AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #1 Skrevet 14. januar 2017 Hvorfor skal man få penger av staten for å få barn? Man får 61.000 kr ved fødselen som engangstønad, og i tillegg så får man jo barnetrygda på 970 per måned. 😮 Jeg skjønner bare ikke hvorfor vi skal betale skattepengene våre på å betale såpass mye penger til de som velger å få barn, av eget ønske? Anonymkode: a1cf8...f82 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #2 Skrevet 14. januar 2017 Å herregud..de som er så sinnsykt egoistiske å få barn er de som bidrar til at staten kontinuerlig får nye arbeidere som kan drive samfunnet. Staten er helt avhengig av at folk får barn og ikke tjent med å øke barnedødeligheten med å la de fattigste mødrene lide. Hvordan skal staten ellers skaffe nye arbeidere? Alternativet er å starte mer omfattende import av arbeidere fra land med overskuddsbefolkning som er langt mer kostbare fordi de må integreres og læres opp i språk etc, etc og har tyngre for det en barn! Anonymkode: a7e0a...e81 23
Akay Skrevet 14. januar 2017 #3 Skrevet 14. januar 2017 Man får ikke 61000.- for å få barn. Dette er kun de som ikke har hatt inntekt før man får barn. Barnetrygden er forsåvidt en vits uansett... 970.- i mnd har det vært siden tidlig nittitall. Hadde denne vært indeksregulert så hadde den gjerne hatt noe for seg. 10
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #4 Skrevet 14. januar 2017 De færreste får engangsstønad. De fleste får foreldrepenger - en rett kan man opparbeidet seg gjennom lønnet arbeid og skatt. Når det er sagt så er det lønnsomt for et land at det fødes barn som blir fremtidige arbeidstagere, arbeidsgivere og som genererer vekst og skattepenger til landet. Barnetrygd, sykt barndager etc. er en investering som gir avkastning på sikt. Anonymkode: 185a4...751 10
Gjest Herr Heftig Skrevet 14. januar 2017 #5 Skrevet 14. januar 2017 Fordi vi bor i et demokrati hvor de fleste velger å få barn. Selvfølgelig innfører de da regler som gjør at det lønner seg .
Gjest Lunasama Skrevet 14. januar 2017 #6 Skrevet 14. januar 2017 Jeg liker ikke ideen om at barn er til for å være fremtidige skattebetalere. Hele det uttrykket høres så predeterminert ut, at det er noe vi bør printe inn i dem så tidlig som mulig for å gjøre dem til fremtidige slaver som om de er roboter uten følelser og kritisk tenkning. Jeg tror det er veldig lett å bli skuffet. Plutselig får man et ufør barn eller noen som totalt går imot ens egen moral eller livsfilosofi. Det er en mye mer interessant problemstilling.
Knirke Skrevet 14. januar 2017 #7 Skrevet 14. januar 2017 Hadde det vært for lite mennesker på jorda hadde jeg støttet tankegangen om å belønne de som får barn. Men dessverre er det motsatte tilfelle: 7,4 milliarder mennesker og tallet vokser i et skremmende tempo 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #8 Skrevet 14. januar 2017 61 000, seriøst? Djises! For 25 -30 år siden fikk vi 6000. Inflasjon / markedsvekst har ikke vært så stor at 61 000 kan forsvares. Anonymkode: dd22b...ba1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #9 Skrevet 14. januar 2017 Tja...med mindre du er en total nihilist forstår du vitsen med å få barn for at menneskeheten skal overleve (det gjør ikke jeg). Anonymkode: 451f3...540 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #10 Skrevet 14. januar 2017 Det er fordi det skaper stabilitet i samfunnet. Det lønner seg å støtte nye foreldre, slik at de ikke faller ut av samfunnet økonomisk, slik at barna deres ikke vokser opp i ustabilitet og fattigdom og slår deg i bakhodet med et balltre for å ta pengene direkte fra deg. Anonymkode: 7c929...65c 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #11 Skrevet 14. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: 61 000, seriøst? Djises! For 25 -30 år siden fikk vi 6000. Inflasjon / markedsvekst har ikke vært så stor at 61 000 kan forsvares. Anonymkode: dd22b...ba1 Engangstønad er 40.000! Og de 990,- i mnd har ikke regulert seg siden tidlig 90-tall, så man tjente mer på barn tidligere. Etter utbetalt engangsstønad får man ikke mer, jeg måtte leve på mine foreldre til barnet var stort nok til å begynne i barnehage så jeg kunne jobbe igjen. Anonymkode: ffc0b...14d 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #12 Skrevet 14. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Å herregud..de som er så sinnsykt egoistiske å få barn er de som bidrar til at staten kontinuerlig får nye arbeidere som kan drive samfunnet. Staten er helt avhengig av at folk får barn og ikke tjent med å øke barnedødeligheten med å la de fattigste mødrene lide. Hvordan skal staten ellers skaffe nye arbeidere? Alternativet er å starte mer omfattende import av arbeidere fra land med overskuddsbefolkning som er langt mer kostbare fordi de må integreres og læres opp i språk etc, etc og har tyngre for det en barn! Anonymkode: a7e0a...e81 Dette er en utbredt myte, men undersøkelser viser at de færreste folk som bor i Norge bidrar netto til samfunnsøkonomien. De fleste tar samlet sett ut mer ressurser enn de tilbakefører, på grunn av veldig mange og brede offentlige ordninger. Det er ikke bærekraftig på sikt, så man vil etterhvert måtte skalere ned. Anonymkode: 75a06...b01 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #13 Skrevet 14. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en utbredt myte, men undersøkelser viser at de færreste folk som bor i Norge bidrar netto til samfunnsøkonomien. De fleste tar samlet sett ut mer ressurser enn de tilbakefører, på grunn av veldig mange og brede offentlige ordninger. Det er ikke bærekraftig på sikt, så man vil etterhvert måtte skalere ned. Anonymkode: 75a06...b01 Kilder? Anonymkode: efc7a...8b8 2
Aamu Skrevet 14. januar 2017 #14 Skrevet 14. januar 2017 Tjææææææææ. Kanskje fordi barn er verdens fremtid? Synes det er rett og rimelig. Heia "breeders" 2
Centrino Skrevet 14. januar 2017 #15 Skrevet 14. januar 2017 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Engangstønad er 40.000! Og de 990,- i mnd har ikke regulert seg siden tidlig 90-tall, så man tjente mer på barn tidligere. Etter utbetalt engangsstønad får man ikke mer, jeg måtte leve på mine foreldre til barnet var stort nok til å begynne i barnehage så jeg kunne jobbe igjen. Anonymkode: ffc0b...14d Satsene har økt til 61 000. https://www.nav.no/380099/engangsstønad-ved-fødsel-eller-adopsjon Endret 14. januar 2017 av Centrino 1
Kara W Skrevet 14. januar 2017 #16 Skrevet 14. januar 2017 Fordi det lønner seg rent samfunnsøkonomisk. Det er mye billigere å sørge for at barn får en god oppvekst og kan bidra på sikt, enn å skulle slite med mange som faller utenfor senere. 9
brownbrown Skrevet 14. januar 2017 #17 Skrevet 14. januar 2017 7 timer siden, Akay skrev: Man får ikke 61000.- for å få barn. Dette er kun de som ikke har hatt inntekt før man får barn. Barnetrygden er forsåvidt en vits uansett... 970.- i mnd har det vært siden tidlig nittitall. Hadde denne vært indeksregulert så hadde den gjerne hatt noe for seg. uansett så er det beløpet helt sinnsykt høyt. er mange som blir alenemødre pga økonomien sin del. jeg kjenner flere dessvere. ikke gidder de å finne seg jobb etter første unge. når overgansstønaden deres går ut får de bare en ny unge.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #18 Skrevet 14. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en utbredt myte, men undersøkelser viser at de færreste folk som bor i Norge bidrar netto til samfunnsøkonomien. De fleste tar samlet sett ut mer ressurser enn de tilbakefører, på grunn av veldig mange og brede offentlige ordninger. Det er ikke bærekraftig på sikt, så man vil etterhvert måtte skalere ned. Anonymkode: 75a06...b01 Å løsningen på det er å ta fra de gravide som er i vanskeligst situasjon engangstønaden? (som først i 2017 ligger på et så høyt nivå, antagelig som kompensasjon for noe annet..) De eneste som kvalifiserer til engangstønad er kvinner som har fått jobbet seg opp rett på foreldrepenger, noe som f.eks kan skje om en gravid uten fast stilling blir syk under svangerskapet! Og det er gruppen du ønsker ramme for å spare penger i statskassen? Det er ganske mye andre steder som er langt mer relevante å skrenke inn utgifter enn på denne gruppen. Anonymkode: a7e0a...e81 3
brownbrown Skrevet 14. januar 2017 #19 Skrevet 14. januar 2017 4 minutter siden, Centrino skrev: Satsene har økt til 61 000. https://www.nav.no/380099/engangsstønad-ved-fødsel-eller-adopsjon latterlig beløp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå