Gå til innhold

Stalking hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært utsatt for en stalker en stund. Vil ikke si så mye mere av frykt for at stalkeren kan lese dette da forumet er offentlig, men det begynner å tilta i omfang nå. Var inne på stalking.no sine sider og intialanalysen var ikke der. Kom til feilmelding bare. Kan noen legge intialanalysen ut her? Lurer på om noen har god peiling på stalking her inne da dette begynner å bli skikkelig ekkelt. Intialanalyse er vel ett verktøy for å se i hvilket omfang man blir stalket? Jeg lurer også på hvorfor man skal variere sine rutiner når man blir stalket. De skriver at det da blir enklere å dokumentere og detektere overvåkning. Fint om noen med god greie på dette kan svare. Stalkeren er ikke i min omgangskrets og jeg kjenner ikke stalkeren. 

Anonymkode: fd553...9ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årsaken til at du skal variere dine rutiner er pga som du sier at det blir enklere å dokumentere og detektere overvåkning. Slik at ikke stalkeren kan komme med utsagn som: "jeg går alltid forbi her når jeg skal på jobb" "jeg har alltid handlet i denne butikken" osv osv. Hvis stalkerens vaner endrer seg i takt med dine så kan du jo lettere dokumentere at han faktisk stalker deg. 

Anonymkode: 31a90...189

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken til at du skal variere dine rutiner er pga som du sier at det blir enklere å dokumentere og detektere overvåkning. Slik at ikke stalkeren kan komme med utsagn som: "jeg går alltid forbi her når jeg skal på jobb" "jeg har alltid handlet i denne butikken" osv osv. Hvis stalkerens vaner endrer seg i takt med dine så kan du jo lettere dokumentere at han faktisk stalker deg. 

Tusen takk! Dette var nyttig å vite. Det har jeg ikke tenkt på. Trodde det var mere logisk å holde fast ved rutiner for å se om han dukker opp samme sted flere ganger, men jeg ser logikken i svaret jeg leser her. Det blir tydeligere hvis han endrer sine vaner i takt med mine ja.

Skrevet

Husk også å prøv å dokumenter alt. Ta bilder/film av han eller bilen hans hvis han følger etter deg/befinner seg i nærheten av deg, screenshot/lagre alt av kommunikasjon på sosiale medier, ringer han deg så tar du lydopptak osv. Også veldig lurt å skrive ned dato og hendelser ned i en liten bok. Jo mer bevis du har jo sterkere står du i en evn sak hvis det kommer dithen! Involver venner og familie hvis du kan, slik at de også evn kan vitne. Vær fornuftig, bruk hodet ditt. Eskalerer det så snakker du med politiet og oppretter en kontakt med dem tidlig av. Håper det ordner seg for deg! 

• Liker 8
Skrevet

Kan du si litt om hvorfor du mener du blir stalket?

Anonymkode: 90bcf...e51

Skrevet

Hvordan vet du at du blir stalket? Er det noen som vil være kjæresten din, eller hva er greia liksom? Har du aldri snakket med mennesket? 

Anonymkode: e0441...e16

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at du blir stalket? Er det noen som vil være kjæresten din, eller hva er greia liksom? Har du aldri snakket med mennesket? 

Les hi en gang til. Hva har det å si om hun har pratet med han eller ikke? Hun føler seg stalket og det er nok.

Anonymkode: 15373...b4b

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk også å prøv å dokumenter alt. Ta bilder/film av han eller bilen hans hvis han følger etter deg/befinner seg i nærheten av deg, screenshot/lagre alt av kommunikasjon på sosiale medier, ringer han deg så tar du lydopptak osv. Også veldig lurt å skrive ned dato og hendelser ned i en liten bok. Jo mer bevis du har jo sterkere står du i en evn sak hvis det kommer dithen! Involver venner og familie hvis du kan, slik at de også evn kan vitne. Vær fornuftig, bruk hodet ditt. Eskalerer det så snakker du med politiet og oppretter en kontakt med dem tidlig av. Håper det ordner seg for deg! 

Er ikke så mye på sosiale medier. Er ikke på facebook. Telefonnummeret står ikke i katalogen heller. Så vedkommende har aldri hatt anledning til å ta kontakt via telefon eller sosiale medier. Tror imidlertid at vedkommende har funnet ut hvor jeg bor. Mye tyder på det, men kan ikke si så mye mere da jeg ikke vil bli gjenkjent.  Det er kanskje dumt at jeg ikke står i telefonkatalogen eller er på facebook for da ville det ha vært lettere å skaffe bevis...Er det andre måter å fremskaffe bevis på? 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les hi en gang til. Hva har det å si om hun har pratet med han eller ikke? Hun føler seg stalket og det er nok.

? Har lest HI, og det står ingenting konkret om hvorfor hun føler seg stalket. Derfor lurte jeg. Hvorfor er det rart å lure på det? Sykt mange som er paranoide og kan bli redd for at noen følger etter dem uten at det har rot i virkeligheten. 

Man kan føle at huset skal bli ranet eller kommer til å ta fyr hver eneste dag, uten at det er en reell trussel om en ikke umulig.

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner, avsporinger og svar til dette.

Frk.K, mod.

• Liker 1
Skrevet

Hvis man merker at post har blitt åpnet forskjellige steder så hadde det kanskje vært mer sannsynlig at ts ble stalket.

Anonymkode: 90bcf...e51

Skrevet
På ‎13‎.‎01‎.‎2017 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Det at hun føler seg stalket, kan vel vanskelig holde som eneste bevis om stalkeren skal straffes. Dersom hun ved minst 2 anledninger har observert ham i nærheten av hjemmet sitt, uten at han har åpenbar grunn til å oppholde seg der, burde dette kunne holde som fellende bevis. Dersom han i tillegg har tittet i retning TS sitt hjem, styrker dette beviset.

Anonymkode: 6105f...6b5

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det at hun føler seg stalket, kan vel vanskelig holde som eneste bevis om stalkeren skal straffes. Dersom hun ved minst 2 anledninger har observert ham i nærheten av hjemmet sitt, uten at han har åpenbar grunn til å oppholde seg der, burde dette kunne holde som fellende bevis. Dersom han i tillegg har tittet i retning TS sitt hjem, styrker dette beviset.

Anonymkode: 6105f...6b5

Unødvendig. Ts: se bort ifra h*n her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...