Anonym2467 Skrevet 13. januar 2017 #1 Skrevet 13. januar 2017 Hvorfor velger dere å ha hunden deres løs dersom dere ikke har kontroll på den? Jeg elsker hunder og er ikke redd de, men samboer er redd samt vi har en liten valp på 1 kg som ikke har noe den skulle sagt dersom den "snille" hunden deres angriper. Det er også veldig skummelt å ikke skulle løfte opp valpen vår når det kommer en fremmed hund løpende mot oss med ingen eier i sikte.. Selv om det ikke er båndtvang burde ALLE som ikke har helt kontroll på hunden sin ha den i bånd, det kan skje mye skade som dere kanskje ikke tenker over, som feks en valp blir livredd andre hunder resten av livet. En liten utblåsning etter at vi var ute med vår valp i dag og det kom 2 løse store hunder springende uten eiere i sikte og jeg hadde ikke annet valg en å løfte opp valpen min da den allerede var livredd og jeg ante ikke om disse hundene var vennlige. Man skal ikke løfte opp valpen da den kan bli reddere, men hvilke valg hadde jeg? Så vær så snill å hold hunden din i bånd dersom du er et sted der det er andre hunder og mennesker. Respekter at folk(og dyr) kan være redd din "snille" hund. 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #2 Skrevet 13. januar 2017 Hvis det faktisk er store, ville og gjerne klumsete store hunder som løper mot din, ikke vær redd for å løfte den opp. Så lenge dere ikke overdriver og løfter den opp for alt (store rolige hunder osv), så går det helt fint å gjøre det for alt. Det er da bedre at du løfter opp din selv om den er redd enn at den blir løpt over. Jeg brøler forresten bort sånne hunder, og hvis ikke får de et kne i brysten/siden for å blokke dem. Ville store hunder er helt uønska for meg, og hvis ikke eier tar ansvar må du gjøre det. Jeg mener ikke at du skal gjøre dem vondt, men du er ansvarlig for din lille og må vise at du ordner opp. Jeg har alltid løftet opp mine små med sånne hunder da jeg hadde en valp av større rase med beinbrudd over en slik hendelse da jeg fortsatt var relativt fersk hunde eier. Nå løfter jeg mine to små i situasjoner jeg ikke stoler på eller prøver å fjerne den andre hunden, eller slipper mine større hunder så de kan ordne opp. Anonymkode: f06f4...118
Anonym2467 Skrevet 13. januar 2017 Forfatter #3 Skrevet 13. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det faktisk er store, ville og gjerne klumsete store hunder som løper mot din, ikke vær redd for å løfte den opp. Så lenge dere ikke overdriver og løfter den opp for alt (store rolige hunder osv), så går det helt fint å gjøre det for alt. Det er da bedre at du løfter opp din selv om den er redd enn at den blir løpt over. Jeg brøler forresten bort sånne hunder, og hvis ikke får de et kne i brysten/siden for å blokke dem. Ville store hunder er helt uønska for meg, og hvis ikke eier tar ansvar må du gjøre det. Jeg mener ikke at du skal gjøre dem vondt, men du er ansvarlig for din lille og må vise at du ordner opp. Jeg har alltid løftet opp mine små med sånne hunder da jeg hadde en valp av større rase med beinbrudd over en slik hendelse da jeg fortsatt var relativt fersk hunde eier. Nå løfter jeg mine to små i situasjoner jeg ikke stoler på eller prøver å fjerne den andre hunden, eller slipper mine større hunder så de kan ordne opp. Anonymkode: f06f4...118 Nei jeg løfter den heller opp en at den blir skadet, problemet mitt er de som eier disse hundene gir blanke f i konsekvensene. Min valp er veldig redd andre hunder nå pga mange slike situasjoner, vi jobber med å løse det, men jobben har blitt veldig vanskligere en den trengte å være. I dag fikk jeg også høre at det var min feil at hundene var så ivrige fordi jeg løftet opp min og de ble da mer interessert i den. Men når min er livredd og gjør alt for å komme unna situasjonen er det da en selvfølge at jeg løfter den opp når det kommer to store løse hunder uten eier i syne.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #4 Skrevet 13. januar 2017 Har alltid mine i bånd Anonymkode: 754e8...a21
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #5 Skrevet 13. januar 2017 31 minutter siden, Anonym2467 skrev: Nei jeg løfter den heller opp en at den blir skadet, problemet mitt er de som eier disse hundene gir blanke f i konsekvensene. Min valp er veldig redd andre hunder nå pga mange slike situasjoner, vi jobber med å løse det, men jobben har blitt veldig vanskligere en den trengte å være. I dag fikk jeg også høre at det var min feil at hundene var så ivrige fordi jeg løftet opp min og de ble da mer interessert i den. Men når min er livredd og gjør alt for å komme unna situasjonen er det da en selvfølge at jeg løfter den opp når det kommer to store løse hunder uten eier i syne. Du kommer nok til å møte mange hundeiere som har et hundehold som er til irritasjon. Jeg møter mange sånne eiere daglig, og det er veldig frustrerende. Hvis eierne er i relativ nærhet, rop til dem at de får holde hunden ved seg. Jeg pleier å rope at han har lus eller en skade (en vane når en av mine faktisk hadde det), og da er de fleste ganske raske med å hente hunden sin. Du kan ikke endre andres oppførsel, så du må gjøre det du kan for å beskytte hunden din. En av mine hunder (omplassering, han glapp ut av båndet så det var ikke meningen) ble også veldig ivrig når noen løfta opp deres lille hun, men det er bare å si ifra at det ikke er greit. Det er absolutt ikke din feil, og det skal du få lov til å si ifra om. Sånne hunder hadde fått ett kne i brystet og streng beskjed om at vi ikke oppfører oss sånn. Hvis ikke det er nok, tar jeg tak i halsbåndet/selen og leverer hunden tilbake til eier. Det er greit hvis de prøver å rope tilbake hunden, men med uhell glipper engang fordi hunden vil hilse, men når de ikke prøver engang syns jeg det er helt akseptabelt å si ifra. Anonymkode: f06f4...118 1
Skywise Skrevet 13. januar 2017 #6 Skrevet 13. januar 2017 Har du en liten hund eller valp løfter du den opp i møte med større, løse hunder. Selv om hunden ikke er aggressiv, kan en overivrig hund gjøre stor skade på en mindre hund. Livet med hund er nå en gang sånn at man må regne med å møte på løse hunder en gang i blant. Det er ikke alltid en uansvarlig eier som er årsaken, hunder er egne individer som gjør som de selv vil. Noen ganger har de slitt seg, stukket av eller innkallingen som sitter 100% til vanlig satt ikke i dag. Har man en hund som er så skjør i topplokket at den blir ødelagt av å møte en utrivelig løshund, er det bare et tidsspørsmål før den ville blitt ødelagt uansett. De fleste valper og hunder takler slike møter fint. 1
Anonym2467 Skrevet 13. januar 2017 Forfatter #7 Skrevet 13. januar 2017 10 minutter siden, Skywise skrev: Har du en liten hund eller valp løfter du den opp i møte med større, løse hunder. Selv om hunden ikke er aggressiv, kan en overivrig hund gjøre stor skade på en mindre hund. Livet med hund er nå en gang sånn at man må regne med å møte på løse hunder en gang i blant. Det er ikke alltid en uansvarlig eier som er årsaken, hunder er egne individer som gjør som de selv vil. Noen ganger har de slitt seg, stukket av eller innkallingen som sitter 100% til vanlig satt ikke i dag. Har man en hund som er så skjør i topplokket at den blir ødelagt av å møte en utrivelig løshund, er det bare et tidsspørsmål før den ville blitt ødelagt uansett. De fleste valper og hunder takler slike møter fint. Nå er det ikke en gang i blandt jeg møter løse hunder, men daglig. Valpen har heller ikke blitt ødelagt av et møte men flere møter med løse aggressive hunder som har kommet ut fra ingenting så har ikke rukket å løfte den opp. Da er ikke det rart at den er redd når den er så liten og holder på med sosialisering. Meningen med innlegget var uansett at man bør ha hunden i bånd av flere grunner dersom man ferdes i området hvor det ofte er andre hunder/folk.
enirt Skrevet 28. januar 2017 #8 Skrevet 28. januar 2017 Jeg og hunden min går ofte i parken. Hun er 2 kg pomme og jeg pleier å ha henne i bånd og noen ganger løs siden hun kommer på innkalling. Det hender at når jeg går med henne i bånd så kommer det flere løse hunder uten eiere løpende bort til oss. Det jeg gjør da er å vurdere situasjonen. Er hunden agressiv løfter jeg opp min og prøver å dytte hunden unna mens jeg roper nei og det funker som regel. Er det en snill hund som bare vil hilse så slipper jeg henne løs så hilser de og leker litt sammen. Jeg har erfart ofte at når jeg slipper henne løs fra bånnet så blir hundene tryggere på hverandre og de store hundene behandler henne pent! Men jeg passer alltid på at min hund ikke løpet bort til hunder i bånd når hun er løs. Det er som regel en grunn for at eieren har hunden i bånn fordi den er utrygg, agressiv osv. 1
The Kitten Skrevet 28. januar 2017 #9 Skrevet 28. januar 2017 På 1/13/2017 den 15.56, Anonym2467 skrev: Hvorfor velger dere å ha hunden deres løs dersom dere ikke har kontroll på den? Jeg elsker hunder og er ikke redd de, men samboer er redd samt vi har en liten valp på 1 kg som ikke har noe den skulle sagt dersom den "snille" hunden deres angriper. Det er også veldig skummelt å ikke skulle løfte opp valpen vår når det kommer en fremmed hund løpende mot oss med ingen eier i sikte.. Selv om det ikke er båndtvang burde ALLE som ikke har helt kontroll på hunden sin ha den i bånd, det kan skje mye skade som dere kanskje ikke tenker over, som feks en valp blir livredd andre hunder resten av livet. En liten utblåsning etter at vi var ute med vår valp i dag og det kom 2 løse store hunder springende uten eiere i sikte og jeg hadde ikke annet valg en å løfte opp valpen min da den allerede var livredd og jeg ante ikke om disse hundene var vennlige. Man skal ikke løfte opp valpen da den kan bli reddere, men hvilke valg hadde jeg? Så vær så snill å hold hunden din i bånd dersom du er et sted der det er andre hunder og mennesker. Respekter at folk(og dyr) kan være redd din "snille" hund. Godt spørsmål. Jeg er veldig for at hunder skal få gå løs (ikke hvor som helst) men da må eieren faktisk ha kontroll på den. Jeg lar aldri hunden jeg passer gå løs, fordi jeg ikke har trent innkalling med den. I tillegg er han sånn at han vil hilse på alle andre hunder. Det er litt sånn Han "The Kitten, der er en HUND" Meg: Ja, jeg ser den. Den var kjempesøt. Han: Ja, men det er en HUND! Vi må gå og si "hei". Kom igjen nå! Det er en HUND der. Det er ikke alle som vil at hundene deres skal hilse på andre hunder, så derfor er det best å ha ham i bånd så han ikke løper bort til de. Folk er han ikke spesielt interessert i. Husker en gang da jeg gikk tur med hunden vår da jeg var barn. Det kom en hund løpende mot ham, og hoppet nesten på ham. Jeg dyttet hunden vår unna med foten og blokkerte for den andre hunden. Så kommer eieren "han bare øver seg på å jakte altså."
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #10 Skrevet 28. januar 2017 Ble bitt som liten. Hvis en hund er løs og uten dressur blir jeg livredd og helt stiv. Hopper den opp på meg skriker jeg alt jeg kan. Barn og dyr har blitt bitt ihjel i Norge - ta dere sammen . Anonymkode: dff6b...415
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #11 Skrevet 28. januar 2017 Kan med hånden på hjertet meddele-aggressive hunder ute av kontroll eksisterer knapt steder der vanlig å kastrere. Vet det er pluss og minus ved denne praksisen men jeg har absolutt havnet på at det er et virkelig gode! Igjen-det tar mellom 2-3 minutter på hann og få dager senere HELT normal. Hundene er rett og slett mindre stressede, småaggressive slik jeg aaaaltfor ofte ser i Norge! 90%av hunder skal ikke ha valper uansett, de får aldri utløp for trangen heller. Det er en grunn til at hundeparker knapt eksistere i Norge. Hundene et utrolig dårligere sosialisert, og det hadde garantert blitt for tøff slåssing etc. Her jeg her er det masse hundeparker og hunder fra 2kg-tja 100 leker sammen i fin harmoni! Mange steder er ukasterte/steriliserte ikke en gang lov i parken, nettopp pga aggressivitet. Det er ikke vits i å komme med lang utredning tilbake på mitt fakta om at "din og din" hund ikke er slik, fordi jeg prater om en sterkt trend. Det er overhodet ingen big deal å kastrere! Flertallet reagerer kun positivt, ytterst ytterst få negativt! En rusletur Holmenkollen-en har en hunnhund og må rope på andre siden av gaten når ser en hund å forsikre seg "er det en hunn? ok da går det ikke ". Aldri sett, opplevd NOENSINNE her. Et sirkus. Håper dere for hundenes (!!)beste at det blir vanligere i Norge. Går sakte i den retning. Ergo, disse episodene kunne vært unngått. Anonymkode: e76b7...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #12 Skrevet 29. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ble bitt som liten. Hvis en hund er løs og uten dressur blir jeg livredd og helt stiv. Hopper den opp på meg skriker jeg alt jeg kan. Barn og dyr har blitt bitt ihjel i Norge - ta dere sammen . Anonymkode: dff6b...415 Men ærlig talt da - om en hund hopper på deg for å hilse så biter den deg ikke ihjel, herregud. Hunder kan hoppe uten å være aggressive. Anonymkode: 1b2de...31a 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #13 Skrevet 29. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ærlig talt da - om en hund hopper på deg for å hilse så biter den deg ikke ihjel, herregud. Hunder kan hoppe uten å være aggressive. Anonymkode: 1b2de...31a Og h*n vet sikkert det, men angst og logikk passer ikke alltid så godt sammen. Er du ikke redd for noe? Edderkopper, slanger, høyder? Er det lett for deg å handle/tenke logisk og rasjonelt når du er i en situasjon der du har angst? Anonymkode: c7282...faf 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #14 Skrevet 29. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men ærlig talt da - om en hund hopper på deg for å hilse så biter den deg ikke ihjel, herregud. Hunder kan hoppe uten å være aggressive. Anonymkode: 1b2de...31a Du! Herrejemini, jeg vet da vel godt det !! Både hopping og angrep skjer ikke like mye som random sted Norge. Anonymkode: e76b7...5f7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #15 Skrevet 29. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men ærlig talt da - om en hund hopper på deg for å hilse så biter den deg ikke ihjel, herregud. Hunder kan hoppe uten å være aggressive. Anonymkode: 1b2de...31a Beklager jeg trodde du svarte meg. Uansett, en uting ned hunder ute av kontroll. Selv fins jeg ikke redd for hunder men vet jo om folk som er det, og da MÅ eier bruke lille knotten og ikke ha hunder løst de mangler all kontroll over. Anonymkode: e76b7...5f7 1
MrsPiggyBank Skrevet 29. januar 2017 #16 Skrevet 29. januar 2017 Jeg er helt enig, men tror også at man bare må forvente å møte på noen uoppdragne hunder og eiere når man har hund selv. I dag møtte jeg en mann med to små hunder i snurrebånd. De løp og bjeffet mot hunden min - helt ut til enden av snurrebåndet sitt sånn at vi ikke klarte å gå forbi. Hunden min er snart 10 mnd, og vi har jobbet masse med at hun ikke skal være redd for hunder hun møter (hun er litt engstelig av natur). Heldigvis var min derfor så rolig at situasjonen ikke eskalerte, men eieren av de to hundene gjorde INGENTING for å hjelpe til. Hadde hunden min reagert tilbake (eller vært hanhund), hadde det nok blitt en skikkelig livlig gneldre-fest. Når vi fikk hilst på hundene (det ble vi jo tvunget til) klarte vi til slutt å komme oss forbi, men altså det er nok en del eiere med små hunder som ikke tar særlig hensyn heller. Folk tror vel at beistene deres er så nydelig at de ikke kan være til sjenanse for andre, uansett størrelse eller temperament.. For øvrig tror jeg det er verre å ikke løfte opp eller trøste hunden din dersom den er redd. 1
xinnia Skrevet 29. januar 2017 #17 Skrevet 29. januar 2017 Vi går ofte i byen- synes ikke vi møter så ofte løse hunder uten kontroll- de som går løse er stort sett veldig greie. Men vi blir til stadig angrepet både fysisk og psykisk av små illsinte hunder som går i flexi-line- uten kontroll dette skjer når mine er i bånd- da har de ikke samme mulighet til å komme seg unna. Heldigvis er mine snille selv med blodige hull i huden, ikke er det de helt store skadene eller - men hva med den dagen de sier nok er nok.. da er det vel mine som er "store stygge ulven" som drepte lille fido..
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #18 Skrevet 29. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Beklager jeg trodde du svarte meg. Uansett, en uting ned hunder ute av kontroll. Selv fins jeg ikke redd for hunder men vet jo om folk som er det, og da MÅ eier bruke lille knotten og ikke ha hunder løst de mangler all kontroll over. Anonymkode: e76b7...5f7 SELVFØLGELIG. Jeg har ikke sagt noe annet. Men om en hund kommer bort til deg og hopper opp så vil den mest sannsynlig ikke drepe deg. Selv om personen skrev at "folk har blitt bitt ihjel av hunder i Norge" så skjer da vel det ytterst sjelden. Noen som kan si sist gang noen ble bitt ihjel av en hund? Ikke bitt nei, blitt ihjel. Sånn sett er mennesker farligere, de dreper både voksne og barn stadig vekk. Anonymkode: 1b2de...31a
Anonym2467 Skrevet 29. januar 2017 Forfatter #19 Skrevet 29. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: SELVFØLGELIG. Jeg har ikke sagt noe annet. Men om en hund kommer bort til deg og hopper opp så vil den mest sannsynlig ikke drepe deg. Selv om personen skrev at "folk har blitt bitt ihjel av hunder i Norge" så skjer da vel det ytterst sjelden. Noen som kan si sist gang noen ble bitt ihjel av en hund? Ikke bitt nei, blitt ihjel. Sånn sett er mennesker farligere, de dreper både voksne og barn stadig vekk. Anonymkode: 1b2de...31a Jeg tror de aller fleste som er redd for noe er ikke nødvendigvis redd for å bli drept og mange har en irrasjonell frykt. Veldig mange er livredd for eksempel hai selv om sjansen for å i det hele tatt møte på en er utrolig liten.. Og da hjelper det lite å si: Duuuu det er da ikke noe farlig å bade i vannet pga hai, det er jo en større sjanse for at en brusautomat skal dette over deg og drepe deg. Hva som skremmer meg mest: Hai > brusautomat Litt avsporing men poenget er: respekter at noen er redd noe selv om ikke du er det selv, til og med den lille chihuahuaen din kan skremme noe selv om den ikke kan gjøre noe særlig fysisk skade.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå