Gå til innhold

Å konvertere til Islam, eller å konvertere til kristendommen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva innebærer det å ha konvertert til Islam?
Jeg kan så godt som ingenting som religionen Islam, men har hørt om folk som har konvertert til Islam. Dette innebar i følge flere folk å tro mer på Islam enn på kristendommen. Greit nok det, folk må få tro på hva de vil. Selv er jeg ikke troende når det gjelder noen av religionene.

Hva gjør folk hvis de bytter i fra å tro på kristendommen til Islam, eller omvendt for den saks skyld?
Og hvorfor gjør folk dette hvis de allerede har en tro? Tviler de på hva som står i Bibelen, Torarullene eller Koranen slik at de ser seg nødt til å tro på noe annet, eller velger å tro på noe annet? :) 

Har noen av dere kunnskap om dette, og som kan forklare hva dette betyr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konvertitter til islam er som regel mennesker med underliggende problemer. Jeg tror ikke du skal legge for mye i hvorfor de gjør det, de trenger faste rammer og det gir islam dem. 

Anonymkode: 41a05...dd7

• Liker 1
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
17 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Jeg kan så godt som ingenting som religionen Islam, men har hørt om folk som har konvertert til Islam. Dette innebar i følge flere folk å tro mer på Islam enn på kristendommen. Greit nok det, folk må få tro på hva de vil. Selv er jeg ikke troende når det gjelder noen av religionene.

Hva gjør folk hvis de bytter i fra å tro på kristendommen til Islam, eller omvendt for den saks skyld?
Og hvorfor gjør folk dette hvis de allerede har en tro? Tviler de på hva som står i Bibelen, Torarullene eller Koranen slik at de ser seg nødt til å tro på noe annet, eller velger å tro på noe annet? :) 

Jeg har ikke noe dyp kunnskap om tema men jeg antar at de fleste religioner har en eller annen form for rituale som kan utføres enten alene eller kollektivt når man konverterer. Ulike religioner har ulike ritualer. Når man konverterer velger man å leve etter og følge den troa de har konvertert til. Folk "endrer" vel religion fordi de leser om religionen og kommer i kontakt med ulike mennesker/menigheter som påvirker dem. Noen kan ha større livsomveltende opplevelser (død i nære familie, sykdom, eller at man gifter seg med en religiøs, har en eksistensiell opplevelse av en eller annen art..) - som gjør at de føler et "kall" mot en bestemt tro. Personlig synes jeg religion kan være veldig spenennde, jeg har vel følt meg som, og hatt "tilhørighet" til, både det å være ateist (altså at man ikke tror på noen religion/Gud) humanetiker, buddhisme, agnostiker (tvilende) kristen, gnostiker og nå for øyeblikket har jeg vært litt fascinert av kvekere. Religion i seg selv er ikke nødvendigvis skadelig. Det er ekstremisme og fanatisme som er det. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Konvertitter til islam er som regel mennesker med underliggende problemer. Jeg tror ikke du skal legge for mye i hvorfor de gjør det, de trenger faste rammer og det gir islam dem. 

Hvordan da? Om du spesifiserer det litt nærmere i stedet for å bare påstå dette.

Skrevet
5 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Hvordan da? Om du spesifiserer det litt nærmere i stedet for å bare påstå dette.

Konvertitter kan være psykisk syke, komme fra ustabile omgivelser/ha hatt det ustabilt i oppveksten, mange har faktisk vokst opp med sterkt kristne foreldre, så de bytter liksom bare fra et onde til et annet.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Konvertitter kan være psykisk syke, komme fra ustabile omgivelser/ha hatt det ustabilt i oppveksten, mange har faktisk vokst opp med sterkt kristne foreldre, så de bytter liksom bare fra et onde til et annet.

Nei - en som har konvertert er terrorist. Ikke det tror jeg? :PMen nå snakker jo han heldigvis bare for seg selv... 

Skrevet
1 time siden, fuglekvitter__ skrev:

Når folk bytter tro, så er det fordi de ikke tror på religionen sin lenger, ja. Stort sett. Eller så kan de bli truet til å konvertere (konverter, eller dø, stort sett Islam som praktiserer det). 

Skrevet

Konvertitter (uansett hvilken religion de konverterer fra og til) er vanligvis de største tullingene..
Tror generelt at psykiatrien tar litt for lett på religion.

Anonymkode: 945b1...28c

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konvertitter (uansett hvilken religion de konverterer fra og til) er vanligvis de største tullingene..
Tror generelt at psykiatrien tar litt for lett på religion.

Anonymkode: 945b1...28c

Høres ut som psykiatrien også tar litt for lett på ateisme, og hyperaggressjon.. Går ofte hånd i hånd, dessverre.

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det? Dette vet du?

Skrevet
3 timer siden, fuglekvitter__ skrev:

Å konvertere betyr at man skifter religion.

Ikke mer komplisert enn det. Hvorfor de skifter tro? Fordi de har skiftet tro så klart. Hvorfor skifter folk politisk parti? 

Når det er sagt så er det å skifte religion ofte motivert av ytre årsaker, som for eksempel at man påstår at man skifter fra Islam til kristendom fordi man vil ha asyl i Norge. 

Anonymkode: 11072...87f

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å konvertere betyr at man skifter religion.

Ikke mer komplisert enn det. Hvorfor de skifter tro? Fordi de har skiftet tro så klart. Hvorfor skifter folk politisk parti? 

Når det er sagt så er det å skifte religion ofte motivert av ytre årsaker, som for eksempel at man påstår at man skifter fra Islam til kristendom fordi man vil ha asyl i Norge. 

Anonymkode: 11072...87f

Ja ok... ?

Skrevet

Nei til all religion!

Anonymkode: 8a0ee...39b

Skrevet
19 timer siden, fuglekvitter__ skrev:

Hvor står det? Dette vet du?

Ja.

-

PST la i dag fram en ny rapport som kartlegger bakgrunnen til ekstreme islamister i Norge. Den viser at konvertitter utgjør 18 prosent av de radikaliserte.

-

PST anslår at det er rundt 3000 muslimske konvertittar i Norge. Sikkerhetstjenesten mener funnene de har gjort i rapporten bekrefter det bildet de allerede har av ekstrem islamisme i Norge.

-

Felles for mange av dem som konverterer er at de har mistet sin tilknytning til samfunnet. Mange har allerede vært involvert i kriminelle miljøer.

-

Rapporten viser i korte trekk desse funnene:

Etnisk bakgrunn

• 88 prosent har en annen etnisk bakgrunn enn norsk, eller blandet etnisk bakgrunn. Disse personene har 30 ulike etniske identiteter.
  • 61 prosent har selv innvandret til Norge.
  • 76 prosent har norsk statsborgerskap.
  • 88 prosent er menn.
  • 73 prosent ble radikalisert etter at Syria-konflikten startet. Blant de undersøkte som har reist til Syria, ble 86 prosent radikalisert etter 2011.

Kriminell bakgrunn

• 68 prosent av mennene har vært mistenkt, siktet eller dømt for kriminalitet før de ble radikalisert.
  • 52 prosent av mennene er så langt blitt mistenkt, siktet eller dømt for kriminalitet etter at de ble radikalisert.
  • 46 prosent av mennene har vært mistenkt, siktet eller dømt for vold.
  • 42 prosent av mennene har vært involvert i narkotikakriminalitet.

Oppvekst, utdanning og arbeid

• 64 prosent har hatt lange perioder med arbeidsledighet.
  • Minst 47 prosent har ikke gjennomført, eller ikke startet på videregåande opplæring.
  • 4 prosent skal ha startet på universitets- eller høgskoleutdanning.
  • 17,5 prosent mistet foreldrene sine i løpet av barndoms- og ungdomsårene.

https://www.nrk.no/norge/1-av-5-radikaliserte-er-konvertitter-1.13134985

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

-

PST la i dag fram en ny rapport som kartlegger bakgrunnen til ekstreme islamister i Norge. Den viser at konvertitter utgjør 18 prosent av de radikaliserte.

-

PST anslår at det er rundt 3000 muslimske konvertittar i Norge. Sikkerhetstjenesten mener funnene de har gjort i rapporten bekrefter det bildet de allerede har av ekstrem islamisme i Norge.

-

Felles for mange av dem som konverterer er at de har mistet sin tilknytning til samfunnet. Mange har allerede vært involvert i kriminelle miljøer.

-

Rapporten viser i korte trekk desse funnene:

Etnisk bakgrunn

• 88 prosent har en annen etnisk bakgrunn enn norsk, eller blandet etnisk bakgrunn. Disse personene har 30 ulike etniske identiteter.
  • 61 prosent har selv innvandret til Norge.
  • 76 prosent har norsk statsborgerskap.
  • 88 prosent er menn.
  • 73 prosent ble radikalisert etter at Syria-konflikten startet. Blant de undersøkte som har reist til Syria, ble 86 prosent radikalisert etter 2011.

Kriminell bakgrunn

• 68 prosent av mennene har vært mistenkt, siktet eller dømt for kriminalitet før de ble radikalisert.
  • 52 prosent av mennene er så langt blitt mistenkt, siktet eller dømt for kriminalitet etter at de ble radikalisert.
  • 46 prosent av mennene har vært mistenkt, siktet eller dømt for vold.
  • 42 prosent av mennene har vært involvert i narkotikakriminalitet.

Oppvekst, utdanning og arbeid

• 64 prosent har hatt lange perioder med arbeidsledighet.
  • Minst 47 prosent har ikke gjennomført, eller ikke startet på videregåande opplæring.
  • 4 prosent skal ha startet på universitets- eller høgskoleutdanning.
  • 17,5 prosent mistet foreldrene sine i løpet av barndoms- og ungdomsårene.

https://www.nrk.no/norge/1-av-5-radikaliserte-er-konvertitter-1.13134985

Altså, det der kan du ha skrevet selv eller noe - skjønner ikke greia.

Anonymkode: 1da5c...c39

Skrevet

– Som muslim støtter jeg sharialovene.

-

– Dette med pisking blir ofte feil fremstilt i mediene. Reglene er mer omfattende enn det som kommer fram, sier en kvinnelig konvertitt som vil være anonym.

http://www.dagen.no/Nyheter/tro/Flere-nordmenn-konverterer-til-islam-208943

De fleste som konverterer til islam er rett og slett psykisk ustabile.

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, fuglekvitter__ skrev:

Kan ingenting om islam? Du kunne lurt meg, med dine poster på ett annet underforum her inne.

Anonymkode: a2738...712

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det der kan du ha skrevet selv eller noe - skjønner ikke greia.

Det er sakset fra artikkelen. Hvorfor svarer du på denne måten overalt på KG?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...