Gå til innhold

Noen revisorer som vet hva jeg kan kreve i forbindelse med feil på faktura?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg er blitt feilaktig fakturert for tv-abbonement av canal digital for januar og februar. (Etter endel frem og tilbake har jeg nå skriftlig at jeg kan slippe å betale for dette).

Så til problemet. Dette er fakturert på samme faktura som internettabonnementet mitt, som jeg normalt får dekket av arbeidsgiver. Problemet er at for å få refundert dette beløpet trenger jeg en faktura som samsvarer med betalt beløp.

Spørsmålet mitt er altså: Har jeg krav på å motta en ny faktura/kreditnota hvor feilen rettes?

(Jeg trenger ingen lang utgreing, holder f.eks å bli pekt mot riktig lovtekst el.lignende.)

(Edit: Rettet en skrivefeil påpekt av anonym bruker ...587, sånn at det ikke lenger mulig å misforstå spørsmålet mitt)

Endret av gjest:)
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, gjest:) skrev:

Spørsmålet mitt er altså: Har jeg krav på å motta en ny faktura/kreditnota hvor feilen rettes?

Selvfølgelig.

Det heter forresten abonnement.

Anonymkode: bcec3...587

Skrevet

Så lenge Internett-delen stemmer trenger du vel ingen ny faktura. Eller får du TV refundert også? 

Anonymkode: 2c218...35d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge Internett-delen stemmer trenger du vel ingen ny faktura. Eller får du TV refundert også? 

TS tror sikkert det, da.

Uansett er det jo null stress å få en ny faktura, det er bare å sende en mail.

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS tror sikkert det, da.

Uansett er det jo null stress å få en ny faktura, det er bare å sende en mail.

Altså, jeg trodde også at det skulle ordne seg etter en epost, men du overvurderer nok canal digitals kundeservice. 

Jeg har ikke behov for å legge ut detaljer, men det er ikke åpenbart fra opprinnelig faktura og betalt beløp hva det betalte beløpet dekker, og jeg har bedt om å få dette spesifisert på den ene eller den andre måten.

Jeg har derfor behov for referanse til lov/forskrift, ikke synsing og nedlatende holdninger fra deg.

Endret av gjest:)
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får sikkert dekket beløpet, men det skaper unødvendig arbeid for min arbeidsgiver.  Det er canal digital som har rotet her, så det er rett og rimelig at de retter opp, og særlig hvis retting av faktura er lovpålagt.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det skaper ekstra arbeid for arbeidsgiver. Står bredbånd som eget punkt på fakturaen er det bare å be om refusjon av den delen. Dette gjør vi hos oss hele tiden.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, gjest:) skrev:

Altså, jeg trodde også at det skulle ordne seg etter en epost, men du overvurderer nok canal digitals kundeservice :-) 

Jeg har derfor behov for referanse til lov/forskrift.

Bokføringsloven § 10 gjør at de ikke kan endre allerede utsendt dokumentasjon. Men:

Kreditnota

Dersom selger utsteder et nytt salgsdokument til erstatning for et tidligere salgsdokument, skal det også utstedes en kreditnota som reverserer det opprinnelige salgsdokumentet.  

Feilfakturering kan også rettes ved at det

• utstedes kreditnota for den delen som er feil  
  • utstedes en tilleggsfaktura
  • foretas en korrigering i neste faktura med tydelig angivelse av hva som er korrigert.

Kreditnotaen skal ha en tydelig henvisning til hvilken faktura den gjelder.
Ettersom en kreditnota korrigerer opplysninger i et tidligere salgsdokument, må den inneholde de samme opplysninger som kreves i et salgsdokument.

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/Hva-skal-sta-pa-salgsdokumentene/Kreditnota/ 

Skrevet
1 time siden, Serafina. skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det skaper ekstra arbeid for arbeidsgiver. Står bredbånd som eget punkt på fakturaen er det bare å be om refusjon av den delen. Dette gjør vi hos oss hele tiden.

Fordi jeg ikke kan dokumentere at jeg har betalt fakturaen.

Anonymkode: 7683a...289

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at du må legge ved kvittering for betaling når du ber om refusjon?

Skrevet

Man kan jo uansett ikke bare slette en faktura, så det må jo eksistere en kredittnota et sted uansett.

• Liker 2
Gjest canacas
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

39 minutter siden, Serafina. skrev:

Betyr det at du må legge ved kvittering for betaling når du ber om refusjon?

Dette høres snodig ut. Jeg refunderer slikt hver måned på arbeidsplassen min, og jeg har også fått refusjon i årevis. Har aldri måttet fremlegge kvittering på dette. Så lenge du skatter av at du får dekket bredbånd så kan du vel like gjerne havne hos inkasso for ubetalte regninger - arbeidsgiver har ikke noe med det! 

Skrevet
52 minutter siden, canacas skrev:

Dette høres snodig ut. Jeg refunderer slikt hver måned på arbeidsplassen min, og jeg har også fått refusjon i årevis. Har aldri måttet fremlegge kvittering på dette. Så lenge du skatter av at du får dekket bredbånd så kan du vel like gjerne havne hos inkasso for ubetalte regninger - arbeidsgiver har ikke noe med det! 

Nettopp. Det samme gjør jeg og det har aldri vært rutine å fremlegge kvittering for betaling av privat regning noe sted jeg har jobbet.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, canacas skrev:

Altså, det var ikke dette jeg lurte på. Jeg lurte på hvorvidt jeg kan kreve å få en kredittnota etter feilfaktureringen.

Skrevet
Akkurat nå, gjest:) skrev:

Altså, det var ikke dette jeg lurte på. Jeg lurte på hvorvidt jeg kan kreve å få en kredittnota etter feilfaktureringen.

Du ber om den. Verre er det ikke.

Skrevet
10 timer siden, gjest:) skrev:

Jeg får sikkert dekket beløpet, men det skaper unødvendig arbeid for min arbeidsgiver.

Nei, det er bare tull. Her er det arbeidsgiveren din som gjør seg vanskelig (og dum).

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ber om den. Verre er det ikke.

Det har jeg jo selvfølgelig gjort. Det er derfor jeg lurer på hva jeg faktisk har rett på.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er bare tull. Her er det arbeidsgiveren din som gjør seg vanskelig (og dum).

Altså, dette dreier seg ikke om arbeidsgiver. Det var ikke det jeg spurte om.

Skrevet

Jeg synes det virker som du gjør denne saken mye vanskeligere enn du trenger.

Du betaler den summen du er blitt enig med Canal Digital om. Så tar du med faktura til arbeidsgiver. For enkelhets skyld kan du gule ut den linjen arbeidsgiver skal dekke.  Han dekker den summen du skal ha dekket til deg. Saken er ute av verden. . 

• Liker 1
Skrevet

Telenor/Canal Digital ber vanligvis at du betaler og på neste faktura motregner de det som er betalt for mye. 

Anonymkode: 89e4d...74a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...