Gjest gjest1 Skrevet 4. desember 2004 #1 Skrevet 4. desember 2004 Jeg skal lage julekaker som krever eggehviter, og jeg får 4-8 eggeplommer til overs! Hva i all verden gjør jeg med dem? Finnes det noen kaker, karameller, konfekt eller annet 'julete' jeg kan bruke dem til? Eventuelt noe ikke-julete de kan brukes til?
Tigi Skrevet 4. desember 2004 #2 Skrevet 4. desember 2004 Du kan lage is! Verdens beste is oppskrift: 2,5 dl kremfløte piskes slapt 4 eggeplommer 1 dl sukkerlake (1 del vann, 2 deler sukker) Pisk eggeplommene, hell i kokende sukkerlake i en tynn stråle. Pisk godt og lenge. Bland inn kremen. 200 gr mørk sjokolade 1 dl kremfløte 1/2 dl cointreau Smelt sjokoladen i fløten og ha i likøren, bland inn i ismassen. Hell alt i en bolle, og sett i fryseren i 4 timer!
Leonora Skrevet 4. desember 2004 #3 Skrevet 4. desember 2004 Eggelikør Har ingen oppskrift men kanskje noen andre har. God gammeldags gullkake eller fattigmann.
Amarone Skrevet 5. desember 2004 #4 Skrevet 5. desember 2004 Du kan lage bernaisesaus, vaniljesaus eller pasta carbonara. (Eller gi dem til meg - vi har alltid eggehviter i fryseren etter å ha brukt plommen!)
NullHull Skrevet 6. desember 2004 #5 Skrevet 6. desember 2004 Eller du kan også bake deg en gullkake til jul: http://www.aperitif.no/index.db2?dosok=1&d...ok=ja&x=35&y=10
Bentebent Skrevet 6. desember 2004 #6 Skrevet 6. desember 2004 Eggelikør 4 eggeplommer 3 dl sukker 3 dl mat fløte 1 ss vanilje sukker 2 dl sprit/vodka (40 eller 60%) kok opp fløte og vaniljesukker og avkjøl. Pisk deretter eggeplommene og sukkeret (må piskes veldig godt!) Bland inn den avkjølte fløten og pisk godt. Tilsett spriten. Sett så i kjøleskapet og la stå en stund før den drikkes, slik at sukkeret får løst seg skikkelig opp.
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #7 Skrevet 7. desember 2004 Eggelikør 4 eggeplommer 3 dl sukker 3 dl mat fløte 1 ss vanilje sukker 2 dl sprit/vodka (40 eller 60%) kok opp fløte og vaniljesukker og avkjøl. Pisk deretter eggeplommene og sukkeret (må piskes veldig godt!) Bland inn den avkjølte fløten og pisk godt. Tilsett spriten. Sett så i kjøleskapet og la stå en stund før den drikkes, slik at sukkeret får løst seg skikkelig opp. Skal eggeplommene og sukkeret piskes så godt at det begynner å bli eggedosis? Eller er poenget bare å løse opp sukkeret uten å piske inn luft i blandingen?
Bentebent Skrevet 7. desember 2004 #8 Skrevet 7. desember 2004 Skal eggeplommene og sukkeret piskes så godt at det begynner å bli eggedosis? Eller er poenget bare å løse opp sukkeret uten å piske inn luft i blandingen? Skal piskes veldig godt. Blir ikke eggedosis. Blir alt for mye sukker i forhold til egg. Men skal piskes til det blir en "jevn" masse. Blir en veldig tykk masse. Sukkeret løses opp først etter noen timer i kjøleskapet. Tror det er spriten som gjør at det løser seg opp.
Rufus Skrevet 8. desember 2004 #9 Skrevet 8. desember 2004 Jeg bruker en litt annen oppskrift på "Gullkake".... Den synes vi er kjempegod - og veldig holdbar :-) Oppskriften la jeg ut ifjor her: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...hlight=gullkake Anbefales :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå