AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #1 Skrevet 14. januar 2017 Ble pålagt og ta en utdannelse, jobbet i mange år innen et bestemt felt, for at jeg skulle fortsette ble jeg pålagt å ta en ny utdanelse. Jeg prøvde motvillig, det var dobbelt opp 24.7-sto på men kroppen reagerte-ble sliten. Så går det 1.5 år, fullfører -får plutselig beskjed om at det ikke er mer jobb i bedriften, får beskjed om å lyge til skolen, må slutte. Sitter tilbake uten jobb/skole og studielån. I tillegg press fra nav, Tror jeg har vært deprimert, mistet motivasjonen for alt som heter skole for resten av livet. Har heldigvis en annen utdannelse og falle tilbake på. Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Anonymkode: 7fc75...fda
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #2 Skrevet 14. januar 2017 Jeg er litt usikker på om jeg skjønner situasjonen og spørsmålet, men kan du ikke bare søke jobber innen din tidligere utdanning? Anonymkode: 6afb3...153 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #3 Skrevet 14. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er litt usikker på om jeg skjønner situasjonen og spørsmålet, men kan du ikke bare søke jobber innen din tidligere utdanning? Anonymkode: 6afb3...153 Det kan jeg, men da mangler jeg jo erfaring " i mitt opprinnelige yrke " ( har jobbet med noe annet siden jeg var ferdig utdannet, trives ufattelig godt med jobben, men loven setter stopper for videre arbeid, de var ikke så "strenge" før. Jeg får bare håpe det går seg til,er litt nedfor-noen som har noen oppløftende ord, er blitt smådeppa av hele greien. Anonymkode: 7fc75...fda
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #4 Skrevet 14. januar 2017 Jeg skjønte egentlig ingenting av HI...... 🤔 Anonymkode: 37454...323 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #5 Skrevet 14. januar 2017 Fullførte du utdannelsen du ble pålagt? Du skriver det, men samtidig skriver du at du sitter tilbake uten jobb/skole, så det er lettere for oss andre her inne hvis du blir enig med deg selv først Dersom du ikke fullførte og måtte slutte på skolen også (på grunn av jobben), hvorfor? Hvis du tok studielån selv, så var det vel også du selv som betalte? Anonymkode: 9cc86...037
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #6 Skrevet 14. januar 2017 1. blir pålagt utdannelse deltid for å beholde jobb. 2. begynner utdannelse, bedrift går dårlig, da har jeg gått deltid på skole pluss jobbet 3. må slutte skole pga det, blir permitert 4. blir deppa av hele greien 5. er arbeidsøkende, men jeg er blitt så trøtt av å kjempe....hatt dobbelt opp i så mange år Anonymkode: 7fc75...fda
Tvist Skrevet 14. januar 2017 #7 Skrevet 14. januar 2017 Har du mulighet til å fullføre utdannelsen du startet på? Med hjelp av lånekassen.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #8 Skrevet 14. januar 2017 2 timer siden, Tvist skrev: Har du mulighet til å fullføre utdannelsen du startet på? Med hjelp av lånekassen. Nei, måtte slutte- bygger meg opp for mye gjeld, så nå må jeg søke jobber. Vanskelig liv, er drittLEI. Anonymkode: 7fc75...fda
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #9 Skrevet 14. januar 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, måtte slutte- bygger meg opp for mye gjeld, så nå må jeg søke jobber. Vanskelig liv, er drittLEI. Anonymkode: 7fc75...fda Det er ingenting som forklarer hvorfor du måtte slutte på utdanningen. Er utdanningen av statlig eller privat karakter? Er utdanningen et privat arrangement gjennom jobben? Eller hadde du ikke råd til å fortsette utdanningen uten jobben? Eller tillot ikke NAV at du fortsatte utdanningen mens du mottar stønad? Anonymkode: 8a47d...cb0 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #10 Skrevet 14. januar 2017 Hva slags press får du fra NAV? Anonymkode: 8a47d...cb0
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #11 Skrevet 14. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingenting som forklarer hvorfor du måtte slutte på utdanningen. Er utdanningen av statlig eller privat karakter? Er utdanningen et privat arrangement gjennom jobben? Eller hadde du ikke råd til å fortsette utdanningen uten jobben? Eller tillot ikke NAV at du fortsatte utdanningen mens du mottar stønad? Anonymkode: 8a47d...cb0 Jeg må slutte fordi jeg har en annen høyere utdannelse fra før, betaler også bidrag, dvs bidrag pluss studielån er dobbelt opp, det har jeg ikke råd til. Blir jobbsøker. Anonymkode: 7fc75...fda
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #12 Skrevet 14. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags press får du fra NAV? Anonymkode: 8a47d...cb0 Dobbel gjeld, bidrag pluss studielån - ergo: jeg må slutte, ut i arbeidsløshet. Ønsk meg lykke til, vil trenge det Anonymkode: 7fc75...fda
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #13 Skrevet 14. januar 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dobbel gjeld, bidrag pluss studielån - ergo: jeg må slutte, ut i arbeidsløshet. Ønsk meg lykke til, vil trenge det Anonymkode: 7fc75...fda NAV er en maskin, de husker knapt hvem du er, de vil bare utføre sin jobb. Men husk at NAV-ansatte har veiledningsplikt etter forvaltningsloven §11, og det kan være lurt å minne dem på det, slik at du har oversikt over dine muligheter, særlig når din situasjon endrer seg, slik som fra ansatt til arbeidsøker. Hver gang ting endrer seg i din livssituasjon, så kan det være muligheter som åpner seg også. Husk også å sjekke på lånekassen om utsettelse på betaling av studielån. Noen ganger kommer vi i smørja, men det er bare å jobbe seg ut av det. Lykke til med jobbsøkingen! Anonymkode: 8a47d...cb0
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #14 Skrevet 14. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: NAV er en maskin, de husker knapt hvem du er, de vil bare utføre sin jobb. Men husk at NAV-ansatte har veiledningsplikt etter forvaltningsloven §11, og det kan være lurt å minne dem på det, slik at du har oversikt over dine muligheter, særlig når din situasjon endrer seg, slik som fra ansatt til arbeidsøker. Hver gang ting endrer seg i din livssituasjon, så kan det være muligheter som åpner seg også. Husk også å sjekke på lånekassen om utsettelse på betaling av studielån. Noen ganger kommer vi i smørja, men det er bare å jobbe seg ut av det. Lykke til med jobbsøkingen! Anonymkode: 8a47d...cb0 Vet du det, jeg er langt nede nå. Heldigvis har jeg sterk psyke, dette er en overgang jeg skal kjempe meg bort fra. Det er så lite til som skal til for å glede meg, gi meg håp- slik som ditt svar og medmenneskelighet! En stor takk til deg. Anonymkode: 7fc75...fda
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #15 Skrevet 14. januar 2017 Denne brukeren har klaget her inne før, fordi han mente hans studiestatus skulle føre til nedsatt bidrag, når han kun hadde igjen under et år av utdannelsen. Han har gått med på "krav" om utdanning som ikke er bestemt formelt sett, han har ikke fått noen kontrakt, og mente han ville tredoble lønna av å fullføre utdanningen. Og Nav var dumme som ikke skjønte at han ikke kunne betale så mye i bidrag da, enda han hadde klart det i to år, men bare "hadde ikke lyst" siste året. Å slutte på skolen er virkelig det dummeste du gjorde TS, og ingen tvang deg til det. Du har selv satt deg i denne situasjonen. Ta deg sammen, fortsett på skolen om du får hoppe inn igjen nå. Du var vel ferdig allerede i juni om jeg husker rett? Arbeidsgiveren din er uansett en drittsekk, og jeg forstår det er vondt å bli lurt på en slik måte. Men det hjelper ingen at du setter deg ned og sutrer istedet. Du fikk masse råd for noen måneder siden, tydeligvis har du valgt stikk motsatt av alle de rådene. Fordi du mener du vet best selv. Søk jobb på en butikk, studer ferdig. Vips, så har du tredoblet lønna likevel. Anonymkode: 98e6b...2f4 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #16 Skrevet 14. januar 2017 Mistet motivasjonen, kan søke på annet arbeid, takk for svar. Anonymkode: 7fc75...fda
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #17 Skrevet 14. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Denne brukeren har klaget her inne før, fordi han mente hans studiestatus skulle føre til nedsatt bidrag, når han kun hadde igjen under et år av utdannelsen. Han har gått med på "krav" om utdanning som ikke er bestemt formelt sett, han har ikke fått noen kontrakt, og mente han ville tredoble lønna av å fullføre utdanningen. Og Nav var dumme som ikke skjønte at han ikke kunne betale så mye i bidrag da, enda han hadde klart det i to år, men bare "hadde ikke lyst" siste året. Å slutte på skolen er virkelig det dummeste du gjorde TS, og ingen tvang deg til det. Du har selv satt deg i denne situasjonen. Ta deg sammen, fortsett på skolen om du får hoppe inn igjen nå. Du var vel ferdig allerede i juni om jeg husker rett? Arbeidsgiveren din er uansett en drittsekk, og jeg forstår det er vondt å bli lurt på en slik måte. Men det hjelper ingen at du setter deg ned og sutrer istedet. Du fikk masse råd for noen måneder siden, tydeligvis har du valgt stikk motsatt av alle de rådene. Fordi du mener du vet best selv. Søk jobb på en butikk, studer ferdig. Vips, så har du tredoblet lønna likevel. Anonymkode: 98e6b...2f4 Har 1.5 år igjen, mistet motivasjonen helt, slet til slutt med og åpne en bok og skriving av selve oppgavene..men har en annen utdannelse jeg tenker og bruke. Rådene jeg fikk tidligere var vel og begynne å jobbe, det var ikke slik at jeg visste bedre selv,men trodde jeg skulle klare dette likevel, det gjorde jeg ikke da motivasjonen er lik zero. Men, som du ser, jeg takker for alle råd og innspill uansett, så slik er det. Anonymkode: 7fc75...fda
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #18 Skrevet 14. januar 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har 1.5 år igjen, mistet motivasjonen helt, slet til slutt med og åpne en bok og skriving av selve oppgavene..men har en annen utdannelse jeg tenker og bruke. Rådene jeg fikk tidligere var vel og begynne å jobbe, det var ikke slik at jeg visste bedre selv,men trodde jeg skulle klare dette likevel, det gjorde jeg ikke da motivasjonen er lik zero. Men, som du ser, jeg takker for alle råd og innspill uansett, så slik er det. Anonymkode: 7fc75...fda Korrekt, du ble både anbefalt å finne hvilken som helst jobb, og å bruke den gamle utdannelsen din. For flere måneder siden! Hadde du søkt jobber allerede da så hadde du ikke sittet i denne situasjonen nå. Du hadde uansett ikke klart deg økonomisk uten å jobbe i tillegg, så når du sier at du trodde du skulle klare det så innebærer jo det å søke etter en ny jobb MENS du studerer ferdig. Istedet har du satt deg ned og gitt opp! Og du har barn. Anonymkode: 98e6b...2f4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #19 Skrevet 14. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Korrekt, du ble både anbefalt å finne hvilken som helst jobb, og å bruke den gamle utdannelsen din. For flere måneder siden! Hadde du søkt jobber allerede da så hadde du ikke sittet i denne situasjonen nå. Du hadde uansett ikke klart deg økonomisk uten å jobbe i tillegg, så når du sier at du trodde du skulle klare det så innebærer jo det å søke etter en ny jobb MENS du studerer ferdig. Istedet har du satt deg ned og gitt opp! Og du har barn. Anonymkode: 98e6b...2f4 Jeg klarte ikke skrive akademisk. Anonymkode: 7fc75...fda
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #20 Skrevet 14. januar 2017 Prøvde virkelig,men all kunnskap og motivasjon er som blåst vekk. Gir aldri opp, har jo annen høyere utdannelse og god cv. Anonymkode: 7fc75...fda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå