Gå til innhold

Tips og hjelp -vi sliter endel med 12 åringen vår..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt: Vår 12 åring er utrolig vimsete og ukonsetrert til tider  -svært lite selvstendig. Og slurver/har alltid hastverk med skolearbeidet. Lærer har sagt barnet MÅ skjerpe seg nå; Skrive mye penere, konsentrere seg på prøver og oppgaver m.m.

Barnet har ingen diagnoser - er bare veldig distre.. Gjør det generelt bra på skolen, men pga slurv trekkes inntrykket ned.

Vi MÅ øve/lære 12 åringen å konsentrere seg! Lære å se konsekvensene, lære å stresse ned osv. H*n er i en sårbar fase nå i full fart inn i puberteten og er ekstremt sensitiv ifht kritikk, når venner finner på noe uten at h*n er invitert også videre. Humøret er som berg og dalbane. Og den klumsete og ukonstrerte oppførselen har blitt klart verre nå som puberteten har satt igang.

Har du noen tips her? Noen fine nettsider med råd og veiledning? Hører gjerne fra deg som evnt har vært i lignende situasjon også.. Er litt engstelig for å håndtere dette feil og gjøre ting verre.. Men nå starter ungdomskolen straks - og det vil ikke gå bra hverken sosialt eller faglig å være så sårbar/sår, distre og ukonsentrert...

Anonymkode: bc575...aac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Her har vi også en 12 åring som har "skrudd av hjernen". Vimsete, ukonsentrert og slurvete. 

Min "trøst" er at jeg har studert endel ifht utvikling av hjernen- og der bekrefteS dette. Det er litt manglende kontakt mellom de ulike hjernedelene i denne perioden (håper den ikke blir for lang...).

min 12 åring er ikke så sår ifht venner- men ekstremt irritabel mot oss hjemme.både foreldre og søsken. 

Ingen konkrete tips,men klem til deg!

Anonymkode: 2741a...6d0

Skrevet

Høres ut som add

Anonymkode: 3948b...2b7

Skrevet

Du sier at barnet ikke har noen diagnoser. Betyr det at han er testet? 

• Liker 1
Skrevet

Kjenner en sånn en.  Tror bare de må gjennom den fasen.  Så kan dere fokusere på løsninger fremfor mas.  Som å ha en whiteboard med alle beskjeder på,  legge inn alt som må huskes på mobilen med alarm på etc. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye spilling/nettbrett bruk/skjermbruk er det pr dag?

Anonymkode: 51627...bf8

Skrevet

Enig i at dette høres mistenkelig ut som ADD. Selv bøe jeg diagnosert med ADD i en alder av 27 år - hadde bare foreldre eller lærere sett tegnene og tatt meg gjennom tester, ville livet mitt tatt en helt annen vending. 

Anonymkode: 47094...776

Skrevet

Du skriver at barnet ikke har noen diagnoser. Da går jeg ut i fra at dere har sjekket om han kvalifiserer til en diagnose, da diagnoser ikke spretter opp med et stempel i panna av seg selv.

Du skriver at dere jobber med konsentrasjonen. Hva gjør dere da? Og får barnet nok hvile? Nok søvn? Egentid? Er fritiden fylt opp med stress og aktiviteter?

Synes det er rart med en lærer som sier at ungen må skjerpe seg, i stedet for å si at han trenger hjelp. Det er ingen unger som står opp om morgenen og bestemmer seg for å ikke konsentrere seg. Om han ikke klarer å konsentrere seg, så er det symptom på noe annet. Da kan han ikke bare skjerpe seg. Da må dere finne ut hva som ødelegger konsentrasjonen og hjelpe han med det. Om han han har ADHD, så trenger han enda mer hjelp.

Anonymkode: e3c57...dc7

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om han ikke klarer å konsentrere seg, så er det symptom på noe annet. 

Anonymkode: e3c57...dc7

Alltid?

Lurer på hva jeg feiler da:fnise:

Anonymkode: c2c75...c56

• Liker 1
Gjest Jessica
Skrevet

Klem til deg. Akkurat ferdig med den fasen her hjemme. Om det er til noe trøst så roer det seg kraftig en dag 

Skrevet

Kanskje ingen trøst - men tror dette dessverre er helt normalt. Har selv en sønn som er utrolig distre, og som har skapt mye hodebry både for meg og lærere. Til og med foreldre av vennene hans kan gi uttrykk for at han er noe vimsete..... Nå er han blitt 14 år, og redningen kom "helt av seg selv": skolen begynte med leksehjelp/leksetid to dager i uken. Til å begynne med gikk det ikke så bra, anmerkninger i full fart på It´s Learning. Men etterhvert forsto han at skulle han delta på denne ordningen, så krevde det faktisk at han gjorde det tiden var ment for : lekser og samarbeid med lærere og medelever. 

Fortsatt går vi igjennom ukeplanen som legges ut på skolens nettside, og jeg hører med han iløpet av uken hvordan det ligger an. Men jeg merker at det at han nå er blitt stilt mer til ansvar for egen læring (betingelsen for å fortsette med leksehjelp på skolen var at det sluttet å komme anmerkninger), så går det bedre. Han opplever egen mestring og er stolt over å forbedre resultater på skolen og få positive tilbakemeldinger fra lærerne. 

Nå som sønnen din begynner på ungdomsskolen, har jeg et viktig råd til deg : ta kontakt med skolen og be om et samarbeidsmøte. Fortell at gutten er noe distre, avtal at han f eks skal sitte langt fremme, at lærer er oppmerksom på at han får med seg beskjeder, og hør om de har noe slikt som leksehjelp. Det er så godt å slippe å slite og dra ungene igjennom skoleuken, og de gangene skolearbeid gjøres hjemme, blir det nå mye mindre "kranglete" ettersom hovedtyngden allerede er gjort.

Iforhold til "diagnose" som jeg ser noen er opptatt av, så har riktignok sønnen min dysleksi. Men det, har jeg sagt til han, er ingen sovepute. En dyslektiker kan gjøre det like bra som alle andre, men det krever mer innsats. Utover det tror jeg det du beskriver er normalt, så ikke bekymre deg for diagnoser.

Anonymkode: 18cc3...66b

Skrevet

Er dette gutt eller jente? Gutter og jenter er nemlig ulike i den alderen. 

Anonymkode: 338f0...61d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...