Gå til innhold

Hund som bjeffer om natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk en omplasseringshund i hus i mai. Flott hund som ble omplassert pga sykdom i familien. Han er en 7 år gammel engelsk setter og virkelig en varsler! Jeg må si at han nesten har ødelagt søvnkvaliteten min ved at jeg nesten aldri får en hel natt med kontinuerlig søvn lenger. Han bjeffer som oftest minst en gang hver natt. Av og til er det varsling, hører det tydelig på bjeffingen. Men ofte ligger han bare rolig i buret og bjeffer til han får beskjed om å stoppe. Mulig det er for å få oppmerksomhet at jeg bare bør ignorere han, men han gir seg søren meg ikke og jeg vil ikke at han skal vekke hele huset! Kunne hatt radioen på for selskap, men han ligger i gangen (eneste stedet det er plass til buret) og da hører vi radioen også og det takler jeg ikke.

Noen tips til trøtte meg?

Anonymkode: f7ba8...9f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å ha bikkja i bur! Det er ikke lov å bruke bur som oppholdsssted over lengre tid... 

Anonymkode: 8a62c...331

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville forsøkt å ha ham inne på soverommet, uten bur (evt bur med åpen dør). Mulig det kan løse bjeffingen som ikke er varsling.

Ang varsling så har jeg en hund som også lett bjeffer på lyder, spesielt om natten (og vårt soverom ligger slik til at det er lett å høre om folk går/prater utenfor). Så jeg har alltid en skål med godbiter på nattbordet. Hver gang jeg hørte en lyd utenfor, eller han bjeffet, så sa jeg "bra!" og kastet en godbit. Det har redusert bjeffingen veldig. Nå bryr han seg svært sjelden om vanlige lyder utenfor.

Jeg gjorde det samme da en hund over oss bjeffet kontinuerlig da vi skulle legge oss. Min hund vil jo svare på slik bjeffing - så jeg bare sa "bra!" og kastet godbit hver gang hunden oppe bjeffet (som var mer eller mindre konstant). Etter noen minutter sluttet min hund å bry seg om den og han gikk av seg selv og la seg.

I en slik setting belønner du ikke bjeffingen fordi bjeffingen er bare et symptom på hundens uro og, ofte, utrygghet. Ved å belønne når det kommer lyder så endrer du hundens assosiasjon til lydene fra noe skummelt til noe som gir positiv forventning.

• Liker 1
Skrevet

Først og fremst; få han ut av buret!

Anonymkode: cb150...3df

• Liker 2
Skrevet

Buret står åpent...

Ts

Skrevet

Ingen som hadde andre tips enn å ikke ha han i bur? Kan ikke ha han på soverommet siden vi har katt som holder til i overetasjen der soverommet er. 

Varslingen er irriterende, men forståelig, han har veldig tydelig varsling. Det er den andre bjeffingen jeg ikke helt forstår meg på, når han tilsynelatende ligger helt rolig og avslappet i (det åpne) buret og kjeften bare går.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som hadde andre tips enn å ikke ha han i bur? Kan ikke ha han på soverommet siden vi har katt som holder til i overetasjen der soverommet er. 

Varslingen er irriterende, men forståelig, han har veldig tydelig varsling. Det er den andre bjeffingen jeg ikke helt forstår meg på, når han tilsynelatende ligger helt rolig og avslappet i (det åpne) buret og kjeften bare går.

Kan det da være at han drømmer? Mine kan knurre-hyle, pipe og bjeffe  når de er i drømmeland;-)

OM dere ikke kan ha han på soverommet- eller la han ligge fritt, ville jeg flyttet buret vekk fra gangen, og selvfølgelig sørget for at han hadde fått nok mosjon i løpet av dagen;-)

Skrevet

Bjeffer han om han har selskap? Eller føler han seg litt utrygg ved å måtte være alene hele natten mens resten av flokken er samlet? 

Anonymkode: 11f26...8ff

• Liker 1
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Hvor er han i løpet av dagen, og hvordan oppfører han seg da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...