Navne Løs Skrevet 14. januar 2017 #1 Skrevet 14. januar 2017 Jeg er i en lederstilling jeg trives enormt dårlig i. Jeg søker jobber hver dag. Jeg jobber og søker jobber. Det er det jeg gjør nå for tiden. Arbeidsmarkedet er svært dårlig, så jeg sier ikke opp før jeg får en ny jobb og det kan dessverre ta tid, til tross for intensiv jobbjakt. Så til spørsmålet: Bør man holde det hemmelig at man er på jobbjakt for kolleger og ledelse, eller er dette noe folk deler? Sikkert et dumt spørsmål, men i min forrige jobb var jeg åpen om det (det var ingen lederjobb).
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #2 Skrevet 14. januar 2017 Kommer an på miljøet og kollegene/leder det. I noen bedrifter er det dessverre slik at man "straffes" hvis man er illojal, f. eks. ved å søke seg til en annen jobb. Det er selvfølgelig ikke lov, men gjøres likevel. Sanksjoner som latterliggjøring, at man blir utelatt, får ikke delta på kurs eller på sosiale tilstelninger er ganske vanlige reaksjonsformer. Anonymkode: 3ef61...867 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #3 Skrevet 14. januar 2017 I utgangspunktet vil jeg si klart nei. Det vil bety at bedriften parkerer deg og du mister muligheter. Ingen vits for de å satse på deg når de vet at du søker deg bort. I verste fall går du en oppsigelse i tilfelle nedbemanning. Personlig så delte jeg det kun med en person på jobb som også er en venn. Anonymkode: b7c29...052
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #4 Skrevet 14. januar 2017 Det der trenger de ikke vite noe om. Kanskje får du ikke ny jobb. Da kommer fremtiden din i denne til å bli værre. Anonymkode: 547fc...95d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #5 Skrevet 14. januar 2017 3 timer siden, Nameless Ghoul skrev: Jeg er i en lederstilling jeg trives enormt dårlig i. Jeg søker jobber hver dag. Jeg jobber og søker jobber. Det er det jeg gjør nå for tiden. Arbeidsmarkedet er svært dårlig, så jeg sier ikke opp før jeg får en ny jobb og det kan dessverre ta tid, til tross for intensiv jobbjakt. Så til spørsmålet: Bør man holde det hemmelig at man er på jobbjakt for kolleger og ledelse, eller er dette noe folk deler? Sikkert et dumt spørsmål, men i min forrige jobb var jeg åpen om det (det var ingen lederjobb). Veldig lurt å holde jobbsøking hemmelig dersom den du søker jobb hos finner på å ringe referanser hos nåværende arbeidsgiver. Hvordan vil nåværende arbeidsgiver reagere på dette? Eller du står på en søkerliste noen andre og står på, og får ut jobbsøkerlisten og finner ditt navn der? Du trenger jo ikke offentlig gjøre for alle at du er på aktiv jobbjakt, men ledelsen bør få noen "hint". Anonymkode: b61af...41a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #6 Skrevet 14. januar 2017 Jeg hadde ikke likt å ha en leder som jeg visst mislikte jobben og forsøkte å komme seg vekk i alle fall. Anonymkode: d5480...1a1
Navne Løs Skrevet 15. januar 2017 Forfatter #7 Skrevet 15. januar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig lurt å holde jobbsøking hemmelig dersom den du søker jobb hos finner på å ringe referanser hos nåværende arbeidsgiver. Hvordan vil nåværende arbeidsgiver reagere på dette? Eller du står på en søkerliste noen andre og står på, og får ut jobbsøkerlisten og finner ditt navn der? Du trenger jo ikke offentlig gjøre for alle at du er på aktiv jobbjakt, men ledelsen bør få noen "hint". Anonymkode: b61af...41a Jeg har ikke oppgitt min nåværende jobb som referanse.
Navne Løs Skrevet 15. januar 2017 Forfatter #8 Skrevet 15. januar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke likt å ha en leder som jeg visst mislikte jobben og forsøkte å komme seg vekk i alle fall. Anonymkode: d5480...1a1 Vel, jeg hadde aldri sagt noe til mine ansatte. De har jo strengt tatt ingenting med det å gjøre eller rett til å vite dette. Snakker om min ledelse. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #9 Skrevet 15. januar 2017 Jeg søker jobber selv om jeg har en jobb nå, og har ikke sagt noe til sjefen. Det er riktignok ikke en lederjobb, men i matbutikk. Jeg tenker som så at det er et såpass dårlig arbeidsmarked nå at det er en sjanse for at jeg ikke får noen svar, og i så fall vil jeg ikke skape potensielt dårlig stemning med sjefen unødvendig, og det er dessuten mange andre som gladelig kan steppe inn for meg på dagen dersom jeg skulle få en ny jobb. Hvis det vil ta tid å erstatte deg og du tror du kommer til å få en jobb ganske kjapt, ville jeg kanskje lufta det for sjefen. Anonymkode: c942e...6e1 1
Larsern Skrevet 15. januar 2017 #10 Skrevet 15. januar 2017 Det kommer litt an på hvilken jobb man har og om man har spesielle verv eller arbeidsoppgaver som krever mer forutsigbarhet enn det oppsigelsestiden tilsier. Generelt sett så bør man være mest mulig åpen med arbeidsgiver, men det kan da igjen straffe seg ved at man mister muligheter man ellers ville blitt tilbudt da en arbeidsgiver selvsagt vil være litt mer tilbakeholden ovenfor en ansatt som sitter "løst" og kan forsvinne ved første jobbtilbud. Dersom man sitter ganske fritt og lett kan erstattes så ville jeg holdt jobbsøkingen hemmelig.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #11 Skrevet 15. januar 2017 17 timer siden, Nameless Ghoul skrev: Jeg er i en lederstilling jeg trives enormt dårlig i. Jeg søker jobber hver dag. Jeg jobber og søker jobber. Det er det jeg gjør nå for tiden. Arbeidsmarkedet er svært dårlig, så jeg sier ikke opp før jeg får en ny jobb og det kan dessverre ta tid, til tross for intensiv jobbjakt. Så til spørsmålet: Bør man holde det hemmelig at man er på jobbjakt for kolleger og ledelse, eller er dette noe folk deler? Sikkert et dumt spørsmål, men i min forrige jobb var jeg åpen om det (det var ingen lederjobb). Hva gjør du med referanser da? Svært ofte vil de som rekrutterer ha 2-3 ferske referanser og da blir nåværende arbeidsgiver oppringt eller kontaktet. Anonymkode: 890c2...756
Navne Løs Skrevet 15. januar 2017 Forfatter #12 Skrevet 15. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør du med referanser da? Svært ofte vil de som rekrutterer ha 2-3 ferske referanser og da blir nåværende arbeidsgiver oppringt eller kontaktet. Anonymkode: 890c2...756 Jeg har referanser fra mine forrige jobber. Det blir jo fryktelig vanskelig å være i jobben om de vet at jeg vil bort? Stresset.
Navne Løs Skrevet 15. januar 2017 Forfatter #13 Skrevet 15. januar 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg søker jobber selv om jeg har en jobb nå, og har ikke sagt noe til sjefen. Det er riktignok ikke en lederjobb, men i matbutikk. Jeg tenker som så at det er et såpass dårlig arbeidsmarked nå at det er en sjanse for at jeg ikke får noen svar, og i så fall vil jeg ikke skape potensielt dårlig stemning med sjefen unødvendig, og det er dessuten mange andre som gladelig kan steppe inn for meg på dagen dersom jeg skulle få en ny jobb. Hvis det vil ta tid å erstatte deg og du tror du kommer til å få en jobb ganske kjapt, ville jeg kanskje lufta det for sjefen. Anonymkode: c942e...6e1 Jeg hadde nok sagt ifra om jeg ikke hadde hatt en butikksjefstilling, slik jeg har nå. På den annen side, så har jeg 3 mnd oppsigelsestid og det har hindret meg i å få flere intervjuer via vikarbyråer og det kan jo være muligheter for å få kortere oppsigelsestid om jeg er åpen om jobbsøkingen, vil jeg tro? Ja, vil nok ta litt tid. Er en jobb med mye ansvar og man må ha mye produktkunnskap og opplæring i administrative oppgaver.
Navne Løs Skrevet 15. januar 2017 Forfatter #15 Skrevet 15. januar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig lurt å holde jobbsøking hemmelig dersom den du søker jobb hos finner på å ringe referanser hos nåværende arbeidsgiver. Hvordan vil nåværende arbeidsgiver reagere på dette? Eller du står på en søkerliste noen andre og står på, og får ut jobbsøkerlisten og finner ditt navn der? Du trenger jo ikke offentlig gjøre for alle at du er på aktiv jobbjakt, men ledelsen bør få noen "hint". Anonymkode: b61af...41a Men hvordan hinter man om dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå