Gå til innhold

Mugg i vaskemaskin ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle rengjøre skuffen ( der vi har såpen), og det  var mugg på kanten på den. Svart/mørkegrønn farge.. lukter ikke.. 

har aldri rengjørt den før, aldri tenkt over det. Kommer dette på klærne? Må jeg kjøpe ny vaskemaskin?? 

Anonymkode: e2b50...ccb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mugg i såpeskuffen kommer ikke bare på klærne men i hele rommet og i verste fall i hele leiligheten, avhengig av hvor mye mugg du har. Mugg består av mengder av muggsopp sporer. Disse beveger seg med og i luften akkurat som Bjørkepollen og annet pollen. 

Du får prøve å vaske grundig med klorin på alt synlig mugg. Ta ut såpeskuffen og synk den ned i en vaskebøtte og skrubb med en tannbørste eller oppvaskebørste. (Kastes utendørs straks etter bruk.) Du kan tilsette litt klorin. 

Bruk microfiberklut dyppet i klorin og vask rundt der såpeskuffen står og skyll etterpå. 

Anonymkode: 35657...d16

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mugg i såpeskuffen kommer ikke bare på klærne men i hele rommet og i verste fall i hele leiligheten, avhengig av hvor mye mugg du har. Mugg består av mengder av muggsopp sporer. Disse beveger seg med og i luften akkurat som Bjørkepollen og annet pollen. 

Du får prøve å vaske grundig med klorin på alt synlig mugg. Ta ut såpeskuffen og synk den ned i en vaskebøtte og skrubb med en tannbørste eller oppvaskebørste. (Kastes utendørs straks etter bruk.) Du kan tilsette litt klorin. 

Bruk microfiberklut dyppet i klorin og vask rundt der såpeskuffen står og skyll etterpå. 

Men det er kun i såpeskuffen.. ikke på rommet. Ikke i gummi ringen heller.. er det farlig å stå over det når jeg vasker da? Uff er så redd for mugg :P klorin bruker jeg ikke.. men eddik? Det er kanskje 1-2 cm som er svart/grønt. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er kun i såpeskuffen.. ikke på rommet. Ikke i gummi ringen heller.. er det farlig å stå over det når jeg vasker da? Uff er så redd for mugg :P klorin bruker jeg ikke.. men eddik? Det er kanskje 1-2 cm som er svart/grønt. 

Eddik er verdens dårligste vaskemiddel. Klorin dreper mugg.

Jeg ville kastet skuffen i oppvaskmaskinen sammen med en halv flaske klorin. Klorin dreper mugg, og er ufarlig så lenge det er litt utvannet. 

Du kan selvsagt ikke se muggsporer med det blotte øye. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klorin er det eneste som dreper mugg. Men muggsoppsporer er like helseskadelig enten de er levende eller døde. Derfor skal det synlige fjernes. Der kan sitte muggsopp sporer igjen selv om det synlige er fjernet.  Eddik har ingen positiv effekt på å fjerne mugg, snarere tvert imot. 

Jeg fastholder min anbefaling over for fjerning av mugg da selv litt mugg, kan gi store konsekvenser. 

Skrevet

Ville brukt klorin og litt zalo for å skrubbe beholderen med ja, kjør den gjerne i oppvaskmaskin. Mugg og sporer tåler ikke å bli kokt så hvis du kjører kokeprogram på vaskemaskina så går det nok bra.

Skrevet
19 minutter siden, amativeReflection skrev:

Eddik er verdens dårligste vaskemiddel. Klorin dreper mugg.

Jeg ville kastet skuffen i oppvaskmaskinen sammen med en halv flaske klorin. Klorin dreper mugg, og er ufarlig så lenge det er litt utvannet. 

Du kan selvsagt ikke se muggsporer med det blotte øye. 

Hvorfor står det at eddik også  dreper mugg da ?:p 

• Liker 1
Skrevet

"Hvit eddik dreper 90% av mugg som befinner seg i private hjem. Dette gjør hvit eddik til en av de mest økonomiske løsningene"

men er det seriøst så helseskadelig? Når det er lutt i skuffen??:/

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Hvit eddik dreper 90% av mugg som befinner seg i private hjem. Dette gjør hvit eddik til en av de mest økonomiske løsningene"

Litt mente jeg 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor står det at eddik også  dreper mugg da ?:p 

Hvor står det? Hippier bruker eddik fordi de er skrullete.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

90% er latterlig dårlig... Å drepe 90% av bakterier eller mugg er som å drepe 0%. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klor dreper 99,9%. Da får du drept de værste baseluskene også ☺️

Anonymkode: 5d1ba...bea

Skrevet

Det fins maaaange ulike typer mugg. Muggsporer fins i luften, i klærne våre, på alle overflater og vi puster de inn hele tiden, uansett om du er innendørs eller utendørs. Og slik må det nesten bare være. Det er ikke gitt at muggtypen du har i såpeskuffen er skadelig på noe slags vis, men der har kanskje andre noen innspill?

Muggen vokser sikkert på såperester som er blitt liggende igjen i skuffen, og er forhåpentlig lett å vaske bort. Vask skuffen, og kjør en runde med kokvask. Tilsett gjerne vaskemaskinrens hvis du har det for hånden. 

For å unngå at det vokser til igjen, så kan du vaske såpeskuffen og kjøre kokvask med jevne mellomrom. La døren til maskinen og såpeskuffen stå åpen etter vask slik at maskinen tørker inni. Du kan også følge med om det blir liggende igjen vaskepulver eller såperester i såpeskuffen etter vask. Kanskje kan du redusere forbruket?

Anonymkode: 6bde9...735

• Liker 4
Skrevet

Ville kjøpt ny for å være ærlig. Kjipt å få det på klæra.

Anonymkode: 1bc59...767

Skrevet
13 timer siden, Kinno skrev:

Ville brukt klorin og litt zalo for å skrubbe beholderen med ja, kjør den gjerne i oppvaskmaskin. Mugg og sporer tåler ikke å bli kokt så hvis du kjører kokeprogram på vaskemaskina så går det nok bra.

Da får hun muggsoppsporer i oppvaskmaskinen sin og. Ser du over, hva jeg har skrevet? Muggsoppsporer er like helseskadelige enten de er døde eller levende. Muggsoppsporer er i tillegg hydrofobe (vannavvisende) og forsvinner ikke ved spyling. (Se til naturen og regnvær.) 

I tillegg har du tydeligvis heller ikke kjennskap til muggsoppsporenes kokepunkt. Noen typer mugg har sitt kokepunkt ved 240 grader, så varmt får du det ikke i kokende vann og heller ikke i en oppvaskemaskin. Som om dette ikke er tilstrekkelig så drepes ikke mugg av koking, på lik linje med at den ikke drepes ved frysing. Littrealfagkunnskaper er ikke dumt før du gir råd i blinde?

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eddik brukes til konservering, altså til å hjelpe muggen med å bli værende. Uansett, igjen, å drepe mugg er uten betydning. Muggsopp er like helseskadelig enten den er død, levende eller i dvale. 

Mugg er helseskadelig. Den diskusjonen er vel kjent for opplyste mennesker. Å tro at eddik, koking og klorin er løsningen på alt, er temmelig naivt. 

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får hun muggsoppsporer i oppvaskmaskinen sin og. Ser du over, hva jeg har skrevet? Muggsoppsporer er like helseskadelige enten de er døde eller levende. Muggsoppsporer er i tillegg hydrofobe (vannavvisende) og forsvinner ikke ved spyling. (Se til naturen og regnvær.) 

I tillegg har du tydeligvis heller ikke kjennskap til muggsoppsporenes kokepunkt. Noen typer mugg har sitt kokepunkt ved 240 grader, så varmt får du det ikke i kokende vann og heller ikke i en oppvaskemaskin. Som om dette ikke er tilstrekkelig så drepes ikke mugg av koking, på lik linje med at den ikke drepes ved frysing. Littrealfagkunnskaper er ikke dumt før du gir råd i blinde?

Eddik brukes til konservering, altså til å hjelpe muggen med å bli værende. Uansett, igjen, å drepe mugg er uten betydning. Muggsopp er like helseskadelig enten den er død, levende eller i dvale. 

Mugg er helseskadelig. Den diskusjonen er vel kjent for opplyste mennesker. Å tro at eddik, koking og klorin er løsningen på alt, er temmelig naivt. 

Det er ingen som har dødd av mugg i såpekammeret. Jeg gir ikke råd i blinde, jeg har noen år som husmor på ræva. Mugg kan fjernes med såpe og vann. Hva skal vi gjøre da, kjøpe ny vaskemaskin hver gang såpekammeret blir litt svart? Det er faktisk helt vanlig! 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker troverdigheten din svekkes litt for min del av at du snakker om mugg og sporers kokepunkt ... 

Anonymkode: 14816...544

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville kjøpt ny for å være ærlig. Kjipt å få det på klæra.

Anonymkode: 1bc59...767

Det er kanskje å overdrive litt da :o

Skrevet

"En del arter tåler imidlertid høyere temperatur og noen typer sporer kan tåle temperaturer rundt 85°C i flere minutter."

jeg vasker ofte maskinen på 95c.

". Muggsoppen fjernes ved hjelp av såpe (vanlig såpe som er egnet til materialet som skal vaskes) og klut." 

Nevner ikke klor der. 

Skrevet

Her var det mye hysteri. 

Vask med såpe og vann du, ikke hør på nevrotikerne som mener du må ha ny maskin.

Lurt å sette såpeskuffen og døren på gløtt når maskinen ikke er i bruk, som nevnt over her.

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, HerrMann skrev:

Her var det mye hysteri. 

Vask med såpe og vann du, ikke hør på nevrotikerne som mener du må ha ny maskin.

Lurt å sette såpeskuffen og døren på gløtt når maskinen ikke er i bruk, som nevnt over her.

Mye skrik og liten kunnskap, særlig når husmødrene mener deres husmorkunnskaper er bedre enn realfagkunnskaper på univeristetsnivå angående muggsopp. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...