Gå til innhold

Nærsynt - langsynt - linser?

Frk. Fie

Anbefalte innlegg

Er litt nærsynt og har skjeve hornhinner, brukt linser i mange år. Nå som jeg har bikka førti begynner jeg visst bli litt langsynt, lurer på om noen har erfaringer med sånt og fortsatt linsebruk? Har ikke lyst til å gå tilbake til briller...

Endret av Frk. Fie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du sikter til "alderslangsynthet" kommer dette av at linsen blir stivere, noe som reduserer linsens evne til å se skarpt på nær avstand. Lesebriller er mest vanlig å bruke. 

Dersom du, som du skriver i hovedinnlegget, har blitt mer nærsynt er det vel bare å øke styrken på linsene dine. 

Anonymkode: 309b9...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frk. Fie skrev:

Er litt nærsynt og har skjeve hornhinner, brukt linser i mange år. Nå som jeg har bikka førti begynner jeg visst bli litt nærsynt, lurer på om noen har erfaringer med sånt og fortsatt linsebruk? Har ikke lyst til å gå tilbake til briller...

Optiker har svaret. Om du mener at du nå opplever det men kaller progressivt syn, altså st du trenger linser som kombinerer det at du faktisk ser dårligere på nært hold, så finnes det progressive linser. Eller du kan bruke linser og evnt en lesebrille. Operasjon er selvfølgelig også en mulighet.

Anonymkode: 3e5db...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager trykkleif, skulle sjølsagt stå at jeg begynner å bli langsynt - vansker med å se små skrift. Godt å høre det finnes progressive linser - og ja, skal sjekke med optiker etter hvert. 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...