Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som overskriften sier; Hvor lenge hadde du ammefri fra jobb? Hvor gammelt var barnet da du sluttet å ha ammefri? 

Her har jeg fått innvilget 2 timer ammefri i 2 måneder, til barnet er 1 år. Jeg ammer fortsatt, men får klare meldinger fra arbeidsgiver at det ikke er akseptert å søke om mer ammefri etter denne perioden. I følge personalhåndboka har jeg rett på ammefri så lenge jeg ammer, men jeg føler et sterkt press for å avslutte ammingen fra jobb, så jeg lurer jo på hvor lenge det er "vanlig" å søke om ammefri?

Anonymkode: 80885...88d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sluttet å amme da han var nesten 14 mnd, men husker ikke om jeg hadde én eller to timer ammefri. Ikke noe problem å få det innvilget hos oss, men jeg har også verdens beste sjef da :) (som har fire barn selv)

Skrevet

Skjønner arbeidsgiveren din godt. Det er da vel ikke nødvendig å amme barnet døgnet rundt etter han er fylt året? Amm han før du reiser på jobb, og så ammer du han når du kommer hjem. Han får vel annen mat/drikke som han kan leve på mens du jobber?

I følge arbeidsmiljøloven har du rett på 1 time daglig om du jobber fullt frem til barnet er 1 år. Dette er altså betalt fri. Ut over det kan du ta så mye ubetalt fri (altså du blir trukket i lønn) du bare ønsker så lenge du ammer. Også etter at barnet har fyllt 1 år.

Arbeidsmiljøloven sier: https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§12-8

§ 12-8. Ammefri
(1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.
(2) Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer.

Anonymkode: 1f656...154

• Liker 6
Skrevet

Enig med AB over meg her, at det strengt tatt ikke bør være nødvendig å amme i arbeidstiden etter at barnet er 1 år. Da kan barnet spise vanlig mat mens du er på jobb.. 

• Liker 2
Skrevet

Hos oss har man rett til ammefri i opptil to år, men jeg følte det ble feil da barnet var fylt 1 år og begynte i bhg. Ammet da kun på kvelden og morgenen. Tok isteden ubetalt 20%, men det var for å få kortere dager i bhg. Har tenkt på om jeg skal be om lenger ammefri neste gang, men det føles ikke riktig når jeg ikke egentlig trenger det.

Skrevet

Helseråd er faktisk morsmelk de første 2 årene, da som tilskudd etter 6mnd. Hvor lenge du ammer har faktisk ikke arbeidsgiver noe med, og ammefri er en rettighet du har. Mener dog å ha lest at man må ha dokumentasjon på at man ammer, men husker ikke hvor det stod. 

Uansett har ikke arbeidsgiver lov til å presse deg til å slutte.

Skrevet
2 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Helseråd er faktisk morsmelk de første 2 årene, da som tilskudd etter 6mnd. Hvor lenge du ammer har faktisk ikke arbeidsgiver noe med, og ammefri er en rettighet du har. Mener dog å ha lest at man må ha dokumentasjon på at man ammer, men husker ikke hvor det stod. 

En rettighet innenfor visse rammer, som beskrevet i arbeidsmiljøen sitert over. 

Anonymkode: 7f152...1de

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En rettighet innenfor visse rammer, som beskrevet i arbeidsmiljøen sitert over. 

Anonymkode: 7f152...1de

Leser du litt mer vil du finne at mor har rett til ulønnet ammefri selv etter barnet er et år, og selv om arbeidsdagen er kortere enn 7 timer. Punkt 1 gir rett til ammefri, uavhengig av barnets alder. Punkt 2 gjelder kun betalt ammefri. I tillegg kommer lokale avtaler. 

Du kan lese litt om det her

https://ammehjelpen.no/artikkel/54/Ammefri

Skrevet

Hadde ammefri til 17 måneder, men ammer fremdeles og hun er 2,5 år. Hadde rett på to timer betalt hver dag uavhengig av barnets alder. På grunn av min stilling var ammefrien aldri helt reell, og ting måtte likevel tas igjen av meg senere, men greit å ha liggende de dagene det var mulig å gå hjem før, eller evt få besøk av far og barn midt på dagen. 

Anonymkode: 1af8d...97d

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ammefri fram til hun var 11 mnd, tror jeg. På grunn av stillingen/vaktfordelingen på jobb så kom pappa innom ca. midt i vakten slik at jeg kunne amme fram til behovet forsvant. Vi gjorde det slik for å være litt smidig i forhold til jobb, men kunne tenkt meg å legge ammefri til morgenen eller ettermiddagen for å korte arbeidsdagen. 

Skrevet

Vennina mi begynte på jobb når barnet var 1 år. Hun har 1 time ammefri hver dag. Barnet er nå i barnehage og pappaen er i pappapermisjon. Hun ammer ikke på jobb, men fikk 1 time kortere arbeidsdager og drar hjem tidligere.

Anonymkode: ed79d...0e9

Skrevet

Jeg hadde to timer betalt ammefri til barnet mitt var ett år. Hadde ikke behov for ubetalt ammefri etter dette, men fortsatte med amming et halvår til.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Geez...

Jeg hadde ammefri på morgenen til han var ca 11 måneder og begynte i barnehagen. Da bare tullet han ved puppen. Kvekdsammet et par måneder til, mest for kosen, men når han bare begynte å tulle da, også, ble det helt slutt på puppekos. 

Med lillesøster fikk jeg aldri i gang ammingen skikkelig, og kuttet helt ut etter tre slitsomme måneder, så da hadde jeg ikke behov for ammefri. 

Jeg har venninner som aldri har ammet, men som har utnyttet ammenfriretten frem til ungen var ett år og det var slutt betalt fri. Ufint overfor arbeidsgiver. 

Anonymkode: a6e61...f93

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Geez...

Jeg hadde ammefri på morgenen til han var ca 11 måneder og begynte i barnehagen. Da bare tullet han ved puppen. Kvekdsammet et par måneder til, mest for kosen, men når han bare begynte å tulle da, også, ble det helt slutt på puppekos. 

Med lillesøster fikk jeg aldri i gang ammingen skikkelig, og kuttet helt ut etter tre slitsomme måneder, så da hadde jeg ikke behov for ammefri. 

Jeg har venninner som aldri har ammet, men som har utnyttet ammenfriretten frem til ungen var ett år og det var slutt betalt fri. Ufint overfor arbeidsgiver. 

Anonymkode: a6e61...f93

Hvorfor geez? 2 år er rådet til WHO, ikke noe jeg har bestemt eller sagt at jeg eller TS skal følge. Uansett hva man velger synes jeg ikke man skal presses til å amme eller presses til å la vær å amme. Alle mine innlegg går på hvilke RETTIGHETER man har, ikke hvilke valg man skal gjøre. Fakta er at man har rett til ammefri utover 1år, dog uten lønn, hvis man ønsker det. 

Skrevet
16 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Hvorfor geez? 2 år er rådet til WHO, ikke noe jeg har bestemt eller sagt at jeg eller TS skal følge. Uansett hva man velger synes jeg ikke man skal presses til å amme eller presses til å la vær å amme. Alle mine innlegg går på hvilke RETTIGHETER man har, ikke hvilke valg man skal gjøre. Fakta er at man har rett til ammefri utover 1år, dog uten lønn, hvis man ønsker det. 

Arbeidsgiver kan da ikke presse henne til å la vær å amme, men jeg syns de helt og holdent kan si at hun kan benytte fritiden sin til å amme når barnet er over 1 år uten at det skal oppfattes som press. Hun kan amme før hun drar på jobb, og flere ganger etter at hun kommer hjem. Du nevner i et tidligere innlegg at morsmelk skal være tilleggkost etter 6 mnd, og når retten til å få betalt ammefri bortfaller når barnet er 1 år, sier det vel litt om at det ikke egentlig bør være nødvendig å amme i arbeidstiden etter det? 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, lalaB skrev:

Arbeidsgiver kan da ikke presse henne til å la vær å amme, men jeg syns de helt og holdent kan si at hun kan benytte fritiden sin til å amme når barnet er over 1 år uten at det skal oppfattes som press. Hun kan amme før hun drar på jobb, og flere ganger etter at hun kommer hjem. Du nevner i et tidligere innlegg at morsmelk skal være tilleggkost etter 6 mnd, og når retten til å få betalt ammefri bortfaller når barnet er 1 år, sier det vel litt om at det ikke egentlig bør være nødvendig å amme i arbeidstiden etter det? 

"Kjære ansatt. Vi ser helst at du ikke benytter dine rettigheter til ammefri, ferie, sykemelding, egenmelding o.l. med mindre det passer bedriften. Vi mener ikke å utøve press, vi liker det bare ikke."

Retten til betalt ammefri bortfaller etter 1år, men man har fortsatt rett til ubetalt ammefri.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

"Kjære ansatt. Vi ser helst at du ikke benytter dine rettigheter til ammefri, ferie, sykemelding, egenmelding o.l. med mindre det passer bedriften. Vi mener ikke å utøve press, vi liker det bare ikke."

Retten til betalt ammefri bortfaller etter 1år, men man har fortsatt rett til ubetalt ammefri.

På min arbeidsplass er det fremforhandlet rett til 2 timer betalt ammefri så lenge man ammer. Helsesøster anbefaler at jeg kutter ut nattamming pga. tennene til barne. Dersom jeg følger dette rådet, og ikke har ammefri fra jobb begrenser ammingen seg til en gang om morgenen samt en gang etter jobb og en gang før leggetid. Med ammefri får jeg opprettholdt melkeproduksjonen ved å amme på dagtid også. Det er mange som opplever at de mister melken når de slutter å nattamme, så jeg har foreløpig ikke turt å følge dette rådet da jeg ønsker å amme en stund til. 

Men takk for svar. Jeg skjønner av denne tråden at det ikke er sosialt akseptert å søke ammefri når barnet er over 1 år. Det handler altså ikke om at barnet ikke klarer seg med vann i løpet av arbeidsdagen, men at jeg får melkespreng etter en hel arbeidsdag uten å amme samt at jeg ikke ønsker å miste melka helt enda. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På min arbeidsplass er det fremforhandlet rett til 2 timer betalt ammefri så lenge man ammer. Helsesøster anbefaler at jeg kutter ut nattamming pga. tennene til barne. Dersom jeg følger dette rådet, og ikke har ammefri fra jobb begrenser ammingen seg til en gang om morgenen samt en gang etter jobb og en gang før leggetid. Med ammefri får jeg opprettholdt melkeproduksjonen ved å amme på dagtid også. Det er mange som opplever at de mister melken når de slutter å nattamme, så jeg har foreløpig ikke turt å følge dette rådet da jeg ønsker å amme en stund til. 

Men takk for svar. Jeg skjønner av denne tråden at det ikke er sosialt akseptert å søke ammefri når barnet er over 1 år. Det handler altså ikke om at barnet ikke klarer seg med vann i løpet av arbeidsdagen, men at jeg får melkespreng etter en hel arbeidsdag uten å amme samt at jeg ikke ønsker å miste melka helt enda. 

Amming har veldig mye press forbundet med seg, når det gjelder om man får det til, hvor lenge man ammer, hvor man ammer osv.  Føler du at det sosiale presset blir litt mye kan du melde deg inn i Ammehjelpernes facebookgruppe for å få litt støtte. For det meste en hyggelig gruppe, men vær klar over at sånne grupper tiltrekker seg noen ekstreme individer. 

Anonymkode: f9888...703

Skrevet
10 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Man tar ikke egenmelding eller får sykmelding bare fordi du vil heller, det er fordi det er nødvendig. Og det er nødvendigheten jeg snakker om, ikke hva hun i utgangspunktet har rett til. 

Arbeidsgiveren til ts har jo også gitt henne to timer ammefri, enda hun i utgangspunktet kun har krav på én time. Så de legger jo til rette for henne nå, når barnet er såpass lite at det er nødvendig. Når barnet er stort nok og det ikke lenger er nødvendig, så handler det mer om mors ønske om å amme, enn om barnets behov for morsmelk til alle døgnets tider. 

Skrevet
10 minutter siden, lalaB skrev:

Man tar ikke egenmelding eller får sykmelding bare fordi du vil heller, det er fordi det er nødvendig. Og det er nødvendigheten jeg snakker om, ikke hva hun i utgangspunktet har rett til. 

Arbeidsgiveren til ts har jo også gitt henne to timer ammefri, enda hun i utgangspunktet kun har krav på én time. Så de legger jo til rette for henne nå, når barnet er såpass lite at det er nødvendig. Når barnet er stort nok og det ikke lenger er nødvendig, så handler det mer om mors ønske om å amme, enn om barnets behov for morsmelk til alle døgnets tider. 

2 timer er ikke noe arbeidsgiver har gitt henne for å være snill, det er noe som er forhandlet fram gjennom foreninger og lokale oppgjør. 

Nå har staten kommet fram til at dette er så viktig at man har gitt denne rettigheten, så da synes jeg ikke noe om å synse om man skal benytte seg av den. Om man anser det som nødvendig er ikke opp til hverken arbeidsgiver eller deg og meg, det er opp til TS. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...