AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #1 Skrevet 14. januar 2017 Jeg venter barn i februar. Men ønsker ikke og ta mammaperm da pappaen er uføretrygdet og hjemmeværende. Har familie som også er uføretrygdet, hjemmeværende og gladelig trår til. Har en pågående diskusjon med NAV angående dette da jeg er under arbeidsavklaring (utredning for ryggskade og behandling) Jeg har fått innvilget foreldrepenger, men ønsker ikke og ta ut dette da jeg heller vil få fortgang i arbeidsavklaringen. Arbeidsavklaring medfører møte og aktivitetsplikt, noe jeg er inneforstått med. Syntes det er helt høl i hue om vi skal gå to foreldre hjemme hver dag i 10 måneder og sette alt på vent, når jeg ikke selv ønsker det! Kan nav nekte meg og fortsette arbeidsutredning? Er det noen som har vært borti lignende? Anonymkode: 72406...25e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #2 Skrevet 14. januar 2017 Det er ikke sikkert du får mammaperm i det heletatt når mannen er arbeidsledig og kan være hjemme med barnet. Anonymkode: 2ac6e...2be
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #3 Skrevet 14. januar 2017 Det er lovpålagt å ta en viss mengde permisjon, husker ikke hvor mye/lenge. Sier Nav dette, så er det nok slik her. Anonymkode: f890b...493
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #4 Skrevet 14. januar 2017 Jeg tok ikke en dag pappaperm. Hvorfor skal det være forskjellig fra mann til kvinne? Anonymkode: 2ac6e...2be
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #5 Skrevet 14. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg venter barn i februar. Men ønsker ikke og ta mammaperm da pappaen er uføretrygdet og hjemmeværende. Har familie som også er uføretrygdet, hjemmeværende og gladelig trår til. Har en pågående diskusjon med NAV angående dette da jeg er under arbeidsavklaring (utredning for ryggskade og behandling) Jeg har fått innvilget foreldrepenger, men ønsker ikke og ta ut dette da jeg heller vil få fortgang i arbeidsavklaringen. Arbeidsavklaring medfører møte og aktivitetsplikt, noe jeg er inneforstått med. Syntes det er helt høl i hue om vi skal gå to foreldre hjemme hver dag i 10 måneder og sette alt på vent, når jeg ikke selv ønsker det! Kan nav nekte meg og fortsette arbeidsutredning? Er det noen som har vært borti lignende? Anonymkode: 72406...25e Du må ta 3 uker før termin og seks uker etter fødsel. Du vet heller ikke hvordan du er etter fødselen. Barnet trenger faktisk sin mor. Anonymkode: df22e...9bc 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #6 Skrevet 14. januar 2017 Du må ta tre uker før og seks uker etter ja, men det er ingen regler som tilsier at du ikke får lov å fortsette på avklaringspenger, så lenge fødselen ikke medfører brudd i tiltaket ditt. Feks. iløpet av graviditeten kan det hende tiltaket ditt blir endret til hjemmetrening eller lignende, og da vil tiltaket kunne utføres under de ni ukene. Hvis du får beholdt AAP så kan du søke engangsstønad i tillegg. Anonymkode: a5a80...37a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #7 Skrevet 14. januar 2017 Litt av en familie å bli født inn i, ingen som kan forsørge seg selv... Anonymkode: bc49e...35b 9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #8 Skrevet 14. januar 2017 Han er ufør og du på arbeidsutprøving? Hvorfor får dere i det hele tatt barn i en slik situasjon? Og mannen din er liksom frisk nok til å ta seg av en baby på fulltid, men ikke jobbe? Herregud, snakk om å utnytte velferdssystemet. Anonymkode: 585ba...2a0 11
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #9 Skrevet 14. januar 2017 Du er pålagt permisjon 3 uker før og 6 uker etter fødsel. Men tror du kommer til å se annerledes på det når barnet kommer. Barnet trenger sin mor, . Hvordan har du tenkt å gjøre det med amming ? Hvis mannen din er ufør og ikke ustand til å arbeide er han ihvertfall ikke i stand til å ta seg av et spedbarn 24 /7. Barnets behov og ikke ditt behov bør komme først syns jeg. Anonymkode: f5049...e67 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #10 Skrevet 15. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ta 3 uker før termin og seks uker etter fødsel. Du vet heller ikke hvordan du er etter fødselen. Barnet trenger faktisk sin mor. Anonymkode: df22e...9bc I mange andre land som USA feks tar de fleste kvinnene kun permisjon i 4-6 uker etter fødselen. Hvis det hadde vært skadelig for barnet hadde naturligvis lovene rundt permisjon der vært annerledes. TS: vi er veldig heldige i Norge og det er ikke behov for å ta hele permisjonen. Men du må ta tre uker før og seks uker etter fødsel. Anonymkode: ad94a...baa 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #11 Skrevet 15. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt av en familie å bli født inn i, ingen som kan forsørge seg selv... Anonymkode: bc49e...35b ....men barnet har en mor som vil forsørge seg ved å fortette med arbeidsavklaringen fremfor å gå hjemme i permisjon. Dette er den mest positive innstillingen seg har sett på lenge - flott TS Anonymkode: d55aa...862 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #12 Skrevet 15. januar 2017 Du må ta 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel. Hvis du skal amme merker du fort at det er naturstridig å være borte fra barnet rett etter fødsel, så de 6 ukene er en biologisk nødvendighet Anonymkode: e5db7...625
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #13 Skrevet 15. januar 2017 Etter de 6 ukene kan vel far ta resten av permisjonen? Anonymkode: b9089...365
FantasDick Skrevet 15. januar 2017 #14 Skrevet 15. januar 2017 Dere kan vel finne en mellomting mellom å ikke ta noe permisjon eller gå hjemme to stk i 10 mnd? Folk er selvsagt forskjellige, men spørs om du ikke tenker annerledes når du får babyen i armene dine..
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #15 Skrevet 15. januar 2017 Synes det er merkelig om du blir tvunget til å ta i mot foreldrepenger. Tenker foreldrepermisjon med foreldrepenger er en rettighet og mulighet som man selv velger om man vil benytte seg av. Som flere skriver over her så er de siste tre uker før fødsel og de første seks uker etter fødsel forbeholdt mor. Det vil si at far ikke kan benytte seg av disse permisjonsukene. Dersom du heller ikke ønsker å ta disse ukene er vel eneste konsekvensen at du ikke får de igjen. Anonymkode: d55aa...862
Gjest KlippKlapp Skrevet 15. januar 2017 #16 Skrevet 15. januar 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt av en familie å bli født inn i, ingen som kan forsørge seg selv... Anonymkode: bc49e...35b Og det skulle være et problem av hvilken grunn?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #17 Skrevet 15. januar 2017 Jeg syntes du blr være litt forsiktig med å "krangle" deg til å slippe å ta foreldrepermisjon. Når barnet blir født er det godt mulig du rett og slett ikke orker å gjøre annet enn å ta vare på barnet, sove en time her og der når du kan, og kanskje spise litt innimellom. Det er også godt mulig at du ikke vil orke tanken på å være borte fra babyen, og det er heller ikke helt heldig for ammingen dersom matfatet er borte i timesvis av gangen. Ellers må du vel bare ta 3 uker før og 6 uker etter fødselen. Anonymkode: e9360...fa5 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #18 Skrevet 15. januar 2017 Dette med 3 uker før og 6 uker etter er greit. Men jeg tenker da langsiktig ifht økonomi. Ser absolutt ikke noe galt i og ville tilrettelegge slik at familiens økonomi bedres Livet stopper ikke opp selvom vi får barn! Babyen er meget ønsket! Ryggskaden derimot ikke fullt så ønsket, dårlig økonomi absolutt ikke ønsket. Føler jeg blir motarbeidet av nav; "nei du skal holde deg i ro i 10 måneder fordi du har krav på foreldrepenger" Har sendt klage og purret på saksbehandler, så nå får vi se hvordan det går da Kan også legge til at og pumpe seg fungerer utmerket slik at pappaen kan gi mat de timene av dagen jeg eventuelt er på arbeidsutprøving. Anonymkode: 72406...25e 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #19 Skrevet 15. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette med 3 uker før og 6 uker etter er greit. Men jeg tenker da langsiktig ifht økonomi. Ser absolutt ikke noe galt i og ville tilrettelegge slik at familiens økonomi bedres Livet stopper ikke opp selvom vi får barn! Babyen er meget ønsket! Ryggskaden derimot ikke fullt så ønsket, dårlig økonomi absolutt ikke ønsket. Føler jeg blir motarbeidet av nav; "nei du skal holde deg i ro i 10 måneder fordi du har krav på foreldrepenger" Har sendt klage og purret på saksbehandler, så nå får vi se hvordan det går da Kan også legge til at og pumpe seg fungerer utmerket slik at pappaen kan gi mat de timene av dagen jeg eventuelt er på arbeidsutprøving. Anonymkode: 72406...25e Jeg fikk ikke til å pumpe. Anonymkode: e5db7...625
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #20 Skrevet 15. januar 2017 Man må ikke amme. TS, jeg vet ikke hvordan du kan gå fram for å løse dette, men håper ting ordner seg for dere Anonymkode: 0b96e...f8e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå