AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #1 Skrevet 15. januar 2017 Har en baby som blir to uker gammel i morgen. Hun sover sjelden mer enn to timer i strekk og gaper/viser tydelige tegn på at hun er sulten når hun våkner. Men hun har nå lagt på seg 400 gram på en uke, og helsesøster lurer på om jeg kanskje gir for mye da babyen gulper og hikker en del. Men hva gjør dere med babyen når den våkner? Føles naturlig å amme, men jeg merker jo at hun sliter litt med magen og har sikkert 10 bæsjebleier i døgnet. Prøver med smokk (Avent og mam) men hun lager grimaser og skyver de ut igjen med tunga. Har nå gått fra å gi henne mat fra begge bryst hver gang til bare ett bryst, men hun virker tydelig mer urolig etter at jeg startet med dette. Noen tips til en rådvill førstegangsmamma? Jeg vet at hun er veldig liten ennå (men veldig god og rund, over fire kilo), men jeg føler at jeg gjør noe feil da mange andre ikke ammer oftere enn tredjehver time og da fra ett bryst; sover babyene så lenge i strekk da eller gjør dere andre ting med dem for å forlenge tiden mellom måltidene? Anonymkode: 4ede0...77f
Gjest GulSol Skrevet 15. januar 2017 #2 Skrevet 15. januar 2017 At mange ammer hver tredje time er bullshit. Etter hva jeg har fått med meg er det mer normalt å ha ungen hengende fast i puppen halve dagen.. Fortsett som du gjør. Små babyer skal ikke være sultene. Det er helt normalt med både 1 og 2 timers mellomrom.
FantasDick Skrevet 15. januar 2017 #3 Skrevet 15. januar 2017 Jeg ammet mer eller mindre konstant de første ukene og baby la på seg 760 gram første uka hjemme. Jeg vet ikke helt, føler det er naturlig å amme når baby viser tegn til å ville ha, jeg. Min erfaring var at det løste seg naturlig. Intenst de første ukene og så fikk vi litt mer rutine på det av seg selv. Jeg ammet hver andre time i flere måneder, da - så hvor ofte man ammer varierer nok en del. 8
Frøken Smilla Skrevet 15. januar 2017 #4 Skrevet 15. januar 2017 Begge mine spiste hver halvannen time hele døgnet da de var på den alderen ... så den myten om at alle barn spiser hver tredje time, er nettopp det: en myte. Jeg er mer overrasket over at en helsesøster ønsker å legge begrensinger på et så lite, fullammet barn. Fullammede barn kontrollerer inntaket selv. 14
absinthia Skrevet 15. januar 2017 #5 Skrevet 15. januar 2017 (endret) Gi barnet mat når det vil og amm når det våkner. Gulping og hikking er normalt. Noen gulper mer enn andre. Du kan gi barnet en liten rapepause midt i måltidet for å se om det hjelper. Det er fåtallet som bare ammer hver tredje time. Det som er vanlig er at man føler at man tilbringer de tre første månedene med puppen fremme og så stabiliserer det seg. Selv om det,å legge på seg 400 g på en uke kan høres mye ut, så kan det hende at den uka var uka da hun la på seg mest. Mine to minste har lagt på seg ca 2 kg de første seks ukene, uten at de har fått for mye mat. Har ammet fem barn og har aldri gjort noe for å forlenge tid mellom ammingene på dette stadiet. Edit: Skulle bare legge til at jeg setter spørsmålstegn ved kommentaren til helsesøster, høres tvilsomt ut å legge begrensinger på en to uker gammel baby. Hadde det vært meg hun hadde kommet med slike kommentarer til, ville en del av min respekt for henne som fagperson falt betraktelig. Endret 15. januar 2017 av absinthia 13
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #6 Skrevet 15. januar 2017 Hei, får du til å bytte helsesøster? Hun gir deg jo helt hårreisende dårlige råd!! La babyen få spise når den ønsker. I starten ammet jeg nesten kontinuerlig. Det er normalt! Følg instinktet ditt og barnets og drit i den elendige helsesøsteren du har. Anonymkode: 794cf...2a5 12
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #7 Skrevet 15. januar 2017 Ammebarn legger på seg ujevnt i spring. Hs høres utdatert ut, ville byttet! Hva skal du gjøre liksom når ungen vil ha mat, nekte henne det og prøve å trøste en sulten gråtende baby frem til det har gått et passende tidsintervall? Lykke til. Høres ondskapsfullt ut. Anonymkode: 2189e...9f2 4
ViljaH Skrevet 15. januar 2017 #8 Skrevet 15. januar 2017 Helsesøster er her den rare, ikke du. La ungen få mat, selvregulere. Ja, det kan hende hun bruker puppen som smokk også, men det gjør ingenting, hennes behov for trygghet og kos blir da dekket. Min yngste la på seg 400 i uka i starten, men det roet seg naturlig etter noen få uker. Han hadde også masse bæsjebleier, og det fortsatte han med lenge. Skiftet ikke kun tissebleie før han var mange måneder. Det gjør ikke noe. 6
saltvann Skrevet 15. januar 2017 #9 Skrevet 15. januar 2017 Før i tiden de fikk beskjed om å amme hver 3. time. Ikke uten grunn at bestemødre/oldemødre ikke fikk til ammingen og måtte gi mme.. Pupp er gull, døgnet rundt Stol på mammahjertet ditt <3 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #10 Skrevet 15. januar 2017 Tusen takk dere, så godt å høre fra erfarne mødre! Føler at alt jeg leser om på Facebook og i blader er sovende babyer som spiser i nokså "perfekte" intervaller.. Da skal jeg stole på magefølelsen:) Hilsen TS Anonymkode: 4ede0...77f 8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #11 Skrevet 15. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk dere, så godt å høre fra erfarne mødre! Føler at alt jeg leser om på Facebook og i blader er sovende babyer som spiser i nokså "perfekte" intervaller.. Da skal jeg stole på magefølelsen:) Hilsen TS Anonymkode: 4ede0...77f Les på Ammehjelpens hjemmesider om amming sv nyfødte og stol på morsinstinktet du er en flink mamma! Anonymkode: 2189e...9f2 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #12 Skrevet 15. januar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les på Ammehjelpens hjemmesider om amming sv nyfødte og stol på morsinstinktet du er en flink mamma! Anonymkode: 2189e...9f2 Dette! Jeg fikk beskjed av barnepleier på barsel om å oppsøke ammehjelpen fremfor helsesøster når jeg hadde spørsmål rundt amming. Er veldig glad for at jeg fikk det rådet Anonymkode: 8d1fd...bb4 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #13 Skrevet 15. januar 2017 Fikk selv en baby som var født litt tidlig og litt liten - han ville spise hver time i starten, var ikke snakk om å vente i tre timer. Jeg spurte frustrert på Helsestasjonen, og da sa de at det skal gå MINST 3 timer imellom ammingen. Altså, det er sånn at hvis det går mer enn tre timer, og babyen legger dårlig på seg, da anbefaler de å vekke babyen og amme oftere. Men det er ingen nedre grense, amme hver time er helt fint - betyr bare at babyen trenger å gå opp i vekt raskt akkurat nå. Når det er sagt, hvis du føler at du begynner å få overproduksjon (tegn som konstant harde pupper, babyen sliter med å ta tak, virker som melken kommer for fort og babyen gulper alt igjen, og er urolig ved puppen) - da kan du prøve metoden "Heltømming og intervallamming" i noen dager, her beskrevet på Ammehjelpen - https://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon Den metoden brukte jeg med hel ihvertfall Måtte bruke metoden 2 ganger, kanskje 4-5 dager første gang og et par dager annen gang - men etter det stabiliserte melkeproduksjonen seg for resten av ammingen, og jeg ammet til babyen var 19 måneder. Anonymkode: 91b42...3a6 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #14 Skrevet 15. januar 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk selv en baby som var født litt tidlig og litt liten - han ville spise hver time i starten, var ikke snakk om å vente i tre timer. Jeg spurte frustrert på Helsestasjonen, og da sa de at det skal gå MINST 3 timer imellom ammingen. Altså, det er sånn at hvis det går mer enn tre timer, og babyen legger dårlig på seg, da anbefaler de å vekke babyen og amme oftere. Men det er ingen nedre grense, amme hver time er helt fint - betyr bare at babyen trenger å gå opp i vekt raskt akkurat nå. Når det er sagt, hvis du føler at du begynner å få overproduksjon (tegn som konstant harde pupper, babyen sliter med å ta tak, virker som melken kommer for fort og babyen gulper alt igjen, og er urolig ved puppen) - da kan du prøve metoden "Heltømming og intervallamming" i noen dager, her beskrevet på Ammehjelpen - https://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon Den metoden brukte jeg med hel ihvertfall Måtte bruke metoden 2 ganger, kanskje 4-5 dager første gang og et par dager annen gang - men etter det stabiliserte melkeproduksjonen seg for resten av ammingen, og jeg ammet til babyen var 19 måneder. Anonymkode: 91b42...3a6 Regner med at du mener maks 3 timer mellom hver amming. Altså, babyen kan ammes oftere, men aldri gå mer enn 3 timer uten mat Anonymkode: dac4a...1c3 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #15 Skrevet 15. januar 2017 Ikke hør på folk som sier at ammende barn kan ikke overspise. De kan, men det er normalt tegn på det. Hvis babyen din spiser hver annen time og virker fornøyd uansett at hun gulper og hikker og har gult bæsj, får hun inn i seg det hun trenger. Husk at de er født med en magen som er samme størrelsen som en kirsebær og etter et par uker, samme størrelsen som et egg. Da er det normalt å spise hyppigere de første ukene. MEN, hvis hun spise ofte og har grønn, rennende bæsj og klager/griner kan det være et tegn av for mye tynnemelk (laktose overdose). Høres ikke ut som hun klager - bare gulper? Hvis hun våkner hver time og gaper, ville jeg ha bare gitt pupp. Men om hun bare spise et par minutter og er ferdig, kan det være tegn at hun vil bare suge og da kan du begynne å prøve litt mer med smokken. Når du skal begynne med smokk går det ikke når du bare stappe den inn i munnen, du må holde det der litt slik at hun lærer hvordan hun får tak i den. Du kan ove litt med å bytte ut puppen når hun småsove/syte med smokk og snu hun inn til kroppen din slik at den blir på plass uten at hun må suge mye. Anonymkode: 2896f...db2
våren14 Skrevet 15. januar 2017 #16 Skrevet 15. januar 2017 La baby styre, det er kjempeviktig for ammingen og å få produksjonen godt i gang! Råd som å bare amme hver 3. time kan bety slutten på amming (mister økedager feks) og gi veldig sulten og misfornøyd baby. Gulp og hikke er normalt og har lite å gjøre med for ofte amming. Baby kan egentlig ligge på brystet nær sagt kontinuerlig den første tiden uten at det er unormalt eller feil. Men, les om intervallamming og for mye formelk hos ammehjelpen! For mye av den første lette melka kan gi både gulp og magevondt. Amm flere/mange ganger på samme bryst før du bytter, så baby også får av den fete gode melka. Hjalp alltid for meg å huske på dette i perioder med mye gulp. Hadde en strikk på håndleddet for å minne meg på hvilken pupp som var i drift, og flyttet den ikke før etter minst tre timer. Les mer hos ammehjelpen 2
Clemencia Skrevet 15. januar 2017 #17 Skrevet 15. januar 2017 Min sin kom seg aldri inni den "tretimers-regelen" noensinne. Selv når han var 6 mnd ammet jeg oftere enn hver tredje time. Husker svigerfar kommenterte en gang når vi var noen timer på besøk der; "Spiser han for tredje gang nå?"..... 🙈 Også han la på seg mye (500 g i uka første ukene) og gulpet alltid mye. Han tok smokk også, men viste likevel ofte tydelige tegn på sult (kunne bli skikkelig sint på få minutter!!). Jeg hadde overproduksjon av melk og måtte heltømme og intervallamme med jevne mellomrom. For oss hjalp det på magevondten hans, men jeg ammet fortsatt ofte likevel. Har ingen råd å komme med, men synes personlig at dersom babyen trives og har det bra, så kan dere bare fortsette slik. Men om hun virker smertepåvirket eller du har altfor mye melk er det greit å prøve å ordne dèt på ett vis ☺
Gjest Runforit Skrevet 15. januar 2017 #18 Skrevet 15. januar 2017 Så lenge baby vil ha pupp så er det bare å kjøre på. Babyer kan ikke bli "overvektig" av mm. Dog Mini her var feit som en julegris forrige jul da han i snitt la på seg 500 gr hver uke Gikk seg til da han strakk seg og ble mer bevegelig og nå er han sylslank utenom sunne bollekinn da
Rockesau Skrevet 15. januar 2017 #19 Skrevet 15. januar 2017 Jeg måtte også amme lillegutt ofte. Gjerne hver time også! Men da han ble 3 mnd gikk det over i en rytme med: - amming - aktivitet (våken i 1,5 timer mellom dupper) - dupp (1,5-2timer) i en 3-timers syklus. Da gikk det 3timer mellom amming, og noen ganger 4 hvis han sov lenge. slapp av og gi baby mat når han vil mens han er så liten! Mm-barn skal styre alt selv. Plutselig kommer økedøgn også og da er det spesielt viktig at baby får spise når han ønsker angående vent gikk min opp ca 500-600g hver uke. HS her sier det er helt normalt og ingenting er for mye for mm-barn! Han ligger også klistret på kurven han følger så vektoppgangen har vært helt riktig for han:) 2
Skogsprinsessa Skrevet 15. januar 2017 #20 Skrevet 15. januar 2017 Høres kanskje ut som om du har for mye formelk, som også har vært nevnt over her? ☺ Kanskje du skulle ha lest litt om dette, og evt prøvd ut metodene for å gjøre noe med dette? 🙂 Lykke til! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå