Gå til innhold

Barbermaskin til katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har erfaringer med å barbere katt hjemme? Min er langhåret, og pelsen tover seg veldig nede ved halefestet. Hun er redd av seg, og må bedøves for å bli barbert hos dyrlege. :/ 

Anonymkode: cdc95...6ff

Skrevet

Du skal ikke barbere katten din. Du må passe på å børste katten din, hvis den lett får floker.

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke prøve å klippe pelsen? Enten tynne ut eller la det være igjen noen cm. En effileringssaks vil nok gi et mer naturlig resultat enn barbering eller vanlig saks og koster ikke mye.

Anonymkode: 65722...343

Skrevet

Få deg heller en flokekutter :) Fjern alle floker, om det er mye så gjør det over flere dager så pus ikke blir sår og sint. Så sjekker du hver dag og tar de med en gang det kommer antydning til en floke. Sjekk også om pus har tørr pels/hud på bakparten. Det kan gjøre at pelsen floker seg mer. 

Anonymkode: 42ca5...f59

• Liker 2
Skrevet

Slikt skulle du ha tenkt på fra dag 1.
Det å børste pelsen er et must når du har langhåret katt. Du skulle ha øvd på dette fra du fikk katten i hus. 

Anonymkode: 4457a...595

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Få deg heller en flokekutter :) Fjern alle floker, om det er mye så gjør det over flere dager så pus ikke blir sår og sint. Så sjekker du hver dag og tar de med en gang det kommer antydning til en floke. Sjekk også om pus har tørr pels/hud på bakparten. Det kan gjøre at pelsen floker seg mer. 

Anonymkode: 42ca5...f59

Takk for tips!

Til dere andre; jeg børster katten hver dag, har også Furminator som jeg bruker ca to ganger i uka (men den lugger nok litt, så jeg liker ikke å "utsette" henne for den så ofte.. Problemet er at det ikke er floker, men tovet pels. Det sitter helt inntil huden, og lar seg ikke børste ut eller klippes bort  (nærmer meg aldri i livet med saks). 

Katten har blitt barbert hos dyrlege før, hvorfor er det så ille at jeg vil gjøre det selv? Hun må som sagt bedøves, det kan umulig være særlig bra å gjøre inntil èn gang i året? Eller synes dere det er bedre? Hun er innekatt, og jeg har kun barbert henne om sommeren, tar ikke av all pels, men korter den og fjerner klumpene. 

• Liker 1
Skrevet

Noen som har forsøkt balsamspray, forresten.. ? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har forsøkt balsamspray, forresten.. ? 

Ja har prøvd det på min pus. Hadde samme problemet som deg. Var ikke akkurat en balsamspray men en spray som skulle gi fuktighet til hud og pels. Jeg merket veldig godt at pelsen ble mindre tørr og at han da fikk mindre floker og tover. Og den flokekutteren er kjempebra. Den har også sånn sikkerhetsgreie så de skarpe delene ikke kommer bortpå huden :) 

Jeg har denne: http://busterzoo.no/hund/pleieprodukter/borste-kam/flokekutter-buster.html

Også er denne veldig bra til å kutte opp tover: http://busterzoo.no/hund/pleieprodukter/borste-kam/kw-tovedeler.html

Også hjalp det forresten også å gi pus tran (sånn som er beregnet på katter).

Anonymkode: aecc4...171

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har prøvd det på min pus. Hadde samme problemet som deg. Var ikke akkurat en balsamspray men en spray som skulle gi fuktighet til hud og pels. Jeg merket veldig godt at pelsen ble mindre tørr og at han da fikk mindre floker og tover. Og den flokekutteren er kjempebra. Den har også sånn sikkerhetsgreie så de skarpe delene ikke kommer bortpå huden :) 

Jeg har denne: http://busterzoo.no/hund/pleieprodukter/borste-kam/flokekutter-buster.html

Også er denne veldig bra til å kutte opp tover: http://busterzoo.no/hund/pleieprodukter/borste-kam/kw-tovedeler.html

Også hjalp det forresten også å gi pus tran (sånn som er beregnet på katter).

Anonymkode: aecc4...171

Tusen takk for gode tips :) Hun har nok litt tørr hud, og nå når det er kaldere i luften blir det ikke akkurat bedre.. Skal forsøke tran også! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...