Gå til innhold

Får ikke sove etter kveldstrening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når på døgnet pleier dere å trene?

Jeg ligger lysvåken, fikk ikke mulighet å trene før i 20:00 tiden idag. Har nettopp begynt å trene (har bare trent sporadisk tideligere) så hadde 20 min på Ellipsemaskin og 20 min mage/rygg. Nå får jeg rett og slett ikke sove, andre som er "plaget" med det etter sentrening?

Anonymkode: bd5d0...281

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var det som gjorde til at jeg måtte trene tidligere på dagen. Liker best å trene tidlig på morgenen /formiddagen. 

Skrevet
2 minutter siden, carmen81 skrev:

Det var det som gjorde til at jeg måtte trene tidligere på dagen. Liker best å trene tidlig på morgenen /formiddagen. 

Prøver ofte å få dette til men kvelden har liksom blitt den enkleste. Men nå får jeg bare være litt "ego" frem til jeg er innbundet fin flyt kanskje, har ikke barn så det burde ikke vært problem. 

Var bare litt usikker om 20:00 var sent nok til at det skulle ødelegge søvnen min nå. Men ser på nettet det ikke er så uvanlig. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøver ofte å få dette til men kvelden har liksom blitt den enkleste. Men nå får jeg bare være litt "ego" frem til jeg er innbundet fin flyt kanskje, har ikke barn så det burde ikke vært problem. 

Var bare litt usikker om 20:00 var sent nok til at det skulle ødelegge søvnen min nå. Men ser på nettet det ikke er så uvanlig. 

Om nattesøvnen ikke skal forstyrres må all trening være unnagjort på ettermiddagen. Det er noe som har bært opplyst fra de som har reda på søvn, har snakka om i mange år. Kun en lett gåtur og ikke noe mer inn mot sengetid😁

Skrevet

Det er veldig vanlig å slite med søvn om man trener for sent innpå leggetiden. 

Kroppstemperaturen går fra naturens side litt ned om kvelden når man skal sove. Det er et av signalene til kroppen om at nå er det sovetid. Når du trener, blir kroppen varmere, og den kan bruke lang tid på å kjøle seg ned. Dette gjør at kroppen ikke kjenner nå-er-det-sovetid-signalene, og dermed kan du slite med å sove. 

Jeg måtte kutte ut en organisert idrett en gang i uken da tidspunktet for trening den dagen ble flyttet slik at det sluttet 21 i stedet for 20:30. Jeg hadde ikke sjangs til å få sovne i tide når den sluttet så sent. 

Så prøv heller å trene tidligere på dagen. Vanskelig med små barn, man vil jo gjerne tilbringe tid sammen med dem mens de er våken. Jeg kombinerer så godt det lar seg gjøre transport til jobb med trening, i form av å løpe deler av veien (har så lang vei at jeg ikke kan løpe hele, må busse deler av veien uansett). 

Anonymkode: 04bf3...447

Skrevet

Egentlig ikke anbefalt, men gjør ingen skade av og til.  Ta en Ibux 400mg ca. 30 min. før du legger deg og du vil sove som en stein hele natten. 

Anonymkode: 9c064...e07

Skrevet

Jeg kan ikke trene etter klokka syv på kvelden. Så jeg trener før jobb eller rett etter jobb. Da er jeg ferdig trent i god tid før leggetid. Trener ofte hit og da er jeg full av adneralin lenge etterpå. 

Men om jeg går en lang og rolig kveldstur ute i kulda og mørket på vinteren, kan jeg legge meg når jeg kommer hjem. Så det som blir sagt om kroppstemperatur kan nok stemme. 

Anonymkode: 57457...5f6

Gjest EkteMannen
Skrevet

Rolig trening eller langtur går fint. Intervall må være ferdig før 19 ellers kan jeg glemme å få sove 

Skrevet
På 1/13/2017 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Egentlig ikke anbefalt, men gjør ingen skade av og til.  Ta en Ibux 400mg ca. 30 min. før du legger deg og du vil sove som en stein hele natten. 

Anonymkode: 9c064...e07

Det er rent misbruk av smertestillende tabletter. Ibux er IKKE noe man skal bruke som sovemedisin. Det er ikke bra for kroppen, og spesielt ikke i så store doser som 400 mg. 

Anonymkode: 04bf3...447

• Liker 1
Skrevet
På 13. januar 2017 den 1.04, AnonymBruker skrev:

Når på døgnet pleier dere å trene?

Jeg ligger lysvåken, fikk ikke mulighet å trene før i 20:00 tiden idag. Har nettopp begynt å trene (har bare trent sporadisk tideligere) så hadde 20 min på Ellipsemaskin og 20 min mage/rygg. Nå får jeg rett og slett ikke sove, andre som er "plaget" med det etter sentrening?

Allmenkjent da, intens nok trening på kveldstid kan forstyrre nattesøvnen. Evt trapp intensiteten eller tren tidligere. Pluss hold deg unna energiprodukter etter 16-17. Spesielt pwo

Gjest NorahLudoAllis
Skrevet

Jeg kan av samme grunn som deg egentlig ikke trene etter kl 18.

Men etter jeg fikk barn ble valget etter kl 19 eller aldri, så jeg har testet ut litt forskjellig.

Fikk tips av en fyr om å ta sink(hjalp ikke), spise 2 kiwi(hjalp litt, er noe med stoffer som roer en litt). Så leste jeg en artikkel som påstod det kunne skyldes at man hadde litt forhøyet kroppstemperatur.

Så nå avslutter jeg dusjen med iskald dusj, og det hjelper mer enn de andre rådene iallefall.

Sovner fortsatt senere, men jeg sammenlikner meg mot  fortidens 0-3 t per natt- og da blir liksom ikke midnatt så sent likevel. Før barn forventet jeg jo 7-8 timer og kunne uansett velge trening på ettermiddagen.

Men jeg trener ikke etter kl 20.30 ca.

Skrevet

Jeg blir vanvittig trøtt etter trening, så jeg må trene på kveldstid. Hvis jeg trener om morgenen (før jobb/skole) eller rett etter bare sovner jeg like etterpå. Nå har jeg begynt å trene på kveldstid, og går hjem og legger meg etterpå. Vanvittig deilig, og sover kjempegodt gjennom hele natten (sover bestandig dårlig, og har tidligere pleid å våkne flere ganger i løpet av natten). 

Anonymkode: 8bd71...365

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...