AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #1 Del Skrevet 14. januar 2017 Hei. Jeg overtok en bil for ca 5-6 mnd siden. Denne overtok jeg fra min søster då hun satt med 2 biler og jeg kunne trengt en ekstra bil. Då jeg ikke kunne ta lån pga nettopp kjøpt bolig, avtalte vi at jeg betaler henne mnd for lån og forsikring. No har bilen nettopp vært på verksted, hvor han sier at det er såpass mye feil på bilen at den ikke er i kjøpbar stand - feil som min søster sier ble fikset for 7 mnd siden, hun har ikke dokumentasjon på dette då alle feilene ble fikset svart av dåværende typen hennes (som ikke er mekaniker). Jeg informerer henne om dette og hun nekter å samarbeide og ligger all skyld over på meg, jeg spør verkstedet om dette er skader som kan ha oppstått etter 5-6 mnd, og det er det ikke sier han. Dette er slitasjeskader på bilen, jeg har kjørt bilen knapt 1000 km etter jeg overtok den. Jeg fylte feil drivstoff (diesel på bensinbil)på bilen i begynnelsen og reparerte dette med engang, skadene er heller ikke som følge av dette sier mekanikeren. Skadene er såpass store at bilen er verdiløs. Det som er igjen av lånet er ca 30 000,- og reperasjon vil koste ca 20 000,- Har jeg kjøpsloven i ryggen då hun ikke kan dokumentere på at hun har fikset dette skikkelig? Er det ikke innen 2 år på privatkjøpt bil så fremt bilen er i dårligere stand enn hva som ble opplyst ved salg/kjøp. Trenger litt hjelp for å vite hva som er riktig å gjøre her. Takker for alle svar! Anonymkode: 8ee17...0b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astrum Skrevet 20. januar 2017 #2 Del Skrevet 20. januar 2017 Noe gammel post, men jeg svarer siden du ikke har fått svar fra noen andre. Jeg forstår det slik at du har fått bilen mot at du betaler i faste avdrag? Dette faller i så fall under kjøpsloven, som etter § 1 første ledd regulerer kjøp – dere har blitt enige om at eiendomsretten til bilen overføres mot vederlag i penger. Gitt at du kan få verkstedet til å dokumentere feilene, og dersom bilen har en mangel etter kjl. § 17 tredje ledd, må du reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Du må i tillegg reklamere innen to år fra den dag du overtok bilen. Du kan da kreve at din søster retter mangelen for egen regning. Dersom dette ikke skjer eller er mulig, vil du ha krav på prisavslag, eventuelt heve kjøpet dersom mangelen medfører et vesentlig kontraktsbrudd. Du vil også kunne holde tilbake så mye av kjøpesummen at du er sikker på å få kravet dekket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå