AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #1 Skrevet 14. januar 2017 Jeg lurer på noe når det gjelder gjeldsbrev Januar 2014 inngått gjeldsbrev mellom to i familien. Beløpet skulle betales tre mnd etter inngått avtale. Nå tre år etter er enda ikke beløpet tilbake betalt. Hva må gjøres nå før det foreldres? Anonymkode: d588d...348
tannfortunge Skrevet 14. januar 2017 #2 Skrevet 14. januar 2017 Foreldelsesfristen for gjeldsbrev er 10 år. 1
Spellcat Skrevet 14. januar 2017 #3 Skrevet 14. januar 2017 Et offisielt gjeldsbrev har 10 års foreldresesfrist. Ønsker du å sikkre/kreve inn kravet må det enten direkte via namsmann eller forliksrådet. Det kommer helt annen på situasjonen og dokumentasjonen. Ring namsmannen og forhør deg:) 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #4 Skrevet 14. januar 2017 Hun ringte advokat og han sa at det var 3 års frist på foreldring. Så 10 år er jo helt nytt for meg og henne. Jeg har rådet henne å ta kontakt med namnsmannen eller konfliktrådet på mandag også sende en mer offisiel purring. For hun har bare skrevet på sms om purring. Anonymkode: d588d...348
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #5 Skrevet 14. januar 2017 Lov om foreldelse paragraf 5, 1 ledd sier ti år ved gjeldsbrev, så dersom advokaten ikke vet det, ville jeg forhørt meg med en annen advokat. Anonymkode: e0dd1...deb 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #6 Skrevet 15. januar 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun ringte advokat og han sa at det var 3 års frist på foreldring. Så 10 år er jo helt nytt for meg og henne. Jeg har rådet henne å ta kontakt med namnsmannen eller konfliktrådet på mandag også sende en mer offisiel purring. For hun har bare skrevet på sms om purring. Anonymkode: d588d...348 Det er 10 år. Man kan også skrive nytt gjeldsbrev når 10 år nærmer seg og få 10 nye år. Anonymkode: 127ac...22a
Gjest Blondie65 Skrevet 15. januar 2017 #7 Skrevet 15. januar 2017 Så lenge SMS er formell med frist for å betale og varsel om rettslige skritt er nevnt er purring på SMS like godt som noe annet. Hvis ikke SMS er formell nok anbefaler jeg at formell purring sendes med 7 dagers betalingsfrist og varsel om at dersom kravet ikke er betalt vil saken oversendes de rette myndigheter for inkasso. Denne sendes skriftlig i post rekommandert, men kopi kan også sendes i e-post. Formålet med rekommandert sending er at du skal ha bevis for at purringen er kommet frem. Dersom det ikke fremkommer av gjeldsbrevet at det skal innkreves renter, må det fremgå av purring at renter i hht norsk lovverk vil bli innkrevd fra den dato gjeldsbrevet forfalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå