte at valpen aldri rekker å begynne å pipe. Nå kan du evt også begynne å kaste en neve godbiter på gulvet før du går. Ofte for en del hunder kan det at du går faktisk være verre enn å være hjemme alene, og med å kaste godbiter så forbinder du noe positivt med at du går ut døren. Når du kan være borte flere minutter, så ville jeg gitt fryst kong i tillegg til å kaste godbiter. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #4 Skrevet 15. januar 2017 11 minutter siden, Tabris skrev: Jeg ville startet enda kortere - gå inn og ut av døren mens valpen ser på. Dvs bare gå ut av døren og så rett inn igjen umiddelbart. Fortsett med hva du holdt på med og ikke gi valpen oppmerksomhet, bare gjør det som en helt vanlig ting. Når valpen slutter å bry seg om at du går ut og inn døren så kan du være borte 2 sek - 4 sek osv. Gå frem veldig sakte, ideelt sett så sakte at valpen aldri rekker å begynne å pipe. Nå kan du evt også begynne å kaste en neve godbiter på gulvet før du går. Ofte for en del hunder kan det at du går faktisk være verre enn å være hjemme alene, og med å kaste godbiter så forbinder du noe positivt med at du går ut døren. Når du kan være borte flere minutter, så ville jeg gitt fryst kong i tillegg til å kaste godbiter. Men holder det da å bruke baderomsdøra eller må det være utgangsdøra? 🙊🙈 de er forsåvidt ved siden av hverandre. Så gå inn, kle av meg, sette meg. Så på nytt? Eller stå i åpningen å lukke døra, åpne så lukke igjen..? Anonymkode: cdcd4...b36
Tabris Skrevet 15. januar 2017 #5 Skrevet 15. januar 2017 Jeg tenkte mer stuedøra. Når dere begge er i stua. Gå ut døra til gangen, lukk døra og gå rett inn igjen.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #6 Skrevet 15. januar 2017 2 minutter siden, Tabris skrev: Jeg tenkte mer stuedøra. Når dere begge er i stua. Gå ut døra til gangen, lukk døra og gå rett inn igjen. Den har vinduer 🙊 Derfor jeg nevner badedøra. Men når vet man at valpen ikke bryr seg..? Ser for meg at han sitter å ser på meg gå ut å inn hele tiden 😜😅 Anonymkode: cdcd4...b36
Tabris Skrevet 15. januar 2017 #7 Skrevet 15. januar 2017 Man vet at valpen slutter å bry seg når den ikke lenger ser på deg når du går ut og inn av døren. Når det at du gjør det blir like uinteressant som at du går over gulvet.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #8 Skrevet 15. januar 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan dele at min mor hadde en hund med seprasjonsangst. Han kunne ikke være hjemme alene så jeg hadde han mye, mens hun var på jobb. Jeg kunne heller ikke ha han alene. Feilen som ble gjort her er at han var med inn på do f.eks 🙊🙈 Er det da lurt å starte med aller aller først å gå på do uten valpen? 🙈🙉🙊 (skal ikke ha han med ellers). Vi får valpen en fredag, jeg må på jobb tirsdag. Tenkte å starte treningen søndag ish så valpen har blitt trygg på sitt nye hjem og lukter. Eller burde vi begynne før? Anonymkode: cdcd4...b36 Jeg håper ikke du har planlagt å la valpen være alene en hel dag etter en langhelg sammen? fordi det er oppskriften på separasjons angst. Anonymkode: e2f92...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #9 Skrevet 15. januar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper ikke du har planlagt å la valpen være alene en hel dag etter en langhelg sammen? fordi det er oppskriften på separasjons angst. Anonymkode: e2f92...eb4 Selvsagt ikke! Valpen vil aldri være hjemme alene mer enn maks 4 timer. Det er de få gangen mine vakter og samboers vakter overlapper. Man skal jo uansett starte tidlig, og jeg ønsker å være godt forberedt. Anonymkode: cdcd4...b36
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #10 Skrevet 15. januar 2017 7 timer siden, Tabris skrev: Man vet at valpen slutter å bry seg når den ikke lenger ser på deg når du går ut og inn av døren. Når det at du gjør det blir like uinteressant som at du går over gulvet. Men hva om han aldri slutter å bry seg? hva om han sitter å ser på meg som lukker opp å igjen døra i all evighet? Anonymkode: cdcd4...b36
Tabris Skrevet 15. januar 2017 #11 Skrevet 15. januar 2017 Du får ta det problemet om det skulle dukke opp.
Gjest Carressa Skrevet 16. januar 2017 #12 Skrevet 16. januar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva om han aldri slutter å bry seg? hva om han sitter å ser på meg som lukker opp å igjen døra i all evighet? Anonymkode: cdcd4...b36 15 timer siden, Tabris skrev: Du får ta det problemet om det skulle dukke opp. Det skjer her hos meg, noen tips? 😬 Jeg har en borrelåshund..
Tabris Skrevet 16. januar 2017 #13 Skrevet 16. januar 2017 Vanskelig å si så mye uten å ha sett det eller vite hvordan du har gått frem tidligere.:) Hva om du kaster godbiter inn i stua i det du går ut og kommer inn igjen? Jeg gjør det med min når jeg går, og nå rygger han bort fra døra og ser forventningsfult på meg om at jeg skal kaste før jeg går i stedet for å lime seg oppi meg og døra.
Gjest Carressa Skrevet 16. januar 2017 #14 Skrevet 16. januar 2017 19 minutter siden, Tabris skrev: Vanskelig å si så mye uten å ha sett det eller vite hvordan du har gått frem tidligere.:) Hva om du kaster godbiter inn i stua i det du går ut og kommer inn igjen? Jeg gjør det med min når jeg går, og nå rygger han bort fra døra og ser forventningsfult på meg om at jeg skal kaste før jeg går i stedet for å lime seg oppi meg og døra. Takk, skal prøve det. Men om hunden begynner å pipe før man har kommet tilbake, bør man da vente til den gir seg? Det kan jo ta veldig lang tid.
Tabris Skrevet 16. januar 2017 #15 Skrevet 16. januar 2017 (endret) 18 minutter siden, Carressa skrev: Takk, skal prøve det. Men om hunden begynner å pipe før man har kommet tilbake, bør man da vente til den gir seg? Det kan jo ta veldig lang tid. Jeg tenker vel at hvis den piper så er det tegn på at man har gått frem for fort - det ideelle er at man rekker å komme tilbake før den piper. Hensikten er at det å gå ut og inn døren skal bli en ikke-ting for hunden. Samtidig er det også forskjell på om hunden piper litt bare noen øyeblikk og så går og legger seg og roer seg, eller om pipingen eskalerer. Sistnevnte bør man aldri ignorere siden det da er snakk om redsel og evt utvikling av separasjonsangst. Så jeg ville kastet en neve godbiter, gått ut av døren og gått rett inn igjen og forsatt med mitt mens hunden spiser godbiter. Også gjenta det til hunden viser mer forventning om å få godbiter når man nærmer seg døren enn at den er alert fordi du skal gå. Dermed gå svært gradvis frem med å forlenge tiden. Endret 16. januar 2017 av Tabris
MrsPiggyBank Skrevet 16. januar 2017 #16 Skrevet 16. januar 2017 Jeg tenker det også er fint å gi valpen litt trening i å spise ut av en kong hvis du skal bruke det allerede på tirsdag - noen gir opp etter kort stund hvis de ikke får ut maten. Det varierer sikkert litt ut i fra hvor matglad hunden er, og ikke minst hvor stressa den er. På shelteret jeg jobbet var det mange hunder som ga opp noen slikk inn i Kong'en sin, selv om de var kjent for å være verdens mest matmotiverte (men vi brukte bare Kong til de som ikke helt trivdes i kennelen sin, så derfor var nok dette vanligere enn ellers. OG det kommer nok inn en høyere andel hunder med separasjonsangst eller andre problemer enn det som er vanlig..). Jeg tror også at det er verdt å tenke på hvem valpen knytter seg mest til. Da jeg hadde en fosterhund med separasjonsangst så ble det en slags hjemme-trening-light å la ham være alene hjemme med mannen min (som var et godt stykke nedenfor meg på popularitetsstigen - han var mye borte og hadde jo nesten aldri godis ).
dyptvann Skrevet 16. januar 2017 #17 Skrevet 16. januar 2017 Jeg var hjemme med min valp i 3,5 uker da jeg fikk ham. Den første uken var han med på ALT jeg gjorde i leiligheten. Blant annet slikket han på dusjdørene siden det var vann på innsiden når jeg dusjet. Andre uken gjorde jeg naturlige ting som å gå med søpla, hente posten, gå på do osv uten at han fikk være med. Det varierte om jeg var borte i sekunder eller 10 minutter. Siste uken bygget jeg meg opp gradvis: mandag var jeg borte 15 minutter, tirsdag 30 min, onsdag 1 time, fredag 3 timer, mandag 4 timer og tirsdag 5 timer. Da jeg begynte å jobbe igjen, brukte jeg fleksitid første uken slik at arbeidsdagen min var fra 0900 til 1430. Jeg brukte aldri kong og lite godbiter. Så det funket for meg da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå