Gå til innhold

Noen som har forslag? (om hund)

Anbefalte innlegg

Gjest hunde-eier
Skrevet

Vi adopterte en labrador tispe fra et shelter her i USA (hvor vi ogsaa bor) for 8 mnd siden. Hun er ca 2 aar, og vi vet ikke noe om hvor hun har bodd tidligere.

Hjemme er hun verdens snilleste hund-veldig rolig, hengiven og lydig. Hun er snill med alle mennesker, ogsaa med barn, og er veldig rolig. Hun kommer ogsaa veldig godt overens med den andre hunden vaar, og de to er perlevenner.

Problemet er andre hunder naar vi tar henne med ut paa tur. Baade de hundene vi moeter paa, og hunder som staar i inngjerdet hage og bjeffer paa oss naar vi gaar forbi. Nakke-haaret hennes reiser seg, hun knurrer og viser tenner, hopper og drar mot den andre hunden. Til aa begynne med tok jeg dette som tegn paa agressivitet, noe det jo forsaavidt er-men jeg har funnet ut at det er paa grunn av redsel.

Alle hunder hun har faatt lov til aa hilse paa (venners hunder) har hun knurret paa til hun kom naer nok til aa lukte dem. Da snur hun tvert om, og blir svaert underdanig. Hun legger seg paa rygg med halen mellom bena. Noen ganger tisser hun av redsel. Hun kan gjerne leke med hunden etterpaa, men det virker som om hun gjoer alt for aa gjoere den andre hunden til lags.

Jeg har ikke faatt gaatt saa mye tur med henne i det siste fordi hun er saa vanskelig aa kontrollere, og da klarer jeg ikke aa ha med begge hundene. Har ogsaa barnevogn som jeg maa ha med saa jeg toer liksom ikke aa gaa tur med henne alene heller. Mannen min er mye borte med jobb, men naar han er hjemme saa gaar vi tur med henne. Vi faar ikke gaatt tur hver dag med andre ord, kanskje 4 dager i uka.

Jeg leker mye med henne ute i hagen, og oever paa lydighet og triks hver dag. Hun gjoer alt helt suverent hjemme, men naar vi kommer ut er det som om alt er glemt med en gang. Vi proevde aa faa henne til aa gjoere noe positivt som aa sitte i stedet for aa knurre naar vi traff andre hunder, men det er akkurat som om hun ikke enser at vi er der.

Vi har ogsaa proevd aa sosialisere henne med mange andre hunder, men hun er fremdeles like redd for hunder hun ikke har hilst paa.

Vi har proevd aa si strengt nei, vi har proevd aa avlede henne med noe hunde-godis, berolige henne etc. Ingenting har saa langt virket.

Jeg har ogsaa planer om aa ta henne med til en atferdsspesialist, men det har jeg ikke raad til akkurat naa. Er det noen som har noen tips som vi kan proeve i mellomtiden? Jeg synes det er saa trist at hun ikke kan vaere med saa mange plasser siden hun egentlig er en saa god og snill hund...

Har hoert at agressivitet med bunn i redsel er det vanskeligste aa endre i en hund, men jeg har ikke tenkt aa gi meg ennaa..Og hun skal i alle fall ikke tilbake til shelteret!

Takk for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest Teletubbien
Skrevet

For meg så høres dette ut som om det kan bunne i redsel, helt klart. Skulle jeg begi meg ut på en gjetting, ville jeg si at sannsynligvis har hun blitt angrepet av en annen hund i en lignende setting - dvs mens hun har gått tur el. :-( Triste greier, for det gjelder for hunder som for oss mennesker - faller man av hesten er det smarteste for å unngå "senskader" i form av redsel, å sette seg opp på hesten med en gang.

Du har jo ingen mulighet til å finne ut hva som kan ha skjedd henne før og hvordan. Det overrasker meg litt at hun reagerer sånn mens du har din andre hund med deg, er det sånn at det er "problemhunden" din som er lederen av de to hundene? I så fall, har du prøvd å gå med henne alene? Om hun er sjef så føles det kanskje enda sterkere for henne, i og med at hun skal passe på dere alle?!? :klø: Det er nok vanskelig å bli kvitt dette problemet, i og med hennes alder og det at du ikke vet grunnen til problemet. Men jeg ville kanskje prøvd å gå med henne alene, og om du kunne aliere deg med en venn med en snill hund, som kunne "møtt" dere og hilst, og kanskje til og med gitt henne litt godbiter i akkurat denne "skumle" situasjonen - sånn for å dempe det hele ned litt for henne :forvirra:

Det jeg ville gjort om jeg var deg, og om dette er et virkelig stort problem er å søke hjelp hos en som kan og vet hvordan hunder reagerer og tenker. Det finnes jo adferdsspesialister for hunder, selv om jeg ikke helt vet hvor du finner dem :wink:

Lykke til :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville økt avstanden mellom din hund og andre hunder generelt.

Dersom en hund kommer mot dere kan du f.eks. krysse gaten, snu og gå motsatt vei, gå inn i en bakgate etc. Poenget er at du leder hunden din BORT fra situasjonen som den antagelig ikke behersker.

Når du beveger deg bort med hunden kan det være greit å jobbe med kontakten samtidig. Ha med pølsebiter (favorittleke?)el.l som du belønner kontakt med.

Etterhvert blir gjerne hunden trygg på at du tar kontroll på slike potensielle møtesituasjoner (dvs. du unngår dem). Da kan du minske avstanden etterhvert, men ikke gå for fort fram :)

Selv ser jeg ikke det helt store poenget i at hunden skal måtte hilse på "alle" andre hunder. Lær den at den er på tur med DEG, og at når den er på tur med deg så er den TRYGG.

Dersom du ønsker sosialtrening med andre hunder, så vær sikker på at de andre hundene er supertrygge! Kanskje kan dere gå en tur sammen med andre hunder FØR de får hilse. Hold god avstand.

Og la da hundene hilse på et relativt stor område uten band på seg. Kanskje kan det også være lurt at du og den andre hundens eier står et stykke fra hverandre.

Håper det order seg for dere!

Hilsen Ella

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...