Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger desperat råd om huden min!

Jeg har tidligere kun hatt plager med veldig tørr hud rundt nesen, men har bare skrubbet med en klut annen hver dag. Men nå er hele ansiktet angrepet. Rundt munnen, nesen, øyebrynene og hele pannen er knusk tørt. Jeg skrubber for harde livet med skrubb og klut slik at jeg kan se normal ut med sminke, bruker alltid krem på huden hvis ikke føles den helt stiv ut. Jeg prøver å bruke en krem med mye fukt om natta. Men om dagen blir huden så feit at jeg må bruke en tynnere krem. 

Jeg har prøvd laroche? Fra apoteket, A-krem, ansiktsmasker osv men det fungerer ikke. Rett etter smøring av kremen så ser man at huden e tørr og flasser nesten. Samtidig så er hårfestet rundt ansiktet veldig tørt. Noen tips??

Anonymkode: 71c27...4ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrubber for harde livet med skrubb og klut

Ja, slutt med det nå som det er midtvinters. Du ødelegger huden din.

Dusj mindre, smør huden med olje, bruk mindre heldekkende sminke. Kanskje mer fett i kosten, en halv avokado om dagen.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, tannfortunge skrev:

Ja, slutt med det nå som det er midtvinters. Du ødelegger huden din.

Dusj mindre, smør huden med olje, bruk mindre heldekkende sminke. Kanskje mer fett i kosten, en halv avokado om dagen.

Kanskje jeg må teste dette ja! Får prøve å trappe ned skrubbingen, skrubber jeg ikke er ansiktet dekt med masse små hvite tørre hudområder. Usikker på om olje er bra når huden blir veldig oljete/svett selv om den også er veldig tørr

Skrevet

Kan være eksem?

Anonymkode: 617ba...ea9

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg må teste dette ja! Får prøve å trappe ned skrubbingen, skrubber jeg ikke er ansiktet dekt med masse små hvite tørre hudområder. Usikker på om olje er bra når huden blir veldig oljete/svett selv om den også er veldig tørr

Når huden blir så tørr, samtidig som du blir oljete mangler huden fuktighet. Den vil prøve for harde livet å kompensere for fukten med olje -- bam bam bam. 

Bruk en god nattkrem som inneholder mye fukt om kvelden, rens med fuktighetsrenser (mangel på ord, hjelp) og fuktighetskrem på dagen. Istedet for å skrubbe for harde livet, kan du bruke et fuktig håndklæ i dusjen som du har vætet (vått for de som ikke forstår) og gni det forsiktig over huden. 

Var som deg, og så jo helt forjævlig ut en periode. Nå blir jeg noe oljete, men kan fint gå uten å pudre ansiktet. Fukt fukt fukt. 

• Liker 2
Skrevet

Ett par dager med decubal funka her :) vinteren er drepen for min hud

Anonymkode: 61eae...40e

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger desperat råd om huden min!

Jeg har tidligere kun hatt plager med veldig tørr hud rundt nesen, men har bare skrubbet med en klut annen hver dag. Men nå er hele ansiktet angrepet. Rundt munnen, nesen, øyebrynene og hele pannen er knusk tørt. Jeg skrubber for harde livet med skrubb og klut slik at jeg kan se normal ut med sminke, bruker alltid krem på huden hvis ikke føles den helt stiv ut. Jeg prøver å bruke en krem med mye fukt om natta. Men om dagen blir huden så feit at jeg må bruke en tynnere krem. 

Jeg har prøvd laroche? Fra apoteket, A-krem, ansiktsmasker osv men det fungerer ikke. Rett etter smøring av kremen så ser man at huden e tørr og flasser nesten. Samtidig så er hårfestet rundt ansiktet veldig tørt. Noen tips??

Du må sluttenå skrubbe, skrubbing gjør vondt verre. Få deg en hastetime hos fastlegen din over helgen. Så tørr hud kan trenge midler på resept. 

Anonymkode: 64300...40c

Skrevet

Olivenolje og sukker blanda sammen hvis du vil ha en skrubb, men ikke skrubb hver dag. Som nevnt over her, olje gjør underverker. Bruk det du har på kjøkkenet, oliven, raps, kokos, whatever. Omega 3 innenfra.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker olivenolje. Vanlig fra kjøkkenet. Du må nok bruke det noen dager før du merker forskjell. Men bruk bare et tynt lag da. Da blir huden mindre oljete og. 

Anonymkode: 5ec56...e82

Skrevet

Jo, også tar jeg B vitaminer om vintern. 

Anonymkode: 5ec56...e82

Skrevet

Hva med å ta en pause fra sminken? Å gni foundation og concealer og sånn rundt i tørr, flassende, sprukken hud gjør bare problemet mer synlig og neppe bra for huden heller. Av og til er det best å ikke gjøre noe, eller ha på noe.

Ikke skrubb så ofte. Huden trenger litt ro. Max to ganger i uka. MAX!

På dagtid kan du bruke f.eks jojoba eller kokosolje. Gni på et tynt lag og det burde synke inn i huden på få minutter og ikke føles fet. På kveldstid bruker jeg Weleda Skin Food. Nekter å tro at noen våkner opp med tørr hud etter en natt med den på.

Skrevet

Vil legge til at hvis du ikke drikker nok vann så kan det gjøre det verre.

Anonymkode: 8f260...278

Skrevet (endret)

Jeg sliter med det samme. Kokosolje gav meg tidenes kviseutbtudd.  Tror nesten det slo tiden da huda mi var som verst i tenårene.

Aller verst er det rundt nesa og panna. Også leppene da. De sprekker konstant. Inatt har jeg sovet med en fuktmaske, men er like tørr når jeg våkner. Sukk...

Bruker ikke sminke, kun i helgene..

Endret av miaw
Skrevet

Takk for masse tips! Må på apoteket å høre om de har noe fuktighetsgivende å tilby meg. Som over her er jeg redd for tidenes kviseutbrudd om jeg starter med mye fett på huden, den er veldig feit fra før av og får kviser av ingenting. Bruker ikke my sminke heller, kun foundationpudder fra bareMinerals. Merker at huden blir bra om sommeren og i 2-3 dager når jeg tar solarium. Men måte på hvor mye man kan ta sol også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...