Gå til innhold

Motorsag på søndag

Anbefalte innlegg

Gjest EkteMannen
Skrevet

Hei. 

Jeg har et prosjekt i hagen. Jeg holder på å lage hagemøbler av noen tømmerstokker jeg har.  Sånn det er nå, med tidlig mørkt om kvelden er det egentlig bare lørdager som jeg kan jobbe på. Søndag skal jo være hellig.... 

Jeg er vanligvis stille på søndager, og klipper ikke plenen e.l., men det klør litt i fingrene nå. Det er jo ingen som soler seg eller spiser middag ute... Er det greit nå på vinteren å gjøre litt selv på en søndag? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei 

Anonymkode: 3726d...efa

• Liker 4
Skrevet

Ikke motorsag. Finn noe annet å drive med? Møblene blir nok ferdige før sommeren uansett, og naboene er nok leie nok om du driver på hele lørdagene. Glad vi ikke er naboen 🙊

Anonymkode: 06b64...064

• Liker 1
Skrevet

I nabolaget vi bor hadde det vært helt OK. Så tenker det spiller en rolle hvordan nabolaget er.

Anonymkode: abff2...626

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, EkteMannen skrev:

Hei. 

Jeg har et prosjekt i hagen. Jeg holder på å lage hagemøbler av noen tømmerstokker jeg har.  Sånn det er nå, med tidlig mørkt om kvelden er det egentlig bare lørdager som jeg kan jobbe på. Søndag skal jo være hellig.... 

Jeg er vanligvis stille på søndager, og klipper ikke plenen e.l., men det klør litt i fingrene nå. Det er jo ingen som soler seg eller spiser middag ute... Er det greit nå på vinteren å gjøre litt selv på en søndag? 

Har du en garasje å gjøre det i? 

Anonymkode: f76a5...10c

Skrevet

Dersom det er noen korte avkapp, så hadde jeg tålt det, og jeg er blant de som knurrer veldig på plenklippere på søndager. Rett før jul drev vi og satte opp ny garderobe på ene soverommet, men trådhyller og skyvedører. Et par av hyllene måtte bankes sammen, metall mot metall. Grunnet plass i kjelleren, så ble mange hyller bygget utenfor kjellerdøra på en platting der. Og jeg tenkte i mitt stille sinn at det får gå. Det var ikke motorisert, det varte ikke mer enn noen minutter, men jeg følte det bråkte mer enn en motorsag. 

Kappe av fire planker er ikke det samme som å kappe ved i en time, liksom....

Anonymkode: bdb2a...cdb

Skrevet

jeg hadde blitt meget forbannet om du hadde begynt i mitt nabolag før kl 12, men mellom kl 12-18 så har det ikke noe å si for meg iallefall.
Jeg synes ikke det er noe verre enn unger som er ute å leker!  

Anonymkode: c9c1b...5c0

• Liker 1
Gjest EkteMannen
Skrevet

Vel, jeg får gjøre det en annen gang. Jeg la egentlig ut tråden her bare får å få bekreftet det jeg trodde :)

Av og til er det litt surt å ikke få gjøre gøye ting bare fordi det er søndag, men jeg pleier å holde meg i skinnet. 

Skrevet

Lov om helligdagsfred er rimelig klar:

§ 2.Helligdager

Følgende dager er helligdag:

a) vanlige søndager,
b) nyttårsdag (1. januar),
c) skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag),
d) langfredag (siste fredag før første påskedag),
e) første påskedag (første søndag etter første fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars),
f) annen påskedag (første mandag etter første påskedag),
g) Kristi Himmelfartsdag (sjette torsdag etter første påskedag),
h) første pinsedag (sjuende søndag etter første påskedag),
i) annen pinsedag (første mandag etter første pinsedag),
j) første juledag (25. desember),
k) annen juledag (26. desember).

§ 3. Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Det er ikke greit å bruke motorsag på søndag. Vanlig håndsag som ikke bråker, er derimot greit. 

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet
6 timer siden, EkteMannen skrev:

Hei. 

Ikke på en søndag, nei. 

Du får ikke frikort her.

Skrevet

I verste fall ber noen deg å slutte. Har holdt på ute hver søndag i flere år jeg... aldri noen som har sagt noe 😊

Skrevet

Spørs helt på nabolaget, her jeg bor er det et arbeiderklassestrøk med mange unge håndtverkere som bor. Det var skikkelig rufsete her for bare noen få år siden men nå er dette blitt et veldig flott sted å bo med nyoppussede hus og velstelte hager. Det betyr at det er ikke bare motorsaga som går hvert minutt folk her har fri, det er gravemaskiner, sirkelsager og god gammeldags snekring. Det er en pris jeg gledelig betaler for at strøket her skal få seg et løft.

Har selv saget mye med motorsag, kappsag og gravd med gravemaskin på søndag for det er en av de få dagene jeg har fri fra jobb. Venter til etter kl 12 av god gammel tradisjon

Men hadde dette vært et gammelt etablert villastrøk ville jeg ikke gjort det.

Anonymkode: b069f...e81

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i et felt med rekkehus og mindre eneboliger. Her hadde det vært greit om du begynte en gang etter 12. Vi tåler at folk jobber ute i hagene sine på en søndag.

Anonymkode: f2955...242

Skrevet

Hvis du ikke er religiøs så er det helt greit. Kristne tar ikke hensyn til deg. De har sikkert et bygg i nærheten av deg som her, ned en kjempestor klokke i toppen av støpejern.

Den lager de et ordentlig rabalder med kl 11:00 på søndagen. På tide at noen tar litt igjen med en motorsag! Hvis ikke kommer de bare til å fortsette med dette spetakkelet.

Anonymkode: 9ca0b...60e

• Liker 1
Skrevet

Her jeg bor hadde det vært helt ok. Så lenge du ikke hadde holdt på i timesvis så klart. Ingen reagerer på om noen klipper plenen eller snekrer på verandaen på en søndag. Dog er det greit å ikke starte før 12 og gi seg før 18 som flere sier. Jeg irriterer meg mer over barna som skråler og leker på trampolina klokken 08:00 en søndag enn over naboen som utnytter finværet for å få klippet plenen klokken 14:00.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har kristne naboer, så nei. Er naboene dine ikke-troende, så kjør på! Er du usikker, får du la være.

Gjest KlippKlapp
Skrevet

Det er ikke lov. Jeg ville syntes det var helt ok.

Gjest chisandra
Skrevet

Glad jeg bor i et nabolag der det er lov å bråke litt - selv på søndag. Ingen begynner med noe tidlig. :)

Skrevet
21 timer siden, chisandra skrev:

Glad jeg bor i et nabolag der det er lov å bråke litt - selv på søndag. Ingen begynner med noe tidlig. :)

Dette er lovregulert i Norges lover - ikke noe nabolaget selv bestemmer. Om noen ikke klager er noe annet...

Anonymkode: 747ff...c79

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...