Gå til innhold

Kan man sette kondenstørketrommel i hvilket som helst rom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lite bad, der vaskemaskinen spiser MYE plass. Ønsker meg tørketrommel. Kan jeg sette den på feks. kjøkkenet eller boden, hvis jeg kjøper kondenstrommel? Er det noen krav til sluk? Der tømmer man vel vannet fra en beholder? 

Har kun hatt vanlig tørketrommel før, aldri kondens. Av den ble det jo veldig fuktig. Men av en kondenstrommel skal det vel kun komme varme? Slik at det kanskje er litt energisparende å sette den på et rom som har lite oppvarming? 

Anonymkode: 50628...a6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke se at det skal være noe problem å sette den på boden. Men de avgir mye varme.

Anonymkode: b47f2...448

• Liker 1
Skrevet

Nei, du bør/skal ikke sette en tørketrommel andre steder enn på rom beregnet for høy fuktighet. Ellers får du muggsoppoppvekst etter kort tid i rommet. 

Anonymkode: 11d0e...4a2

• Liker 1
Skrevet

det er ikke krav om sluk. Noen setter den i 1 etg slik at den kan varme opp 2 etg:) Ville ikke satt den i et lite rom uten avtrekk.

Sett iallefall ppp dør slik at varmen kan fordele seg. I et ite rom uten avtrekk vil fuktigheten kunne føre til sopp og råteskaderl

Skrevet

En kondenstørketrommel forvandler et vanlig rom til finsk sauna på kort tid når den er i gang! 
Jeg kjører ikke min om jeg ikke har avtrekket fra vaskerommet på full guffe. 

Som en AB over her sier, så vil det lett kunne gi muggsopp i et vanlig rom. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du bør/skal ikke sette en tørketrommel andre steder enn på rom beregnet for høy fuktighet. Ellers får du muggsoppoppvekst etter kort tid i rommet. 

Anonymkode: 11d0e...4a2

En kondenstrommel skal ikke slippe ut høy fuktighet, de slipper ut varme. En utluftingstrommel slipper ut høy fuktighet. Har du misforstått spørsmålet?

1 minutt siden, Try2 skrev:

det er ikke krav om sluk. Noen setter den i 1 etg slik at den kan varme opp 2 etg:) Ville ikke satt den i et lite rom uten avtrekk.

Sett iallefall ppp dør slik at varmen kan fordele seg. I et ite rom uten avtrekk vil fuktigheten kunne føre til sopp og råteskaderl

Takk for svar! Tenker kjøkkenet, eller gangen. Da har jeg masse utluftingsmuligheter, rommet er ganske stort, og varmen blir "nyttig". 

Skrevet
1 minutt siden, Juniper skrev:

En kondenstørketrommel forvandler et vanlig rom til finsk sauna på kort tid når den er i gang! 
Jeg kjører ikke min om jeg ikke har avtrekket fra vaskerommet på full guffe. 

Som en AB over her sier, så vil det lett kunne gi muggsopp i et vanlig rom. 

Høres merkelig ut. Jeg har hatt utluftingstrommel og vet hvilken varme og fuktighet de slipper ut, men det er jo nettopp det en kondenstrommel skal unngå. Hvor gammel er din? Er det varmepumpefunksjon på den?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres merkelig ut. Jeg har hatt utluftingstrommel og vet hvilken varme og fuktighet de slipper ut, men det er jo nettopp det en kondenstrommel skal unngå. Hvor gammel er din? Er det varmepumpefunksjon på den?

Har en Elektrolux som sikkert er en 7-8  år nå. 
Og om jeg ikke passer på avtrekk, eller har døra åpen (sommerstid), så renner fuktighet nedover veggene! 
Nå er ikke vaskerommet mitt verdens største, men jeg er virkelig ikke imponert over de vannsamlende egenskapene til beistet! Dem er også vanskelig å gjøre ren inne i filtersystemet. 
Vil tro nyere modeller muligens er bedre. 
Varmepumpefunksjon kan jeg ikke huske å ha hørt om, så det er det nok ikke. 

Skrevet

Har kondenstørketrommel med varmepumpefunksjon og den kunne stått i hvilket som helst rom med tanke på fuktighet. Den gamle tørketrommelen vår produserte kondens, mens denne nye ikke slipper ut fuktighet av betydning.

Pass på at du går for en stillegående type hvis du skal ha den i oppholdsrom. For det bråker en del. 

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, Ulven skrev:

Har kondenstørketrommel med varmepumpefunksjon og den kunne stått i hvilket som helst rom med tanke på fuktighet. Den gamle tørketrommelen vår produserte kondens, mens denne nye ikke slipper ut fuktighet av betydning.

Pass på at du går for en stillegående type hvis du skal ha den i oppholdsrom. For det bråker en del. 

Kjøkkenet er kun til matlaging, har spisebord i stua. Og gangen er stor uten at noen oppholder seg der :) 

Slik du forklarer er det jeg har hørt nemlig, så ble litt paff over flere av svarene her. Men hovedsaklig så tenkte jeg på krav til sluk også, ift forsikring. Men den tar jo ikke inn vann på noe vis, så det burde vel ikke være noe problem :) 

Skrevet
48 minutter siden, Juniper skrev:

Har en Elektrolux som sikkert er en 7-8  år nå. 
Og om jeg ikke passer på avtrekk, eller har døra åpen (sommerstid), så renner fuktighet nedover veggene! 
Nå er ikke vaskerommet mitt verdens største, men jeg er virkelig ikke imponert over de vannsamlende egenskapene til beistet! Dem er også vanskelig å gjøre ren inne i filtersystemet. 
Vil tro nyere modeller muligens er bedre. 
Varmepumpefunksjon kan jeg ikke huske å ha hørt om, så det er det nok ikke. 

Det blir jo en helt annen generasjon kondenstromler :) 

Ser de oftest må tømmes etter hver bruk, men det er helt greit. Jeg holder bare på å krepere av klesvask, hadde tørketrommel helt til vi flyttet hit, og jeg er så lei tørkestativ overalt. 

Skrevet

Sett den på kjøekkenet. 

Anonymkode: 28d12...b73

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser de oftest må tømmes etter hver bruk, men det er helt greit. Jeg holder bare på å krepere av klesvask, hadde tørketrommel helt til vi flyttet hit, og jeg er så lei tørkestativ overalt. 

Det skjer jo noe med produktutvikling hele tiden. 
Men jeg ville ikke tatt for gitt at det ikke blir et problem. 

Jeg synes forøvrig det er litt småtrist at et så dyrt husholdningsapparat nærmest regnes som "gammeldags" etter noen få år. Så mye ressurser som går med på å lage en slik. 

Bruker forøvrig min mest til håndklær og sengetøy. Tørkestativet er på gjesterommet. 

Håper du blir fornøyd, hva du nå lander på. 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en kondens tørketrommel med varmepumpe fra miele, blir ikke noe fukt når den er i gang :) 

Skrevet

Jeg har en tørketrommel på et lite rom der jeg sover. Den står ved et vindu. hver gang jeg bruker den har jeg vinduet åpent. Hvis det er kaldt ute, har jeg vinduet åpent og døren som går videre inn i huset lukket.

Går fint å ha tørketrommel overalt, bare man lufter.

Skrevet
6 minutter siden, Juniper skrev:

Det skjer jo noe med produktutvikling hele tiden. 
Men jeg ville ikke tatt for gitt at det ikke blir et problem. 

Jeg synes forøvrig det er litt småtrist at et så dyrt husholdningsapparat nærmest regnes som "gammeldags" etter noen få år. Så mye ressurser som går med på å lage en slik. 

Bruker forøvrig min mest til håndklær og sengetøy. Tørkestativet er på gjesterommet. 

Håper du blir fornøyd, hva du nå lander på. 

Den forrige ble hele 30 år før vi kastet den nå da vi flyttet :) Ellers synes jeg betegnelsen "få" betyr under fem jeg da. Vil ikke kalle noe som ble kjøpt for 7-8 år siden for "noen få år" gammelt, samme hva det er. :) Her har vi tromlet det aller meste, da jeg er allergisk mot husstøv, og reagerer mindre når trommelen "drar ut" støvet, enn når det henger til tørk. Egentlig kun ull, jeans og kjoler som ikke blir tromlet. Så overgangen til ingen trommel var ganske brutal! 

Og takk :) 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en kondens tørketrommel med varmepumpe fra miele, blir ikke noe fukt når den er i gang :) 

Takk for svar! :) 

Skrevet

Du kan sette tørketrommelen oppå vaskemaskinen, hvis det er praktisk mulig.

• Liker 1
Skrevet

Er jo bare å sette den oppå vaskemaskinen :-)

• Liker 1
Skrevet

Alle rom går greit. Holder å lufte litt mens de går om rommet er lite og tett.

Anonymkode: d9662...85a

Skrevet
2 minutter siden, Arabella skrev:

Du kan sette tørketrommelen oppå vaskemaskinen, hvis det er praktisk mulig.

Akkurat nå, LittleJ skrev:

Er jo bare å sette den oppå vaskemaskinen :-)

Takk for tips, men hadde det vært mulig hadde jeg ikke spurt om andre rom :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...