AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #1 Skrevet 13. januar 2017 Jeg gjør😊 Og en annen voksen.. H*n og jeg har begge krevende 3 åringer, som løper i alle retninger ved henting. Energilageret blir aldri tomt, og de kverulerer og krangler herfra og til månen. I går måtte den stakkars barnehageansatte vente i 15 min med å stenge, da barnet mitt fant på alt mulig tull. Og h*n nektet å ta på seg klærne. Vel hjemme kaster jeg i meg middagen, mens jeg irettesetter ungen fra å spytte og leke med maten. Ved leggetid sovner ikke barnet før kl 11.00 (legger h*n kl. 19.00/19.30). Men ungen kjemper hardt for å holde seg våken, selv om jeg ligger i sengen og leser 1 bok og synger ca. 7 sanger.. Barnet mitt er friskt og har ingen diagnoser altså, men er veldig krevende og kreativ. Og for at h*n skal bli fornøyd og bli riktig stimulert, krever det at jeg er frisk, opplagt og full av godvilje. Er jeg redusert kan dagen bli ganske tøff, da barnet er viljesterk. Når kvelden er omme, kjenner jeg at jeg ikke gidder å gjøre stort annet enn å ha egentid😊 Flere som har det slik? Anonymkode: 1e802...209
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 Populært innlegg #2 Skrevet 13. januar 2017 På meg virker dette som om barnet gjør alt det «kan» for å bli sett av sin mor. Anonymkode: df2a9...d7e 58
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #3 Skrevet 13. januar 2017 Jeg har en krevende som snart fyller tre. Og henter så tidlig jeg kan, jeg jobber en kort periode redusert nå med sykemelding og benytter da mulighet til å gjøre litt husarbeid og ærend før jeg henter, men henter 1-2 timer tidligere enn når jeg jobbet fullt. I perioder hvor han er helt umulig så har vi gitt ham oppmerksomhet. Før jul var vi mye opptatt, jobbet lange dager, mye som skjedde, og han var "umulig". Vi tok derfor en frihelg fra familiebesøk og julehandel og gjorde en lengre aktivitet lørdag og en søndag (typ tur i akebakken, til svømmehallen eller lignende) og ellers tok det med ro hjemme, lekte sammen, leste sammen. To dager på hans premisser. Det var en roligere og kjempe"snill" unge de neste par ukene. I morgen er det lørdag. Gjør noe gøy sammen, gi masse positiv oppmerksomhet for oppførsel som fortjener det lg avled den dårlige uten kjeft. Det er verdt et forsøk? Anonymkode: cf56b...75b 34
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #4 Skrevet 13. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: På meg virker dette som om barnet gjør alt det «kan» for å bli sett av sin mor. Anonymkode: df2a9...d7e Er hjemmeværende og føler selv at jeg er mye sammen med h*n. Ei venninne av meg tror at ungen min får for mye oppmerksomhet, som resulterer i at h*n er slik. Er førstegangsmor så er ikke kjent med alle fasene😊 Anonymkode: 1e802...209
Populært innlegg LittleJ Skrevet 13. januar 2017 Populært innlegg #5 Skrevet 13. januar 2017 Den ansatte i bhg måtte vente 15 minutter ekstra? Da er det kanskje på tide å hente ungen litt tidligere, de har et liv de også skjønner du... Men sånn utenom det så henter jeg ikke ungen min med en gang jeg kan, rett og slett fordi ungen liker seg i bhg og ikke vil hjem igjen tidlig pga. lek. Men har aldri hentet senere enn en halvtime før stenging tror jeg! 57
Måbarefåsiat... Skrevet 13. januar 2017 #6 Skrevet 13. januar 2017 Dette handler om grenser, ikke mengde oppmerksomhet. At et barnehage-barn ikke sover før leggetiden tiol en voksen, er ikke greit. Hva gjør h*n den tiden mellom du legger i seng og ungen sovner? Må ikke ha lys, nettbrett eller tv el. Synes også at den barnehageansatte som må være over arbeidstid fordi dere ikke kan fange ungene, ikke hjelper til med dette. Hvordan fungerer regler etc i barnehagen? 19
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #7 Skrevet 13. januar 2017 Har en vilter unge ja som løper alle veier og rømmer når heg henter. Da hjelper det jo IKKE å hente 20 min før de stenger....henter heller tidligere og så blir det ikke stress. Må innrømme jeg lokker med barnetv da.. Anonymkode: 64b89...7da 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #8 Skrevet 13. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en krevende som snart fyller tre. Og henter så tidlig jeg kan, jeg jobber en kort periode redusert nå med sykemelding og benytter da mulighet til å gjøre litt husarbeid og ærend før jeg henter, men henter 1-2 timer tidligere enn når jeg jobbet fullt. I perioder hvor han er helt umulig så har vi gitt ham oppmerksomhet. Før jul var vi mye opptatt, jobbet lange dager, mye som skjedde, og han var "umulig". Vi tok derfor en frihelg fra familiebesøk og julehandel og gjorde en lengre aktivitet lørdag og en søndag (typ tur i akebakken, til svømmehallen eller lignende) og ellers tok det med ro hjemme, lekte sammen, leste sammen. To dager på hans premisser. Det var en roligere og kjempe"snill" unge de neste par ukene. I morgen er det lørdag. Gjør noe gøy sammen, gi masse positiv oppmerksomhet for oppførsel som fortjener det lg avled den dårlige uten kjeft. Det er verdt et forsøk? Anonymkode: cf56b...75b Takk for mange gode råd😊😊 Det er en mulighet for at ungen kanskje kjeder seg, og trenger litt påfyll av variasjon og morsomme aktiviteter! Skal prøve ut dette Anonymkode: 1e802...209 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #9 Skrevet 13. januar 2017 Jeg VET som ansatt i barnehage at du ikke er alene om å hente sent pga krevende barn. Jeg tenker det er på tide og be om hjelp. Anonymkode: 0db18...996 22
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #10 Skrevet 13. januar 2017 Jeg har et barn med adhd hyperaktiv type. Hun har alltid krevd ganske mye ekstra og hun har alltid fått det. Jeg har hentet tidlig i barnehage og hun har hatt korte dager på sfo. Det er sliiiiiiiiitsomt,det er det absolutt ingen tvil i! Men barnet mitt trenger det. I en periode prøvde jeg med lengre dager for å se hvordan det gikk, men barnet mitt trenger tiden med oss foreldre og ble enda mer utagerende ved lengre dager fordi hun var utslitt. Kan det være en ide å prøve med kortere dager en periode for å se om det kan hjelpe? Kanskje barnet ditt er sliten og jobber på "høygir" og sliter med å lande etter en lang dag. Anonymkode: d9575...284 16
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #11 Skrevet 13. januar 2017 7 minutter siden, LittleJ skrev: Den ansatte i bhg måtte vente 15 minutter ekstra? Da er det kanskje på tide å hente ungen litt tidligere, de har et liv de også skjønner du... Men sånn utenom det så henter jeg ikke ungen min med en gang jeg kan, rett og slett fordi ungen liker seg i bhg og ikke vil hjem igjen tidlig pga. lek. Men har aldri hentet senere enn en halvtime før stenging tror jeg! Det blir ikke så mye bedre når det er flere barn til stede. Ungen får da med seg flere, og kan løpe i ring og le seg ihjel.. Dette har også irritert flere, da barnet mitt er flink til å dra med seg andre barn Ikke er det spesielt kult å måtte kjefte i barnehagen, mens ansatte står og ser på.. Anonymkode: 1e802...209
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #12 Skrevet 13. januar 2017 Hvis ungen ikke vil gå tar du ungen under armen og går ut, så den ansatte får gå hjem. Hvor inkompetent mor er det mulig å være... Syns synd på barnet ditt, gjør alt han for å få positiv oppmerksomhet fra en mor som gjør alt for å unngå ham stakkar liten, du burde ikke være mor når du oppfører deg sånn. Anonymkode: 08ab2...e17 38
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #13 Skrevet 13. januar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en vilter unge ja som løper alle veier og rømmer når heg henter. Da hjelper det jo IKKE å hente 20 min før de stenger....henter heller tidligere og så blir det ikke stress. Må innrømme jeg lokker med barnetv da.. Anonymkode: 64b89...7da Jeg får begynne å hente 1 time før, og se hvordan det går😊 Det er spesielt mot slutten av uken at h*n kan bli slik, så tviler ikke på at den lille kroppen er sliten.. Anonymkode: 1e802...209 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #14 Skrevet 13. januar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg VET som ansatt i barnehage at du ikke er alene om å hente sent pga krevende barn. Jeg tenker det er på tide og be om hjelp. Anonymkode: 0db18...996 Hvilke hjelp da? Anonymkode: 1e802...209
Frøken Smilla Skrevet 13. januar 2017 #15 Skrevet 13. januar 2017 Det høres ut som en overtrøtt og oversliten 3-åring, synes jeg. Min 3-åring er mer gira jo mer sliten han er. Legg ham tidligere (vi legger 3-åringen 18.30), hent tidligere, ha roligere ettermiddager en periode, og se om det hjelper. 15
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #16 Skrevet 13. januar 2017 Hva med å avtale med barnehagen at du ringer 15 min før henting, så kan de forberede barnet på st du snart er der og han får tid til å avslutte leken. Hvis det fungerer,. kan du gå over til å møte opp uten å ringe først, men gi ham 5 minutter på å avslutte leken mens du pakker sekken, ser over skiftetøy, hører med de voksne hvordan dagen har vært etc. Så gir du beskjed om at dere skal gå, og da går dere uten flere forhandlinger. Hvis han ikke vil, må du bære ham. Ikke gøy, men jeg tror faktisk de ansatte blir mer oppgitt over lange forhandlinger enn st du er bestemt og konsekvent. Til slutt vil jeg si at jeg vet at dette ikke nødvendigvis er så enkelt å gjennomføre, men kanskje verdt et forsøk. Anonymkode: 8630f...787 26
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #17 Skrevet 13. januar 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør😊 Og en annen voksen.. H*n og jeg har begge krevende 3 åringer, som løper i alle retninger ved henting. Energilageret blir aldri tomt, og de kverulerer og krangler herfra og til månen. I går måtte den stakkars barnehageansatte vente i 15 min med å stenge, da barnet mitt fant på alt mulig tull. Og h*n nektet å ta på seg klærne. Vel hjemme kaster jeg i meg middagen, mens jeg irettesetter ungen fra å spytte og leke med maten. Ved leggetid sovner ikke barnet før kl 11.00 (legger h*n kl. 19.00/19.30). Men ungen kjemper hardt for å holde seg våken, selv om jeg ligger i sengen og leser 1 bok og synger ca. 7 sanger.. Barnet mitt er friskt og har ingen diagnoser altså, men er veldig krevende og kreativ. Og for at h*n skal bli fornøyd og bli riktig stimulert, krever det at jeg er frisk, opplagt og full av godvilje. Er jeg redusert kan dagen bli ganske tøff, da barnet er viljesterk. Når kvelden er omme, kjenner jeg at jeg ikke gidder å gjøre stort annet enn å ha egentid😊 Flere som har det slik? Anonymkode: 1e802...209 Jeg skjønner ikke dette jeg? Bær ungen ut, så barnet må kle på seg på trappa, slik at den ansatte får låst. Det er da ikke verre enn det? Anonymkode: 2def2...3a5 37
RompeRusk Skrevet 13. januar 2017 #18 Skrevet 13. januar 2017 Barnet kan godt være sliten og sulten etter lang dag i barnehagen. Det betyr ikke at du kan gi opp og la barnet styre eget show. 2-4 års alderen er også alderen hvor de fleste tester mye grenser. - ta med noe lite barnet kan spise på veien hjem. Banan, nøtter, skyr eller lignende - kverulere barnet ved påkledning, tar du barnet under armen og går. Går gjennom samme periode nå, hvor jentungen på 3 skal "kle på seg selv", men løper unna og gjemmer seg mens hun ler. Jeg gir henne 2 forsøk og tilhørende advarsler før jeg pakker med meg klærne, tar ungen under armen og går. Etter lang tids kverulering bør du innse at det ikke fungerer med diskusjon. En 3 åring kan ikke bestemme alt. - samme hjemme. Om barnet kaster og spytter på maten, tar du bort maten og venter til barnet klarer oppføre seg. Også derfor du bør gi barnet noe lite på hjemveien, slik du vet at barnet ikke gjør det pga sinne pga sult. Barnet tester hvor grensene går. Forbered barnet ved åsi hva som skal skje, gi 1 advarsel ved tull og gjennomfør konsekvens pm barnet fortsatt ikke lytter. Og vær konsekvent. Du må sette grensene. Når barnet sovner 11 er det ikke rart at det er grinete og trøtt dersom det står opp til normal tid. Sover barnet fortsatt på dagtid? Isåfall er det på høy tid å kutte ut. Få på plass faste og gode rutiner som sikrer barnet ca 11-12 timers søvn HVER natt. Stå opp og legg til samme tid. Få en god søvnrutine 30
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #19 Skrevet 13. januar 2017 3 minutter siden, RompeRusk skrev: Barnet kan godt være sliten og sulten etter lang dag i barnehagen. Det betyr ikke at du kan gi opp og la barnet styre eget show. 2-4 års alderen er også alderen hvor de fleste tester mye grenser. - ta med noe lite barnet kan spise på veien hjem. Banan, nøtter, skyr eller lignende - kverulere barnet ved påkledning, tar du barnet under armen og går. Går gjennom samme periode nå, hvor jentungen på 3 skal "kle på seg selv", men løper unna og gjemmer seg mens hun ler. Jeg gir henne 2 forsøk og tilhørende advarsler før jeg pakker med meg klærne, tar ungen under armen og går. Etter lang tids kverulering bør du innse at det ikke fungerer med diskusjon. En 3 åring kan ikke bestemme alt. - samme hjemme. Om barnet kaster og spytter på maten, tar du bort maten og venter til barnet klarer oppføre seg. Også derfor du bør gi barnet noe lite på hjemveien, slik du vet at barnet ikke gjør det pga sinne pga sult. Barnet tester hvor grensene går. Forbered barnet ved åsi hva som skal skje, gi 1 advarsel ved tull og gjennomfør konsekvens pm barnet fortsatt ikke lytter. Og vær konsekvent. Du må sette grensene. Når barnet sovner 11 er det ikke rart at det er grinete og trøtt dersom det står opp til normal tid. Sover barnet fortsatt på dagtid? Isåfall er det på høy tid å kutte ut. Få på plass faste og gode rutiner som sikrer barnet ca 11-12 timers søvn HVER natt. Stå opp og legg til samme tid. Få en god søvnrutine Så enig!! Barn vil ha trygge voksne som setter grenser! Gi advarsler - eventuelt valg: enten bærer jeg deg eller så går du selv. Enten spiser du maten pent eller så tar jeg den fra deg, for å ta noen eksempler. Anonymkode: cddbd...3ca 13
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #20 Skrevet 13. januar 2017 Dersom jeg var i din situasjon og hadde bil, ville jeg bare tatt barnet over skuldra og gått, når det var ett minutt eller to igjen til stengetid. Om jeg ikke hadde bil, ville jeg lempet barnet på trappa og kledd på der. Har en selv som finner på alt mulig rart, men han er 4 og får på seg klærne veldig kjapt, når jeg og lillesøster går fordi jeg ikke gidder å diskutere mer enn 5 minutter. Det har blitt bedre, etter at jeg først sier fra til han og så går for å kle på søstra og så går ut om han ikke har begynt å kle på seg når vi er klare til å gå. Anonymkode: 8056b...7e5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå