Gå til innhold

Hva ER det med lukket valnøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I alle anledninger på f.eks. jobben så serveres det Lukket valnøtt, og aller helst den største som er mulig og oppdrive. Når noen slutter, pensjoneres, har bursdag osv..

Hva er det med denne kaken?! Hvorfor kan det ikke serveres noe annet? Er det virkelig noen som liker marsipankake med nøtter bedre enn uten nøtter? 

Anonymkode: 7c288...038

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser det er ganske vanlig at bløtkake brukes til spesielle anledninger fremdeles. Marsipankaker var jo "fint" for mange år siden og med nøtter så var det luksuskake. Nå som det er mange som ikke tåler nøtter, så jeg trodde ikke så mange turde bruke det mer. Hva om du fant forslag til andre kaker og la det frem til den som har ansvar for bestilling da? Lett å alltid gjøre som en alltid har gjort.

Anonymkode: 31b3c...e80

• Liker 1
Skrevet

Det er vel så enkelt at noen har dilla på den kaken i ditt miljø? Her brukes den ikke. Tror knapt jeg hat smakt lukket valnøtt. 

Anonymkode: 3b0e8...cd0

• Liker 4
Skrevet

Lukket valnøtt er utrolig godt, så skjønner at de foretrekker den.

• Liker 7
Skrevet

oj, den hadde jeg nesten glemt eksisterte... Kan ikke huske å ha fått den i sosiale sammenhenger på 7-8 år... (og ja, vi har mye kake på jobb)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke spesielt glad i hverken krem (i kaker) eller valnøtter, så spiser det sjeldent. Elsker marsipan da, så spiser gjerne lokket! :spise:

Det er stort sett lukket valnøtt som serveres på jobben min, ihvertfall så lenge kaken spanderes av de godt voksne eller kunder/partnere. 

Gjest Nanne70
Skrevet

Samme her - alltid marispankake og bløtkake, og jeg kan ikke fordra noen av delene.

Skrevet

Hva er lukket valnøtt? Fra google ser det ut som en vanlig masripankake?

Anonymkode: eb14d...ff0

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er lukket valnøtt? Fra google ser det ut som en vanlig masripankake?

Anonymkode: eb14d...ff0

Marsipankake med valnøtter og frukt, ja. Dritdigg.

• Liker 1
Skrevet

Har aldri hørt om dette. Er det marsipankake med valnøtter? Og er det i så fall et lokalt navn?

Anonymkode: daf99...0a4

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt om dette. Er det marsipankake med valnøtter? Og er det i så fall et lokalt navn?

Fort, rams opp alle de andre kakene du har smakt som du kan navnet på. :)

Mest vanlig i Trøndelag, da.

Skrevet

Har aldri hørt om lukket valnøtt. Trodd tråden handlet om nøtter :P

Anonymkode: 3156f...5f7

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det har tydeligvis blitt en tradisjon med lukket valnøtt, hvis det er snakk om å bestille kake fra bakeri. Kaken var nok, som andre sier her, en av de dyreste og fineste en gang i tiden. 

Her er det også gjerne den når det er feiring av et eller annet. Men til minnesamvær (etter begravelse) er det alltid bløtkake. Kremkake med syltetøy. Alltid. Snedig hvordan ting fester seg og bare ER sånn.

Endret av Emera
Skrevet

Vel, det er ikke min erfaring. Virker som bløtkake med bringebærfyll er mer vanlig her.

Skrevet

Fra gammelt av var vel lukket valnøtt liksom kremkakenes Rolls Royce, den. :P Og jeg må innrømme at en perfekt lukket valnøtt (godt, ferskt hjemmelaget sukkerbrød, ferskrørt bringebærsyltetøy, (ikke for søt) krem med valnøtter i og alt dekket av marsipan av god kvalitet) er favorittkaken min i "bløtkakefamilien". :)  Men jeg kan ikke si jeg har merket noe til at den serveres "overalt", her er det oftest vanlig marsipankake som bestilles når det er noe ekstra. 

Når det er sagt er det alltid mye annet jeg heller ville valgt foran lukket valnøtt og alle andre bløtkaker om jeg hadde valget. 

(Jeg ser Det søte liv har oppskrift på lukket valnøtt med ananas. Dette er feil, feil, feil og en vederstyggelighet i min verden. Lukket valnøtt skal ha bringebær! :fnise: Ananas er alt for mild og pregløs. Det trengs noe friskt og skarpt som bringebær for å balansere kaka skikkelig og trenge gjennom alt fettet og sukkeret.)

Anonymkode: ce467...da8

• Liker 4
Skrevet

Hvor i landet er det disse festlighetene med lukket valnøtt finner sted, egentlig?

Jeg er vestlending og har aldri blitt servert dette bakverket, nemlig. 

Marsipankaken som er default-løsningen i Bergen er derimot Hvit dame. Det er marsipankake med sukkerbrød, pisket krem, rørte jordbær og en grov nøttebunn av hasselnøtter nederst. Aldeles nydelig når den er godt laget.

Anonymkode: d3b40...f31

• Liker 5
Skrevet
På 13.1.2017 den 19.03, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet er det disse festlighetene med lukket valnøtt finner sted, egentlig?

Marsipankaken som er default-løsningen i Bergen er derimot Hvit dame. Det er marsipankake med sukkerbrød, pisket krem, rørte jordbær og en grov nøttebunn av hasselnøtter nederst. Aldeles nydelig når den er godt laget.

I trøndelag. Disse nøttene ødelegger den fine, myke og saftige konsistensen :PFor ikke å snakke om smaken. 

Men nøttebunn høres enda verre ut. Jeg kan ikke skjønne at noen liker kake med nøtter bedre enn kake uten nøtter :glare:

Skrevet

Det har vel kanskje noe med at snittalderen på jobben er ganske høy, men lederne er ikke så gamle, da... 

På 13.1.2017 den 9.49, AnonymBruker skrev:

Ser det er ganske vanlig at bløtkake brukes til spesielle anledninger fremdeles. Marsipankaker var jo "fint" for mange år siden og med nøtter så var det luksuskake. Nå som det er mange som ikke tåler nøtter, så jeg trodde ikke så mange turde bruke det mer. Hva om du fant forslag til andre kaker og la det frem til den som har ansvar for bestilling da? Lett å alltid gjøre som en alltid har gjort.

Anonymkode: 31b3c...e80

Hehe, nei, det hadde bare vært pinlig. 

Skrevet
På 13.1.2017 den 19.03, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg du skal være evig takknemlig for. At du aldri har blitt servert dette bakverket.

For min smak så er lukket valnøtt slik: Så søt at den er nesten dødelig, Ett lag med søtet krem og valnøttbiter. Et annet lag med industrisyltetøy type jordbær (15% jordbær og 85% sukker) + søtet krem. Kaken smøres så med søtet krem før den dekkes av et lag industrimarsipan hvor rundt 30% er mandler. Resten er (overraskende nok) melis. 

Det er bare søtt og kvalmt, - etter min smak. 

Jeg står over.

Anonymkode: fbec4...5dd

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg du skal være evig takknemlig for. At du aldri har blitt servert dette bakverket.

For min smak så er lukket valnøtt slik: Så søt at den er nesten dødelig, Ett lag med søtet krem og valnøttbiter. Et annet lag med industrisyltetøy type jordbær (15% jordbær og 85% sukker) + søtet krem. Kaken smøres så med søtet krem før den dekkes av et lag industrimarsipan hvor rundt 30% er mandler. Resten er (overraskende nok) melis. 

Det er bare søtt og kvalmt, - etter min smak. 

Jeg står over.

Anonymkode: fbec4...5dd

Du glemte å nevnte det kompakte industrisukkerbrødet med pappsmak. Men det du beskriver der er jo bare en dårlig industrikake, uansett hva den kalles. Det et fullt mulig å lage lukket valnøtt av god kvalitet. :) 

Anonymkode: ce467...da8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...