AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #1 Skrevet 13. januar 2017 Dette blir en vanskelig og kronglete post å skrive. Jeg ble diagnostisert med ADHD i høst, samtidig som jeg fullførte min mastergrad. Jeg var så stolt over at jeg faktisk kom i mål, særlig fordi jeg ikke fikk begynne på medisiner før rett før mastergraden skulle leveres inn. Jeg klarte meg altså uten hjelp og presterte bra, endte opp med en B på masteroppgaven. Den gleden var liksom alltid utfordret av en bekymring om at noe var galt. Noe som viste seg å stemme i dag. Inen på Studentweb ser jeg at studieplanen min har mangler. Det vistes ikke i utgangspunktet, men jeg mangler 10 studiepoeng i fordypningsemnet mitt! Én ting er at jeg ikke har studierett, jeg søkte studieplass for enkeltemner i dag, så det ordner seg. Men jeg har heller ikke krav på mer stipend. Jeg har fått støtte i åtte år. Nå lurer jeg på om det er noen som har erfaring med å søke om støtte ved forsinkelse og forlengelse av studietida? Jeg finner ikke noe klart svar hos Lånekassen, men de skriver at støtte kan gis lenger enn åtte år hvis forsinkelsen skyldes en funksjonshemming. Støtte ved forsinkelse kan i utgangspunktet gis hvis man sender dokumentasjon om at studiestedet ikke var tilpasset funksjonshemningen, dokumentasjon fra NAV om at du ikke mottar støtte og dokumentasjon fra lege om at du har en funksjonshemning. Ettersom jeg fikk påvist denne diagnosen nå i høst, er det jo åpenbart at studiestedet ikke har vært tilpasset. Det er også diagnosen min som har gjort at jeg har blitt forsinket, og som har gjort at jeg ikke har oppdaget dette før nå. Jeg merker jo nå etter at jeg har gått på medisiner en stund at i det hele tatt å prøve å få oversikt tidligere var så og si umulig for meg, det er et hav av forskjell. Har jeg en mulighet til å få hjelp av Lånekassa her? Og hva med tilbakevirkende kraft? Jeg har hatt denne "tilstanden" hele livet, hele studietida, og den har påvirket studiene mine mye. Er det for seint å slå i bordet med en diagnose nå, med tanke på omgjøring av tidligere stipend? Anonymkode: 7578c...cf3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #2 Skrevet 14. januar 2017 Trenger du stipend for å ta 10 studiepoeng? Du kan jo bare jobbe deltid? Anonymkode: c9c04...4e7 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #3 Skrevet 14. januar 2017 Jeg er usikker på om ADHD regnes/defineres som en funksjonshemming. Begynn med å undersøke dette hos Lånekassen. Anonymkode: f8a34...95a 1
ajarRun Skrevet 14. januar 2017 #4 Skrevet 14. januar 2017 Hvis du bare sykemelder deg tilbake i tid får du jo et år ekstra utsettelse.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #5 Skrevet 14. januar 2017 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Hvis du bare sykemelder deg tilbake i tid får du jo et år ekstra utsettelse. Ja, det er så fint at alle bare kan utnytte rettighetene vi har. Æsj. Anonymkode: aa954...cda 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #6 Skrevet 14. januar 2017 4 minutter siden, amativeReflection skrev: Hvis du bare sykemelder deg tilbake i tid får du jo et år ekstra utsettelse. Leger har ikke lov til å skrive sykemelding bakover i tid, derfor er dette et forslag helt bak mål. Anonymkode: f8a34...95a 3
ajarRun Skrevet 14. januar 2017 #7 Skrevet 14. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leger har ikke lov til å skrive sykemelding bakover i tid, derfor er dette et forslag helt bak mål. Anonymkode: f8a34...95a Min lege gjør det og hun er en gretten gammel hurpe. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #8 Skrevet 14. januar 2017 Begynn å jobb, og ta de 10 studiepoengene ved siden av! Det er jeg sikker på du fikser. En annen ting jeg føler jeg burde si er at du burde være veldig obs på bivirkningene fra de sentralstimulerende ADHD medisinene (ritalin, concerta, etc.). Depresjon, angst, selvmordstanker og søvnproblemer er vanlige! Det er tross alt et stoff som er svært likt som amfetamin! Om du har klart å ta en master uten, ville jeg ikke begynnt i voksen alder. Til det er bivirkningene for store! Selv slutten jeg etter ungdomstiden. Nå skal du (mest sannsynlig?) ikke ta mer skole, og da vil du ha det samme behovet for konsentrasjon. Det blir ikke helt det samme i arbeidslivet (etter min erfaring, men spørs jo hva du jobber med å!). Hilsen mann som også har ADHD. Anonymkode: 2cde1...be9 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #9 Skrevet 14. januar 2017 ADHD regnes ikke som en funksjonshemming, så du vil ikke få noe utsettelse pga den diagnosen. Akkurat som du ikke får blått skilt å ha i frontruta på bilen din pga. ADHD vil du heller ikke være aktuelle for andre ytelser/goder tiltenkt funksjonshemmede, fordi denne diagnosen ikke regnes som en funksjonshemming. Anonymkode: 15316...b9c 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #10 Skrevet 15. januar 2017 Det høres ærlig talt ut som du prøver å dekke over din egen forglemmelse med diagnosen din. Hvordan er det egentlig tilstanden din har gjort det umulig for deg å sjekke studieplanen din etter mangler samtidig som du er helt kapabel til å fullføre en mastergrad med en B på masteroppgaven? Ettersom du ble diagnostisert i høst regner jeg også med at du har blitt utredet en god stund før dette. Har du bedt administrasjonen om hjelp til å få oversikt over studieplanen din og eventuelle mangler? Du klarer å dra i land de siste studiepoengene uten støtte fra Lånekassen. Det er bare 10 studiepoeng. Anonymkode: 090bf...d74 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #11 Skrevet 15. januar 2017 På 14.1.2017 den 12.12, AnonymBruker skrev: Begynn å jobb, og ta de 10 studiepoengene ved siden av! Det er jeg sikker på du fikser. En annen ting jeg føler jeg burde si er at du burde være veldig obs på bivirkningene fra de sentralstimulerende ADHD medisinene (ritalin, concerta, etc.). Depresjon, angst, selvmordstanker og søvnproblemer er vanlige! Det er tross alt et stoff som er svært likt som amfetamin! Om du har klart å ta en master uten, ville jeg ikke begynnt i voksen alder. Til det er bivirkningene for store! Selv slutten jeg etter ungdomstiden. Nå skal du (mest sannsynlig?) ikke ta mer skole, og da vil du ha det samme behovet for konsentrasjon. Det blir ikke helt det samme i arbeidslivet (etter min erfaring, men spørs jo hva du jobber med å!). Hilsen mann som også har ADHD. Anonymkode: 2cde1...be9 Jeg setter pris på omtanken, men jeg har faktisk ikke bruk for medisinråd fra en ukjent person på internett, jeg rådfører meg med psykiateren min om hvilken behandling som fungerer for meg. Jeg blir selvfølgelig da informert om mulige alvorlige bivirkninger og hvordan jeg skal unngå dem. Jeg er også godt kjent med "bivirkningene" av å ha udiagnostert og ubehandlet ADHD, nemlig stor fare for tilleggslidelser - som angst, depresjon og søvnproblemer. Selv har jeg også diagnostisert angst og mye problemer med søvn, og det er ting som medisinene mine faktisk hjelper meg med. Jeg vet hvor likt methylphenidat er amfetamin. Jeg vet også at ved en terapeutisk dose har de fleste med ADHD stor nytte av dem, og trenger ikke å bekymre oss med mindre vi faktisk opplever de alvorlige bivirkningene. Jeg har en profesjonsutdanning som gjør at jeg vil ha et stort behov for hjelp med symptomene mine, i tillegg til at jeg har stort behov for medisinering også for å mestre privatlivet mitt. Dette vet jeg fordi jeg faktisk lever i dette livet. Jeg kjenner mine utfordringer. Å endelig få hjelp og å faktisk få til de mange elementene jeg har strevd med er jeg enormt takknemlig for. På 14.1.2017 den 13.16, AnonymBruker skrev: ADHD regnes ikke som en funksjonshemming, så du vil ikke få noe utsettelse pga den diagnosen. Akkurat som du ikke får blått skilt å ha i frontruta på bilen din pga. ADHD vil du heller ikke være aktuelle for andre ytelser/goder tiltenkt funksjonshemmede, fordi denne diagnosen ikke regnes som en funksjonshemming. Anonymkode: 15316...b9c ADHD regnes som en funksjonshemming, og et krav for å få diagnosen er ikke bare at du har symptomene, men at de medfører nedsatt funksjon i dagliglivet. Parkeringsbevis har ingenting med saken å gjøre, det gis til personer med nedsatt evne til å gå eller bevege seg, og det bare etter søknad og grundig gjennomgang av behovet og om utfordringene kan løses på annen måte. Det er langt fra alle med funksjonsnedsettelser som har nedsatt bevegelsesmulighet. 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det høres ærlig talt ut som du prøver å dekke over din egen forglemmelse med diagnosen din. Hvordan er det egentlig tilstanden din har gjort det umulig for deg å sjekke studieplanen din etter mangler samtidig som du er helt kapabel til å fullføre en mastergrad med en B på masteroppgaven? Ettersom du ble diagnostisert i høst regner jeg også med at du har blitt utredet en god stund før dette. Har du bedt administrasjonen om hjelp til å få oversikt over studieplanen din og eventuelle mangler? Du klarer å dra i land de siste studiepoengene uten støtte fra Lånekassen. Det er bare 10 studiepoeng. Anonymkode: 090bf...d74 Det høres ærlig talt ut som du uttaler deg om ting du ikke har kunnskap om. Det å få gode resultater er ikke umulig for noen med ADHD, men dårlig kunnskap og myter gjør at vi som har denne diagnosen ikke blir trodd. "Du kan ikke ha ADHD, du er jo smart!" "Du kan ikke ha ADHD - du får jo gode karakterer!" Jeg har hatt store problemer med å skaffe meg den nødvendlige oversikten over utdanningen min. Det har gjort at jeg har gått glipp av eksamner, meldt meg opp i feil fag, gått glipp av viktige frister og at jeg har havnet på etterskudd med utdannelsen min. Det tok meg åtte år å fullføre en utdannelse. Mesteparten av denne tida uten at jeg visste at jeg faktisk hadde en alvorlig funksjonsnedsettelse. Jeg trodde bare at jeg var talentløs og udisiplinert. Hadde jeg visst det før, hadde jeg htt krav på tilpassing av studieløp og arbeidsmiljø. Jeg hadde også fått hjelp med utfordringene mine med struktur og oversikt. Jeg kan jo råde deg til å lese deg opp om hva slags utfordringer ADHD gir, framfor å kritisere noen du ikke kjenner historien til. Nå ordner dette seg, og dreide seg om at jeg krisemaksimerte, fordi et fag hadde havnet i feil fagområde. Det ble flytta og, mastergraden er i boks. Men jeg har sjekka ut saken og kommet fram til at jeg skal ta kontakt med psykiateren min og diskutere om vi skal søke om å få omgjort fjordårets lån til stipend med grunnlag i diagnosen. Anonymkode: 7578c...cf3 2
fresia Skrevet 15. januar 2017 #12 Skrevet 15. januar 2017 jeg har mistet retten til støtte fra lånekassen pga forsinkelse i studiene. sendte da inn en legeerklæring til lånekassen som konstanterte at jeg var forsinket på grunn av sykdom. da fikk jeg rett til støtte igjen jeg tror ikke du får gjort noe med tidligere støtte du har mottatt, men litt usikker på hva du mener her. jeg har selv slitt veldig med studier uten å vite årsaken bak det før jeg ble diagnostisert (ikke adhd). har også høy studiegjeld på grunn av tidligere ufullførte studier på grunn av dette. nå studerer jeg deltid uten støtte fra lånekassen. hadde fått det med legeerklæring, men jeg vil ikke ha mer gjeld.. tar bachelor og jobber ved siden av 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #13 Skrevet 15. januar 2017 Trenger du tilrettelegging når du klarer å få B på en mastergrad på egenhånd???? Anonymkode: 2666c...88d 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #14 Skrevet 16. januar 2017 På 1/15/2017 den 15.20, AnonymBruker skrev: Trenger du tilrettelegging når du klarer å få B på en mastergrad på egenhånd???? Anonymkode: 2666c...88d Svaret på det er ja. I og med at jeg faktisk trodde at jeg sto både uten grad og studierett og at jeg måtte få hjelp av lånekassen til å ordne dette, når det eneste jeg måtte gjøre var å si ifra til studentservice at noe var galt med studieplanen, så ordna de så fordypningsemnene mine ble registrert riktig, så ser vel du også at jeg ikke mestrer dette på egenhånd? Den B-en er jeg stolt av, men den er også et resultat av tett samarbeid med en dyktig veileder, som var informert om at jeg antagelig hadde diagnosen og derfor fulgte meg opp tett og hadde hyppige "kontrollsjekker". Likevel er det absolutt det tyngste jeg har gjort, og det har krevd mye av meg. Jeg har helt alvorlig ikke hatt energi til noe annet, noe samboeren min, som tok seg av alt annet for meg, kan skrive under på. Anonymkode: 7578c...cf3 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #15 Skrevet 16. januar 2017 På 1/15/2017 den 15.16, fresia skrev: jeg har mistet retten til støtte fra lånekassen pga forsinkelse i studiene. sendte da inn en legeerklæring til lånekassen som konstanterte at jeg var forsinket på grunn av sykdom. da fikk jeg rett til støtte igjen jeg tror ikke du får gjort noe med tidligere støtte du har mottatt, men litt usikker på hva du mener her. jeg har selv slitt veldig med studier uten å vite årsaken bak det før jeg ble diagnostisert (ikke adhd). har også høy studiegjeld på grunn av tidligere ufullførte studier på grunn av dette. nå studerer jeg deltid uten støtte fra lånekassen. hadde fått det med legeerklæring, men jeg vil ikke ha mer gjeld.. tar bachelor og jobber ved siden av Lykke til med de videre studiene dine! Jeg har også litt av en studiegjeld nå, så jeg håper jeg får meg en jobb som er lønna etter utdanning ganske snart Anonymkode: 7578c...cf3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå