Gå til innhold

Stramt matbudsjett, tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Har dere noen tips til hva man kan spise 600.- mnd?  Dette skal hovedsaklig bare dekke én person. Frokost, middag og kanskje kveldsmat. Gjort dette før, så vet det er gjennomførbart. Men har dere noen tips for hvordan å variere rettene og klare 600.- mnd? :) 

kan fortelle at jeg tar tran og c vitamin ellers , så tror jeg klarer å dekke det meste av vitaminer der. Men er selvsagt greit å få det gjennom maten også!

takk på forhånd! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjort før ja, men har du tenkt på inflasjonen. Ting har jo blitt dyrere.

Drikk bare vann. Kjøp på 50% disken som noen butikker har. 

Anonymkode: 0a87f...fb0

Skrevet

Hvor mye mat has du i skap og fryser? Tror at 600 kr blir litt vel lite.. Du kan jo kanskje  teste ut dumpsterdiving, da kan du jo få tak i mye mat som fortsatt er bra 

Skrevet

Vann som drikke.

Kjøp inn tørre bønner og linser på innvandrerbutikker. Da får du mye for pengene. Ris og grønnsaker kjøper du samme sted. Ofte mye rimeligere enn kjedene. 

Lag all mat fra bunnen. Frys ned det som er til overs. 

Redusert mengden kjøtt, det drar ofte opp prisen effektivt. 

Dumpsterdive. 

Anonymkode: 46d39...2ce

Skrevet

Havregryn, linser, og olje.

Anonymkode: 4e172...bc5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjort før ja, men har du tenkt på inflasjonen. Ting har jo blitt dyrere.

Drikk bare vann. Kjøp på 50% disken som noen butikker har. 

Anonymkode: 0a87f...fb0

Skulle tro du visste hvor lenge siden dette var? Er 2 år siden, og jeg bruker pr idag 900.-. Men jeg må nok ned til 600.- en liten stund framover. 

Men ja, salg er smart :) 

Skrevet

Sjekk for tilbud på basisvarer. Kjøp slike ting som går ut på dato i morgen og derfor er nedsatt til 50% (frys ned i små porsjoner).

Kjøtt og fisk er gjerne det som driver opp prisen, så lag mindre stykker enn du ville om du hadde mer penger. Bruk i stedet mer billige grønnsaker (kål, poteter, løk osv) og bønner linser. Eller dropp kjøtt/fisk helt.

Poteter er ofte billig og mektig. Det samme gjelder tørkede bønner (bløt opp og kok til flere dager og evt. frys ned). Havregrøt, ris og pasta. Tunfisk og hermetiske tomater, fryste grønnsaker i blandingsposer (minimerer sjansen for svinn). Kjøp brett med egg (merktig, næringsrikt og allsidig).

Gårsdagens brød fungerer helt fint og kan evt ristes (skjær i tynne skiver og frys ned).

600 høres fortsatt veldig lite ut på en hel måned. Ta noen småjobber kanskje? En 100-lapp i uka ekstra hadde kommet godt med her. Måk snø, sitt barnevakt eller luft hunder.

Skrevet

Kjøpe ris i invandrerbutikker. 

Kjøp billige fryste grønnsaker. 

Spis rester

Spis havregrøt det kan lages på vann. Og havregryn er billig og metter. 

Sjekk disken på 50% og ha i frysern.

Sjekk tilbud på forskjellige butikker

Drikk vann, det er gratis. 

Kjøp egg du får gjerne 12 stk til en billig penge. Egg inneholder mye vitaminer og kan brukes til mye. 

Kjøtt må man sjekke hva som er billig og hvor. Billigmerkene har ofte billige pølser osv. 

Suppeposer er ofte billig og om du i tillegg har egg, melk og kanskje har du allerede mel i skapet? Lag pannekaker til. 

Utnytt det du alt har. Har du mel, gjær osv i skapet lag brød selv. Fryseren full? Bruk maten! 

Skrevet

Jeg kjøper gjerne kjøtt som er på tilbud, eller % billigere grunnet dato. Kiwi er flinke på og sette ned prisen på varer som snart utgår på dato. 

Ellers kan du jo kjøpe en billig sekk ris og steke det med grønnsaker og krydder, det er jo kjempegodt!

Anonymkode: b3963...1c8

Skrevet

First price sin tomatsuppe koster 4,90,- for en to-pakk :nori:

Anonymkode: 682e3...b20

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker egg, pasta, ris, bønner, grønnsaker/frukt enten fryst eller hos innvandrerbutikker, tunfisk, havregrøt

Skrevet

Det kommer an på. 
Er du voksen?
Hvor mye mat har du i skapene fra før?
Gjelder det bare denne måneden, eller er 600 kroner månedlig matbudsjett?
Kan du bruke kredittkort, eller låne penger av noen?
Kan du pante flasker eller selge eiendeler?
Kan du spise noen måltider utenom?
1500 kroner ville jeg satt som minimum for "fullpensjon" for en voksen person, for å opprettholde helsa, og forutsatt at man har et greit utvalg av basisvarer fra før.
Hvis det er så trangt ofte og du ikke kan flytte over midler, så oppsøk sosialkontoret.

Billig mat er ris, pasta, knekkebrød, egg, havregryn, hvetemel, løk, kål, gulrøtter, poteter, bønner og linser, erter, frosne grønnsaker, tørket frukt, olje, og vanligvis epler, appelsiner, bananer, peanøtter. Ellers må du se etter tilbud, spesielt ting som er i ferd med å gå ut på dato, bruk innvandrersjapper hvis du har tilgang til slike, og så komponere måltider selv. Du kan ikke være kresen. Måltidene kan bli litt rare, men det gjør ikke noe så lenge de er balanserte og noenlunde varierte. 

Skrevet

Mange bra råd over, jeg tror du får det til. :)

Kutt ut kjøtt, evt ha én kjøttmiddag i uka. Let etter tilbud på frossenfisk, og prøv å spise fisk så ofte som du har råd til det. Planlegg middagen slik at du alltid klarer å bruke opp alt du kjøper, lag gjerne ukemenyer. Dvs: kjøper du et salathode, så har du salat til middag en dag, salat som tilbehør til noe annet dag to, og de siste bladene på brødskiva dag tre. Kjøpte du melk, så har du pannekaker én dag, havregrøt neste dag og siste slanten til en saus dag tre - osv. Let opp gamle "husmoroppskrifter" på feks selleribiff og potetpannekaker, bak brød selv, bruk mye billige rotgrønnsaker og kål, og lag store porsjoner supper selv som du fryser ned i enkeltporsjoner, feks blomkålsuppe, tomatsuppe, fiskesuppe, potetsuppe, løksuppe, broccolisuppe osv). 

Skrevet (endret)

Pannekakerøre til 20 kroner som bare skal tilsettes vann spiste jeg i dag da jeg har lite penger. Kjøper økonomipakker familiepakke så har jeg pannekaker til i mora også. Tomatsuppe er også billig FirstPrice noe jeg også kjøpte i butikken i dag. Men jeg må ha noe til tomatsuppa så jeg steker fristprice halvstekte rundstykker med FirstPrice smør på. Dette har jeg lenge siden jeg kjøper en hel remse med rundstykker til rundt 20 kroner. Kjøttdeig og spagetti er også billig. Kjøper en haug spagetti FirstPrice og den billigste kjøttdeigen som oftest er kyllingkjøttdeig.

Det er ikke noe greit å nesten ikke ha penger til mat.... Kjenner til den der....  

Endret av Katharinna
Skrevet

Vi deler matbudsjettet i to hver mnd. Halvparten går til ferskvarer som melk, egg, frukt og grønnsaker; og den andre halvparten er reservert til salg, tilbud og datovarer. Vi kjøper aldri kjøttdeig til fullpris feks. Fryser ned, og planlegger måltider ut fra det vi har. Vi bruker 1000 - 1300kr i måneden på to stykker. Noen måneder er det ikke noen spesielle tilbud som passer for oss, og da deler vi opp den delen av budsjettet som skulle gått med til salg. Halvparten på sparekonto, halvparten spares så vi kan kjøpe større mengder når det er gode tilbud :) 

Skrevet
På 12.1.2017 den 23.02, enavdem skrev:

Hei! 

Har dere noen tips til hva man kan spise 600.- mnd?  Dette skal hovedsaklig bare dekke én person. Frokost, middag og kanskje kveldsmat. Gjort dette før, så vet det er gjennomførbart. Men har dere noen tips for hvordan å variere rettene og klare 600.- mnd? :) 

kan fortelle at jeg tar tran og c vitamin ellers , så tror jeg klarer å dekke det meste av vitaminer der. Men er selvsagt greit å få det gjennom maten også!

takk på forhånd! 

Hva har du av basisvarer i huset i dag? 

Har du fryser? Hvis du har det, hva har du i den? 

Anonymkode: 7805c...dfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...