AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #1 Skrevet 14. januar 2017 Er det vanlig å ha uføreforsikring? Jeg sitter her og ser over forsikringene mine, og er usikker på om dette er noe jeg bør skaffe meg. Jeg er 25 år gammel, singel, har egen leilighet og fast jobb som lærer. Føler med andre ord at jeg har en nokså ok økonomisk situasjon, også dersom jeg skulle være uheldig å bli ufør. Har grunnforsikring via Utdanningsforbundet, men vet at dette kanskje ikke er tilstrekkelig dersom man havner i knipa. Jeg er derfor interessert i å vite hva dere andre tenker om uføreforsikring? Er det lurt å ha, eller er det noe forsikringsselskapene prøver å presse på oss, men som kan strengt tatt kan klare seg uten? Takk for svar! Anonymkode: a3f6f...476
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #2 Skrevet 14. januar 2017 Jeg har, dvs jeg har to. En som utbetaller opptil en mill ved 100% uførhet, gradert utbetaling for gradert uførhet. Og en som ubetaler ca 8500 kr mnd hvis jeg blir mer enn 50% ufør. De koster litt, men det er det verdt hvis jeg en gang får bruk for dem. Kan beholde både hus og bil, forsette å spise greit og ta med en tur eller tre i året om formen tillater det. Best å få forsikring men man er ung og sprek, kjør på sier jeg. Anonymkode: 90dbf...711 1
Furstina Skrevet 14. januar 2017 #3 Skrevet 14. januar 2017 Jag har en, kombinerad med livförsäkring. Jag vill att familjen ska kunna bo kvar om jag blir allvarligt skadad eller dör.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #4 Skrevet 14. januar 2017 Har ikke, men burde tegnet det for en stund siden.. Har sykdom nå som kan påvirke min mulighet til å få en grei uføreforsikring senere. Angrer sinnsykt på at jeg aldri tegnet det.. Anonymkode: 77fdf...951
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #5 Skrevet 14. januar 2017 Ja. Noen år siden jeg tegnet det. Det koster litt, men det er en god sikkerhet å ha når man bor alene. Anonymkode: 0da3a...0c0
Kvalitet Skrevet 14. januar 2017 #6 Skrevet 14. januar 2017 Ja det har jeg. Betaler ca 380 i Mnd for den- dyrt, ja men verd sikkerheten det gir. Får utbetalt 1 500 000 ved 100% uførhet.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #7 Skrevet 14. januar 2017 Nei, har ikke det. Anonymkode: 30154...68b
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #8 Skrevet 14. januar 2017 53 minutter siden, Kvalitet skrev: Ja det har jeg. Betaler ca 380 i Mnd for den- dyrt, ja men verd sikkerheten det gir. Får utbetalt 1 500 000 ved 100% uførhet. Er vel sykdomsforsikring du mener? Uføreforsikring gir månedlig utbetaling relativt til inntekten. Anonymkode: 88a67...601 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #9 Skrevet 14. januar 2017 Jeg har det, ja. Tegnet i fjor, føles som en lettelse nå som karantenetiden er over og alt er i boks. Er også på din alder, men tenker man aldri vet hvordan hverken egen økonomi eller landets økonomi kommer til å være i fremtiden. Jeg tror vi kommer til å bli mer avhenige av private forsikringer før jeg er i pensjonsalder, når de har strammet inn alt de kan på innvilgelse av uføretrygd kommer de etterhvert til å stramme inn på utbetalingene. Speaking of, så tror jeg privat pensjonssparing også kan være lurt. Anonymkode: 88a67...601 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #10 Skrevet 14. januar 2017 Ja jeg har uføreforsikring, fordi dersom jeg blir ufør så har jeg slik situasjonen er i dag ikke råd til å leve på kun det man får fra NAV. Dersom situasjonen endrer seg, at jeg får spart opp mye penger eller vinner i lotto (), da kommer jeg til å si opp forsikringen. For den koster helt for j**** mye. Anonymkode: b38b9...041
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #11 Skrevet 14. januar 2017 Ja, har både uførekapital- og uførepensjonforsikring. Selv om en har det godt økonomisk når man er i arbeid, kan situasjonen drastisk endres ved uførhet. Særlig gjelder dette dersom en er ung. Da er man gjerne i begynnelsen av lønnsstigen og har samtidig få opptjeningsår i folketrygden. Anonymkode: 353d8...df9 1
snusmumriken Skrevet 14. januar 2017 #12 Skrevet 14. januar 2017 Har uføre- og livsforsikring. Synes ikke det var en dyr pris å betale for å sikre at familien ikke kommer i økonomisk krise om noe skulle skje.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #13 Skrevet 14. januar 2017 Ja,har uføreforsikring, og takker meg selv høyt for det, nå da jeg ble kronisk syk i slutten av 40 årene, og er nå på vei mot uføre. Mitt yrkesliv har vært undervisning og også administrative kontojobber, og hadde aldri tanke for at jeg skulle bli syk. Anonymkode: bc6fb...b3e
Kvalitet Skrevet 14. januar 2017 #14 Skrevet 14. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er vel sykdomsforsikring du mener? Uføreforsikring gir månedlig utbetaling relativt til inntekten. Anonymkode: 88a67...601 Nå ble jeg usikker og må sjekke det. Har alltid tenkt at det er uføreforsikring....men vet ikke om jeg skjønner forskjellen. Sykdom kan jo lede til uføre. .... Vet at jeg får en utbetaling på ca 50 000 etter 14 dager dersom jeg blir alvorlig syk... Men forsikringen tegnet jeg med tanke på uførhet ....
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #15 Skrevet 14. januar 2017 Ja, heldigvis. Har MS så sannsynlig at jeg får bruk for den en eller annen gang Anonymkode: c4e8b...2dc
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #16 Skrevet 14. januar 2017 26 minutter siden, Kvalitet skrev: Nå ble jeg usikker og må sjekke det. Har alltid tenkt at det er uføreforsikring....men vet ikke om jeg skjønner forskjellen. Sykdom kan jo lede til uføre. .... Vet at jeg får en utbetaling på ca 50 000 etter 14 dager dersom jeg blir alvorlig syk... Men forsikringen tegnet jeg med tanke på uførhet .... Det finnes to ulike typer uføreforsikring: uførekapital og uførepensjon. Førstnevnte gir en engangsutbetaling mens sistnevnte gir månedlige utbetalinger inntil pensjonsalder. Anonymkode: 353d8...df9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #17 Skrevet 14. januar 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes to ulike typer uføreforsikring: uførekapital og uførepensjon. Førstnevnte gir en engangsutbetaling mens sistnevnte gir månedlige utbetalinger inntil pensjonsalder. Anonymkode: 353d8...df9 Høres ut som en dårlig deal da... Jeg betaler 370 kr per måned for uføreforsikring som gir utbetaling på 7000 kr i mnd fram til pensjonsalder. 1,5 mill ville bare vart i 18 år hvis man skulle betalt seg selv 7000 kr i mnd (uten å ta hensyn til inflasjon osv.). Anonymkode: 88a67...601
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #18 Skrevet 14. januar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som en dårlig deal da... Jeg betaler 370 kr per måned for uføreforsikring som gir utbetaling på 7000 kr i mnd fram til pensjonsalder. 1,5 mill ville bare vart i 18 år hvis man skulle betalt seg selv 7000 kr i mnd (uten å ta hensyn til inflasjon osv.). Anonymkode: 88a67...601 Dette er hensyntatt gjennom ulike forsikringspremie. For øvrig er 370 kr pr måned svært mye for dekningen du nevner. Denne burde du ikke betale mer enn 300 kr for. Anonymkode: 353d8...df9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #19 Skrevet 14. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er hensyntatt gjennom ulike forsikringspremie. For øvrig er 370 kr pr måned svært mye for dekningen du nevner. Denne burde du ikke betale mer enn 300 kr for. Anonymkode: 353d8...df9 Ok. Aldri vært borti den type forsikring før. Usikker på om det er mye eller ikke, da jeg mest sannsynlig faller innafor flere risikogrupper. Har du noen konkrete anbefalinger? Anonymkode: 88a67...601
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #20 Skrevet 15. januar 2017 JA, det er utrolig smart å tegne uføreforsikring. Jeg vil på det sterkeste råde alle til å ha dette, da man aldri kan spå fremtiden! Da jeg var 28, startet jeg i en jobb der jeg meldte meg inn i fagforeningen. Via fagforeningen hadde vi veldig gode forsikringer, blant annet uføreforsikring. Full fart forover noen få år. Jeg ble plutselig syk. Kronisk syk. Jeg klorte meg fast i arbeidslivet i noen år likevel, men til slutt ga jeg etter for presset, da alle rundt meg anbefalte meg å bli uføretrygdet. Så det ble jeg. Da trådte uføreforsikringen inn. Jeg får i dag 5000 kr netto utbetalt av den uføreforsikringen jeg tegnet, i tillegg til vanlig uføretrygd fra NAV. Dette gjør at jeg har en inntekt det går an å leve av, selv om jeg er uføretrygdet. Jeg er ikke rik, akkurat, men jeg tjener like mye som en del andre gjør i yrker med moderat lønn. Jeg har ca 25.600,- utbetalt i måneden. Anonymkode: 555b7...3a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå