Gå til innhold

Fargeløs barndom (pasteller og duse farger til små barn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser dette mer og mer, spesielt i mamma blogger og blant de yngre mødrene. Det gjelder ikke alle, og jeg har også sett dette hos eldre mødre. 

Det er mange som kjøper klær i pasteller og duse farger, leker i duse farger og pasteller, mye hvitt, beige og tre-farget. Det er naturlig og behagelig for voksne øyne.. Men for barn, spesielt de minste, er ikke dette litt trist trend? De aller yngste har ikke like godt nyansesyn som eldre barn og voksne og babyer og små barn oppfatter også lettere tydelige kontraster. Og barn tiltrekkes sterke farger. 

Alle disse hvite og kremhvite barnerommet gjør meg litt trist, bare. Håper trenden snur tilbake til masse glade farger! 

Anonymkode: f5815...bf9

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Unger elsker kontraster og kraftige farger, så når jeg kjøper klær til ungene, blir det gjerne noen fargeeksplosjoner med glitter på.

Anonymkode: 5faa1...a16

• Liker 1
Skrevet

Enig

Anonymkode: 4ad86...21c

Skrevet

Og jeg ser en tendens til at stadig flere er mer opptatt av å kritisere andre på nett, enn å leve sitt eget liv på sin måte. 

Anonymkode: 635fc...324

• Liker 3
Skrevet

Strengt tatt er vel alt dette duse interiøret på vei ut allerede og da følger nok barnerommene etter med tid og stunder. Ellers er jeg jo enig. Barn elsker jo farger og jeg vil påstå at man er ganske fantasiløs hvis man ikke klarer å kombinere det med interesse for interiør. Men nå har vel en del av disse damene egentlig ikke noen interesse for interiør. De bare etterligner hverandre.

• Liker 6
Skrevet

Jeg vokste opp på 80 tallet. Da fantes det ikke "riktige" leker og klær - verken moteriktige pasteller eller pedagogisk riktige knallfarger.  Og det gikk jo ganske bra likevel. 

Det som er likt nå og for 30 år siden er imidlertid voksne damer som bruker alt for mye energi på å kritisere hverandre. Heldigvis er nok barna deres akkurat like lykkelige. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror at når eierne legger bort kameraet og ungene slippes løs, så velter det fram med glorete leker og det duse preget er søkk vekk...☺

Men jeg tenkte på det i julen, med den subtile skandinaviske stilen på pynten i magasinene og det samme hos bekjente med nytt hus, og kontrasten når jeg kommer hjem til mor der stuen bugner av jul i hver krik og krok og det er rødt og grønt og frodig. Da bestemte jeg meg for at mitt barns juleminner ikke skal være en svart pappstjerne og noen diskrete eukalyptuskvister i en betongvase.

Anonymkode: 59abc...ca5

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det noe å irritere seg over.  Kjøp de fargene  klærne som du liker. Verre er det ikke. Selv liker jeg begge "trender". 

Anonymkode: 70e47...3fc

Skrevet

Vi har malt rommet hvitt. Dette fordi rommet skal deles. Klær og leker er veldig blandet. Vi har en del duse farger, men like mye fargerikt. Vi kjøper en del klær på pop og duse farger er ikke akkurat vanlig der. Vi har gjerne fargerikt sengetøy og slikt for å lage litt liv. 

Anonymkode: 58dfb...0ed

Skrevet
4 timer siden, Athene skrev:

Jeg vokste opp på 80 tallet. Da fantes det ikke "riktige" leker og klær - verken moteriktige pasteller eller pedagogisk riktige knallfarger.  Og det gikk jo ganske bra likevel. 

Det som er likt nå og for 30 år siden er imidlertid voksne damer som bruker alt for mye energi på å kritisere hverandre. Heldigvis er nok barna deres akkurat like lykkelige. 

He, he. Jeg var tenåring på 80-tallet. Mener du i fullt alvor at det ikke var mote-farger og moteklær da, farger og klær som skilte seg ut fra 70-tallet? Hvorfor var mitt barndomshjem brunt og oransje (ja, faktisk!) , mens jeg som 15-åring fikk lov til å male rommet mitt i riktig så moteriktig lys rosa ca. i 1985. Så kom 90-tallet: mørkegrønt, gult og vinrødt. 

Samme gjaldt barnetøy. En brun cordfløyelsbukse med sleng og hjemmehekla blomsterlapper fra '75 på ligner ikke mye på en knallrosa joggebukse fra '85. 

Anonymkode: 07155...c0b

• Liker 2
Skrevet

Jeg har irritert meg over det samme. Ikke over hva andre velger å kjøpe, men mer over hva som finnes på markedet. Skal jeg ha en uro er det for at barnet skal ha noe å feste blikket på og bli stimulert av, ikke en diffus hvit sky. Skal du ha babymøbler kan du velge mellom hvitt, beige og grått. Barnevogner er andre veien og skal være sorte.

Anonymkode: 17eb4...1c2

• Liker 1
Skrevet

Enig! Her er rommet til 3 åringen blågrønt (lys turkis). Masse fargerike lekebokser og leker og klær i alle slags farger 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har malt rommet hvitt. Dette fordi rommet skal deles. 

Men det er jo ingen grunn til å velge hvitt :) Grønt og gult er fine farger som ikke er satt i båsen for kjønn.

Anonymkode: 9bd76...a45

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da bestemte jeg meg for at mitt barns juleminner ikke skal være en svart pappstjerne og noen diskrete eukalyptuskvister i en betongvase.

Anonymkode: 59abc...ca5

Hurra!!! :nori:

Anonymkode: 6ca84...84f

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg ser en tendens til at stadig flere er mer opptatt av å kritisere andre på nett, enn å leve sitt eget liv på sin måte. 

Anonymkode: 635fc...324

Enig:fnise:

Samboeren min sier at folk i dag feier for andre sine dører framfor sine egne..

Så tapersk og fantasiløst..

Anonymkode: d7c0a...752

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2017 den 21.11):

Vi har malt rommet hvitt. Dette fordi rommet skal deles. Klær og leker er veldig blandet. Vi har en del duse farger, men like mye fargerikt. Vi kjøper en del klær på pop og duse farger er ikke akkurat vanlig der. Vi har gjerne fargerikt sengetøy og slikt for å lage litt liv. 

går det ikke an å dele et grønt eller gult rom???

Anonymkode: 15e98...bfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...