gjest:) Skrevet 13. januar 2017 #1 Skrevet 13. januar 2017 (endret) Hei. Jeg er blitt feilaktig fakturert for tv-abbonement av canal digital for januar og februar. (Etter endel frem og tilbake har jeg nå skriftlig at jeg kan slippe å betale for dette). Så til problemet. Dette er fakturert på samme faktura som internettabonnementet mitt, som jeg normalt får dekket av arbeidsgiver. Problemet er at for å få refundert dette beløpet trenger jeg en faktura som samsvarer med betalt beløp. Spørsmålet mitt er altså: Har jeg krav på å motta en ny faktura/kreditnota hvor feilen rettes? (Jeg trenger ingen lang utgreing, holder f.eks å bli pekt mot riktig lovtekst el.lignende.) (Edit: Rettet en skrivefeil påpekt av anonym bruker ...587, sånn at det ikke lenger mulig å misforstå spørsmålet mitt) Endret 13. januar 2017 av gjest:)
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #2 Skrevet 13. januar 2017 1 minutt siden, gjest:) skrev: Spørsmålet mitt er altså: Har jeg krav på å motta en ny faktura/kreditnota hvor feilen rettes? Selvfølgelig. Det heter forresten abonnement. Anonymkode: bcec3...587
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #3 Skrevet 13. januar 2017 Så lenge Internett-delen stemmer trenger du vel ingen ny faktura. Eller får du TV refundert også? Anonymkode: 2c218...35d
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #4 Skrevet 13. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så lenge Internett-delen stemmer trenger du vel ingen ny faktura. Eller får du TV refundert også? Anonymkode: 2c218...35d TS tror sikkert det, da. Uansett er det jo null stress å få en ny faktura, det er bare å sende en mail. Anonymkode: bcec3...587
gjest:) Skrevet 13. januar 2017 Forfatter #5 Skrevet 13. januar 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS tror sikkert det, da. Uansett er det jo null stress å få en ny faktura, det er bare å sende en mail. Anonymkode: bcec3...587 Altså, jeg trodde også at det skulle ordne seg etter en epost, men du overvurderer nok canal digitals kundeservice. Jeg har ikke behov for å legge ut detaljer, men det er ikke åpenbart fra opprinnelig faktura og betalt beløp hva det betalte beløpet dekker, og jeg har bedt om å få dette spesifisert på den ene eller den andre måten. Jeg har derfor behov for referanse til lov/forskrift, ikke synsing og nedlatende holdninger fra deg. Endret 13. januar 2017 av gjest:)
gjest:) Skrevet 13. januar 2017 Forfatter #6 Skrevet 13. januar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge Internett-delen stemmer trenger du vel ingen ny faktura. Eller får du TV refundert også? Anonymkode: 2c218...35d Jeg får sikkert dekket beløpet, men det skaper unødvendig arbeid for min arbeidsgiver. Det er canal digital som har rotet her, så det er rett og rimelig at de retter opp, og særlig hvis retting av faktura er lovpålagt.
Serafina. Skrevet 13. januar 2017 #7 Skrevet 13. januar 2017 Jeg forstår ikke hvorfor det skaper ekstra arbeid for arbeidsgiver. Står bredbånd som eget punkt på fakturaen er det bare å be om refusjon av den delen. Dette gjør vi hos oss hele tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #8 Skrevet 13. januar 2017 10 minutter siden, gjest:) skrev: Altså, jeg trodde også at det skulle ordne seg etter en epost, men du overvurderer nok canal digitals kundeservice :-) Jeg har derfor behov for referanse til lov/forskrift. Bokføringsloven § 10 gjør at de ikke kan endre allerede utsendt dokumentasjon. Men: Kreditnota Dersom selger utsteder et nytt salgsdokument til erstatning for et tidligere salgsdokument, skal det også utstedes en kreditnota som reverserer det opprinnelige salgsdokumentet. Feilfakturering kan også rettes ved at det utstedes kreditnota for den delen som er feil utstedes en tilleggsfaktura foretas en korrigering i neste faktura med tydelig angivelse av hva som er korrigert. Kreditnotaen skal ha en tydelig henvisning til hvilken faktura den gjelder. Ettersom en kreditnota korrigerer opplysninger i et tidligere salgsdokument, må den inneholde de samme opplysninger som kreves i et salgsdokument. https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/Hva-skal-sta-pa-salgsdokumentene/Kreditnota/ Anonymkode: bcec3...587
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #9 Skrevet 13. januar 2017 1 time siden, Serafina. skrev: Jeg forstår ikke hvorfor det skaper ekstra arbeid for arbeidsgiver. Står bredbånd som eget punkt på fakturaen er det bare å be om refusjon av den delen. Dette gjør vi hos oss hele tiden. Fordi jeg ikke kan dokumentere at jeg har betalt fakturaen. Anonymkode: 7683a...289
Serafina. Skrevet 13. januar 2017 #10 Skrevet 13. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg ikke kan dokumentere at jeg har betalt fakturaen. Anonymkode: 7683a...289 Betyr det at du må legge ved kvittering for betaling når du ber om refusjon?
prt90 Skrevet 13. januar 2017 #11 Skrevet 13. januar 2017 Man kan jo uansett ikke bare slette en faktura, så det må jo eksistere en kredittnota et sted uansett. 2
Gjest canacas Skrevet 13. januar 2017 #12 Skrevet 13. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg ikke kan dokumentere at jeg har betalt fakturaen. Anonymkode: 7683a...289 39 minutter siden, Serafina. skrev: Betyr det at du må legge ved kvittering for betaling når du ber om refusjon? Dette høres snodig ut. Jeg refunderer slikt hver måned på arbeidsplassen min, og jeg har også fått refusjon i årevis. Har aldri måttet fremlegge kvittering på dette. Så lenge du skatter av at du får dekket bredbånd så kan du vel like gjerne havne hos inkasso for ubetalte regninger - arbeidsgiver har ikke noe med det!
Serafina. Skrevet 13. januar 2017 #13 Skrevet 13. januar 2017 52 minutter siden, canacas skrev: Dette høres snodig ut. Jeg refunderer slikt hver måned på arbeidsplassen min, og jeg har også fått refusjon i årevis. Har aldri måttet fremlegge kvittering på dette. Så lenge du skatter av at du får dekket bredbånd så kan du vel like gjerne havne hos inkasso for ubetalte regninger - arbeidsgiver har ikke noe med det! Nettopp. Det samme gjør jeg og det har aldri vært rutine å fremlegge kvittering for betaling av privat regning noe sted jeg har jobbet. 2
gjest:) Skrevet 13. januar 2017 Forfatter #14 Skrevet 13. januar 2017 4 timer siden, canacas skrev: Dette høres snodig ut. Jeg refunderer slikt hver måned på arbeidsplassen min, og jeg har også fått refusjon i årevis. Har aldri måttet fremlegge kvittering på dette. Så lenge du skatter av at du får dekket bredbånd så kan du vel like gjerne havne hos inkasso for ubetalte regninger - arbeidsgiver har ikke noe med det! Altså, det var ikke dette jeg lurte på. Jeg lurte på hvorvidt jeg kan kreve å få en kredittnota etter feilfaktureringen.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #15 Skrevet 13. januar 2017 Akkurat nå, gjest:) skrev: Altså, det var ikke dette jeg lurte på. Jeg lurte på hvorvidt jeg kan kreve å få en kredittnota etter feilfaktureringen. Du ber om den. Verre er det ikke. Anonymkode: bcec3...587
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #16 Skrevet 13. januar 2017 10 timer siden, gjest:) skrev: Jeg får sikkert dekket beløpet, men det skaper unødvendig arbeid for min arbeidsgiver. Nei, det er bare tull. Her er det arbeidsgiveren din som gjør seg vanskelig (og dum). Anonymkode: bcec3...587
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #17 Skrevet 13. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du ber om den. Verre er det ikke. Anonymkode: bcec3...587 Det har jeg jo selvfølgelig gjort. Det er derfor jeg lurer på hva jeg faktisk har rett på. Anonymkode: 7683a...289
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #18 Skrevet 13. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er bare tull. Her er det arbeidsgiveren din som gjør seg vanskelig (og dum). Anonymkode: bcec3...587 Altså, dette dreier seg ikke om arbeidsgiver. Det var ikke det jeg spurte om. Anonymkode: 7683a...289
smilo Skrevet 13. januar 2017 #19 Skrevet 13. januar 2017 Jeg synes det virker som du gjør denne saken mye vanskeligere enn du trenger. Du betaler den summen du er blitt enig med Canal Digital om. Så tar du med faktura til arbeidsgiver. For enkelhets skyld kan du gule ut den linjen arbeidsgiver skal dekke. Han dekker den summen du skal ha dekket til deg. Saken er ute av verden. . 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #20 Skrevet 13. januar 2017 Telenor/Canal Digital ber vanligvis at du betaler og på neste faktura motregner de det som er betalt for mye. Anonymkode: 89e4d...74a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå