MorTil2 Skrevet 14. januar 2017 #1 Skrevet 14. januar 2017 Jeg ser på nybygg,og har forstått det slik at det vil komme endringer i byggeforskriftene (TEK 10) som skal kunne medføre rimeligere leiligheter (TEK 17). Med de prisene som er i dag, lurer jeg derfor på om det vil være økonomisk mer gunstig å vente til nye forskrifter er vedtatt? Er det slik at prosjekt solgt i dag,der TEK 10 er oppført som byggestandard, plikter utbygger å endre dette til TEK 17 om denne trer i kraft innen byggestart? Og vil utbygger da også være pliktig til å endre prisene på både solgte og usolgte boliger?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #2 Skrevet 14. januar 2017 Endringene som kommer i TEK17 åpner for at boliger kan bygges billigere. Krav til innvendig bod, snusirkler for forflytningshemmede, dagslys og utsyn fra soveromsvindu lempes på. Bygg som er søkt på TEK10 må ikke endres til TEK17. Utbygger vil ikke være pliktig til å endre priser på solgte/usolgte boliger. Anonymkode: 706f5...050 2
MorTil2 Skrevet 14. januar 2017 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2017 Så som kjøper kan jeg etter nye forskrifter spare penger om jeg venter,men det kan gå på bekostning av opplevd kvalitet?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #4 Skrevet 14. januar 2017 2 timer siden, MorTil2 skrev: Så som kjøper kan jeg etter nye forskrifter spare penger om jeg venter,men det kan gå på bekostning av opplevd kvalitet? Ja, i teorien kan du spare noen kr. For å kunne bygge billigere må det nesten utelukkes noe, om det vil gå på bekostning av opplevd kvalitet vil jo være en vurderingssak for hver enkelt. En av endringene er at pålagt bodareal går noe ned. Har svært liten tro på at foreslåtte endringer, dersom det blir vedtatt, vil ha særlig betydning for pris. Anonymkode: 706f5...050
Mlie89 Skrevet 15. januar 2017 #5 Skrevet 15. januar 2017 (endret) Boligpriser er markedsstyrt, det vil si at utbygger priser boligene sine etter hva markedet er villig til å gi for dem. Hvilke byggekostnader utbyggeren har i bakgrunnen er irrelevant for hvor mye boligen vil bli solgt for, men lavere byggekostnader kan gi utslag i at flere boligprosjekter kan bli realisert enn tidligere, siden lønnsomheten forbedres. Boligprosjekter som allerede er lønnsomme nok vil gi mer profitt til utbygger når alt er gjort opp og bygget står ferdig. For å ta et eksempel: Dersom du skal selge en bruktbolig, så ønsker du selvfølgelig å få solgt den for så mye som mulig, hva markedet er villig til å gi for den. Hvor mye du kjøpte boligen for selv, din selvkost, er irrelevant for hvor mye du kan potensielt få for den når du selger den igjen, siden verdien er markedsstyrt. Du kan sitte igjen med 500'000, 1'000'000 eller kanskje 0, markedet bryr seg ikke, men du gjør jo så klart det, og det er større sjanse for at du kommer til å selge boligen din om du tjener mye på salget, kontra lite. Derfor er utbyggerne så opptatt av å kunne kutte kostnader og maksimere inntjeningen ved å få forenklet den byggtekniske forskriften, både for nye og eksisterende byggeprosjekter. Om kvaliteten på boligene som blir bygget etter minimumsstandard blir forringet med den nye standarden, er dog en annen diskusjon. Endret 15. januar 2017 av Mlie89
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #6 Skrevet 15. januar 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Endringene som kommer i TEK17 åpner for at boliger kan bygges billigere. Krav til innvendig bod, snusirkler for forflytningshemmede, dagslys og utsyn fra soveromsvindu lempes på. Bygg som er søkt på TEK10 må ikke endres til TEK17. Utbygger vil ikke være pliktig til å endre priser på solgte/usolgte boliger. Anonymkode: 706f5...050 Hvorfor ikke forkaste hele TEK byråkratiet og bygge standarden man selv ønsker, når nyere tek går tilbake på kravene som tidligere var standarder så bekrefter dette at det er bare tull og tøys. Anonymkode: 73b26...9c6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #7 Skrevet 15. januar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke forkaste hele TEK byråkratiet og bygge standarden man selv ønsker, når nyere tek går tilbake på kravene som tidligere var standarder så bekrefter dette at det er bare tull og tøys. Anonymkode: 73b26...9c6 Og la profitthungrige utbyggere få lov til å bygge hva de vil? Søk opp Kowloon walled city, og se hva som skjer når du ikke stiller krav til byggenæringen. Anonymkode: 9d58e...ea1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #8 Skrevet 10. februar 2017 På 14/01/2017 den 12.14, MorTil2 skrev: Jeg ser på nybygg,og har forstått det slik at det vil komme endringer i byggeforskriftene (TEK 10) som skal kunne medføre rimeligere leiligheter (TEK 17). Med de prisene som er i dag, lurer jeg derfor på om det vil være økonomisk mer gunstig å vente til nye forskrifter er vedtatt? Er det slik at prosjekt solgt i dag,der TEK 10 er oppført som byggestandard, plikter utbygger å endre dette til TEK 17 om denne trer i kraft innen byggestart? Og vil utbygger da også være pliktig til å endre prisene på både solgte og usolgte boliger? http://www.bygg.no/article/1303770 Denne artikkelen oppsummerer hva som kommer til å skje med TEK17 ganske greit. Anonymkode: 9d58e...ea1 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #9 Skrevet 10. februar 2017 Jeg vil ikke kjøpt nybygg med TEK17. Kravet til dagslys og hvor tett det kan bygges er jo nærmest ikke-eksisterende. Jeg har nybygg med TEK10. Takk Gud for at jeg ikke ser inn i soverommet til naboen, har altan og store vinduer med sol. Og sist men ikke minst er jeg evig takknemlig for bod til støvsuger, vaskeutstyr, vinterklær, klesstativ mm. Ting som du ikke vil la stå synlig fremme. Anonymkode: 71d7b...2b7 1
prt90 Skrevet 10. februar 2017 #10 Skrevet 10. februar 2017 På 14.1.2017 den 13.14, MorTil2 skrev: Jeg ser på nybygg,og har forstått det slik at det vil komme endringer i byggeforskriftene (TEK 10) som skal kunne medføre rimeligere leiligheter (TEK 17). Med de prisene som er i dag, lurer jeg derfor på om det vil være økonomisk mer gunstig å vente til nye forskrifter er vedtatt? Er det slik at prosjekt solgt i dag,der TEK 10 er oppført som byggestandard, plikter utbygger å endre dette til TEK 17 om denne trer i kraft innen byggestart? Og vil utbygger da også være pliktig til å endre prisene på både solgte og usolgte boliger? TEK-17 er betydelig dårligere enn TEK-10, om det blir billigere er mer tvilsomt.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #11 Skrevet 10. februar 2017 Tviler på nye boliger blir billigere som følge av lemping på krav til snusirkel og dagslys.. det vil derimot bygges flere dårlige og trangere boliger. Jeg ser hvor mye utbyggerne kniper inn på lys, støyskjerming og areal allerede, og de aller fleste leilighetsprosjektene jeg er med på ville jeg ikke bodd i selv. Det kommer ikke forbruker til gode at utbygger sparer penger. Anonymkode: f4334...8dc 2
MorTil2 Skrevet 11. februar 2017 Forfatter #12 Skrevet 11. februar 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Tviler på nye boliger blir billigere som følge av lemping på krav til snusirkel og dagslys.. det vil derimot bygges flere dårlige og trangere boliger. Jeg ser hvor mye utbyggerne kniper inn på lys, støyskjerming og areal allerede, og de aller fleste leilighetsprosjektene jeg er med på ville jeg ikke bodd i selv. Det kommer ikke forbruker til gode at utbygger sparer penger. Anonymkode: f4334...8dc Har du litt innside info ? I går snakket jeg med en som bor i nabobygget til det jeg ser på (ett er ferdig, ett er under bygging). Samme utbygger . Han sa at han hørte veldig godt trinnlyder over seg, og hadde vært i kontakt med et firma som het Stillhet. De hadde sagt at utbyggere sparer inn på lydisolering, deriblant legges det ikke tilstrekkelig lyddempende materiale under parketten. Er det riktig ? Trodde TEK 10 var veldig tydelig på dette ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå