Gå til innhold

Toving, krymping og sånt

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

OK, jeg er total nybegynner på dette, så dette blir basic... Jeg har nå strikket materialet til det som skal bli ei tova veske, men oppskrifta sier ingenting om selve tovingen...

Hvordan gjør jeg det? Jeg har fått med meg at det involverer grønnsåpe, vaskemaskin og varme grader, men eh... that's it! Hvordan gjøres det? Skal jeg vaske den for hånd i grønnsåpevann og så i maskina? Skal den syes sammen før den vaskes? Hvor varmt skal det være på maskina når jeg vasker den?

Og ikke minst, hvor mye krymper den? Jeg mener å ha lest et sted at tovede saker krymper opp til 50 prosent. Stemmer det?

*grønn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sy den sammen før du vasker, fest også hanker og sånne ting som du skal ha på. (ikke pynt og sånn, da)

Jeg tover helt enkelt i maskinen uten såpe eller noe annet inni, heller ikke grønnsåpe. Bruker å kjøre den en runde på 60 grader, men har også kjørt på 40 uten at det gjorde noen forskjell.

Mine har ikke krympet så mye som halvparten, men kanskje sånn at de er 3/4 av opprinnelig størrelse? Prøv deg fram, forskjellige maskiner krymper på forskjellig måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enkelt å tove i maskin så! Hiv inn det som skal toves. Jeg bruker vanlig vaskepulver. (har prøvd med grønnsåpe, og merket ingen forskjell, så hvorfor gjøre det mer avasert enn nødvendig?)Kjør først vanlig hovedvask på 40 grader, så ser du hvor hardhendt maskinen din er. Hvis det ikke er nok tovet, skru opp temperaturen og kjør den en gang til! Verre er det ikke!

Hvis du vil tove (dvs at ulla filter seg sammen), men ikke krympe så mye, bruk tørketrommelen. Fukt det som skal toves i såpe-vann ( Zalo gjør nytten) og kjør det i trommelen ett kvarter eller så.

Du kan tove for hånd å .Med strikkete ting er det greit å la dem lige i bløtt i varmt såpevann en stud før du begynner å vri og klemme på dem. Tar litt tid, men det går helt greit.

Husk at ull tover seg ved hjelp av vann, varme og bevegelse. Så lenge alle tre tingene er med, tover det!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kjapt svar begge to! Da strikker jeg litt til, før jeg prøver tovingen i morgen. *spennende*

Jeg fant også denne linken:

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...ght=tove+vesker

da jeg husket at dette hadde blitt diskutert her før.

Forresten:

Hvis jeg skal ha ikke-strikkede hanker på, skal de syes på før tovingen? Jeg tenker da på plastikk eller tre-håndtak? Og er det noen som vet hvor jeg får tak i slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten:

Hvis jeg skal ha ikke-strikkede hanker på, skal de syes på før tovingen? Jeg tenker da på plastikk eller tre-håndtak? Og er det noen som vet hvor jeg får tak i slike?

Etter toving. Da vet du størrelsen sikkert. Pynt og håndtak pleier jeg sette på etterpå.

De har en haug forskjellige på panduro.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vask på 60 grader, brukt ca to topper grønnsåpe. prøv deg frem med hensyn til størrelse og slik. varierer veldig mye fra garn til garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tover med milo på 60 grader. Krymper ca 1/3.

Jeg også.

Har hørt at grønnsåpe og pulver kan ødelegge noen typer ullgarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn egentlig skal du bruke grønnsåpe. men nå har jeg tovet både i maskin og for hånd i zalo, shampo!, håndsåpe type dispenser, Lano og pulver i maskin. Det eneste jeg kan si IKKE funker er Ajax!!! Ellers har alt gått greit, ikke noe som har blitt ødelagt på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn egentlig skal du bruke grønnsåpe. men nå har jeg tovet både i maskin og for hånd i zalo' date=' shampo!, håndsåpe type dispenser, Lano og pulver i maskin. Det eneste jeg kan si IKKE funker er Ajax!!! Ellers har alt gått greit, ikke noe som har blitt ødelagt på noe vis.[/quote']

nei tror det er bare tull at noe skal ødlegge ullgarn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Andre såper ødelegger kanskje ikke ullgarnet, men du ville ikke vasket ullklærne dine i zalo eller hånsåpe ville du vel? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg laget en god del klær i silke og ull som jeg tover sammen,og da bruker jeg Zalo. Synes den blir glattere å jobbe med enn grønnsåpe. Også står den jo der på kjøkkenbenken. lett tilgjengelig......Hvilken såpe en bruker til f.eks pynteting og vesker tror jeg er revnede likegyldig så lenge ulla tover seg.

Nå er det veldig sjelden jeg vasker ullklær med såpe i det hele tatt, ull er selvrensende pga lanolinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjort det! Jeg bare kastet veska i maskinen sammen med et håndkle og en britisk variasjon av Milo, og nå har jeg en liten, søt veske! Jeg regnet ut at den krympet 20-30 prosent. Den er litt for liten for min smak, men slett ikke verst for en prøveveske! *stolt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sniker inn et spørsmål litt på siden her... ble litt inspirert og lurer på om det må være 100% ull eller om jeg kan bruke blandingsgarn? Har feks et garn som er 90% polyacryl og 10% ull, og et garn som er 80% ull og 20% nylon..... Går det an å tove? Blir det bra resultat...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Andre såper ødelegger kanskje ikke ullgarnet' date= men du ville ikke vasket ullklærne dine i zalo eller hånsåpe ville du vel? :wink:

Nei... men det er jo fordi man ikke vil at ulltøyet skal krympe, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sniker inn et spørsmål litt på siden her... ble litt inspirert og lurer på om det må være 100% ull eller om jeg kan bruke blandingsgarn? Har feks et garn som er 90% polyacryl og 10% ull' date=' og et garn som er 80% ull og 20% nylon..... Går det an å tove? Blir det bra resultat...??[/quote']

For å tove skikkelig, bør det være 100 % ull. Husk at superwash ikke tover. Blandingasgarn er vanskelig, av og til går det, noen ganger ikke. Prøv med en liten lapp. Mohairgarn tover dårlig, det har jeg i hvert fall gitt opp. Men så lenge det er ull, er det håp! Strikk en liten lapp og hiv den i maskinen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! På vaskeanvisningen står det at garnet tåler "forsiktig maskinvask på lav temperatur" - en skulle tro en 60 gradersvask ville ha noe effekt da....? :) Skal prøve med en liten lapp jeg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...