Gå til innhold

"Kul" i underlivet nær lysken

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går morges når jeg våknet merket jeg en slags vond kul som lå mellom underlivet og lysken. Den er litt "stor" så den er på en måte på underlivet, men det kan vere ubehagelig å gå fordi den kommer borti benet. Den gjør ganske vondt. I dag klemte jeg på den fordi den minnet om en kvise, men jeg har opp gjennom årene ikke hatt kviser så er ikke så kjent med det. Når jeg klemte kom det en hvit litt tykk væske ut. Deretter litt blod og blodfarget/blank væske. Nå svir den ganske mye, men den er fremdeles litt stor for jeg klarte ikke få ut mer. Høres dette ut som noe kjent/ufarlig eller bør jeg oppsøke helsesøster?

Anonymkode: c6bed...426

Skrevet

(det som er igjen av kulen er hardt) - glemte å skrive det i innlegget..

Skrevet

Sikkert bare en betent hårsekk. Jeg ville dusjet i så varmt vann som mulig og latt den være, men vurdert lege for tømming om den fylte seg opp igjen.

Anonymkode: b0de6...3f5

• Liker 2
Skrevet

Oppsøk helsesøster og få hjelp Tim å sette hull med sterilt utstyr, så hjelper hun deg å tømme den ordentlig. Hun har sett noen sånne 😊

Anonymkode: 60b26...d69

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I går morges når jeg våknet merket jeg en slags vond kul som lå mellom underlivet og lysken. Den er litt "stor" så den er på en måte på underlivet, men det kan vere ubehagelig å gå fordi den kommer borti benet. Den gjør ganske vondt. I dag klemte jeg på den fordi den minnet om en kvise, men jeg har opp gjennom årene ikke hatt kviser så er ikke så kjent med det. Når jeg klemte kom det en hvit litt tykk væske ut. Deretter litt blod og blodfarget/blank væske. Nå svir den ganske mye, men den er fremdeles litt stor for jeg klarte ikke få ut mer. Høres dette ut som noe kjent/ufarlig eller bør jeg oppsøke helsesøster?

Oppsøk legevakten dersom dette plager deg. Du har kanskje infeksjon i en kjertel? Der ligger en kjertel på innsiden av låret omtrent der hvor trusekanten treffer, og i rett linje ut fra skjedeåpningen. Den kjertelen kan lett bli infisert og må tømmes for puss, samtidig som du smører atibakteriell salve. 

Anonymkode: 8bfb3...32a

Skrevet

Jeg har hatt flere sånne og har aldri gått til lege, men de har aldri plaget meg så mye selv om de kan være vonde og ubehagelige.

Det er nok bare en betent hårsekk tipper jeg eller en kjertel. Pleier å klemme dem ut og renser både før og etter. De forsvinner fortere da synes jeg.

Anonymkode: cc47b...d45

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppsøk legevakten dersom dette plager deg. Du har kanskje infeksjon i en kjertel? Der ligger en kjertel på innsiden av låret omtrent der hvor trusekanten treffer, og i rett linje ut fra skjedeåpningen. Den kjertelen kan lett bli infisert og må tømmes for puss, samtidig som du smører atibakteriell salve. 

En drar ikke på legevakten pga av dette. Det er fastlegen som er den rette instansen her

Anonymkode: b727e...8fd

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En drar ikke på legevakten pga av dette. Det er fastlegen som er den rette instansen her

Legevakt er for akutte helseplager. Dette ble skrevet tidligere i dag, mange timer før fastlegen åpner mandag. Betente kjertler kan faktisk bli til blodforgiftning i verste fall. Dermed er det bedre å gå en gang for mye på legevakten, enn en gsng for lite.  (Noe trådstarter selv må vurdere behovet for.) 

Om du bare visste alt folk kommer til legevakt med, som er langt mer bagatellmessig enn ts sitt problem....

• Liker 1
Skrevet

Oppsøk lege. Jeg hadde noe lignende for ca 15 år siden, klemte den selv til den sprakk og det var så smertefullt at jeg besvimte i det dem åpnet seg. Å stikke hull er nok mye mer behagelig. I tilegg ble det en "lomme" i huden som jeg fortsatt har, 15 år senere. Lite pent, så få hjelp til å tømme den. 

Anonymkode: 3ce89...4bb

Skrevet

Jeg hadde en sånn byll akkurat der i sommer. Stor, vond kul akkurat i skrittet, mellom leppene og låret, der hvor hårveksten slutter. En betent hårsekk eller en talgkjertel, antar jeg. Det ble faktisk vondt å gå, for kulen ble gnisset på av buksen når jeg gikk.

Jeg bestemte meg for å tømme den selv, til tross for at det var skikkelig vondt å ta i den. Klemte ut utrolige mengder gulhvit gørr, noen ganger litt blodblandet gørr. Renset godt med Pyrisept før og etter hver gang jeg tok i den.

Gikk med den i noen dager, men klarte ikke tømme den helt, så ombestemte meg og bestilte legetime likevel. De har sett sånt før, og der vil man kunne få tømt en sånn skikkelig under bedøvelse og evt få skåret den opp og tømt den 100%.

Men mens jeg ventet på legetimen, klarte jeg ikke ligge unna den. Fortsatte derfor å klemme ut gørr og rense den, og brukte nål for å stikke opp og skvise ut gørr gjennom nålehullet. Så en dag plutselig kom det ut noe som var nesten fast i formen, som marsipan, ekle greier, gulhvitt. Etter at det var tømt ut, begynte byllen plutselig å leges. Den fyltes ikke igjen, og til slutt grodde det hele og ble normalt igjen. Den hovne kulen dypt under huden ble borte, og da det var tid for legetimen, var den borte.

Anonymkode: 39fc8...914

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en sånn byll akkurat der i sommer. Stor, vond kul akkurat i skrittet, mellom leppene og låret, der hvor hårveksten slutter. En betent hårsekk eller en talgkjertel, antar jeg. Det ble faktisk vondt å gå, for kulen ble gnisset på av buksen når jeg gikk.

Jeg bestemte meg for å tømme den selv, til tross for at det var skikkelig vondt å ta i den. Klemte ut utrolige mengder gulhvit gørr, noen ganger litt blodblandet gørr. Renset godt med Pyrisept før og etter hver gang jeg tok i den.

Gikk med den i noen dager, men klarte ikke tømme den helt, så ombestemte meg og bestilte legetime likevel. De har sett sånt før, og der vil man kunne få tømt en sånn skikkelig under bedøvelse og evt få skåret den opp og tømt den 100%.

Men mens jeg ventet på legetimen, klarte jeg ikke ligge unna den. Fortsatte derfor å klemme ut gørr og rense den, og brukte nål for å stikke opp og skvise ut gørr gjennom nålehullet. Så en dag plutselig kom det ut noe som var nesten fast i formen, som marsipan, ekle greier, gulhvitt. Etter at det var tømt ut, begynte byllen plutselig å leges. Den fyltes ikke igjen, og til slutt grodde det hele og ble normalt igjen. Den hovne kulen dypt under huden ble borte, og da det var tid for legetimen, var den borte.

Anonymkode: 39fc8...914

Det var voksmoren

Skrevet

Har hatt en sånn selv. Var vondt når jeg gikk osv. Tok på litt xylocain gel og klemte. Tror ikke jeg fikk ut alt, men kulen forsvant likevel noen dager etterpå. :) 

Anonymkode: a0513...1fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...