Gå til innhold

Mat og trening for jente 13 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på 13 år som nå startet med en idrett i høst og trener 4 ganger i uka ca 3 timer hver gang.

Men jeg er redd hun ikke skal få i seg riktig kosthold iforhold til treningen. Hva bør de spise før de går på trening om vi ikke har full middag akkurat en av dagene med trening? Og hvor lang tid i forveien bør hun innta ett måltid? Bør de ha i seg noe form for vitaminer ved mye trening?

Hun er forøvrig ei sunn og veltrente jente...

Håper noen kan svare meg..

Anonymkode: 474fe...085

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du spiser er rivende likegyldig med mindre du er på toppidrettsnivå.

Barn trenger proteiner, du må lage middag til dem hver dag. Man kan ikke velge bort å være forelder av og til.

Alle i Norge bør ta kosttilskudd med D-vitaminer.

• Liker 2
Skrevet

Fisk, kylling, grønnsaker, poteter, grovbrød, eventuelt meieriprodukter. F.eks. en brødskive med sunt pålegg og en banan burde være greit før eller etter trening alt ettersom dere spiser middag før eller etter trening.

Spiser dere ikke middag hver dag? Det burde dere gjøre. 

Hun burde vel bare spise vanlig, sunn mat som resten av familien og resten av befolkningen. Kanskje litt mer enn hun gjorde før.

Anonymkode: c9dca...2c5

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, amativeReflection skrev:

Når du spiser er rivende likegyldig med mindre du er på toppidrettsnivå.

Barn trenger proteiner, du må lage middag til dem hver dag. Man kan ikke velge bort å være forelder av og til.

Alle i Norge bør ta kosttilskudd med D-vitaminer.

Jeg lager jo stort sett middag hver eneste dag,hele året rundt. Men jeg er vel som mange andre foreldre at det noen dager kan bli noe veldig raskt og enkelt om tiden blir noe knapp. Å det er jo derfor jeg lurte på hva som er ok og gi om det må bli enkelt

Jeg velger ikke bort og være mamma for mine barn.. De betyr alt uansett

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fisk, kylling, grønnsaker, poteter, grovbrød, eventuelt meieriprodukter. F.eks. en brødskive med sunt pålegg og en banan burde være greit før eller etter trening alt ettersom dere spiser middag før eller etter trening.

Spiser dere ikke middag hver dag? Det burde dere gjøre. 

Hun burde vel bare spise vanlig, sunn mat som resten av familien og resten av befolkningen. Kanskje litt mer enn hun gjorde før.

Anonymkode: c9dca...2c5

Som jeg skrev til en annen,at jo vi har middag hver dag. Men innimellom så klarer jeg ikke å få full potet middag ferdig til hun må på trening,

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev til en annen,at jo vi har middag hver dag. Men innimellom så klarer jeg ikke å få full potet middag ferdig til hun må på trening,

Potet har jo ingen næring. Du kan jo bare dra på et biffhus eller noe? 

Skrevet

Ha et variert utvalg av mat i skap og kjøleskap. La henne forsyne seg med det det hun trenger til alle måltider. Du tilbyr, hun spiser. Hun er faktisk så gammel at hun bør kunne begynne å hjelpe til med matlagingen, hvis hun ikke allerede gjør det.

• Liker 2
Skrevet

Verden går ikkje under dersom middagen ein gong i blant er brødskiver med makrell i tomat eller leverpostei. 

Variasjon i maten er viktig, middag er flott, protein og slikt er supert. Men idealet er ikkje alltid mogleg å få til😉

• Liker 3
Skrevet

Uff. Jeg gir litt opp. Spør om ett ganske greit spørsmål synes jeg,fordi jeg bare lurer på hva ei som trener litt trenger av god næring før trening.

potet er ingen næring? Jeg serverer jo ikke bare to poteter på en tallerken. 

Men jeg må virkelig synes det er rart om jeg er den eneste som noen dager i året ikke rekker hjem fra jobb og klarer og ha full middag på bordet med en gang. Jeg jobber ikke hver dag men det er jo de dagene man er hjemme til kl 17 og hun skal da være på trening til 18. Det er da jeg lurte på litt råd.

jeg er da ingen dårlig mamma selv om barnet mitt ikke får full middag en time før trening..

Men regner med at alle dere som er på dette forumet har full middag til familien kl 17 hver dag😀 isåfall gi meg de rådene

• Liker 5
Skrevet

Vi har ikke alltid middag heller :)

Ha fiskekaker i kjøleskapet, det kan legges rett på et par skiver grovt brød. Næringsrikt og enkelt før eller etter trening. Havregrøt i mikro kan hun lage seg. Ha oppskjærte grønnsaker til å knaske på. Hun trenger ikke noe spesielt opplegg, bare næringsrik mat.

Anonymkode: ed374...88c

• Liker 1
Skrevet

Folk her kan være litt rare.

Som raske middager spiser vi ofte brødskiver med stekt speilegg eller fiskekaker. Ferdig på 10 min. Er ikke farlig med raske løsninger hvis helheten er bra. Ellers kan det være greit å lage store porsjoner en dag for å ha rester dagen etter eller lage store gryter du kan fryse ned porsjonsvis. Jeg trener litt sent en dag i uka og da spiser jeg to mindre måltider før og etter i stedet for en større middag fordi  jeg kan ikke være for tung på trening og det blir for mye med middag etterpå. 

Hvis hun skal trene så mye som du sier, så antar jeg at hun er ganske god på noe og satser på en sport. Som 13-årig jente som vokser og trener så mye, må hun spise en del. Som mor ville jeg vært veldig obs på at hun ikke blir påvirket av tenåringsjenter som vil være tynne og spise minst mulig. Få henne til å lære at hun har behov for mat som drivstoff for å bli god.

Spør datteren din hva hun synes føles best på trening. 😊

Anonymkode: 84940...4c3

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men innimellom så klarer jeg ikke å få full potet middag ferdig til hun må på trening,

Poteter hver dag? 

*grøss*

Anonymkode: df000...c78

• Liker 1
Skrevet

De dagene du er slutter seint på jobb og hun har trening rett etter at du kommer hjem fra jobb, kan det være en mulighet at du bytter om på måltidene? Sånn at hun tar seg f.eks et par brødskiver med noe godt pålegg på før hun stikker på trening også lager du middag som dagens siste måltid? 

Hun er jo 13 år, så ei løsning kan også være at du tilrettelegger sånn at hun har middagen klar til du kommer hjem, så får dere spist sammen før hun stikker på trening. 

Har selv ei jente på 13 som trener endel og som er i tynneste laget (har alltid vært det), så jeg er selv opptatt av at hun får i seg et sunt og variert kosthold. Jeg legger vekt på at det er rikelig med proteiner og sunt fett i kostholdet. Og at hun spiser nok. Har alltid 4 måltider; frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Og frukt eller grønnsaker mellom måltidene hvis hun er sulten (bruker alltid å ha gulrøtter og evt kålrabi i skiver i et litermål med vann i kjøleskapet). 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ei datter på 13 år som nå startet med en idrett i høst og trener 4 ganger i uka ca 3 timer hver gang.

Men jeg er redd hun ikke skal få i seg riktig kosthold iforhold til treningen. Hva bør de spise før de går på trening om vi ikke har full middag akkurat en av dagene med trening? Og hvor lang tid i forveien bør hun innta ett måltid? Bør de ha i seg noe form for vitaminer ved mye trening?

Hun er forøvrig ei sunn og veltrente jente...

Håper noen kan svare meg..

Siden hun trener så mange timer er det mest ideelle at hun får et større måltid ca 3 timer før trening, og kanskje litt frukt eller noe lett som noen knekkebrød 1 times tid før. 

Hva med å lære henne å lage mat? :) Hvis hun er hjemme før deg kan hun jo sette på poteter f.eks? Så kunne du kanskje lært henne noe enkelt som hun kan lage de dagene du ikke rekker lage middag i tide? Som pastaretter f.eks.?

Hun trenger ikke ekstra tilskudd, hun trenger bare spise godt og variert. Men tran er greit for alle å ta. 

Anonymkode: b0234...dcd

Skrevet

Syns det er kjempefint du spør om dette! Jeg er trener innen jenteidrett og kunne ønske flere var mer bevisste. Høres ut som jenta di trener veldig lange økter også og da er det spesielt viktig med nok næring. Det man også må tenke på er at hun må ha mer mat de dagene hun trener enn dagene hun har fri. Feil kosthold gjør at mange stagnerer i idretten noe som være veldig demotiverende. "Sunn idrett" tilbyr utrolig gode foredrag, kanskje noe å foreslå for idrettslaget? 

Jeg foreslår vanlig sunn mat. Grovt brød, grønnsaker, frukt, proteinrike middager, fullkornspasta- og ris. Styr unna raske løsninger som barer og proteindrikk. Husk også nok vann. Spis ofte og spesielt før og etter trening. Hold fokuset på "bensin til kroppen" så det blir riktig fokus og ikke en slankegreie. Ingen skam med noen skiver til middag heller. Lag grove skiver med egg, kalkunpålegg eller makrell i tomat feks. Ha alltid oppkuttet frukt og grønnsaker i kjøleskapet. 

:)

Anonymkode: e6ab2...091

Skrevet

Forresten, anbefaler også "kjøleskapsgrøt". Denne kan man lage dagen før og så lager den seg selv i kjøleskapet. Blir en mye mykere grøt enn havregrøt og man kan ha uendelig smaker. Kan spises kald eller varmes kjapt i mikro. Min favoritt er havregryn, melk, Eplesyltetøy uten tilsatt sukker, eplebiter, rosiner, finhakkede mangler, knuste linfrø og kaneldryss. Er virkelig utrolig godt og metter lenge. Søt med litt honning om jenta foretrekker søtt, men denne blir ganske søt pga rosin og eple. 

Noen av mange variasjoner:

http://trinesmatblogg.no/2014/09/02/kjoleskapsgrot-med-yoghurt-og-baer/

http://www.godt.no/#!/artikkel/23271878/kjoeleskapsgroet-fem-frokoster-som-lager-seg-selv-over-natten

Anonymkode: e6ab2...091

Skrevet

Ble glad når jeg gikk inn på innlegget mitt nå. Nå har jeg fått mange gode råd og ikke bare kjeft fordi jeg spør om ett viktig spørsmål.

Tusen takk

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk her kan være litt rare.

Som raske middager spiser vi ofte brødskiver med stekt speilegg eller fiskekaker. Ferdig på 10 min. Er ikke farlig med raske løsninger hvis helheten er bra. Ellers kan det være greit å lage store porsjoner en dag for å ha rester dagen etter eller lage store gryter du kan fryse ned porsjonsvis. Jeg trener litt sent en dag i uka og da spiser jeg to mindre måltider før og etter i stedet for en større middag fordi  jeg kan ikke være for tung på trening og det blir for mye med middag etterpå. 

Hvis hun skal trene så mye som du sier, så antar jeg at hun er ganske god på noe og satser på en sport. Som 13-årig jente som vokser og trener så mye, må hun spise en del. Som mor ville jeg vært veldig obs på at hun ikke blir påvirket av tenåringsjenter som vil være tynne og spise minst mulig. Få henne til å lære at hun har behov for mat som drivstoff for å bli god.

Spør datteren din hva hun synes føles best på trening. 😊

Anonymkode: 84940...4c3

Det er en idrett hun vil satse på og det er hard trening med mye styrke inn i bilde.

Å jeg har pratet med henne om dette med viktigheten av og spise næringsrik mat og ikke slutte og spise. Å slik jeg da kjenner henne så tror jeg ikke dette blir noe problem. 

Men på vakt må man være uansett. Men synes jeg har fått mye gode råd her inne.

Skrevet

Kudos til flink mamma :) 

Ser så alt for mange foreldre som ikke bryr seg om barnas kosthold. 

Anonymkode: 288e3...bb0

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kudos til flink mamma :) 

Ser så alt for mange foreldre som ikke bryr seg om barnas kosthold. 

Anonymkode: 288e3...bb0

Å jo jeg er nøye med middag og riktig kosthold. Det er kun en ting jeg sliter med å det er og få i henne skikkelig frokost.

Men de har en veldig bra kantine på skolen med kun sunn mat og mye varm mat. Og ikke noe av lunsjen koster mer enn 25 kr.

Så jeg vet hun får ordentlig mat til lunsj

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...