Gjest gjest1 Skrevet 4. desember 2004 #1 Del Skrevet 4. desember 2004 Jeg skal lage julekaker som krever eggehviter, og jeg får 4-8 eggeplommer til overs! Hva i all verden gjør jeg med dem? Finnes det noen kaker, karameller, konfekt eller annet 'julete' jeg kan bruke dem til? Eventuelt noe ikke-julete de kan brukes til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tigi Skrevet 4. desember 2004 #2 Del Skrevet 4. desember 2004 Du kan lage is! Verdens beste is oppskrift: 2,5 dl kremfløte piskes slapt 4 eggeplommer 1 dl sukkerlake (1 del vann, 2 deler sukker) Pisk eggeplommene, hell i kokende sukkerlake i en tynn stråle. Pisk godt og lenge. Bland inn kremen. 200 gr mørk sjokolade 1 dl kremfløte 1/2 dl cointreau Smelt sjokoladen i fløten og ha i likøren, bland inn i ismassen. Hell alt i en bolle, og sett i fryseren i 4 timer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonora Skrevet 4. desember 2004 #3 Del Skrevet 4. desember 2004 Eggelikør Har ingen oppskrift men kanskje noen andre har. God gammeldags gullkake eller fattigmann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 5. desember 2004 #4 Del Skrevet 5. desember 2004 Du kan lage bernaisesaus, vaniljesaus eller pasta carbonara. (Eller gi dem til meg - vi har alltid eggehviter i fryseren etter å ha brukt plommen!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NullHull Skrevet 6. desember 2004 #5 Del Skrevet 6. desember 2004 Eller du kan også bake deg en gullkake til jul: http://www.aperitif.no/index.db2?dosok=1&d...ok=ja&x=35&y=10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bentebent Skrevet 6. desember 2004 #6 Del Skrevet 6. desember 2004 Eggelikør 4 eggeplommer 3 dl sukker 3 dl mat fløte 1 ss vanilje sukker 2 dl sprit/vodka (40 eller 60%) kok opp fløte og vaniljesukker og avkjøl. Pisk deretter eggeplommene og sukkeret (må piskes veldig godt!) Bland inn den avkjølte fløten og pisk godt. Tilsett spriten. Sett så i kjøleskapet og la stå en stund før den drikkes, slik at sukkeret får løst seg skikkelig opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #7 Del Skrevet 7. desember 2004 Eggelikør 4 eggeplommer 3 dl sukker 3 dl mat fløte 1 ss vanilje sukker 2 dl sprit/vodka (40 eller 60%) kok opp fløte og vaniljesukker og avkjøl. Pisk deretter eggeplommene og sukkeret (må piskes veldig godt!) Bland inn den avkjølte fløten og pisk godt. Tilsett spriten. Sett så i kjøleskapet og la stå en stund før den drikkes, slik at sukkeret får løst seg skikkelig opp. Skal eggeplommene og sukkeret piskes så godt at det begynner å bli eggedosis? Eller er poenget bare å løse opp sukkeret uten å piske inn luft i blandingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bentebent Skrevet 7. desember 2004 #8 Del Skrevet 7. desember 2004 Skal eggeplommene og sukkeret piskes så godt at det begynner å bli eggedosis? Eller er poenget bare å løse opp sukkeret uten å piske inn luft i blandingen? Skal piskes veldig godt. Blir ikke eggedosis. Blir alt for mye sukker i forhold til egg. Men skal piskes til det blir en "jevn" masse. Blir en veldig tykk masse. Sukkeret løses opp først etter noen timer i kjøleskapet. Tror det er spriten som gjør at det løser seg opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 8. desember 2004 #9 Del Skrevet 8. desember 2004 Jeg bruker en litt annen oppskrift på "Gullkake".... Den synes vi er kjempegod - og veldig holdbar :-) Oppskriften la jeg ut ifjor her: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...hlight=gullkake Anbefales :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå