AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #1 Skrevet 13. januar 2017 Jeg skal snart få hund i hus, og i etasjen over meg bor det et par med en hund. Nabohunden bjeffer når det ringer på, og en annen gang ellers. Hvordan skal jeg gå frem for at min hund ikke skal bli påvirket av å høre den andre hunden? Nabohunden kan også høres (pesing/piping/gåing) når den går i oppgangen. Vil gjerne vite på forhånd hvordan jeg eventuelt skal håndtere dette hvis det blir et problem. Anonymkode: f7171...712
Tabris Skrevet 13. januar 2017 #2 Skrevet 13. januar 2017 Med en gang hunden oppe bjeffer, så sier du "bra!" og kaster en godbit til hunden din. Hver gang. Ha deler av hundens mat i en skål på bordet/benken slik at det er lett tilgjengelig. Så lærer valpen veldig tidlig å assosisere bjeffing/lyder oppe med godbit fra deg (noe positivt) fremfor å få uvanen med å bjeffe tilbake. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #3 Skrevet 13. januar 2017 Takk for svar! 2 spørsmål: 1. Hvis min hund begynner å bjeffe, hva gjør jeg da? Ha godbiten klar og vente til han er stille før han får? 2. Hva når jeg ikke er hjemme? Anonymkode: f7171...712
Tabris Skrevet 13. januar 2017 #4 Skrevet 13. januar 2017 (endret) 1. Du sier "Bra!" og belønner uansett. I en slik setting belønner du ikke bjeffingen, fordi bjeffingen er et symptom. Hunden er kanskje ikke en gang helt bevisst at den gjør det. 2. Du får ikke gjort så mye med det når du ikke er hjemme, så det kan gjøre prosessen lenger. Kan du ha valpen med deg og ha den delvis i bilen og delvis på jobb? Endret 13. januar 2017 av Tabris
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #5 Skrevet 13. januar 2017 2 timer siden, Tabris skrev: 1. Du sier "Bra!" og belønner uansett. I en slik setting belønner du ikke bjeffingen, fordi bjeffingen er et symptom. Hunden er kanskje ikke en gang helt bevisst at den gjør det. 2. Du får ikke gjort så mye med det når du ikke er hjemme, så det kan gjøre prosessen lenger. Kan du ha valpen med deg og ha den delvis i bilen og delvis på jobb? Jeg kan dessverre ikke ha med hunden på jobb. Og det er vel ikke så bra for den å være i bilen en arbeidsdag, selvom jeg kan lufte den ofte. Anonymkode: f7171...712
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #6 Skrevet 14. januar 2017 19 timer siden, Tabris skrev: Med en gang hunden oppe bjeffer, så sier du "bra!" og kaster en godbit til hunden din. Hver gang. Ha deler av hundens mat i en skål på bordet/benken slik at det er lett tilgjengelig. Så lærer valpen veldig tidlig å assosisere bjeffing/lyder oppe med godbit fra deg (noe positivt) fremfor å få uvanen med å bjeffe tilbake. Veldig godt tips! Er dette noe jeg også kan bruke hvis det bråker litt og? Vi bor i en leil rett over inngangsdøra til bygget. Og noen ganger smeller det skikkelig i døra. Anonymkode: 19b2d...a7d
Tabris Skrevet 14. januar 2017 #7 Skrevet 14. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig godt tips! Er dette noe jeg også kan bruke hvis det bråker litt og? Vi bor i en leil rett over inngangsdøra til bygget. Og noen ganger smeller det skikkelig i døra. Anonymkode: 19b2d...a7d Ja, du kan bruke det på alt. Bjeffing på tv, bråk utenfor, folk som går på gata utenfor, når du passerer syklister/joggere/hunder, bjeffing oppe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå