Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så vidt begynt å gi noen smaksprøver til gutten min på 6 mnd de siste dagene. Har prøvd finmost gulrot og grøt av hirseflak iblandet godt med mm (ca 50%). Men han brekker seg sånn! Brekker seg til han kaster opp utover bordet. Hoster og harker og ser ut som om han ikke får puste. Så sitter jeg der med hjertet i halsen:/ Skal sies at han gaper og ser ut som han vil ha da, men han gaper vel stort sett til alt som kommer i nærheten av munnen:)

Noen som har tilsvarende erfaring? Er det vanlig? 

Innser at hirsegrøten kanskje var litt vel kornete, så skal kjøpe ferdigrøt ev. havremel og prøve å se om der går bedre,

Skrevet

Sitter han oppreist eller i bakoverlent stol? Her ga bekringene seg nesten helt da baby fikk sitte rett opp.

Skrevet
1 minutt siden, ss82 skrev:

Sitter han oppreist eller i bakoverlent stol? Her ga bekringene seg nesten helt da baby fikk sitte rett opp.

Sitter oppreist i tripp trapp stol:) Henger litt fremover på en måte da, selv om han sitter fint og rett med minimalt med støtte på fanget.

Skrevet

Noen trenger litt mer øvelse enn andre før de mestrer fast føde og ikke brekker seg. 

Prøv BLW i stedet? Da gir man store biter som baby selv holder og selv skal styre til munnen. Da skjer det mer i baby sitt tempo. Men det kan ta mange uker før de faktisk spiser noe ;)

Skrevet

Gir du for mye av gangen? Gi små små skjeer i begynelsen. Breknings refleksen er også helt normal for små babyer nettopp fordi de ikke skal sette ting i halsen, så de brekker seg mye fortere enn vi gjør. Det ser fælt ut, men det er ikke farlig. :) 

Anonymkode: e36be...a93

Skrevet

Da er han nok ikke klar for mat enda tenker jeg :) Ikke alle er det ved 6 mnd. La han evt prøve å spise ordentlig mat i stedet for mos. Noen takler det mye bedre fordi de da spiser på "riktige måten". Les om blw for tips. Ville prøvd la han spise ting selv og evt ventet en stund for å prøve igjen.

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, Sisti skrev:

Noen trenger litt mer øvelse enn andre før de mestrer fast føde og ikke brekker seg. 

Prøv BLW i stedet? Da gir man store biter som baby selv holder og selv skal styre til munnen. Da skjer det mer i baby sitt tempo. Men det kan ta mange uker før de faktisk spiser noe ;)

Har vurdert blw og kunne tenke meg å prøve det, men hønemor som jeg er synes jeg det er litt skummelt. Og nå når mos går så dårlig synes jeg det er enda skumlere.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gir du for mye av gangen? Gi små små skjeer i begynelsen. Breknings refleksen er også helt normal for små babyer nettopp fordi de ikke skal sette ting i halsen, så de brekker seg mye fortere enn vi gjør. Det ser fælt ut, men det er ikke farlig. :) 

Anonymkode: e36be...a93

Gir små skjeer, men når jeg tenker meg om kan det være han får for lite tid ml skjeene. Kanvære d går bedre hvis jeg er litt mer tålmodig😊 det ser veldig fælt ut, ja!

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kanskje prøve sånn type spisenett i silikon - http://www.jollyroom.no/babyutstyr/mat-drikke/bestikk-servering/mathjelp/kidsme-food-feeder-2-pk-bla-lime med noe oppi. Funket bra for mitt barn, da han brukte også langt tid på å skjønne hvordan man skal svelge. :) 

Anonymkode: 57c1c...2d2

Har en sånn som jeg kjøpte for en stund tilbake. Får lete den opp og forsøke! Har du tips til hva som ergreit å ha i?

Skrevet
15 minutter siden, våren14 skrev:

Da er han nok ikke klar for mat enda tenker jeg :) Ikke alle er det ved 6 mnd. La han evt prøve å spise ordentlig mat i stedet for mos. Noen takler det mye bedre fordi de da spiser på "riktige måten". Les om blw for tips. Ville prøvd la han spise ting selv og evt ventet en stund for å prøve igjen.

Ja, det kan være det er litt tidlig for han. Han er enn så lenge veldig tilfreds med bare pupp og har mer enn god nok vektøkning. Men det er vel jern og b-vit som gjør at de helst bør få litt annet i tillegg til pupp.

Har kjøpt havremel nå som blir litt glattere enn hirsegrøt, så får jeg se hvordan det går😊

Skrevet

Vi prøvde med diverse grøt og mos fra rundt 6 mnd, men hun brakk seg av alt unntatt grøt laget på rismel og vann, blandet med MM. Det er ikke noe særlig med næring i den, men den var inngangen til mat for henne ihvertfall - dere kan jo prøve? Bare rør skikkelig i den, så blir den silkeglatt. 

Skrevet

Når man skjemater har maten en tendens til å komme for langt bak i munnen (brekker seg/setter i halsen). Så langt bak "skal ikke" maten før de klarer å tygge. Tygge lærer de seg før de klarer å svelge. Dette er en av grunntanken bak blw og grunnen til at de ikke vil sette i halsen hvis de får styre selv ;) Blw funker sålangt veldig fint for oss :nigo: 

Du kan jo også bare vente litt med mat da :) 

Vi savner deg i dagboka :strix: 

Gjest Runforit
Skrevet

Brakk seg og spydde flere ganger i en ganske lang periode med mindre vi ga syltynn velling. Gikk litt frem og tilbake og prøvde litt og litt tykkere velling og etterhvert gikk det bedre og bedre. Brød tok det f.eks evigheter før han taklet.

Det er helt normalt. Det tar litt tid for dem kontrollere svelget :) 

Skrevet

Spisenett/fruktnett: Vi startet med eplemos (altså kokte, moste epler uten skall - ikke kjøpt syltetøy), pæremos, gulrotmos og bananmos. Det ble ikke mye spist i starten, men jeg tror det er supert som smakstilvenning. 

Vi prøvde også hjemmelaget hirsegrøt i starten, men jeg tror det blir for kornete i konsistensen. Sånn sett er kjøpegrøt en enklere tilvenning. 

Skrevet

Du må nok tynne det ut enda mer til han blir vant til forandringen i konsistensen.  50% var sikkert ikke nok.  Tynnet du ut gulrot puréen også? Når du sier finmost, hvor fint var det? Var det fra glass eller hjemmelagd?

Anonymkode: 9650e...258

Skrevet

Hjemmelagd grøt-  hvis dere skal prøve dette som "første mat" burde dere kjøre i en food processor/blender først slik at du får pulver istedenfor å prøve å mose etter du har lagd.  Feks, havregrøt . Du kjøre havre i en food processor til du får en pulver konsistens. Deretter koke du opp 1/4c havrepulver til 3/4-1cup vann.  Kok opp vann til kokkepunktet, tilsett deretter pulver og ror jevnlig i ca 10 minutter.  Da kan du tilsett morsmelk eller mme for å tynne den ut.  Dette brukte jeg som basis grøt - veldig veldig tynt og rennende slik at barna ble vant til smaken - deretter litt tykkere og litt tykkere.  Til slutt tilsatt jeg frukt og grønnsaker for å ha en god middag/frokost.  

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette med at fast føde skal være så omstendelig. Jeg var med på fødselen til en venninne, og hun bodde også hos meg i noen uker etter fødsel. Det gikk ikke mere enn kanskje 3 uker før barnet hennes begynte å strekke seg etter det hun hadde på talerkenen, så hun bare moste noe av sin egen mat og ga barnet rett fra sin egen talerken mens hun satt på fanget, og dette bare fortsatte  hun med og barnet spiste mere og mere etter hvert. Tror aldri hun kjøpte noe ferdigmat eller lagde grøt bare til baby. Har man food processor er det kjapt å lage riktig konsistens på maten. Hvorfor så mye styr?

Anonymkode: 2ad2d...66c

Skrevet

Det at barnet strekker seg etter noe når det er tre uker, betyr IKKE at man begynner å gi fast føde etter tre uker! Magen og tarmsystemet er ikke klar for det, og du kan lage trøbbel - også på sikt. Og maten vi voksne spiser, inneholder alt for mye salt for et spedbarns nyrer, dette er overhode ikke å anbefale!

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke dette med at fast føde skal være så omstendelig. Jeg var med på fødselen til en venninne, og hun bodde også hos meg i noen uker etter fødsel. Det gikk ikke mere enn kanskje 3 uker før barnet hennes begynte å strekke seg etter det hun hadde på talerkenen, så hun bare moste noe av sin egen mat og ga barnet rett fra sin egen talerken mens hun satt på fanget, og dette bare fortsatte  hun med og barnet spiste mere og mere etter hvert. Tror aldri hun kjøpte noe ferdigmat eller lagde grøt bare til baby. Har man food processor er det kjapt å lage riktig konsistens på maten. Hvorfor så mye styr?

Hun ga babyen på tre uker fast føde? Og den satt på fanget? Og strakk seg etter maten? 

Altså, enten lyver du eller så har venninnen din skremmende dårlig kunnskap. Fast føde skal ikke gis før tidligst 4 mnd. Men jeg er litt i tvil om en 3 uker gammel baby sine evner til å sitte, strekke seg etter, og spise. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier BULLSHIT - haha- ingen spedbarn som er 3 uker klarer å svelge og spise lett most mat fra voksen tallerken.  Prøv igjen. 

Skrevet
17 timer siden, FantasDick skrev:

Vi prøvde med diverse grøt og mos fra rundt 6 mnd, men hun brakk seg av alt unntatt grøt laget på rismel og vann, blandet med MM. Det er ikke noe særlig med næring i den, men den var inngangen til mat for henne ihvertfall - dere kan jo prøve? Bare rør skikkelig i den, så blir den silkeglatt. 

Takk for tips:) Får man kjøpt rismel på vanlig butikk?

15 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Når man skjemater har maten en tendens til å komme for langt bak i munnen (brekker seg/setter i halsen). Så langt bak "skal ikke" maten før de klarer å tygge. Tygge lærer de seg før de klarer å svelge. Dette er en av grunntanken bak blw og grunnen til at de ikke vil sette i halsen hvis de får styre selv ;) Blw funker sålangt veldig fint for oss :nigo: 

Du kan jo også bare vente litt med mat da :) 

Vi savner deg i dagboka :strix: 

Blw høres på mange måter bedre ut enn mos, ja. Men som hønemor tørr jeg ikke enda! Og mannen er jo helt i mot noe sånt "nymotens", så da blir det mos i første omgang tenker jeg.

Hehe, ja, det var den dagboka da...

15 timer siden, Runforit skrev:

Brakk seg og spydde flere ganger i en ganske lang periode med mindre vi ga syltynn velling. Gikk litt frem og tilbake og prøvde litt og litt tykkere velling og etterhvert gikk det bedre og bedre. Brød tok det f.eks evigheter før han taklet.

Det er helt normalt. Det tar litt tid for dem kontrollere svelget :) 

Fint og høre at det er flere! Det  er jo egentlig litt betryggende at han har så kraftig brekningsrefleks tenker jeg.

13 timer siden, Amarone skrev:

Spisenett/fruktnett: Vi startet med eplemos (altså kokte, moste epler uten skall - ikke kjøpt syltetøy), pæremos, gulrotmos og bananmos. Det ble ikke mye spist i starten, men jeg tror det er supert som smakstilvenning. 

Vi prøvde også hjemmelaget hirsegrøt i starten, men jeg tror det blir for kornete i konsistensen. Sånn sett er kjøpegrøt en enklere tilvenning. 

Skal prøves:)

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok tynne det ut enda mer til han blir vant til forandringen i konsistensen.  50% var sikkert ikke nok.  Tynnet du ut gulrot puréen også? Når du sier finmost, hvor fint var det? Var det fra glass eller hjemmelagd?

Ja, skal tynne ut mer. Gulrotmosen var hjemmelagd, men presset den flere ganger gjennom ei tesil, men den ble nok litt for grynete likevel. 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmelagd grøt-  hvis dere skal prøve dette som "første mat" burde dere kjøre i en food processor/blender først slik at du får pulver istedenfor å prøve å mose etter du har lagd.  Feks, havregrøt . Du kjøre havre i en food processor til du får en pulver konsistens. Deretter koke du opp 1/4c havrepulver til 3/4-1cup vann.  Kok opp vann til kokkepunktet, tilsett deretter pulver og ror jevnlig i ca 10 minutter.  Da kan du tilsett morsmelk eller mme for å tynne den ut.  Dette brukte jeg som basis grøt - veldig veldig tynt og rennende slik at barna ble vant til smaken - deretter litt tykkere og litt tykkere.  Til slutt tilsatt jeg frukt og grønnsaker for å ha en god middag/frokost.  

Skal prøve velling med havremel med masse mm nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...