Gå til innhold

Forslag til helge/date-mat som ikke er taco, men der guacamole er et naturlig tilbehør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha tredje date med nytt bekjentskap i kveld, og vi tenkte å lage mat sammen hjemme hos ham. Han er litt mindre erfaren på kjøkkenet enn meg, men ville gjerne vise frem sin signaturrett, som er guacamole. Og det må han jo få lov til! :biggrin:

Men ingen av oss er egentlig store Taco-spisere, og han hadde ikke selv mange forslag til retter der guacamole vil gjøre seg (hvordan det ble signaturretten hans likevel må jeg spørre om i kveld :laugh:). Jeg tenker enchilladas? For f.eks hilli con carne er jo ganske tung mat jeg ikke akkurat ville spise meg stappmett før romantikken for lengst er død. :laugh:

Noen som har andre forslag? Og/eller knallgode oppskrifter på enchilladas? Eller kanskje quesadillas?

Anonymkode: fb8c7...a40

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ha tredje date med nytt bekjentskap i kveld, og vi tenkte å lage mat sammen hjemme hos ham. Han er litt mindre erfaren på kjøkkenet enn meg, men ville gjerne vise frem sin signaturrett, som er guacamole. Og det må han jo få lov til! :biggrin:

Men ingen av oss er egentlig store Taco-spisere, og han hadde ikke selv mange forslag til retter der guacamole vil gjøre seg (hvordan det ble signaturretten hans likevel må jeg spørre om i kveld :laugh:). Jeg tenker enchilladas? For f.eks hilli con carne er jo ganske tung mat jeg ikke akkurat ville spise meg stappmett før romantikken for lengst er død. :laugh:

Noen som har andre forslag? Og/eller knallgode oppskrifter på enchilladas? Eller kanskje quesadillas?

Jeg ville nok gått for quesedillas heller enn enchiladas (pga tunghet og vanskelighetsnivå - hvem som helst kan lage god quesedillas, enchiladas ... tar litt mere skills)

Men mitt beste tips er fajitas. Du tar tacoen opp på mere "datingnivå" i kvalitet og unngår tung mat. Biff eller kyllingstrimler stekt på høy varme med paprika og rødløk. Server i små tortilla (du får autentisk meksikansk størrelse på rema) med rømme, guac og noe salsa (feks ananassalsa eller mangosalsa)

Anonymkode: 71b03...ada

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

sin signaturrett, som er guacamole

Signaturretten hans er å mose litt avokado? Ok.

Hvis du vil ha mat type snacks; rødbetechips, djevelegg, babygulrøtter, bacon (VELDIG godt!)

nudler eller spagetti med guacamole er kjempegodt, bare tilsett grønnsaker og kanskje litt bacon

Kjør på med Margartias som drikke.

Anonymkode: 8dfb9...900

• Liker 3
Skrevet

sin signaturrett, som er guacamole

Signaturretten hans er å mose litt avokado? Ok.

Hvis du vil ha mat type snacks; rødbetechips, djevelegg, babygulrøtter, bacon (VELDIG godt!)

nudler eller spagetti med guacamole er kjempegodt, bare tilsett grønnsaker og kanskje litt bacon

Kjør på med Margartias som drikke.

Anonymkode: 8dfb9...900

• Liker 1
Skrevet

Parmigiana, lasagne eller lammesugo er alle veldig gode med guacamole. Eller hva med kanskje bagels? Eller en salat med søtpoteter og bønnespirer? 

Kanskje dere til og med kan våge dere på pizza med guacamole, men akkurat den kan det hende jeg er alene om å like. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Skalldyr; reker, krabbe eller kongekrabbe er godt med guacamole.

• Liker 4
Skrevet

Nachos. 

Anonymkode: fc6c3...989

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok gått for quesedillas heller enn enchiladas (pga tunghet og vanskelighetsnivå - hvem som helst kan lage god quesedillas, enchiladas ... tar litt mere skills)

Men mitt beste tips er fajitas. Du tar tacoen opp på mere "datingnivå" i kvalitet og unngår tung mat. Biff eller kyllingstrimler stekt på høy varme med paprika og rødløk. Server i små tortilla (du får autentisk meksikansk størrelse på rema) med rømme, guac og noe salsa (feks ananassalsa eller mangosalsa)

Hva er egentlig forskjellen på fajitas og enchilladas? Gratineringen? Hva med quesadillas vs enchilladas? Jeg er ganske grønn på denne typen mat, men virker som om han likte tanken på ost og litt junky mat, selv er jeg så lite vant med å spise tung mat/mat av den typen, at å ta kvaliteten opp for å unngå å gjøre den for feit og tung høres veldig bra ut. :):) 

38 minutter siden, Lauge skrev:

Parmigiana, lasagne eller lammesugo er alle veldig gode med guacamole. Eller hva med kanskje bagels? Eller en salat med søtpoteter og bønnespirer? 

Kanskje dere til og med kan våge dere på pizza med guacamole, men akkurat den kan det hende jeg er alene om å like. :fnise:

Det var spenstige forslag! :)  Jeg liker det! :):) 

Skrevet

Hvis dere liker det og det ikke blir for tungt: Laks.

Og/eller potetbåter med olje og krydder hvor dere kan bruke signaturretten til dip :)

Anonymkode: 96210...87d

Skrevet

Quesedilla: tortilla på tørr stekepanne. Inni? Ost og alt fra restekjøtt fra tacoen til refried beans og grønnsaker. Oppsummert: ostesmørbrød inni en tortilla.

Fajitas: grillet (eller i tilfelle norsk vinter) stekt kjøtt i tortilla. Klassisk tilbehør er grillet løk og paprika. 

Enchilada: kjøttsaus rullet i tortilla og så gratinert. Trikset består i å få ovnsbakt ost+lefse+kjøttsaus til å holde form og konsistens nok til å være feit mat uten å bli kvalmende feit mat. 

Sånn egentlig er guac like godt på toast.. :ler: 

Skrevet

Og/eller potetbåter med olje og krydder hvor dere kan bruke signaturretten til dip :)

Anonymkode: 96210...87d

Eller enda bedre: Søtpotetfries med guacamole. :spise: 

Det er supergodt, faktisk. Gjerne med chilipulver eller røkt paprika på søtpotetene, godt med lime i guacamolen, og masse frisk koriander over det hele.

Anonymkode: 5de6a...8ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...