Gå til innhold

Hvordan holder dere motivasjonen?? Vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sprekker gang etter gang! Og blir så lei av meg selv. 

Jeg vet hva jeg ønsker meg. En ok kropp og at det å kjøpe klær skal bli gøy. Men jeg holder ikke ut!! En uke med godt kosthold og mosjon, og så uka etter  (denne) har jeg spist to poser potetgull, 1 liter is med sjokoladesaus og peanøtter, to pakker julemarsipan, pizza, bolle brus og smågodt. 

Jeg vil vil vil klare det, men klarer seriøst IKKE å gjennomføre. Blir deprimert og føler meg som en skikkelig taper.

Hva er ditt hemmelige motivasjonstriks eller metode for å klare å gjennomføre? Håper noen har noe bra! 😭😨

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må finne en måte som gjør at det IKKE er helt uutholdelig å slanke seg. Det er ikke mulig å leve helt asketisk, da vil du sprekke gang på gang på gang.

Kan du finne substitutter for søtsaker og snop som du kan bruke? For meg funket bær og lettbrus.

Kan du øke aktivitetsnivået slik at du forbrenner mer, og dermed kan kose deg litt? Hvis du ikke er glad i å trene så svetten spruter, så er det mye en rask gåtur kan gjøre for deg. Finnes det noen du kan gå sammen med, slik at det ikke blir så lett å sluntre unna?

Kan du lage en liste over belønninger som du kan få når du når de ulike målene?

Anonymkode: 448de...b85

• Liker 3
Skrevet

Hva legger du i "godt kosthold og mosjon"? Hvor store endringer er det du gjør? Hvorfor sprekker du? 

Om du gjør for store endringer, og nekter deg selv alt du er vant til/liker, er det ikke rart du sprekker. Gjør heller små endringer av gangen. 

Anonymkode: 53484...fa1

• Liker 3
Skrevet

Først må du finne grunnen til at du føler for å spise så mye drittmat. Føler du deg ikke helt jævlig når du spiser sånn? Hva er det som driver deg til en sprekk? Hvorfor spiser du usunt i så store mengder?

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et hemmelig triks, vet ikke om jeg har lov til å dele det... Men ok:

Spis og tren som du ville gjort selv uten at det hadde ført til vektnedgang/-balanse.

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Du går antakelig for hardt ut. Det tar tid å venne kroppen til nye vaner, så hvis du skal lykkes, så må du gi det tid. Prøv å begynn med å ta tak i enten kosthold eller trening, ikke begge deler samtidig. Jeg regner med at du er interessert i å holde vekta når du har nådd målet ditt, så da er det om å gjøre å finne et kosthold og treningsformer som du føler at du kan leve med resten av livet.

• Liker 1
Skrevet

Godt kosthold og mosjon vil si at jeg går turer med hunden og holder meg unna kake, juice og godteri. 

Spiser godteri fordi jeg vil kose meg. 

Nekter ikke meg selv alt godt eller teller kalorier, så det er ikke derfor jeg sprekker. 

Skrevet

Min største motivasjon er nettopp vektnedgangen; at jeg veier 1 kg mindre enn i forrige uke, og 5 kg mindre enn forrige måned, og 17 kg mindre enn forrige sommer. Jeg har lært at det er menneskelig å sprekke, og at en dag med godteri og chips ikke trenger å ødelegge noe som helst så lenge jeg hopper tilbake til rutinen neste dag. 

Anonymkode: 4a7ca...65b

• Liker 3
Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)

Jeg digger å trene. Jeg klarer ikke sulte meg ned i vekt. Men når jeg trener mye blir også blodsukker og sult regulert mye bedre. Og jeg blir mer varsom på hva jeg spiser fordi jeg vil løpe så-så-fort og da kan jeg ikke være så-så tung. Så for meg er det å gjøre mye av hva jeg liker (trening) nøkkelen :) 

Endret av noe tilfeldig
Skrevet

Legg om flere deler av livet ditt, så mat bare blir drivstoff du trenger for å overleve og ikke kos og trøst. 

Anonymkode: c23e5...ad8

• Liker 1
Skrevet

Du vil det ikke nok hvis du sprekker andre uka. Hva annet kan du kose deg med en snop? Finn ut hva du kan ty til når du får sug, klarer du deg et par uker blir suget borte.

Anonymkode: 3be5d...aa0

• Liker 3
Skrevet

Kanskje det faktisk vil hjelpe å telle kalorier. Da ser du jo hva du har plass til i dagsbudsjettet og dermed hvor mye potetgull eller sjokolade du kan spise. Hvorfor har du valgt å ikke gjøre det?

Anonymkode: 44c83...f28

Skrevet

For meg var nøkkelen å innse at jeg er for glad i mat til å nekte meg noe. Det vil si at jeg måtte spise akkurat som før, og ikke noe 2+5, vegetar, lavkarbo eller lignende. Men at jeg reduserte mengden. 

Og å trene, ikke bare å tru at man trener. Det vil si høy puls. All aktivitet er selvfølgelig god aktivitet, men en gåtur hjelper lite på vekt og kropp. 

Anonymkode: 07ec8...f38

• Liker 2
Skrevet

Tell kalorier. Lag deg et  kaloribudsjett og hold deg til det 6 dager i uka. Den 7. gir du deg selv lov til å skeie ut litt, med snop eller brus eller chips eller hva du nå har lyst på. Det er smart å bruke en app som også registrerer trening for da får du virkelig visualisert hvor mye aktivitet du må i gang med for å kompensere for en chipspose. (Det er ca 45 minutters joggetur...). Når man ser slike tall, selv om man egentlig vet det fra før, så blir plutselig det fristende snopet en del mindre fristende. 

• 1 måned senere...
Skrevet

Spiser godis kun på lørdager. God gammelt triks ! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 13.1.2017 den 8.33, AnonymBruker skrev:

Legg om flere deler av livet ditt, så mat bare blir drivstoff du trenger for å overleve og ikke kos og trøst. 

Anonymkode: c23e5...ad8

Dette:)

Anonymkode: 6bdd0...7ad

Skrevet

Hva spiser du i løpet av en vanlig dag? Ofte er problemet med "superslanking" at folk legger alt for hardt ut og sprekker. Jeg vil heller anbefale deg å gjøre små steg. Feks at du kutter ned litt og litt på dine cravings. I stedet for å spise enorme mengder så kan du sette av lørdagen til å kose deg litt:) Men igjen må det være med måte. Da hjelper det ikke å spise potetgull, is, peanøtter, godiss og usunn mat i mengder. Du må begrense inntaket selv på en lørdag. Å kunne kutte ut godteriet 6 dager i uka bør være et mål i seg selv.  Hva med en halvliter brus, hjemmepoppet popcorn og 50-100g med smågodt? Skal du ha pizza på en lørdag anbefaler jeg enten en fullkornsbunn eller lag en god, tynn bunn selv. Hjemmelaget pizzasaus er sunnere og ikke minst mye bedre. Spis rene kjøttprodukter som kylling, karbonadedeig, biffstrimler. Dropp bacon og pepperoni. Det hjelper heller ikke å ha et lass med ost på, men begrens det. 

Tren et par dager i uka, og for all del IKKE ligg for mye på underskudd av mat. Det er ofte da problemene kommer, sulten kommer og man sprekker. Dropp vekta, ta et målebånd i stedet, kanskje det holder å bare veie deg en gang i mnd? 

Ellers vil jeg anbefale deg å spise frukt/grønt til hvert måltid,  spis ofte og mindre porsjoner, vil du ha litt søtt i hverdagen så kutt opp frukt og bruk vaniljekesam ved siden av. Ellers finnes det haugevis av bloggere som fokuserer på sunn, god og enkel mat. Linda Stuhaug og Kristine Weber bare for å nevne et par av de:) De lager også sinnsykt mange gode, sukkerfrie, kcalfattige desserter :nordvesta:

AnonymBruker
Skrevet

Dette er småtriksene jeg bruker for å ikke sprekke/holde motivasjonen gående:

- Ikke tenke på mat. :P Denne er tricky. Men jo mer jeg leser om "sunne, gode oppskrifter", jo sultnere blir jeg. Jeg lager meg én matplan, også holder jeg meg til det. Leser aldri oppskrifter. Følger ingen mat-bloggere eller noe som har med mat. Det betyr ikke at jeg ikke koser meg da: har lagt inn potetgull og sjokolade i matplanen min. :D

- Jeg er ingen robot, av og til skeier jeg ut og planen går til helvete en kveld. Men, da tenker jeg shit happens, også tar jeg meg ei ekstra lang treningsøkt senere i uka.

- Har gått til innkjøp av ei aktivitetsklokke. Anbefaler en FitBit. Der har jeg god kontroll på fremgangen. Der får jeg også en fin oversikt over kaloriforbruk/inntak. Det er min nr 1 motivasjonsfaktor. Her legger jeg inn egne mål (f.eks antall treningsøkter eller antall skritt om dagen), som jeg stolt kan beundre på slutten av dagen. 

- Jeg prøver også å holde inspirasjonen oppe ved å bruke Pinterest til å se på bilder av spreke, sunne damer i treningstøy. Ja, denne er litt teit. Men det funker for min del for jeg blir inspirert til å holde treninga i gang. :P Og ikke minst, belønne meg selv med fresht treningstøy!

- Passer på å spise snop med jevne mellomrom, da blir ikke søtsuget så stort. Men da i mye mindre porsjoner.

Det er også viktig at du ikke ligger i alt for mye underskudd på kaloriene. Dét har jeg prøvd før, og det endte bare i katastrofe, gang på gang. Spiller ingen rolle hvor motivert eller disiplinert du er da, for da tar kroppens urinstinkt over: sulten! Og den vinner som regel!

Anonymkode: 29a2c...3b0

AnonymBruker
Skrevet

1. Ukeshandle fast. Etter middag, når du ikke er sulten. Ikke kjøp noe snop eller lignende, ikke til helga en gang. Lørdager kan du dra og kjøpe en potetgullpose/sjokolade. 

2. Hvis du sliter med søtsug, kjøp feks. hermetisert frukt. Jeg synes det er veldig godt. Det er veldig søtt, og absolutt ikke sunt, men bedre enn godis, og man får ikke den ekstremt dårlige samvittigheten etterpå. Kjøp feks. hermetisert fersken, og si at etter middag så kan du spise en sånn. 

3. Finn andre reserveløsninger når du er fysen på noe usunt. Feks. yoghurt, knekkebrød med syltetøy, eller lignende. 

4. Prøv med et glass vann hver gang du har lyst på noe. Det blir som med røykere, suget går over. 

Anonymkode: 0d9cc...c0b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser noen få (ikke mange!) non stop hver dag! Hjelper på søtsuget og er ikke så ille i det store kaloriregnskapet. Kanskje ikke så sunt, men betydelig bedre enn å sprekke med flere liter is osv. Kan også hjelpe å telle kalorier en periode, så vet du hva du får i deg :) 

Anonymkode: f656d...176

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...