Snuppa Skrevet 4. desember 2004 #1 Skrevet 4. desember 2004 Det går vannkopper i barnehagen og vi tror vår datter er smittet, men er ikke helt sikre. Kanskje noen med erfaring som kan gi oss en indikasjon? Det startet med feber et par dagers tid (ikke veldig høy) og små rød prikker i bleieområdet. Senere har de rød prikkene spredt seg til ben og armer (noen få i ansiktet). Det er nå 3 dager siden feberen startet, men jeg kan ikke se at noen av utslettene har blitt væskefylte eller har fått skorper. Det ser også faktisk ut som om utbruddet i bleieområdet allerede er på vei tilbake. Det virker heller ikke som om hun har noe utbehag og hun har ikke hatt feber de siste 2 dagene, men vi har smørt henne med hvitvask for sikkerhets skyld. Har hørt at små barn ofte får en lettere variant, men jeg synes dette avviker en del fra det jeg har lest om vannkopper at jeg blir litt usikker på om det i det hele tatt er det hun har. Hører veldig gjerne fra dere som har hatt barn med vannkopper i samme alder (eller yngre)! På forhånd takk for hjelpen!
Thomasine Skrevet 4. desember 2004 #2 Skrevet 4. desember 2004 Kan ikke si hva ditt barn har - men det kan jo være hun har fått det lett og det faktisk er på retur?! :-) Min yngste fikk vannkopper da han var 3,5 mnd! Han var virkelig hardt angrepet - dvs. MASSE utslett - til og med på tunga... :-( - men han klødde ikke så veldig. Stakkars han så ikke pen ut og helsestasjonen sa de ikke hadde sett en med verre utbrudd på den stasjonen.... :-( :-? Husker ikke helt om han hadde feber, men det første utbruddet hans kom da storebror omtrent var ferdig! :o Ellers sa vår fastlege at vi IKKE skulle bruke hvitvask om det ikke var veldig nødvendig. Da mente han om barnet ikke klarte la være å klø seg. Dette fordi vasken tørker ut så raskt at om barnet skulle klø og rive av skorpene var det større fare for varige arr. Man har aldri egentlig tid til sykdom, men når det først er her - vær glad! Det sies jo at jo yngre dess mindre plager - det er greit å være ferdig med det! :)
sommerfuglene Skrevet 4. desember 2004 #3 Skrevet 4. desember 2004 Vannkopper er ikke til å ta feil av, selv om enkelte små barn kan få kun en eller få væskefyllte blærer. Våre hadde vannkopper da de var 1 og 4 år, og de så ikke ut, har arr enda. Håpte jo at 1åringen skulle få det mildere fordi jeg har hørt det. Men det gjaldt ikke her i huset nei.... Feber, kløe og kjøttkake-tryne for å si det på en stygg måte.
~Viva~ Skrevet 4. desember 2004 #4 Skrevet 4. desember 2004 Tror sykdommen kan opptre med ganske ulik styrke fra tilfelle til tilfelle - da jeg hadde vannkoppene som liten fikk jeg tre røde prikker fordelt på min lille kropp og jeg hadde ikke feber, mens andre får både det og masse utslett. Mine prikker klødde litt, men væsket ikke. I og med at det er noe som går i barnehagen er det vel mer enn sannsynlig at det er det hun har fått.
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2004 #5 Skrevet 4. desember 2004 Har nettopp hatt to med vannkopper. Minstemann på 2 år hadde noen få blemmer og ikke feber. Begynnte som små blemmer, men ble til slutt større og veskefyllte. Storebror på 5 år fikk imidlertid feber og svært mye utslett. Fikk også større blemmer. På begg begynnte utslettet i halsregionen.
Snuppa Skrevet 5. desember 2004 Forfatter #6 Skrevet 5. desember 2004 Takk for raske svar! Tror nok det er vannkopper vi har med å gjøre, ja, men at hun har fått en veldig mild versjon.
Kipa Skrevet 5. desember 2004 #7 Skrevet 5. desember 2004 Tenker litt på om det kan være tre- dagers feber?
Snuppa Skrevet 5. desember 2004 Forfatter #8 Skrevet 5. desember 2004 Jeg også lurte på tredagersfeber, men har fått høre at barna da får veldig høy feber i tre dager og deretter faller feberen raskt samtidig som det får utslett. Her kom de første utslettene den første dagen med feber og feberen var ikke spesielt høy. Viste forresten utslettene til de ansatte i barnehagen og de mente at det så ut til å være vannkopper. Uten at de er kvalifisert helsepersonell så er de jo vant til sånne ting og har lært seg en del symptomer. De rød prikkene er nå i ferd med å forsvinne helt, så nå håper vi bare at vi var heldige som fikk en mild variant og at vi ikke får en unge med vannkopper midt i jula.....
Gjest Tex Skrevet 6. desember 2004 #9 Skrevet 6. desember 2004 Det kan godt være vannkopper, sønnen min hadde bar to stykker han
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå