Gå til innhold

Har mobbet oss i årevis pga dårlig økonomi - Nå rakner alt!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan tenke deg at dette er et "den som ler sist"-tilfelle.

Men husk nå på at oljebransjen står for en stor del av Norges økonomi, og om denne nedgangen kommer til å være langvarig så blir det neppe du som ler sist...

Anonymkode: 23169...466

• Liker 26
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naboene våre, som vi tidligere hadde litt sosirisikerer med, har i en årrekke vært utrolig nedlatende mot oss pga økonomi.De har begge jobbet i mange år i oljeb ransjen og har bygget seg opp en voldsom inntekt, og har også en livsstil etter dette, og vel så det. Vi sluttet å ha kontakten for mange år siden, og de siste årene har de blitt mer og mer nedlatende og rett og slett noen mobbere som har slengt ut spydige kommentarer mot oss pga at vi er "fattige" og ikke kan reise på ferie etc. Hver gang de kommer hjem fra en utenlandsferie, gnir de det inn til oss, og vi ser ta de nyter det.
Vi er begge lavtlønte, men jobber og sliter for å få det til å gå rundt, men vi klarer oss. Selvsagt betyr det at huset vårt ikke er av nyeste sort, og heller ikke bilen og andre eiendeler. Barna til naboene har også vokst opp i luksus og har fått alt de bare kan peke på, og er ekstremt bortskjemte og nebbete.

Så kommer oljekrisa, og det hele ender til slutt opp med at BEGGE mister jobbene sine, og har enda ikke klart å finne ny jobb. De nærmer seg grensa for dagpenger og må i snart over på sosialen. Nå må de selge huset, og de har virkelig fått kjenne på dette nå. Samlivet deres er i ferd med å rakne, det er daglige høylytte krangler. Det viser seg nå at de har levd over evne, og nå kommer smellen.

Jeg må innrømme at jeg STORKOSER MEG. :skratte: HAHA! Snakk om karma. Nå får de virkelig kjenne på det!

Fy faen i fittehelvete som jeg godter meg. Ja, jeg vet det er galt av meg, men det er årevis med trakassering som bare må UT.  Jeg ler jo ikke de opp i trynet, men jeg går heller ikke bort og viser "omtanke" for å si det slik. Det er pussig nok også blitt slutt på den daglige drittslenginga mot oss, hehe.....

Hva tenker dere, det må vel være lov å godte seg litt når folk får som fortjent, eller?

Anonymkode: 8dac2...3fe

Ville ha satt en blomst eller liknedne ved døren deres og et kort med ord av omtanke. Vil nok være den beste lærepenge for de, og så rikiskerer du ikke karmaen som kan komme til deg om du godter deg hakket for mye! ;) Se bare hva som skjedde med deres kjepphøy naboer! ;) Men såklart, godt deg alt du kan på vei bort med blomsten, kaken eller hva du tar med, og så blir du ferdig med det, dvs heller takknemlig over dine fine ting i ditt liv! :)

• Liker 33
Gjest Tsunade
Skrevet

Kan forstå deg, TS, når de har vært hoverende i sin materielle velstand. Hadde nok kjent på de samme følelsene selv.

"Hovmod står for fall", sier et gammelt ordtak, og det har dine naboer fått oppleve. Kos deg nå, bare pass på at du ikke ender opp som dem, dvs. at du er hoverende over deres nederlag. Hev deg over slikt.

Skrevet

Sånne innlegg gir meg følelsen av at du er like ille som de. Hadde du vært en sterk person  hadde du sett på de med mildere øyne og faktisk gitt omtanke. For du vet hvor hardt det er. I stedet gnir du inn hvor dårlig råd de har. Så jeg syns du er like mye mobber som de er selv om du er mer i det skjulte.

Anonymkode: aa7c4...d57

• Liker 43
Skrevet

Hvordan har de fått trakassert dere om dere ikke har kontakt?

Anonymkode: 8c7e0...922

• Liker 8
Skrevet

Karma is a bitch - Ts, ikke godt deg for my, før du vet ordet av det tar karma deg 

• Liker 3
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har de fått trakassert dere om dere ikke har kontakt?

Anonymkode: 8c7e0...922

De er naboer, og vi møtes så og si daglig utenfor husene. Har også barn i samme klasse, så man møtes på tilstelninger, foreldremøter etc.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er dumt av naboene og oppføre seg slik, men synes heller ikke at dere oppfører dere fint selv.... Tenker på barna deres. Får de med seg at dere synes dette er "fantastisk"? Og hva med barna til naboene; fortjener de å bli "mobbet"?

Hadde ikke klart å tenke slik som du tenker. Hadde heller tenkt slik at "jaja, nå har de fått seg en lærepenge, og en livserfaring rikere, og kommer kanskje til å tenke seg en gang eller to før de kritiserer andre" også hadde jeg hevet meg over hva som er blitt sagt tidligere (snakker av erfaring, samme som din)

Anonymkode: 80c41...81e

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor tror du at du er noe bedre når du godter deg over andres nød? Du virker bitter og fokuserer altfor mye på naboene dine sitt privatliv. Tenk heller på hvordan du kan forbedre deg selv enn å tenke negativt om andre. 

Anonymkode: e10a3...8f3

• Liker 13
Skrevet

Spør ved en passende annledning hvor ferien går til sommeren:)

Anonymkode: b60a8...e9f

• Liker 10
Skrevet

Har de virkelig trakassert og mobbet dere, eller er du mer enn sunt hårsår og opptatt av penger? Kanskje det er dere som har tolket alt i verste mening til det punkt at nabpene kan knapt nevne egne ferieplaner uten at du føler deg mobbet?

Muligens er naboene dine mobbere, men jeg synes ikke du er mye bedre. 

Anonymkode: f157b...921

• Liker 21
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Først så tenkte jeg at jo, det må være lov å fryde seg litt i en slik situasjon. Deretter begynte jeg å lure (les:tvile) på realitetene i dette: for det første så virker du ekstremt godt orientert om denne familiens økonomi og samliv til ikke å ha noe kontakt med dem. Selv med barn i samme klasse vet man ikke «alt» om de andre foreldrene i nabolaget. 
For det andre tenker jeg at det høres noe spesielt ut at folk nærmest gjør narr av at naboen ikke har råd til dyre ferier osv, slik du beskriver at naboen har gjort. 
For det tredje mener jeg at hver får feie for sin egen dør. 

Endret av Margit Spat
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Naboene våre, som vi tidligere hadde litt sosialt samvær med, har i en årrekke vært utrolig nedlatende mot oss pga økonomi. De har begge jobbet i mange år i oljebransjen og har bygget seg opp en voldsom inntekt, og har også en livsstil etter dette, og vel så det. Vi sluttet å ha kontakten for mange år siden, og de siste årene har de blitt mer og mer nedlatende og rett og slett noen mobbere som har slengt ut spydige kommentarer mot oss pga at vi er "fattige" og ikke kan reise på ferie etc. Hver gang de kommer hjem fra en utenlandsferie, gnir de det inn til oss, og vi ser ta de nyter det.
Vi er begge lavtlønte, men jobber og sliter for å få det til å gå rundt, men vi klarer oss. Selvsagt betyr det at huset vårt ikke er av nyeste sort, og heller ikke bilen og andre eiendeler. Barna til naboene har også vokst opp i luksus og har fått alt de bare kan peke på, og er ekstremt bortskjemte og nebbete.

Så kommer oljekrisa, og det hele ender til slutt opp med at BEGGE mister jobbene sine, og har enda ikke klart å finne ny jobb. De nærmer seg grensa for dagpenger og må i snart over på sosialen. Nå må de selge huset, og de har virkelig fått kjenne på dette nå. Samlivet deres er i ferd med å rakne, det er daglige høylytte krangler. Det viser seg nå at de har levd over evne, og nå kommer smellen.

Jeg må innrømme at jeg STORKOSER MEG. :skratte: HAHA! Snakk om karma. Nå får de virkelig kjenne på det!

Fy faen i fittehelvete som jeg godter meg. Ja, jeg vet det er galt av meg, men det er årevis med trakassering som bare må UT.  Jeg ler jo ikke de opp i trynet, men jeg går heller ikke bort og viser "omtanke" for å si det slik. Det er pussig nok også blitt slutt på den daglige drittslenginga mot oss, hehe.....

Hva tenker dere, det må vel være lov å godte seg litt når folk får som fortjent, eller?

Dette tror jeg faktisk ikke på.

Så mye detaljkunnskap om naboer kan du ikke ha. Dere bor i hus, men hører altså krangler fra nabohuset. Du vet nøyaktig når de mistet jobben, du har holdt telling med hver dag slik at du vet at de snart ikke lenger får dagpenger?

Du vet at de må selge huset? Så de selger ikke fordi de skal flytte til nye jobber et annet sted da? Huset ligger altså ikke ute til salgs, det er noe du vet de kommer til å måtte gjøre?

Nei, dette er tull og tøys.

Og å bygge sin egen selvfølelse på andres ulykke er det bare ett ord for: Trist. Trist for den som ikke klarer bygge sin egen selvfølelse på annet enn smålighet.

Anonymkode: 5bc58...e57

• Liker 19
Skrevet

Syns absolutt du har rett til å le litt i smug her altså. Opplevde som barn å bli mobbet av klassekamerater med rike foreldre, mine foreldre ble latterliggjort og baksnakket pga sine "arbeiderklassejobber" med lav lønn. Så kom krakket på 80-tallet, og mens mine foreldre kunne betale regninger, beholdt hus og bil og hadde jobb, så måtte disse kaksene selge palassene sine og legge om livsstilen. Glemmer aldri faren til hun ene i klassen som gikk fra lederjobb i et digert konsern til å jobbe i en god gammeldags snackbar, og villaen med dobbel garasje og svømmebasseng ble byttet ut med treroms blokkleilighet og busskort. Da ble det slutt på mobbingen gitt, og jeg har tenkt på det hver gang noen mener man "bare" kan ta opp litt mer lån, eller er bedre enn meg pga jobben de har. Man kan ikke le folk som har det vanskelig opp i ansiktet, men man kan skåle i cola med ektrefellen og si at "vi er visst ikke så verst likevel"!

Anonymkode: 76911...5b7

• Liker 12
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naboene våre, som vi tidligere hadde litt sosialt samvær med, har i en årrekke vært utrolig nedlatende mot oss pga økonomi. De har begge jobbet i mange år i oljebransjen og har bygget seg opp en voldsom inntekt, og har også en livsstil etter dette, og vel så det. Vi sluttet å ha kontakten for mange år siden, og de siste årene har de blitt mer og mer nedlatende og rett og slett noen mobbere som har slengt ut spydige kommentarer mot oss pga at vi er "fattige" og ikke kan reise på ferie etc. Hver gang de kommer hjem fra en utenlandsferie, gnir de det inn til oss, og vi ser ta de nyter det.

Kjenner meg igjen i denne. Ble syk for noen år siden og har blitt mye hetsa for jeg går på Nav, (AAP). Det har vært vanskelig med penger men det går greit. Fått høre alt i fra jeg snylter og er Naver, som ikke stemmer. betaler skatt jeg og.  Nå har flere jeg kjenner i mellomtiden mista jobben og dermed har inntekten gått ned. Lite hetsning nå. Nå klager de etter 1 mnd at de har lite penger, hallo, trodde de man blir rik av å gå på trygd. De sutrer og for at de ikke kan reise til syden 2 ganger i året. Vel jeg har ikke kunnet reise på flere år men finner alltid på noe. Mange har levd over evne og når smellen kommer da slår den hardt til for mange. 

Anonymkode: bf55e...418

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart det er lov, det er mange av dem som ser ned på lavtlønte som har mistet jobben sin, og jeg synes ikke synd på noen av dem. 

Disse nedlatende holdningene finner vi over alt og de er flere enn vi tror. 

Anonymkode: c2771...0dc

• Liker 2
Skrevet

Hvor greier dere å finne disse som ser ned på lavtlønte? Jeg har aldri møtt slike mennesker...

Anonymkode: 17c10...a0e

• Liker 10
Skrevet

Jeg sliter med å tro på dette. Jeg bor selv i ett nabolag bestående av eneboliger og det er mye vi ikke vet om naboene våre. Og å faktisk trakassere noen pga dårlig økonomi? Det høres ut som fantasifigur for meg. 

Anonymkode: 69d99...354

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...