AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #1 Skrevet 13. januar 2017 Kort savrsoppgaven er skrevet på 35 min. Skulle samligne Et dukkehjem med nå tiden."Les utdraget fra Ibsens Et dukkehjem. Drøft i hvilken grad stykket er relevant i dag" Hva syns dere? Kortsvarsoppgave Et dukkehjem av Henrik Ibsen. I denne oppgaven skal jeg skrive en kortsvarsoppgave om Et dukkehjem av Henrik Ibsen, i oppgaven skal jeg snakke om hvilken grad stykket er relevant for dagens samfunn. I Ibsens stykket møter vi ekteparet Torvald og Nora .Torvald var veldig syk i en stund og Nora som hans kone følte at hun var pliktig til å hjelpe han, hun tok da et lån, signerte et falsk brev. Hun tok lånet av Krogstad, så han merket og truet Nora med å avsløre det til Torvald med mindre hun sørger for at han ikke blir oppsagt ifra stillingen hans i Banken, fordi Torvald var blitt en banksjef og var bestemt på å si opp Krogstad. Hun prøvde, men det nyttet ikke Torvald var bestemt. Krogstad fikk oppsigelsen i posten. Han sendte også et brev tilbake til Torvald der det står detaljert om det Nora gjordet. Torvald ser brevet og bryter ut i sinne på Nora, men får tilbake et brev av Krogstad der det står at alt er i orden. Torvald ble glad igjen, men det ble ikke Nora, fordi hun følte at Torvald var opptatt av makt i hans posisjon, men ikke av henne. Tilslutt så måtte hun dra og gi slipp på både Torvald og barna og hun ville skilles ifra Torvald. Stykket omhandler et samfunnsproblem der en dame går bort ifra hennes familie, hennes mann og barn, det er tragisk og synd at det skjer, men for at ekteskapet skal vare så må de stole på hverandre. Man kan fortsatt lure på om det fortsatt er aktuelt i dag, hvor nesten halvparten av alle ekteskap blir oppløst, vil neppe like mange la seg sjokkere av at Nora slår igjen døren etter seg. Kan Nora som verken hadde stemmerett, muligheter til utdanning eller egen økonomi, fortsatt personifisere forskjeller mellom kjønnene? I alle fall ikke på samme måte. Den idekampen som Ibsen sto midt oppe i, kan vanskelig oppleves som særlig aktuell i dag. I dag ser vi at mange skiller seg, men systemet har gjort det enklere for alle, de fleste har en utdanning et yrke og en fremtid, så de har noe og de kan sikre seg i fremtiden. Avslutningen var ikke ferdig enda. Kilde: Meninger: Hentet 13.01.17 ifra http://www.adressa.no/meninger/article1578690.ece Anonymkode: 94613...a7a
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #2 Skrevet 13. januar 2017 Vil ikke læreren få opp dette forumet flagget som plagiat? Anonymkode: bec97...de3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #3 Skrevet 13. januar 2017 Det vet ikke jeg. Anonymkode: 94613...a7a
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #4 Skrevet 13. januar 2017 Hehe, vi hadde samme oppgave rett før jul - holder på med særemnet nå.. Synes du gjenforteller altfor mye av stykket i første del, du kunne med fordel forkortet tematikken litt - tatt med det viktigste, og gå heller direkte på problemstillingen, hvordan og hvorfor det er relevant i dag og trekke frem eksempler. Sammenligne og drøfte enda mer.. ellers fin Lykke til! Anonymkode: b95d6...ba9
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #5 Skrevet 13. januar 2017 og forresten, du vet at en kortsvarsoppgave skal være på 250 ord, helst ikke mer? Kan få nedsatt karakter dersom du overstiger antall ord... Anonymkode: b95d6...ba9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #6 Skrevet 14. januar 2017 Du skal ikke gjenfortelle stykket, og i en så kort oppgave (250 ord +/- 25 ord) sløser du bort verdifulle ord. Dette er typisk for 3-4-oppgaver (eller lavere enn det). Introduksjonen og det første avsnittet bør forkastes. Det gjør ingenting annet enn å trekke oppgaven din ned. Bruk maks 1-2 setninger for å fortelle hva stykket dreier seg om. Du bør ha en viss struktur i kortsvarsoppgaven. Dersom man forkaster introduksjonen og det første avsnittet virker det veldig rotete. Du bør legge frem aktuelle temaer og budskap, og det tidlig i oppgaven. Du bør gjøre en grunnleggende tolkning av teksten før du sammenligner. Videre bør bruk av sitater fra stykket inkluderes i oppgaven. Du skal ikke trekke ut et hvilket som helst sitat, men et sitat som underbygger og styrker besvarelsen din. Når det gjelder selve innholdet synes jeg også dette er av middels kvalitet. "Det er tragisk og synd at det skjer" er din subjektive mening og har ingenting å gjøre i oppgaven. Videre stiller du et spørsmål uten egentlig å diskutere det, og trekker til slutt en konklusjon om at det ikke er særlig aktuelt i dag. Dette er for lettvint. Det er fint at du viser til ekteskapsstatistikk og på den måten får frem at det er mye større aksept for kvinner å gå ut av ekteskapet i dag enn på daværende tidspunkt, men hvorfor? Kjønnskamp og kjønnsroller er viktige tema i stykket, og det vil falle seg naturlig at en sammenligning retter seg mot dette. Ekteskapet på 1800-tallet var grunnmuren i samfunnet, og enkelt forklart var "jobben" til dannede kvinner å være kone og mor. Som du selv nevner var kvinners selvstendighet når det gjelder utdannelse, arbeid og økonomi ikke tilstede. Dette har totalendret seg. Hvordan har dette endret posisjonen til kvinner i samfunnet? Hvordan har det endret rollen til kvinner i et forhold? Nå er det lenge siden jeg har lest Et dukkehjem, så det er nok mye annet å trekke frem, også kanskje av det bedre. Poenget mitt er heller at det er viktig at du diskuterer og ikke bare trekker det frem som en selvfølgelighet og lar det snakke for seg selv. Husk: Dersom du står mellom du karakterer basert på langsvarsoppgaven vil kortsvarsoppgaven ha en vesentlig betydning. Med mindre du ligger på de laveste karakterene vil du nok ikke bli trukket opp basert på denne kortsvarsoppgaven. Jeg mener ikke å være streng mot deg, men heller å gi deg konstruktiv kritikk å jobbe med. Du har et greit språk og tar tak i det sentrale. Du trenger bare å jobbe med å finjustere det litt. Det er ikke så mye som skal gjøres, men det vil ha stor betydning for besvarelsen din. Anonymkode: 222cb...396 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå