Gå til innhold

Jobbsøknader, hjelp er det virkelig blitt så vanskelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på om det er blitt mye vanskeligere å skrive søknader?

Når jeg hadde min tidligere jobb i Norge, kom jeg da i alle fall alltid til intervju med de søknadene jeg skrev.

pga samboer sluttet jeg og har egentlig jobb i utlandet nå. Er i mamma perm, men da jeg mister pengene pga tull i det landet går  jeg første året på nettstudier på BI. 

Siden jeg er blitt alenemor vil jeg ikke tilbake til min jobb der, for her har jeg alt av nettverk og mange til å hjelpe meg.

i mitt yrke er det ansettelsesstopp, så jeg kan ikke sitte å vente på dem, men bare søke om det plutselig skulle dukke opp noe.

Uansett har jeg ikke blitt innkalt til noen intervju. I Noen av søknadene har jeg ikke skrevet noe om barn.

Noen som har tips? Har brukt CV nerden sine nettsider til nå.

Har funnet en stilling jeg virkelig vil ha nå. Søknadsfrist er snart, men oppstart er i juni. Da er jeg også ferdig med mamma perm.

Bør jeg skrive at jeg er i permisjon osv. Også skrive at jeg er alenemor? Bør jeg da opplyse at jeg har et bra nettverk så det blir ikke noe problem med 3 skift turnus.

Jeg føler meg helt lost, i søknadene nå. Føler også at jeg gir mer og mer opp..

Anonymkode: 7f51d...002

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gi opp!

Ville ikke nevnt noe om det FØR det eventuelt blir aktuelt.

Anonymkode: 4d6ad...4d6

• Liker 2
Gjest nykommer
Skrevet

Hei ts (og alle andre som sliter med det samme),

jeg har noen gode tips til deg. Har lært noen "knep" som nå har gitt meg 100% tilslag på mine søknader.

Send meg en PM slik at jeg kan sende deg litt info som forhåpentligvis vil være en god veiledning for deg når du skal utforme nye søknader i fremtiden.

Skrevet

Jeg ville ikke skrevet verken at jeg har barn eller er alenemor. Det har de ikke noe med. Du kan evt si det på intervju.

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, anniewal skrev:

Jeg ville ikke skrevet verken at jeg har barn eller er alenemor. Det har de ikke noe med. Du kan evt si det på intervju.

TS her

Ja du har rett i at de ikke har noe med det. 

takk for svar

Skrevet

Jeg ville verken nevnt noe om at du har permisjon eller at du er alenemor. Dette kan komme opp på intervjuet, og da kan du fortelle at du har et solid nettverk og gode muligheter til barnevakt slik at turnusjobbing ikke blir noe problem. 

Anonymkode: 04793...f43

Skrevet

Jeg skriver aldri noe om min såkalte "sivilstatus" når jeg har laget jobb-søknader og CV.

Lurer de på noe om privatlivet mitt, kan de spørre meg ut på et eventuelt intervju, 

Anonymkode: d6d88...a7e

Skrevet

Tenk også på at hvis søknaden er for lite personlig, betyr det som regel at man skjuler noe. Da havner de på enten kanskje- eller nei-bunken. Skriv heller at du er singel eller skriv en hobby som fremstår at du er singel.

Hilsen ei som har mottatt en del søknader. 

Anonymkode: 67824...662

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk også på at hvis søknaden er for lite personlig, betyr det som regel at man skjuler noe. Da havner de på enten kanskje- eller nei-bunken. Skriv heller at du er singel eller skriv en hobby som fremstår at du er singel.

Kan du som "har mottatt en del søknader" forklare meg hvorfor det er så viktig om man er singel, eller samboer, eller gift? 

Anonymkode: d6d88...a7e

• Liker 1
Skrevet

Hm. Jeg skriver alltid i søknaden at jeg har samboer og barn. Jeg skal jo presentere meg selv, ikke sant, så da skriver jeg noe a`la Jeg er xx år gammel, og bor i xxx  med min samboer og et barn på x år. 

Men du trenger jo ikke utbrodere noe, du trenger ikke skrive at du er alenemor. Og så kan du jo f.eks skrive at du er fleksibel når det kommer til skiftjobbing. 

Anonymkode: 748c8...f8e

Skrevet

Fikk intervju og jobb med en gang jeg endret min skrivemåte i søknaden etter ett tips jeg leste på LinkedIn. Søkte på to jobber å fikk intervju på begge.

finner mange gode tips på nett

Anonymkode: 32747...996

Skrevet

Tror det er en del flaks og tilfeldigheter ute og går. Virker som det kan avhenge av både om det er by eller bygd og ikke minst den som ansetter. Hadde aldri problemer med jobbskifte der jeg bodde før, men nå når jeg har flyttet virker det plutselig som om nåløyet er mye trangere. Det er vel dessuten så mange jobbsøkere nå at de har flere å velge i.

Anonymkode: 4d9da...789

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Jeg skriver alltid i søknaden at jeg har samboer og barn. Jeg skal jo presentere meg selv, ikke sant, så da skriver jeg noe a`la Jeg er xx år gammel, og bor i xxx  med min samboer og et barn på x år. 

Men du trenger jo ikke utbrodere noe, du trenger ikke skrive at du er alenemor. Og så kan du jo f.eks skrive at du er fleksibel når det kommer til skiftjobbing. 

Jeg skriver hvor jeg bor, men kun fordi jeg søker på jobber langt unna og må forklare det. Men jeg skriver ikke hvor gammel jeg er (fødselsdatoen min står på CVen), eller om jeg har samboer/barn. Jeg skal presentere meg selv, men presenterer hvilken erfaring jeg har og hva som interesserer meg jobbmessig. Har lite privat i min søknad. 

Skrevet

Jeg søkte jobb som selger i en klesbutikk og måtte ta en førti minutter lang matematikk- og IQtest... Det er så vanskelig.

Anonymkode: 0340c...764

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg søkte jobb som selger i en klesbutikk og måtte ta en førti minutter lang matematikk- og IQtest... Det er så vanskelig.

Ts her

skulle med glede tatt matte og iq test. Måtte ta en slags test for nåværende jobb. Og i yrket mitt er det mange tester nåde fysisk og psykisk, så det er ikke noe problem. Bare jeg hadde kommet til intervju

skrev hvor jeg bodde osv før, så byttet jeg til litt mer CV-nerden sin stil og det funket, men nå fungerer ikke det lenger heller tydeligvis.

Tenker litt som dere at å få frem erfaring er viktigere enn hvor jeg bor osv.

Da prøver jeg i alle fall uten å opplyse om barn/alenemor så tar jeg det ved evt. Intervju

Skrevet
3 timer siden, TLRR skrev:

Ts her

skulle med glede tatt matte og iq test. Måtte ta en slags test for nåværende jobb. Og i yrket mitt er det mange tester nåde fysisk og psykisk, så det er ikke noe problem. Bare jeg hadde kommet til intervju

Joda, tar selvfølgelig testene og jeg vet også at jeg gjør det bra(Fikk feks her løpende beskjed om jeg gjorde det riktig eller feil), så sånn sett er det ikke noe problem. Det som overrasker meg er at de ser det som nødvendig når man skal være en vanlig selger uten ekstra ansvar. 

Jeg har tidligere jobbet både i butikk og hatt jobber som krever "mer", og dette er en type tester jeg hadde forventet å finne i kategori nummer to, og ikke i butikkjobben.

Skrevet
4 timer siden, Tvist skrev:

Jeg skriver hvor jeg bor, men kun fordi jeg søker på jobber langt unna og må forklare det. Men jeg skriver ikke hvor gammel jeg er (fødselsdatoen min står på CVen), eller om jeg har samboer/barn. Jeg skal presentere meg selv, men presenterer hvilken erfaring jeg har og hva som interesserer meg jobbmessig. Har lite privat i min søknad. 

Presenterer jo selvsagt erfaring, kompetanse osv også, men samtidig vil jeg prøve å få leseren av søknaden til å kunne se meg for seg, få et bilde av hvem jeg er som person også, ikke bare arbeidsmauren Lise, men også personen Lise. Og da mener jeg selvsagt ikke at man skal skrive ned livshistorien sin :fnise:, bare nok til at leseren kan se deg for seg 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres utrolig useriøst ut. Jeg ville ikke ha søkt jobb der du er med i ansettelsesprosessen. 

Anonymkode: 716b7...8dc

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, nykommer skrev:

Hei ts (og alle andre som sliter med det samme),

jeg har noen gode tips til deg. Har lært noen "knep" som nå har gitt meg 100% tilslag på mine søknader.

Send meg en PM slik at jeg kan sende deg litt info som forhåpentligvis vil være en god veiledning for deg når du skal utforme nye søknader i fremtiden.

Vil gjerne ha tips fra deg også:)

• Liker 1
Skrevet
På 13.1.2017 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Det høres ganske absurd ut å tolke en saklig og profesjonell søknad som at noen har noe å skjule. Hva slags bransje er det du ansetter i egentlig?

Anonymkode: 66077...d5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...