AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #1 Skrevet 13. januar 2017 La meg dele en historie som handler om hvilke valg man bør ta. Jeg var delvis lammet og visste ikke hva jeg burde gjøre. Jeg er mann, handlekraftig, stor og sterk, men som folk flest fordrar jeg ikke krangler eller fysiske konfrontasjoner. En fin sommerkveld kommer jeg inn til en liten holme med båten. Jeg hadde med en kamerat og to store hunder. Min egne godt voksne stødige hann og en litt yngre vilter tispe som jeg passet for en eks. Vi skulle grille. På holmen var det fra før et ektepar og mannens mor. De hadde en stor hannhund. Vi la til den kommunale kaien der de satt. De tok sin egen hund i bånd, og vi gikk i land. Så spurte mannen om vi kunne droppe vår egen grill og heller sette oss ned med de. Jeg takket høflig nei. Da ble han plutselig rasende og truet med å knuse trynet mitt. Han ville også slippe hunden sin slik at den kunne rive min i fillebiter. Vi kom oss heldigvis vekk og satt et steinkast fra de. Elendigheten begynner. Han ble mer og mer dritings. Kona prøvde å ta fra han flasken. Hun ble slengt inn i noen busker. Moren grep inn og fikk samme behandling. Så roet alt seg ned. Så slipper han hunden. Den kommer mot oss. Jeg slipper tispen. De hilser normalt, men like etterpå blir hun angrepet. Jeg får jaget den vekk og ser så at hun har flere dype bitt og et opprevet øre. I mens går mannen rundt og skriker i telefonen. Han gjør forretninger i fylla og virker veldig aggressiv. Tydeligvis en med penger. Båt til mange millioner. Så begynner han å bli voldelig igjen. Kameraten min er vettskremt og vil være helt ubrukelig hvis jeg må gripe inn. Han skjønner at denne fyren vil fly på meg hvis jeg prøver å snakke han til rette. Jeg forklarer kameraten min at problemet ikke er den fyren isolert sett, men at hunden også ville fly på meg. Jeg har da ikke annet valg enn å slippe min egen hund. Det ville garantert medført store skader. Så situasjonen var egentlig: ofre sine egen hund for å gripe inn i kvinnemishandling? Anonymkode: bbff8...6d3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #2 Skrevet 13. januar 2017 Jeg hadde ringt politiet i stedet. Anonymkode: ee66c...fac 12
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #3 Skrevet 13. januar 2017 Er man oppegående i hodet så ringer man politi så fort man ser at dette er en situasjon som ikke vil roe seg. Anonymkode: 7d34d...61c 9
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #4 Skrevet 13. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er man oppegående i hodet så ringer man politi så fort man ser at dette er en situasjon som ikke vil roe seg. Anonymkode: 7d34d...61c I utgangspunktet ja. Problemet er at telefonene lå i båten. Dessuten ville politiet brukt en evighet på å komme seg i båt og reise ut på sjøen. Om de i det hele tatt ville respondert. TS Anonymkode: bbff8...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #5 Skrevet 13. januar 2017 Jeg ville dratt derfra og ringt politiet fra båten tror jeg. Dette har garantert skjedd før og vil skje igjen, og du kan ikke gjøre så mye fra eller til uansett. Kanskje det bare ville eskalert veldig hvis du hadde blandet deg (eller hunden) inn. Anonymkode: 9a32a...c32 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #6 Skrevet 13. januar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville dratt derfra og ringt politiet fra båten tror jeg. Dette har garantert skjedd før og vil skje igjen, og du kan ikke gjøre så mye fra eller til uansett. Kanskje det bare ville eskalert veldig hvis du hadde blandet deg (eller hunden) inn. Anonymkode: 9a32a...c32 Jeg skrev vel at vi la til på den kaien der de satt. Vi hadde derfor ikke tilgang til båten uten å komme helt innpå en aggressiv mann og hund. TS Anonymkode: bbff8...6d3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #7 Skrevet 13. januar 2017 Hvorfor ikke bare dra? Dra fra hele situasjonen? Og, om holmen ikke var helt flat og man ikke kunne se båtene, hadde jeg passet på å fortøye den andre båten og dyttet den ut i havet før jeg dro, så jævlen er enkel for politiet å finne. Jeg hadde aldri "ofret" min egen hund (gigantbabyen min!), da hadde jeg heller gått inn for å skade den andre aggressive hunden på annen måte om nødvendig. Anonymkode: cec6a...eee 3
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 13. januar 2017 #8 Skrevet 13. januar 2017 Jeg hadde stukket derifra i samme øyeblikk som han truet med å knuse trynet mitt(!). Forstår ikke hvorfor dere satte dere ned i nærheten av han der i det hele tatt? Voldelige mennesker har ofte aggressive hunder også. Og aldri i verden hadde jeg grepet inn, jeg hadde grepet min egen hund og rømt derifra og aldri sett meg tilbake. Muligens ringt politiet fra båten.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #9 Skrevet 13. januar 2017 Aldri ta sjanser når noen truer med å slippe hund og ty til vold. Han slår hunden sin også. Jeg er overrasket over at dere ikke snudde Dere kan ringe politiet, dama ville sannsynligvis ha blåmerker selv om det skulle ta en stund før de nådde frem, så det ville vært bevis og dere som vitner. Om dere er på et større sted, kanskje noe sånt som kystvakten kunne hjulpet dere? Håper dere ringte politet når dere fikk muligheten, men jeg har en stygg anelse om at dere ikke gjorde det.... Anonymkode: 17096...1fb 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #10 Skrevet 13. januar 2017 Til de tre siste som har svart: Vi legger altså til på en kommunal kai der det fra før er en båt fortøyd. På kaien sitter det tre mennesker og en hund. Etter mye styr med fortøyning,dregg, tauverk og fendere og ikke minst få to store hunder i land, var vi i ferd med å forlate kaien. Denne mannen foreslår da at vi griller med de i stedet for å bruke vår egen grill. Han blir aggressiv da vi avslår. Vi var veldig lettet da vi kom oss vekk fra denne kaien. Vekk fra situasjonen før den eskalerte videre. Kameraten min ble veldig redd og gikk. Jeg hadde uansett ikke fått han ned på kaien igjen. På det tidspunktet visste vi heller ikke hva som kom til å skje videre. Situasjonen ville selvsagt vært annerledes hvis vi oppdaget hvor aggressiv denne mannen var før vi fortøyde båten og fikk alt pikkpakk i land. Da ville vi helt sikkert forlatt stedet. Anonymkode: bbff8...6d3
Acalewia Skrevet 13. januar 2017 #11 Skrevet 13. januar 2017 Men altså, hva gjorde du, og hvordan endte det? 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #12 Skrevet 13. januar 2017 Jeg ville nok heller ikke ofret min egen hund for å gripe inn i kvinnemishandling. Det kunne fått så utrolig mange utilsiktede konsekvenser at det beste er å bare dra sin vei, ringe politiet og la de ta seg av saken. Anonymkode: fd0c2...bf7
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 13. januar 2017 #13 Skrevet 13. januar 2017 Slik som du beskriver det nå, at de blokkerte veien tilbake til båten, hadde jeg nok ringt politiet etter han kom med den første trusselen. Et steinkast er ikke langt nok bort fra en gal mann som truer med å slippe en aggressiv hund. Politiet ser veldig alvorlig på slike saker.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #15 Skrevet 13. januar 2017 31 minutter siden, Den Lille Heksa skrev: Slik som du beskriver det nå, at de blokkerte veien tilbake til båten, hadde jeg nok ringt politiet etter han kom med den første trusselen. Et steinkast er ikke langt nok bort fra en gal mann som truer med å slippe en aggressiv hund. Politiet ser veldig alvorlig på slike saker. Beskriver nå! Jeg skrev allerede i HI at vi la til båten og gikk i land på en kai der disse menneskene og hunden var. Jeg skrev at vi var på en liten holme. En typisk størrelse er bare et steinkast. Uansett, hva er poenget ditt med å ta opp hvor langt unna vi valgte å rigge oss til? Og sett nå at jeg gjorde som du ville gjort. Altså ikke forlatt kaien fortest mulig, men blitt der og klatret ned i båten (der mobilen lå) mens en gal mann sto på kaien og skjelte deg ut. Så ringt politiet og sagt: En mann truer meg med bank og hunden hans kan banke hunden min. Så klatre opp på kaien igjen, opp i trynet på en illsint mann. Komme seg fra kaien igjen og opp til der en vettskremt kameraten satt. Nei, sorry jeg er ikke så tøff som deg. Jeg velger å komme meg fortest mulig vekk fra en truende situasjon. Jeg velger å ikke gjøre noen stor sak av din tro på hvilke ressurser politiet har tilgjengelig til en skarp aksjon til sjøs. På grunnlag av den første trusselen er det ganske naivt å tro de ville rykket ut. TS Anonymkode: bbff8...6d3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #16 Skrevet 13. januar 2017 I stedet for å diskutere hvordan situasjonen kunne vært hvis man gjorde sånn og sånn synes jeg det er mer konstruktivt å ta utgangspunkt i den situasjonen jeg som TS beskriver som særdeles vanskelig. Det var nå slik det ble. Jeg satt og så på kvinnemishandling mens jeg ikke ante hva jeg kunne gjøre. Anonymkode: bbff8...6d3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #17 Skrevet 14. januar 2017 Huff, en veldig vanskelig situasjon. Det er ganske greit å sitte hjemme og automatisk tenke at "jeg hadde grepet inn, for det er det man bør gjøre" eller "jeg hadde snudd med en gang han ble aggressiv", men når jeg tenker litt mer på det så er jeg jammen ikke sikker på at jeg hadde kommet til å reagere på en annen måte enn du gjorde, TS. Jeg liker å tro at jeg hadde grepet inn uansett i en voldssituasjon mellom to andre, men som du beskriver her hadde det i så fall trolig blitt en konfrontasjon mellom kun deg og ham, og med hunden hans som wildcard, på en holme og uten retrettmulighet. Hadde jeg hatt tlf tilgjengelig hadde jeg nok ringt politiet, og tatt bilder/filmet for å ha bevis mot ham. Jeg hadde kanskje prøvd å gått bort (uten hunden min) og snakket rolig til ham, prøvd å de-eskalere situasjonen, men mest sannsynlig hadde jeg sittet i ro, fulgt med på at det ikke ble livsfarlig for de han var med, og kommet meg i båten og ringt politiet når situasjonen hadde roet seg eller de hadde flyttet seg. Du skal ikke la andre bli utsatt for vold uten å agere, nei, men du skal også vurdere situasjonen før du agerer, og her hørtes det ikke ut som at det var trygt nok å gripe inn. Men jeg skjønner at du grubler på det i ettertid, noe annet hadde vært rarere. Anonymkode: 7ae6e...130 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #18 Skrevet 14. januar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff, en veldig vanskelig situasjon. Det er ganske greit å sitte hjemme og automatisk tenke at "jeg hadde grepet inn, for det er det man bør gjøre" eller "jeg hadde snudd med en gang han ble aggressiv", men når jeg tenker litt mer på det så er jeg jammen ikke sikker på at jeg hadde kommet til å reagere på en annen måte enn du gjorde, TS. Jeg liker å tro at jeg hadde grepet inn uansett i en voldssituasjon mellom to andre, men som du beskriver her hadde det i så fall trolig blitt en konfrontasjon mellom kun deg og ham, og med hunden hans som wildcard, på en holme og uten retrettmulighet. Hadde jeg hatt tlf tilgjengelig hadde jeg nok ringt politiet, og tatt bilder/filmet for å ha bevis mot ham. Jeg hadde kanskje prøvd å gått bort (uten hunden min) og snakket rolig til ham, prøvd å de-eskalere situasjonen, men mest sannsynlig hadde jeg sittet i ro, fulgt med på at det ikke ble livsfarlig for de han var med, og kommet meg i båten og ringt politiet når situasjonen hadde roet seg eller de hadde flyttet seg. Du skal ikke la andre bli utsatt for vold uten å agere, nei, men du skal også vurdere situasjonen før du agerer, og her hørtes det ikke ut som at det var trygt nok å gripe inn. Men jeg skjønner at du grubler på det i ettertid, noe annet hadde vært rarere. Anonymkode: 7ae6e...130 Supert innlegg! Du har tydeligvis fått med deg poengene mine. Du ser hva som er uthevet. Bra! Det høres ut som du har litt bakgrunn til å uttale deg om voldelige situasjoner. De-eskalere! Ja, jeg tenkte mye i de baner. Jeg har også erfaring med sånt. Hvis jeg hadde gått ned og snakket med han så hadde det jo også vært hensikten. Bare det at jeg regnet med han ville fly på meg og dermed også få en illsint labrador på meg. Litt dårlig kombinasjon. Derfor tenkte jeg det var klokest å se an situasjonen. Jeg bestemte meg for å gripe inn hvis det ble fare for kvinnenes liv og helse. Hvis han tok frem en kniv eller slo med knyttet hånd. Jeg satt og holdt hunden min og ville sluppet han hvis jeg hadde grepet inn. Og da i den hensikt å nøytralisere både mann og hund. Ja, jeg har grublet. Jeg ble skikkelig utfordret av denne episoden. Anonymkode: bbff8...6d3
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 14. januar 2017 #19 Skrevet 14. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Beskriver nå! Jeg skrev allerede i HI at vi la til båten og gikk i land på en kai der disse menneskene og hunden var. Jeg skrev at vi var på en liten holme. En typisk størrelse er bare et steinkast. Uansett, hva er poenget ditt med å ta opp hvor langt unna vi valgte å rigge oss til? Og sett nå at jeg gjorde som du ville gjort. Altså ikke forlatt kaien fortest mulig, men blitt der og klatret ned i båten (der mobilen lå) mens en gal mann sto på kaien og skjelte deg ut. Så ringt politiet og sagt: En mann truer meg med bank og hunden hans kan banke hunden min. Så klatre opp på kaien igjen, opp i trynet på en illsint mann. Komme seg fra kaien igjen og opp til der en vettskremt kameraten satt. Nei, sorry jeg er ikke så tøff som deg. Jeg velger å komme meg fortest mulig vekk fra en truende situasjon. Jeg velger å ikke gjøre noen stor sak av din tro på hvilke ressurser politiet har tilgjengelig til en skarp aksjon til sjøs. På grunnlag av den første trusselen er det ganske naivt å tro de ville rykket ut. TS Anonymkode: bbff8...6d3 Beklager, det er vanskelig å se for seg denne situasjonen med alle detaljer, så jeg er enig i at "skulle ha gjort" blir litt meningsløst. Høres jo ut som det var umulig å komme seg ned igjen i båten også da. Politiet er veldig interessert i folk med farlige hunder, det vet jeg, de anser dem som våpen. 1 time siden, AnonymBruker skrev: I stedet for å diskutere hvordan situasjonen kunne vært hvis man gjorde sånn og sånn synes jeg det er mer konstruktivt å ta utgangspunkt i den situasjonen jeg som TS beskriver som særdeles vanskelig. Det var nå slik det ble. Jeg satt og så på kvinnemishandling mens jeg ikke ante hva jeg kunne gjøre. Anonymkode: bbff8...6d3 Ok, da vil jeg si at du er allerede i en situasjon som innebar fare for både deg selv, hunden og kameraten din, og som er veldig uoversiktlig. Å kunne hjelpe kvinnen i denne situasjonen ser jeg på som klin umulig.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #20 Skrevet 14. januar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Supert innlegg! Du har tydeligvis fått med deg poengene mine. Du ser hva som er uthevet. Bra! Det høres ut som du har litt bakgrunn til å uttale deg om voldelige situasjoner. De-eskalere! Ja, jeg tenkte mye i de baner. Jeg har også erfaring med sånt. Hvis jeg hadde gått ned og snakket med han så hadde det jo også vært hensikten. Bare det at jeg regnet med han ville fly på meg og dermed også få en illsint labrador på meg. Litt dårlig kombinasjon. Derfor tenkte jeg det var klokest å se an situasjonen. Jeg bestemte meg for å gripe inn hvis det ble fare for kvinnenes liv og helse. Hvis han tok frem en kniv eller slo med knyttet hånd. Jeg satt og holdt hunden min og ville sluppet han hvis jeg hadde grepet inn. Og da i den hensikt å nøytralisere både mann og hund. Ja, jeg har grublet. Jeg ble skikkelig utfordret av denne episoden. Anonymkode: bbff8...6d3 Ja, jeg har trening i, og jobber daglig med å vurdere voldsrisiko, og jeg synes du vurderte riktig. Jeg mener også det er viktig at du tenker igjennom episoden i ettertid (som du nå gjør) for å vurdere om du kunne ha gjort noe annet enn det du gjorde. Uansett hva du kommer frem til, vil dette gjøre det litt mer forberedt på hvordan du vil reagere (eller ikke reagere) neste gang du er i en lignende situasjon. Anonymkode: 7ae6e...130
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå