Gå til innhold

Hva gjør dine barn for ukepengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våre jenter på 9 år er pliktoppfyllende og liker å hjelpe til hjemme.
Nå skal de på skoletur, og skal få jobbe seg til ekstra lommepenger. Men jeg sliter med å finne oppgaver (har hus på to etasjer og hund).
Nå har jeg skrevet opp:
- vaske bad
- vaske gang
- vaske trappa
- støvsuge stuene
- rydde ut og inn av oppvaskmaskin, samt vaske benker, steketopp og bord
- gå tur med hunden
- sortere og brette klær, og legge på plass

Oppgaver som de må gjøre uansett er:
- re opp senga
- rydde eget rom

De vil gjerne ha ekstra oppgaver som de kan tjene ekstra penger på. Forslag?
Hva gjør dine barn på 9-10-11-12 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den gang jeg fikk månedspenger så fikk jeg dem for å bare gjøre alt jeg ble bedt om. Noen ganger var det mye, andre ganger mindre. Fungerte helt fint :) Type "hjelper du meg med å vaske opp Anna?" 

Anonymkode: 247e9...6aa

• Liker 1
Skrevet

Betaler regningene sine. :lur:

Neida, skal ikke tulle jeg, de har hjulpet til med husarbeid, tømt søppel, ryddet rommene sine og da skitne klær skulle inn på badet  så skulle de inn på badet. Ellers når de begynte å bli voksne har de lært det på skolen, muttern va`kke god nok i undervisning også var det hjemme a gitt. Men mye vasking har ikke blitt gjort, men det holder de på med nå siden de er voksne og bor for seg selv. Sett og observert hos andre også.

Skrevet

Mine barn er 8 og 10 år gamle, og de har forskjellige oppgaver de må gjøre for å få ukelønn; 

gå ut med søpla/trille ned søppeldunken på tømmedager, hente post, sette inn og ta ut av oppvaskmaskina, smøre sin egen matpakke til skolen, starte med lekser med en gang de kommer hjem (før de setter seg ned med TV, iPad etc), legge frem klær til neste skoledag, generelt rydde etter seg selv, være med å dekke på og ta av bordet til middag, pakke sin egen gymbag/svømmebag, pakke ut av bagen igjen 😅 

Jeg ser over både matpakke og gymbager, og hjelper dem selvsagt med lekser ved behov.

Anonymkode: d667d...bf3

Skrevet

Jeg har aldri praktisert fast ukelønn. De må hjelpe til uansett.

Men i perioder der de har ønsket å tjene ekstra har det blitt:

Bilvask og rydding

Flaskepanting (de ordner og beholder pengene)

Klippe gress/måke snø

Rydde garasje

Støvsuge sofaene

Vaske et bad e.l...

Jeg forsøker å finne ting som ikke faller innunder det vanlige husarbeidet som alle skal delta på. Herunder: oppvaskmaskin, legge på plass klær, skifte på senger osv.

Skrevet

Eksisterer.

Anonymkode: bf3b2...f28

Skrevet

Mitt barn får penger etter behov. 

Da hun gikk på SFO hadde hun ingen faste oppgaver, siden arbeidsdagen hennes var lang nok som den var, jeg ville heller at hun skulle ha overskudd til fritidsaktiviteter og lek med venner på fritiden. Da hun begynte i 3. klasse ville hun ikke være på SFO lenger. Da ble det hennes jobb å ha dekket bordet før vi voksne kom hjem. Nå er hun 14 år. I tillegg til jobben sin (skole og lekser), har hun fullt opp med fritidsaktiviteter og venner. Hun spiller teater tre ettermiddager i uka, og trener og har kamper fire-fem ettermiddager i uka. Hun har fortsatt oppgaven med borddekking, hun skal holde orden på rommet sitt, og vaske eget treningstøy. Jeg syns det er viktigere at hun har nok overskudd til fritidsaktivitetene sine og å være sammen med venner enn at hun skal ha veldig mange oppgaver i hjemmet. 

Anonymkode: 057b7...c02

• Liker 2
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet imot å betale barna for å gjøre huslige oppgaver. Mener at alle må bidra etter evne, rett og slett fordi de som "medlem" av familien har både plikter og retter som hører naturlig med i livet. Så mine barn har aldri fått ukepenger, men "Takk for hjelpen".

Men her forstår jeg det som at de skal tjene inn penger til skoletur ? For det første trodde jeg ikke det var lov å kreve egenbetaling for turer arrangert av skolen ? Men om det er slik, så kanskje du har et rom , en bod eller en garasje som skulle vært ryddet ? Hvis hun avsetter en helg til å hjelpe til , så kunne hun fått betalt for den konkrete oppgaven ?

Men klikk deg inn på https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Gratisprinsippet/ . Der står det om skolens mulighet til å ta betalt for skoleturer.

• Liker 2
Skrevet

8 åringen rydder etter seg, hjelper til med div, går ut med søpla. Så får han ukepenger og da sier jeg at det er fordi han hjelper til her hjemme. Mest for å lære han at han må jobbe for å få penger. Med tanke på voksenlivet. 

Skrevet

Vanlige saker ville jeg ikke betalt for. Dette skal alle være med på. Som barn syntes jeg det var urettferdig å måtte stå for all vask av fellesområder i huset.

(som voksen forstår jeg jo at voksne har flere oppgaver, som lage mat, handle, fiksen bilen etc.)

Men bedt de om mer spesielle ting, som rydde ut av en bod/etc. Bære saker til returboksene.  Hjelpe til å sortere bøker, ommøblere etc. 

Altså ekstraarbeid/sesongsbetonet.

Anonymkode: 01478...c9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...