Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer fysioterapi på fulltid (krevende studie med mange vanskelige eksamener og arbeidskrav), og i tillegg spiller jeg håndball hvor jeg er pliktig til å møte på det meste for å få plass på laget.

Har nå fått tilbud om en jobb som deltid, hvor jeg må jobbe annenhver uke. Den uka jeg jobber er det vakt fra kl. 6.30-14, lørdag og søndag. I tillegg må jeg stille opp litt utover dette ved behov, feks. sykdom, møter etc. 

Hittil uten jobb har jeg absolutt hatt nok å gjøre med masse på skolen + treninger. Men jeg merker økonomien ikke strekker til, og burde ha en jobb ved siden av. Skal jeg ha en jobb, må det lille av tid til avslapning altså vike. 

Tror dere denne mengden vil være overkommelig? Hvis jeg skal jobbe fra 6.30 må jeg stå opp senest 5.30 for å rekke å gå til jobb (går ingen busser så tidlig). Har veldig lyst på jobben, men gruer for at det blir for mye og gjøre. 

Anonymkode: b33b5...09a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan prøve å kombinere alle tre i en måned eller to. Etterhvert kan du si opp stillingen hvis du føler det blir for tøff.

Dilemmaet er at hvis du ikke jobber, så har du ikke penger du kan bruke. Hvis du jobber, så har du ikke tid til å bruke pengene :P

Skrevet

Jeg kan fortelle litt om hvordan jeg har opplevd kombinasjon skole, jobb og småbarn da det kanskje er litt sammenlignbart.

Jeg holder nå på med en mastergrad som fullføres til våren. Guttungen var bare en liten baby da jeg startet å studere. Etter å ha studert i to år begynte jeg å jobbe en del ved siden av studiet. Bortsett fra på sommeren har jeg kun jobbet som tilkallingsvikar. For to år siden skrev jeg bachelor i tillegg til at jeg hadde to andre eksamener rundt samme tid som bacheloren skulle leveres, samtidig jobbet jeg omtrent fult den perioden. På ettermiddagene måtte jeg være tilstede for guttungen. Jeg er evig glad for at redbull funker som bare det for meg ellers hadde jeg aldri kommet i mål. På kveldene når jeg hadde tid til å jobbe med skolearbeid var jeg ekstremt sliten. Klokken ble både ett, to og tre på natta før jeg var i seng, så måtte jeg opp klokka sju. Som tilkallingsvikar har man heldigvis muligheten til å si nei til jobb hvilket jeg ble nødt til å gjøre ett par ganger slik at jeg skulle klare å hente meg inn igjen. Hadde jeg klart meg økonomisk på stipendet alene så hadde jeg ikke jobbet ved siden av skolen, for uansett hvor flink jeg var til å jobbe med skolearbeidet på kveldene så var jeg for sliten til at all jobbinga kombinert med småbarns livet ikke gikk utover skolen. 

Denne høsten har jeg jobbet en del, men ikke så mye som jeg kunne ha gjort. Jeg hadde to eksamener i høst, og da ga jeg beskjed på jobben at jeg i det tidsrommet eksamenene skulle skrives så måtte jeg ha minst en dag i uka jeg kunne bruke på å kun jobbe med eksamen. Det ble en del jobbing på kveldene også, men det fungerte nokså bra fordi oppgavene ikke var altfor store og vi hadde god tid på å skrive de. Men jeg har ikke jobb i helgene så disse er også blitt brukt til skolearbeid i stor grad. 

Nå når jeg holder på å skrive master har jeg ikke tenkt å jobbe noe særlig fordi jeg ikke vil at jobb skal gå utover den oppgaven også. Men jeg er heldig da jeg har foreldre som stiller opp økonomisk denne perioden. Hvis ikke de hadde gjort det hadde jeg vært nødt til å jobbe en del mer enn jeg tenker at jeg skal. 

Denne jula var første gang på flere år jeg fikk hentet meg skikkelig inn og faktisk fikk ferie. Sommerferiene er nemlig også brukt til jobb for min del. Men dette er hvordan ting var for meg. Det kan godt hende du takler kombinasjon skole, jobb og trening veldig bra så lenge du jobber strukturert og effektivt med skolearbeidet når du kan. Du skal jo heller ikke jobbe hver uke, så da får du kanskje hentet deg mer inn mellom slagene enn jeg har fått. Lykke til :) 

Anonymkode: 52293...4d8

Skrevet

Høres ikke ut som noen god ide. Og dersom du spiller håndball på et forholdsvis høyt nivå, bør du vite hvor viktig restitusjon, hvile og nok søvn er. 

Hva med å jobbe hele sommeren? Kan du få studass-stillinger der du studerer? 

Anonymkode: 4ed20...937

Skrevet

Jeg tok høyskoleutdannelse med 70% stilling i turnus, alenemor-status, boliglån og små unger. Tøffe og magre år, men vil du det nok så greier du det :) 

Anonymkode: e02f3...32b

• Liker 1
Skrevet

du sier jo selv at du har nok å gjøre uten jobben, så da svarer du jo egentlig selv... du vil jo ikke ha mulighet til å stille opp ekstra ved behov heller. Du kan nesten regne med at dem spør en gang pr uke/annen hver uke om du kan ta ekstra vakter. 
Hvilken energi er det du skal bruke på håndball-banen, om du aldri har tid til å slappe av? hvordan skal du yte 100% over alt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...