AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #1 Skrevet 14. januar 2017 Utav ren nysgjerrighet, Hva forventer dere av norskkunnskaper av utlendinger som kommer til Norge? Nåe man kommer som barn?, Ungdom? Voksen? Er det greit at en som kom til Norge som 10 åring og har bodd her i 30 år, ikke snakker og skriver Norsk forståelig? Hva med en som kom hit som 50 åring? Anonymkode: 50ca5...1ec
tannfortunge Skrevet 14. januar 2017 #2 Skrevet 14. januar 2017 Jeg forventer ingenting, men blir gjerne gledelig overrasket. Jeg kjenner innvandrere med kun ett års botid som snakker nesten flytende norsk (selvsagt ikke med et gigantisk ordforråd) og jeg kjenner innvandrere som etter et halvt liv i Norge nesten ikke kan norsk og trenger tolk når de skal til legen o.l. Du må tenke på at det er endel faktorer som spiller inn. For eksempel er det mange menn som nesten ikke lar konene sine ferdes fritt eller omgås med nordmenn. Da kan man ikke klandre kvinnen for at norsken er dårlig.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #3 Skrevet 14. januar 2017 Som barn-som norske med litt tid. Som ungdom-flytende, aksent er greit, men ellers som norske med tiden. Voksen-klare å gjøre seg forstått i dagliglivet, minimum. Eldre- forventer ikke at folk over 50 klarer lære nye språk. Anonymkode: 7a6ce...9b5 1
Derpderp Skrevet 14. januar 2017 #4 Skrevet 14. januar 2017 Jeg tror jeg har ganske høye forventninger til et ønske om å lære seg språket. man merker godt hvem som ikke er interessert i å bruke språket, og de som er interessert i konversere, privat eller i jobbsetting. Hvor gode de er tekniske, kommer litt i andre rekke til talelyst. Har høyere forventninger til unge enn eldre.
Aamu Skrevet 14. januar 2017 #5 Skrevet 14. januar 2017 Tja.. jeg kjenner en som har bodd i Norge et års tid. Etter 6 mnd snakket han nesten flytende norsk, så det går jo an Hvis man legger litt innsats i det.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #6 Skrevet 14. januar 2017 Jeg forventer at de i hvert fall har et ønske om å lære språket, og at de gjør noe aktivt for å nå det målet. Anonymkode: 80f20...cb1 4
Tibbie Skrevet 14. januar 2017 #7 Skrevet 14. januar 2017 Jeg forventer at de som kom hit som barn snakker ganske greit norsk. Men å forvente er ikke det samme som å kreve Det er veldig enkelt for barn å plukke opp språk. Voksne er litt comme si comme ca. Jeg synes man er litt dum om man ikke snakker noe norsk. Man ødelegger jo bare for seg selv. Ei venninne av meg kom hit fra Tjekkia for noen år siden. Hun snakker ok norsk, men samboeren hennes kan ikke en dritt. Ikke vil han lære noe heller. Hun klatrer opp karrierestigen og har fått seg mange venner, han er stuck i livet siden han nekter å lære seg norsk. Dritkjipt for henne og sikkert like kjipt for han. Jeg fatter i hvert fall ikke logikken hans Men når vi er på hva man kan forvente av norskkunnsskaper; hva kan man forvente av NORDMENN?! Jeg så utrolig overrasket over de elendige norskkunnskapene blant det norsk folk. Grove skrivefeil i hver jævla setning! Hvorfor er nordmenn så dumme?? 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #8 Skrevet 14. januar 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som barn-som norske med litt tid. Som ungdom-flytende, aksent er greit, men ellers som norske med tiden. Voksen-klare å gjøre seg forstått i dagliglivet, minimum. Eldre- forventer ikke at folk over 50 klarer lære nye språk. Anonymkode: 7a6ce...9b5 Eldre? 50??? Anonymkode: 86024...a8f
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #9 Skrevet 14. januar 2017 Jeg forventet at barn som er født her eller kommet i barneskolen prater godt norsk. Jeg synes det er horribelt alt mannen til venninnen min prater utrolig dårlig norsk etter 20 år i landet. Anonymkode: 55a38...611
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #10 Skrevet 2. februar 2017 Visse forventninger må man vel ha? Anonymkode: 52ee2...4fb
PassionatePatti Skrevet 2. februar 2017 #11 Skrevet 2. februar 2017 Av de som har kommet for å bli forventer jeg at de kan gjøre seg forstått, og skjønner hva jeg sier. Trenger ikke være perfekt, men nok til at det ikke blir unødvendige misforståelser.
Gjest antbug Skrevet 2. februar 2017 #12 Skrevet 2. februar 2017 Jeg forventer at de som kom hit som små barn snakker og skriver godt norsk hvis de er normalt intelligente. Da har de jo gått like lenge på skolen som etnisk norske barn, og selv om de har foreldre som ikke kan hjelpe og snakker morsmålet sitt med venner bør de ha lært såpass at de kan kommunisere godt både muntlig og skriftlig. Av de som er nye i Norge forventer jeg bare at de viser vilje til å lære norsk og gjør sitt beste. Det tar tid å lære et helt nytt språk. Det hender jeg møter folk som har bodd her i 20-30 år og hverken snakker eller skriver godt nok til å gjøre seg forstått og være i jobb. Det synes jeg er for dårlig selv om det er mulig at de har blitt nektet av ektemenn eller vært uføre siden dag én og bare har holdt seg sammen med sine egne. Det er selvfølgelig ikke nødvendigvis selvforskyldt, men systemet er definitivt ikke godt nok når det i det hele tatt er mulig å leve et halvt liv i et land uten krav om å lære seg språket. Da tror jeg vi trenger å forandre på rutinene for norskopplæring både for nyankomne og folk som har vært her en stund. Det er ikke rart integreringen går treigt hvis de bare bosetter seg her uten å få hverken norskopplæring eller innføring i kultur og samfunnsliv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå