AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #1 Skrevet 14. januar 2017 Hei😊 Jeg skal ut og spise med mannen min, og jeg elsker og spise biff ute på restaurant. Men jeg har lest man helst skal spise den helt gjennomstekt.. jeg laga biff her hjemme og prøvde meg på helt gjenomstekt men det smakte såå fælt.. hvor farlig er det og spise medium stekt biff ute på norsk restaurant? Er det noen som har no erfaringer om det? Spiser selvsagt no annet, om jeg ikke finner ut av det😊 Anonymkode: 30ba9...3f6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #2 Skrevet 14. januar 2017 Den burde være gjennomstekt ja 😊 Anonymkode: 49fb9...8fe 2
Gjest Sille4 Skrevet 14. januar 2017 #3 Skrevet 14. januar 2017 (endret) Anbefalt at alt kjøtt skal være gjennomstekt pga bakterier og parasitter som kan være skadelige jeg selv syns en gjennomstekt biff smaker bedre på restaurant, enn den jeg selv lager hjemme Endret 14. januar 2017 av Sille4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #4 Skrevet 14. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei😊 Jeg skal ut og spise med mannen min, og jeg elsker og spise biff ute på restaurant. Men jeg har lest man helst skal spise den helt gjennomstekt.. jeg laga biff her hjemme og prøvde meg på helt gjenomstekt men det smakte såå fælt.. hvor farlig er det og spise medium stekt biff ute på norsk restaurant? Er det noen som har no erfaringer om det? Spiser selvsagt no annet, om jeg ikke finner ut av det😊 Anonymkode: 30ba9...3f6 Kan det også være hormoner som gjør at du ikke liker smaken? Husk at dette er midlertidig og når ungen er født, kan du spise så mye biff du bare vil😊 Jeg har skrevet en liste over ting jeg skal drikke, gjøre og spise når ungen er poppa ut. Kan det være en idé? Hvor langt er du på vei? Anonymkode: cdb68...fe6 1
Gjest Sisti Skrevet 14. januar 2017 #5 Skrevet 14. januar 2017 Det er veldig, veldig lite sannsynlig at det er noen fare i å spise biff på en god restaurant med hygienen i orden. Men det samme gjelder jo spekemat også. Men det er jo også veldig, veldig lite sannsynlig at du kræsjer neste gang du kjører bil - men du tar jo på beltet likevel? Du må selv vurdere om du vil ta den bittebittelille risikoen. Jeg valgte å spise gjennomstekt entrecôte når jeg ville ha biff, syns den er litt mer saftig. Men ble servert medium biff en gang jeg var på jobbmiddag og spiste den så jeg var ikke superstreng.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #6 Skrevet 14. januar 2017 Ja, det må være gjennomstekt. Nei, det er ikke godt. Men de har garra andre ting på menyen sin enn bare biff. Anonymkode: 198d9...9df
FantasDick Skrevet 14. januar 2017 #7 Skrevet 14. januar 2017 Det er vel i all hovedsak pga smitte av toxoplasma gondii man burde steke kjøttet godt, men den dør hvis kjøttet når en kjernetemperatur på 63 grader og da er biffen som regel litt rosa enda. Jeg følger derfor de amerikanske rådene om kjernetemperatur på 63 grader og 3 minutter hvile for hele kjøttstykker som biff. Liker biffen min rå, men alt er bedre enn grå og helt gjennomstekt, så lenge det er trygt. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #8 Skrevet 14. januar 2017 3 minutter siden, FantasDick skrev: Det er vel i all hovedsak pga smitte av toxoplasma gondii man burde steke kjøttet godt, men den dør hvis kjøttet når en kjernetemperatur på 63 grader og da er biffen som regel litt rosa enda. Jeg følger derfor de amerikanske rådene om kjernetemperatur på 63 grader og 3 minutter hvile for hele kjøttstykker som biff. Liker biffen min rå, men alt er bedre enn grå og helt gjennomstekt, så lenge det er trygt. Jeg spurte på restaurant om jeg kunne få den med kjernetemp på rundt 63 grader - har også sett disse anbefalingene. Det var ingen problem, og den var fortsatt rød inni - det ble på en måte "litt-mer-enn-medium" stekt bare si du er gravid og at det er derfor du er så 'vanskelig', ts. Går sikkert helt fint! Anonymkode: 914a1...f4b
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #9 Skrevet 14. januar 2017 1 time siden, FantasDick skrev: Det er vel i all hovedsak pga smitte av toxoplasma gondii man burde steke kjøttet godt, men den dør hvis kjøttet når en kjernetemperatur på 63 grader og da er biffen som regel litt rosa enda. Jeg følger derfor de amerikanske rådene om kjernetemperatur på 63 grader og 3 minutter hvile for hele kjøttstykker som biff. Liker biffen min rå, men alt er bedre enn grå og helt gjennomstekt, så lenge det er trygt. Toxoplasma dør ved en temperatur på 70 grader, så hvis man vil være på den sikre siden bør kjøttet holde den temperaturen. Storfekjøtt har generelt mindre smitte enn for eksempel fårekjøtt. Anonymkode: 1d194...4db 1
FantasDick Skrevet 14. januar 2017 #10 Skrevet 14. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Toxoplasma dør ved en temperatur på 70 grader, så hvis man vil være på den sikre siden bør kjøttet holde den temperaturen. Storfekjøtt har generelt mindre smitte enn for eksempel fårekjøtt. Anonymkode: 1d194...4db Etter litt mer googling finner jeg ingenting om 70 grader, link? Ser ut som 67 grader er det korrekte. Hvis man spiser hjemme, kan man kjøpe frosset kjøtt, det gjør alltid vi. Da er det trygt uansett stekegrad.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #11 Skrevet 14. januar 2017 Tusen takk for svar😊 Får se om jeg finner no annet som frister på menyen, det virker jo til delevis trygt men veit ikke om jeg vil ta sjansen.. -Ts Anonymkode: 30ba9...3f6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #12 Skrevet 14. januar 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar😊 Får se om jeg finner no annet som frister på menyen, det virker jo til delevis trygt men veit ikke om jeg vil ta sjansen.. -Ts Anonymkode: 30ba9...3f6 Helt gjennmstekt biff er uansett trygt Det er stor forskjell på hjemmelaget, Gjennomstekt biff og på restaurant. Hvertfall når jeg lager det Har spist flere ute som likevel har vært saftige og bedre enn forventet. Liker normalt maks medium stekt.. Anonymkode: 2c750...b43
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #13 Skrevet 14. januar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei😊 Jeg skal ut og spise med mannen min, og jeg elsker og spise biff ute på restaurant. Men jeg har lest man helst skal spise den helt gjennomstekt.. jeg laga biff her hjemme og prøvde meg på helt gjenomstekt men det smakte såå fælt.. hvor farlig er det og spise medium stekt biff ute på norsk restaurant? Er det noen som har no erfaringer om det? Spiser selvsagt no annet, om jeg ikke finner ut av det😊 Anonymkode: 30ba9...3f6 Jeg spiser ikke medium biff nå på som gravid. Men, det er veldig liten risiko for toxoplasmose i norsk oksekjøtt. Tilstrekkelig frysing dreper også parasitten, og jeg hadde bok tatt sjansen om jeg visste at biffen hadde ligget på fryselager. Det du må være ekstra forsiktig med er svin, sau, hjort bl.a., da disse har mye større risiko for toxoplasmose. Det er også viktig at hele overflaten til biffen er stekt, for å drepe bakterier som kan være på kjøttet. Anonymkode: 6f649...198
Maleficenta Skrevet 14. januar 2017 #14 Skrevet 14. januar 2017 10 timer siden, Sille4 skrev: Anbefalt at alt kjøtt skal være gjennomstekt pga bakterier og parasitter som kan være skadelige jeg selv syns en gjennomstekt biff smaker bedre på restaurant, enn den jeg selv lager hjemme Men hvorfor er det kun fare for parasitter når man er gravid? Ellers sies det jo at å spise medium stekt biff er helt ufarlig. Parasitter er vel like farlig for alle?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #15 Skrevet 14. januar 2017 11 minutter siden, Maleficenta skrev: Men hvorfor er det kun fare for parasitter når man er gravid? Ellers sies det jo at å spise medium stekt biff er helt ufarlig. Parasitter er vel like farlig for alle? Nei, parasittene kan skade fosteret! Voksne blir ikke skadet av toxoplasmose. Anonymkode: 15dfe...8f5 3
Maleficenta Skrevet 14. januar 2017 #16 Skrevet 14. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, parasittene kan skade fosteret! Voksne blir ikke skadet av toxoplasmose. Anonymkode: 15dfe...8f5 Men toxoplasmose høres ikke bra ut uansett..
lalaB Skrevet 14. januar 2017 #17 Skrevet 14. januar 2017 Enig med alle som sier gjennomstekt biff er mye bedre på restaurant enn hjemme! Jeg får sjeldent til god gjennomstekt biff hjemme, men på restaurant er det kjempegodt!
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #18 Skrevet 14. januar 2017 10 timer siden, FantasDick skrev: Etter litt mer googling finner jeg ingenting om 70 grader, link? Ser ut som 67 grader er det korrekte. Hvis man spiser hjemme, kan man kjøpe frosset kjøtt, det gjør alltid vi. Da er det trygt uansett stekegrad. 70 grader er det som er helsedirektoratet sin anbefaling. Så da er nok 67 det rette. Frosset kjøtt er ikke nødvendigvis trygt det heller Anonymkode: 346de...cd2 1
FantasDick Skrevet 14. januar 2017 #19 Skrevet 14. januar 2017 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 70 grader er det som er helsedirektoratet sin anbefaling. Så da er nok 67 det rette. Frosset kjøtt er ikke nødvendigvis trygt det heller Anonymkode: 346de...cd2 Enig angående 67. Jo, toxo dør ved frysing under 12 minusgrader. Endret 14. januar 2017 av FantasDick La til
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #20 Skrevet 15. januar 2017 18 timer siden, Maleficenta skrev: Men toxoplasmose høres ikke bra ut uansett.. Hos friske, ikke-gravide så vil man i verste fall få symptomer som en lett influensa om man blir smittet. Over 80% prosent får ikke symptomer i det hele tatt. Og man behandler vanligvis ikke heller. Så toxo i seg selv er verken veldig farlig eller veldig skummelt. Men hos gravide kan det gi misdannelser hos eller abort av fosteret. Og immunsvekkede kan bli veldig syke. Det er derfor det er så viktig å passe på i svangerskapet. Selv om sannsynligheten er veldig liten, så kan konsekvensene bli store. Anonymkode: 97f4d...e42 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå